اخبار داغ

یادداشت/محمد صادق کوشکی

پمپئو، تحریم‌ها و تابستان داغ!

پمپئو، تحریم‌ها و تابستان داغ!
کدام کشور را مثل ایران اسلامی می‌توان آدرس داد که هشت سال تمام تحت شدیدترین حملات نظامی و محاصره اقتصادی باشد و نه‌تنها خم به ابرو نیاورد، بلکه با اقتدار، پیروز از میدان خارج شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکنر «محمدصادق کوشکی» در یادداشت روزنامه حمایت نوشت:

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا که به رویکردهای تند و سیاست‌های ضد ایرانی مشهور است، در گفتگوی اخیر خود با شبکه تلویزیونی «نیوز مکس تی وی» طی ادعایی مضحک اعلام کرد که «تحریم‌ها یک هدف غایی دارند و آن اینکه شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم ایران زندگی بهتری نسبت به شرایط حال حاضر داشته باشند»! این اظهارنظر در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بعد از خروج ترامپ از برجام طی یک جنگ روانی بی‌سابقه کوشید وانمود کند که هدف تحریم‌ها نه مردم ایران بلکه حکومت است تا بر اساس توهمات خود، جمهوری اسلامی را به تغییر محاسبه در سیاست‌های کلان خود ازجمله در حوزه موشکی و حضور منطقه‌ای وادار کند. دلایل فراوانی وجود دارد که ثابت می‌کند سیاست تحریمی آمریکا علیه جمهوری اسلامی هم ناکارآمد است و هم صد در صد به ضرر مردم عادی است و آن‌گونه که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند، خللی در عزم راسخ نظام اسلامی به وجود نیاورده است. دراین‌باره گفتنی‌هایی هست.
,
 
,
۱. با آغاز موج تحریم‌های جدید طی دو مرحله، برخی کشورهای مهم و هم‌پیمان جمهوری اسلامی ساز مخالفت با آن را کوک کردند. به‌عنوان نمونه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، قطع ارتباط با جمهوری اسلامی را مخالف سیاست‌های کلان این کشور اعلام و تصریح کرد: «ایران متحد راهبردی ترکیه است. قطع روابط با متحدان، مغایر استقلال و روابط کشورهاست.» مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اندکی پس از برقراری تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه در این خصوص اظهار کرد: «مجبور نیستیم از تصمیم آمریکا، انگلستان یا اتحادیه اروپا و غیره برای اعمال تحریم علیه یک کشور پیروی کنیم.» چینی‌ها هم به‌عنوان یک کشور و رقیب بزرگ در برابر هژمونی آمریکا که خریدار ۲۶ درصد نفت ایران هستند، به‌صراحت درخواست آمریکا برای توقف خرید نفت از کشورمان را رد کردند. روسیه نیز نه‌تنها تحریم‌های واشنگتن را نپذیرفت، بلکه آن را محکوم کرد و از دیگر کشورهای جهان خواست که این راهبرد غیرمنطقی را نپذیرند. کاخ کرملین در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت صادر نمود اقدام آمریکا را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مبنی بر لغو تحریم‌ها علیه ایران توصیف کرد. عراق و هند نیز دو کشور دیگری هستند که در مسیر خلاف جهت واشنگتن حرکت کرده‌اند. «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند به‌روشنی اعلام کرده که کشورش از تحریم کشورهای خاص ازجمله تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران احیا کرده حمایت نخواهد کرد. وزیر خارجه و دیگر مسئولان عراقی هم اظهار کرده‌اند که تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا را اجرا نخواهند کرد.
,
 
,
 
,
۲. منظور آمریکا از تحریم، قطع دسترسی ایران به سیستم مالی سوئیفت است، گویی که خروج از این سیستم مالی، پایان دنیاست! بسیاری از کشورهای دنیا به دلایل متعددی که هیچ ارتباطی هم به تحریم ندارد، سال‌هاست از سیستم‌های پیام‌رسان مالی مستقل از سوئیفت استفاده می‌کنند و طی سال‌های اخیر نیز استفاده از فناوری‌های مالی نوین رونق پیدا کرده است. براین اساس، سیستم پیام‌رسان مالی مستقل و پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه برای بی‌نیاز شدن از ارز و سیستم پیام‌رسان مالی آمریکا ازجمله بزرگ‌ترین چالش‌ها برای بی‌اثر کردن تحریم‌های ترامپ به شمار می‌روند.
,
 
,
 
,
۳. تردیدی وجود ندارد که یاوه‌گویی‌های اخیر پمپئو و پیش از آن ترامپ در خصوص فراهم کردن زندگی و آینده بهتر برای مردم ایران با حربه تحریم، دروغی بیش نیست چراکه اولین قربانیان تحریم‌های واشنگتن، شهروندان عادی هستند که حتی از کمبود برخی از اقلام دارویی به دلیل ممانعت و مزاحمت‌های آمریکا رنج می‌برند. اگر بنا بود ایرانی‌ها از محدودیت‌های همه‌جانبه بترسند و پا پس بگذارند که خب، این اتفاق در جنگ تحمیلی رخ می‌داد. کدام کشور را مثل ایران اسلامی می‌توان آدرس داد که هشت سال تمام تحت شدیدترین حملات نظامی و محاصره اقتصادی باشد و نه‌تنها خم به ابرو نیاورد، بلکه با اقتدار، پیروز از میدان خارج شود. نکته دیگر اینکه از چه زمانی مرسوم شده که دشمنان سفاک و قسم‌خورده ملت ایران دلسوز مردم ایران شوند؟! وقتی رژیم صهیونیستی دلسوز معیشت مردم می‌شود و آمریکایی‌ها برای اوضاع اقتصادی ابراز نگرانی می‌کنند و مدعی می‌شوند که تحریم می‌کنیم تا اوضاع بهتری داشته باشید، به زبان دیگر به مردم می‌گویند که به خیابان‌ها بریزید و در برابر حاکمیت قیام کنید؛ راهبردی که در زمستان سال گذشته روی پرده رفت و در همان روزهای نخست با شکست مواجه شد! حتماً نمی‌دانند یا خود را به نفهمی زده‌اند که انقلاب اسلامی از پشتوانه مردمی بسیار محکمی برخوردار است و آزمون خود را در انواع و اقسام فتنه‌ها، گردنه‌ها و بزنگاه‌ها پس داده است. افزون بر این، جمهوری اسلامی از تجربه گران‌بهایی در اداره کشور طی دوران تحریم‌ها برخوردار است و همان‌گونه که رهبر حکیم انقلاب تصریح فرمودند، تحریم اقتصادی آخرین تیر ترکش آن‌هاست و قطعاً در این سیاست نیز زمین‌گیر خواهند شد.
,
 
,
 
,
۴. پمپئو به‌صراحت می‌گوید ایران دست از سیاست‌های منطقه‌ای و توان موشکی خود دست بردارد تا تحریم نشود ولی گویا چشمان خود را به روی حقایق منطقه بسته است. جمهوری اسلامی در اوج تحریم‌ها موفق شد به اوج قله پیروزی در مبارزه با تروریسم تکفیری و ساخته‌وپرداخته غرب برسد و بینی آن‌ها را به خاک بمالد. می‌گویند توان موشکی نداشته باشید که مفهوم آن، خواندن فاتحه امنیت ملی است؛ این خواسته نامشروع را کدام عقل سلیم می‌پسندد؟ آمریکا و اقمارش مردم ایران را چه فرض کرده‌اند که از یک‌سو برای به خطر انداختن امنیت کشور نقشه می‌کشند و تحریم می‌کنند و از سوی دیگر ادعای حمایت از مردم ایران را دارند؟! به فرض محال که با تحریم، رفاه و آینده‌ای بهتر در انتظار مردم باشد، وقتی امنیت برقرار نباشد، معیشت منهای آرامش خاطر به چه درد می‌خورد؟! ازاین‌رو، اصرار بر حفظ توان دفاعی – تهاجمی دقیقاً در راستای منافع مردم کشور است و تحریم‌ها قادر نیستند که به این استراتژی کلیدی خدشه‌ای وارد کنند.
,
 
,
حربه نخ‌نما شده تحریم‌ها برای کشور و ملتی رعب‌آور است که با یک تشر یا اخم از مواضع و راهی که در پیش‌گرفته‌اند کوتاه بیاید نه انقلاب و کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران که آرمان خود را بر استقلال و نه گفتن به قدرت‌های بزرگ بنا نهاده است. بر این اساس باید گفت که مواضع اخیر دولتمردان آمریکایی نوعی فرار روبه‌جلو محسوب می‌شود، چراکه اگر تحریم‌ها اثر داشت، باید در همان نیمه مردادماه، تابستان داغ آن‌ها را محقق می‌کرد و رویای شوم آن‌ها برای پایان کار انقلاب پیش از فجر چهلم محقق می‌شد، درحالی‌که این‌گونه نیست و این آرزو را به گور خواهند برد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه