اخبار داغ

عضو هیات علمی دانشگاه تهران مطرح کرد:

بسته‌های حمایتی دولت ناکارآمد، موقتی و فقط برای حفظ بقای مردم است

بسته‌های حمایتی دولت ناکارآمد، موقتی و فقط برای حفظ بقای مردم است
میثم موسایی گفت: بسته های حمایتی دولت راهکارهایی بسیار بسیار موقت وناکارآمد است که نمی توان بحران اقتصادی را از جامعه دور کند؛ این بسته ها شاید برای چند روز بتواند به بقای جامعه کمک کند اما امروز کشور نیازمند اصلاح اساسی در اصل سیاست های اقتصادی اعم از داخلی و خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ میثم موسایی اقتصاد دان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفتگو با قدس آنلاین با اشاره به ناکارآمدی سیاست های اقتصادی دولت و فقیرترشدن طبقات مختلف جامعه گفت:  ده ماه گذشته قدرت پول داخلی نصف شده است واین به معنای کاهش قدرت خرید مردم و تمامی کسانی است که حقوق ثابت دریافت می کنند. متاسفانه سیاست های نادرست و ناکارآمد دولت در زمینه های اقتصادی، پولی و بانکی منجر به ضعیف ترشدن مردم شده بنحوی که امروز بیش از ۹۵ درصد کارگران زیر خط فقر، افزون بر ۹۰ درصد کارمندان در حد خط فقر یا زیر خط فقر و ۹۹ درصد کشاورزان زیر خط فقر زندگی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
وی افزایش درآمد گروهی خاص را ناشی از دسترسی به مراکز قدرت و ثروت عنوان کرده دراین باره افزود: در این بین سیاست های ناکارآمد دولت منجر به افزایش سرسام آور درآمد گروه کوچکی از مردم شده که عمدتا در کلانشهرها و بیشتر در پایتخت ساکن هستند. افزایش درآمدی این گروه ناشی از  دسترسی کامل آنها  به مراکز و منابع قدرت است، لذا این مساله منجر به توزیع ناعادلانه ثروت در میان جامعه شده چرا که رانت های اطلاعاتی و اقتصادی درآمد گروهی را بیش از حد انتظار افزایش داده است.
,
 
,
این اقتصاد دان خاطر نشان کرد: افزایش تورم  در ماه های اخیر به گونه ای تاثیر گذار بوده که جامعه روز به روز با افزایش فقرا رو به روست بنحوی که حتی ثروت طبقات متوسط  کم و گروه کم برخوردار جامعه که اکثریت جامعه را تشکیل می دهند فقیر شده اند. در مجموع اگر عنوان شود درآمد ناخالص داخلی چیزی در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بوده، با تورم کنونی می توان گفت دولت چیزی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از  مردم مالیات گرفته که مالیات یاد شده نصیب ثروتمندان یا دولت شده است.
,
 
,
میثم موسایی کارشناس اقتصادی و اجتماعی با بیان اینکه خط فقر تعداد بیشتری از گروه های مردمی را در برگرفته گفت: با توجه به اینکه دولت خواهان افزایش تورم نیست، اگر چیزی از مالیات نصیب دولت شده ناخواسته بوده اما این مساله منجر به افزایش ثروت گروه برخوردار جامعه شده چرا که آنها دارای املاک و مستغلات هستند که بنابر آمارها در شهرهای بزرگ همچون تهران املاک رشد قیمتی صد درصدی داشته اند. این  وضعیت باعث شده که طبقه متوسط بسیار ضعیف و طبقه ثروتمند فربه تر و طبقه ضعیف به زیر خط فقر برود و روز به روز بر تعداد فقرای جامعه افزوده شود.
,
 
,
وی با بیان اینکه حمایت های اجتماعی دولت با شکست مواجه شده است، افزود: فقیر تر شدن جامعه در شرایط رکود بیشتر از سایر شرایط به مردم وجامعه آسیب می زند لذا اگر دولت به دنبال جبران صدمات به طبقات پایین جامعه باشد باید  چیزی نزدیک به  ۲۰۰ میلیارد دلار برای جبران این موضوع اختصاص دهد، این مبلغ را اگر ضربدر ۱۰ تومان کنیم عددی به دست می آید که نشان می دهد در واقع چنیدن برابر کمک هایی که به مردم شده  به وسیله تورم از قدرت خرید مردم کاسته شده است،  به همین دلیل تمام سیاست های اجتماعی دولت در حین وجود  تورم با شکست مواجه می شود.
,
 
,
موسایی اظهار داشت: به نظر می رسد دولت در حال حاضر فقط به دنبال  حفظ بقای مردم است و دیگر سخنی از توسعه و رشد اقتصادی در میان نیست؛ با توجه به اینکه دولت قادر به تامین رقم یاد شده برای حمایت از مردم نیست و چون منابع لازم برای تامین این مساله را ندارد با کسری بودجه و دوباره تورم رو به رو می شود، لذا دولت قادر به حمایتهای ویژه از طبقه فقیر جامعه نخواهد بود.
,
 
,
میثم موسایی اقتصاد دان در تحلیل وضعیت کنونی دولت، گفت: متاسفانه بخش تولید کشور بسیار ناکارآمد است به گونه ای که اقتصاد ما با مازاد نیرو رو به رو است و دولتها برای خصوصی سازی و رونق بخش تولید و ایجاد اشتغال در این بخش برای کوچک شدن دولت کاری نکرده اند؛ عدم اصلاح وضعیت یاد شده منجر به افزایش «عیال خوران» و بزرگ تر شدن روزانه خانواده دولت  شده است، به‌نحوی که این خانواده تبدیل به وزنه بزرگی بر پای دولت شده که وزن دولت را چندین برابر افزایش داده و امکان تحرک و پویایی را از دولت گرفته است؛ از این رو با چنین شرایطی نمی توان به رشد و توسعه واصلاح ساختارها امیدوار بود.
,
 
,
وی با تاکید بر ناکارآمد بودن بسته های حمایتی دولت از اقشار کم درآمد و آسیب دیده ضمن اشاره به راهکارهایی اظهار داشت: بسته های حمایتی دولت راهکارهایی بسیار بسیار موقت و ناکارآمد است که نمی توان بحران اقتصادی را از جامعه دور کند؛ این بسته ها شاید برای چند روز بتواند به بقای جامعه کمک کند اما امروز کشور نیازمند اصلاح اساسی در اصل سیاست های اقتصادی اعم از داخلی و خارجی است. مشکلات اقتصادی کشور از طریق  بهره وری، ایجاد اشتغال  و پایدار و حل مشکل بیکاری پنهان حل می شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه