اخبار داغ

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس:

بودجه جاری کشور در بسیاری از شرایط قابلیت صرفه‌جویی ندارد/ دولت به دنبال حذف هزینه‌های ضروری به‌جای تفکر در پتانسیل‌های کشور است

بودجه جاری کشور در بسیاری از شرایط قابلیت صرفه‌جویی ندارد/ دولت به دنبال حذف هزینه‌های ضروری به‌جای تفکر در پتانسیل‌های کشور است
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: کارشناسان بودجه به‌جای تفکر در پتانسیل‌های موجود در کشور به دنبال حذف هزینه‌های ضروری هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ زهرا سعیدی مبارکه در گفت‌وگو با صاحب نیوز بابیان اینکه با کارشناسان تنظیم‌کننده بودجه ۹۸ به‌هیچ‌عنوان موافق نیستم، اظهار کرد: بودجه جاری ما در بسیاری از شرایط قابلیت صرفه‌جویی را ندارند و مشکلات عدیده‌ای را به وجود می‌آورند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سؤال من از این کارشناسان این است، کشورهایی که درآمد نفتی ندارد و درآمدهای ارزی آن‌ها از درآمد دولت نیست و از درآمد بخش خصوصی آن ها است، چگونه اداره می‌شوند.

,

وی افزود: پاسخ این سؤال کاملاً صریح و روشن است، این کشورها از درآمد مالیات است که مطابق تعریف بین‌المللی درآمدهای حاصل از انحصار دولت، مالیات نام دارد؛ ظرفیت اقتصادی کشور ما با توجه به مالیات به GDP که از پایین‌ترین نرخ‌ها و نسبت‌ها در دنیا که حدود شش درصد است، نشان از ظرفیت بسیار بالای مالیاتی دارد که در این بودجه از آن استفاده‌نشده است.

,

سعیدی مبارکه بابیان اینکه منظور بنده استفاده از روش‌های دیر بازده نیست بلکه استفاده از روش‌هایی است که بیشتر دو یا سه دهک مرفه جامعه را هدف قرار می‌دهد، تصریح کرد: آن‌هایی که در تمام این سال‌ها به دلیل شرایط تورمی همواره ثروتشان بیشتر و بیشتر شده است و از خدمات دولت و حاکمیت ازجمله امنیت، بیشترین استفاده را برند و مسلماً باید بیشترین مشارکت را داشته باشند.

,

وی تأکید کرد: مطابق بررسی‌های انجام‌شده اگر ما چهار درصد مالیات حق استفاده از اتومبیل‌های گران‌تر از ۵۰۰ میلیون تومان را وضع کنیم، یک و نیم برابر آنچه رئیس سازمان برنامه‌وبودجه تحت عنوان صرفه‌جویی در بودجه می‌نامند، قابل وصول است.

,

نماینده مردم مبارکه در مجلس ادامه داد: با فروش خدمت سربازی و دریافت مبلغ معادل استخدام دو نفر برای دو سال خدمت-به ازای هرکسی که متقاضی خرید سربازی است-برای نیروهای مسلح به‌راحتی بودجه را تأمین و اشتغال قابل‌توجهی را می‌توان ایجاد کرد.

,

وی بیان کرد: استفاده از پتانسیل انحصار حاکمیت که دقیقاً مفهوم مالیات را دارد می‌توانیم پیش از کل مالیات مستقیم در کشور، درآمد داشته باشیم و با ایجاد محدودیت برای اقتصاد زیرزمینی باهدف شفاف کردن و مالیات را بهتر می‌توان مشخص کرد.

,

سعیدی مبارکه با تأکید بر اینکه به‌راحتی با حذف چک شخصی حامل و نیز حذف امکان حواله کردن چک‌ها به افراد دیگر که موجب می‌شود جلوی خیلی از کارهای فسادزا را گرفت، خاطرنشان کرد: چک باید در وجه شخص حقیقی یا حقوقی صادر و صرفاً در وجه همان شخص قابل وصول است.

,

وی تصریح کرد: من نمی‌دانم چرا کارشناسان بودجه به‌جای تفکر در پتانسیل‌های موجود در کشور به دنبال حذف هزینه‌های ضروری هستند که باید بدانند این حذف اعتبارات برای کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

,

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بابیان اینکه البته منابع بودجه‌ای را می‌توانیم ارتقا دهیم، ادامه داد: می‌توانی در بحث مقابله با دلالان و سوداگران کاذب به‌خصوص در بازارهای مسکن و خودرو منابع بودجه‌ای تعریف کنیم و همه مردم را در این درآمد شریک کنیم.

,

وی با اشاره به لزوم اقدام جدی برای این کار، تأکید کرد: این طرح از بنده به همراه امضا تعدادی زیادی از همکاران در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و پیگیر هستیم که بتوانیم به صحن علنی مجلس بیاوریم و امیدواریم موردحمایت همکاران قرار بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه