اخبار داغ

چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟/مراجعه به کارخانه یا خرید از بازار آزاد؟

چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟/مراجعه به کارخانه یا خرید از بازار آزاد؟
برای شماره گذاری و تعویض سیلندر خودرو مراحل مختلفی همچون اخذ مجوز پلیس راهور، درخواست از نمایندگی ها شرکت های خودرو سازی، تائید پلیس راهور و ... وجود دارد؛ دانستن این راه ها از نکات ضروری پیش از تعویض سیلندر خودروهای داخلی و خارجی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ کد VIN، رشته‌ای ۱۷ حرفی از اعداد و حروف است که بیشتر افراد اصلاً از وجود آن خبر ندارند. VIN به معنی شماره شناسایی خودرو است و همان‌طور که از نامش پیدا است، از مهم‌ترین اطلاعات یک خودرو محسوب می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

Vehicle Identification Number به‌اختصار: VIN یک کد ۱۷ رقمی منحصر بفرد است که شامل اعداد از ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O و Q که برای جلوگیری از تشابه حذف شده‌اند. این کد که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی تعریف می‌شود، جهت شناسایی موتور وسایل نقلیه سبک و سنگین، موتورسیکلت‌ها و موتورهای گازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

,

حداقل اهمیت این کد زمانی آشکار می‌شود که خودرو برای اعمال تغییراتی از سوی سازنده به کارخانه فراخوانی شده یا حتی دزدیده می‌شود.

,

کد VIN همانند اثر انگشت خودروی شما است. بهترین راه شناسایی یک خودرو از طریق بررسی VIN آن است. چرا که این کد در هیچ دو خودرویی یکسان نیست.

,

کاراکتر ۱ از سمت چپ مربوط به نام کشور سازنده و کاراکترهای ۲ و ۳ مربوط به نام کارخانه سازنده خودرو است. کاراکترهای ۴ تا ۸ گویای مشخصاتی چون مدل خودرو، وزن، قدرت پیشرانه، تعداد سیلندرها و… است.

,

توسط کاراکتر ۹ می‌توان کل شماره شناسایی خودرو را کنترل نمود. کاراکتر ۱۰ مربوط به سالی است که خودرو در آن تولید شده‌است؛ مثلاً عدد ۸ نشانگر تولید خودرو در سال ۲۰۰۸ است. این کاراکتر بعد از سال ۲۰۱۰ به صورت حروف بیان شده‌است. بدین صورت که سال ۲۰۱۰ با حرف A و سال ۲۰۱۱ با حرف B و… نمایش داده می‌شود.

,

کاراکتر ۱۱ نشانگر کد کارخانه‌ای است که خودرو در آن تولید شده‌است. کاراکتر ۱۲ تا ۱۷ نیز شماره سریال خودرو است که چهار حرف آخر آن، در تمام خودروها باید به صورت عدد بیان شود.

,

برای برخی این سوال مطرح می شود که چگونه سیلندر ماشین خود را شماره گذاری کنیم؟؛ برای پاسخ به این سوال  با چندین نمایندگی رسمی و مجاز ایرانخودرو تماس گرفتیم و به عنوان نمونه قیمت یک سیلندر ماشین پژوه 405 را جویا شدیم.

,

قیمت های مختلفی از یک میلیون تا یک میلیون و 700 هزار تومان اعلام کردند.

,

درخواست برای مجوز

, درخواست برای مجوز, درخواست برای مجوز,

سرهنگ رضا رضایی در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: افرادی که می خواهند اقدام برای تعویض سیلندر خودرو کنند، قبل از هر گونه اقدامی باید به همراه مدارک هویتی مالک و خودرو به پلیس راهور مراجعه کنند.

,

رئیس پلیس راهور استان اصفهان گفت: مأمور کارشناس برای بازدید و بررسی ادعای سوختگی، فرسودگی و نشتی سیلندر به خودرو مراجعه می کند و در صورت تائید، پلیس اجازه تعویض موتور را می دهد.

,

وی افزود: فرد می تواند از یک موتور استوک و یا از نمایندگی شرکت های خودرو سازی یک سیلندر جدید تهیه و پس از نصب سیلندر باید بار دیگر به پلیس راهور مراجعه کند.

,

سرهنگ رضایی بیان کرد: بعد از تائید اصالت خودرو کارهای اداری برای ذکر تعویض در سند خورد باید انجام شود.

,

وی با بیان اینکه سیلندرهایی که از شرکت های خودرو سازی تهیه می شود شماره موتور هک شده است، تصریح کرد: اگر برای تهیه سیلندر غیر از شرکت های خودرو سازی که خودشان شماره سیلندر را هک می کنند، سیلندر دیگر تهیه شد برای هک شماره بر روی آن باید اقدام شود.

,

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تاکید کرد: اگر این مراحل طی نشود و فرد بدون مجوز موتور ماشین را تعویض کند، ضمن جریمه شدن به یک چهارم تا یک هشتم قیمت قطعه، به پلیس آگاهی معرفی می شود.

,

وی در پایان گفت: زمانی کمتر از یک ساعت برای اخذ مجوز نیاز است.

,

اقدامات پس از مجوز

, اقدامات پس از مجوز, اقدامات پس از مجوز,

حشمت‌الله علی پور هم در این رابطه در گفت‌وگو با صاحب نیوز با بیان اینکه سیلندر سه سالی است که بازار آزاد ندارد، اظهار کرد: سیلندر و اتاق خودرو توسط شرکت های خودروسازی شماره گذاری و برای فر خریدار ارسال می شود.

, صاحب نیوز,

عضو اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اصفهان گفت: فرد متقاضی پس از اخذ مجوز از پلیس راهور باید به نمایندگی های شرکت های خودروسازی مراجعه کند و درخواست سیلندر خودرو موردنظر خود را بدهد.

,

وی افزود: بازه زمانی متفاوتی از یک هفته تا یک ماه پس از ثبت درخواست برای ارائه سیلندر وجود دارد.

,

علی پور با بیان اینکه بازار آزاد در سال های گذشته بود که به دلایل مختلف این بازار آزاد کنار گذاشته شد، تصریح کرد: اکنون قیمت یک عدد سیلندر خودرو پژوه ۴۰۵، حدود یک میلیون و 400 هزار تومان است.

,

بررسی های ما نشان می دهد برای برخی از خودروها که یا خارجی بوده و یا خط تولید آن ها متوقف شده است، باید به سراغ بلوک سیلندرهای استوک یا دست دوم رفت و یا قطعه را از یکی از واردکنندگان تهیه کرد.

,

این کار به معنای آن است که شما برای گذراندن مراحل قانونی نیاز به هک شماره موتور بر روی سیلندر پیدا می کنید. این هک در برخی از مراکز استان انجام می شود که شهرک آزمایش اصفهان میزبان استان های مرکزی کشور در این زمینه است.

,

برخی برای هک موتور خودرو را باز کرده و خودرو را با چرثقیل به مراکز هک می برند؛ اما در سال های گذشته با حضور مکانین متخصص در این مراکز دیگر نیازی به این کار نیست و شما پس از گذراندن مراحل اداری و مراجعه به این مراکز در کم تر از نصف روز صاحب موتوری با هک جدید خواهیدشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه