اخبار داغ

مشاور مذهبی مطرح کرد؛

بی‌توجهی به حجاب رفتاری و گفتاری آفت امروز جامعه/حضور در روضه امام حسین(ع) مرا متحول کرد

بی‌توجهی به حجاب رفتاری و گفتاری آفت امروز جامعه/حضور در روضه امام حسین(ع) مرا متحول کرد
مشاور مذهبی با اشاره به اینکه حجاب دارای سه بعد پوششی، رفتاری و گفتاری است گفت: معضل و آفت حال حاضر جامعه این است که حجاب پوششی داریم ولی حجاب رفتاری و گفتاری نداریم و جوانان را، حجاب گریز کردیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ مسلمانان حجاب را از ضروریات دین اسلام می‌دانند و همه ادیان و مذاهب نیز به نحوی آن‌ را پذیرفته‌اند. وجوب حجاب ریشه قرآنی دارد. در قرآن دستور به حجابی که تمام بدن را بپوشاند، آمده است: «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنی‏ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ [احزاب/۵۹] ای پیامبر! به همسران و دخترانت و همسران اهل ایمان بگو: خود را به وسیله چادر بپوشانند، این کار برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است».

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

بایستی گفت که هیچ صاحب گنج و گوهری جواهرات خود را بدون حفاظ، در معرض دید رهگذران نمی‌گذارد تا جلوه کند و چشم و دل برباید و طمع دزدان و بیگانگان را برافروزد تا جواهر را بربایند.

,

حجاب جزء سنت‌های کهن و یکی از شاخص‌های فرهنگی ایرانیان بوده است. حجاب، زمانی اسلامی است که تمام بدن زن و برجستگی‌های آن را بپوشاند و به‌هیچ‌وجه جلب‌توجه نکند ازاین‌رو باید گفت که چادر هم بهترین پوشش و کامل‌ترین نوع حجاب است.

,

به بهانه روز واقعه اجرای قانون کشف حجاب در ایران با یکی از «فاطمه دریایی» یکی از بانوان اراکی و مشاور مذهبی که در حدود ۳۰ سالگی دچار تحول شد و حجاب را به‌عنوان گوهری ارزشمند برای خود برگزید به صحبت می‌نشینیم.

,

 خودتان را برای ما معرفی کنید و بفرمائید چطور حجاب را انتخاب کردید؟

,  خودتان را برای ما معرفی کنید و بفرمائید چطور حجاب را انتخاب کردید؟,

فاطمه دریایی متولد ۱۳۵۷، مدرس تدبر در قرآن و مشاور مذهبی هستم، در سال ۸۴-۸۵ برای شرکت در مراسم روضه‌خوانی امام حسین(ع) به منزل شهید میرجعفری رفتم و آنجا بود که مسیر زندگی‌ام کاملاً تغییر کرد. حدود ۲۸ سال سن داشتم و متأهل و صاحب دو فرزند بودم  خیلی اهل فشن نبودم ولی تا آن زمان حجاب خودم را به شکل کامل رعایت نمی‌کردم.

,

وقتی در منزل شهید حضور پیدا کردم می‌دیدم که مادر این شهید خانم‌های محجبه را در آغوش می‌گرفتند و با گرمی از آنان استقبال می‌کرد. من تا زمانی که مداحی و سخنرانی شروع شود این خانم‌ها را نگاه می‌کردم و با حسرت به خودم می‌گفتم: چقدر پوشش این خانم‌ها زیباست و از نگاه کردن آن‌ها لذت می‌بردم.

,

با خودم اندیشیدم که روزی می‌شود من هم مثل این‌ها حجاب بگیرم؟ همین! چیزی بیشتر از اینکه در ذهن من گذشت، نبود و آن روز برای من روز بسیار عجیب‌وغریبی بود. وقتی سخنران جلسه صحبت می‌کرد من فقط اشک می‌ریختم و زمانی که مداح زیارت عاشورا و روضه را قرائت می‌کرد احساس کردم که روی زمین نیستم، فقط گریه می‌کردم. ازآنجا به بعد تصمیم گرفتم و به امام حسین(ع) قول دادم که بنده و پیرو خوبی در مسیر حضرت اباعبدالله(ع) باشم اگرچه هنوز هم تا رسیدن به این مطلوب فاصله‌دارم و شرمنده امام حسین(ع) و مادرشان حضرت زهرا(س) هستم.

,

با توجه به اینکه ازدواج‌کرده بودید همسرتان چطور این حجاب را پذیرفت؟

, با توجه به اینکه ازدواج‌کرده بودید همسرتان چطور این حجاب را پذیرفت؟,

چون در حجاب رفتاری و گفتاری سعی کردم که خودم را تقویت کنم همسرم این پوشش جدید یعنی چادر را هم از من پذیرفت.

,

باحجاب، به آن چیزی که خواستید رسیدید؟

, باحجاب، به آن چیزی که خواستید رسیدید؟,

چون فردی هستم که هر دو فضا را تجربه کرده‌ام. هم فضای بی‌حجابی و دور از اهل‌بیت(ع) و هم فضای باحجاب و در مسیر اهل‌بیت(ع) بودن را، می‌توانم بگویم آرامشی را که در این فضا و در این لباس به دست آورده‌ام هیچ کجای دیگر تجربه نکرده‌ام.

,

حجاب برای شما چه جایگاهی دارد؟

, حجاب برای شما چه جایگاهی دارد؟,

خیلی دغدغه حجاب دارم چون غالب جامعه ما از روی ندانستن‌ها و ناآگاهی‌ها به سمت بی‌حیایی و بی‌حجابی می‌روند. باید در جامعه افراد دلسوزی باشند که روی خودشان کارکرده باشند و حجاب رفتاری و گفتاری و پوششی داشته باشند و روی دیگران تأثیر بگذارند.

,

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی می‌فرمایند؛ «وقتی می‌خواهید بر دیگران تأثیرگذار باشید، خودتان چراغ بشوید آن هنگام است که بدون اینکه حتی حرفی بزنید نورتان بر دیگران اثر می‌گذارد.»

,

از دیدگاه خودتان حجاب را معرفی کنید؟

, از دیدگاه خودتان حجاب را معرفی کنید؟,

حجاب سه بعد دارد: حجاب پوششی، رفتاری و گفتاری. معضل و آفت جامعه امروز ما این است که حجاب پوششی داریم ولی حجاب رفتاری و گفتاری نداریم و جوانان را حجاب گریز کرده‌ایم.

,

ولی حقیقت حجاب، فقط همین پوشش ظاهری نیست. همین‌که عده‌ای دنبال حذف آن هستند و عده‌ای به دنبال حفظ آن، نشان می‌دهد که حقیقت برتری پشت همین حجاب ظاهری وجود دارد.

,

مثلاً رئیس‌جمهور فرانسه در یک محفل کاملاً خصوصی تمام سران لشکری و کشوری را جمع کرد و گفت: هرچه بخواهید، مقام، پول و... به شما می‌دهم و. فقط از شما می‌خواهم که حجاب را از سر زنان مسلمان بردارید.

,

این همان حقیقت برتر است که یک رئیس‌جمهور با تمام دغدغه مندی که برای کشورش دارد، روی حجاب زنان مسلمان متمرکزشده است.

,

حقیقت برتر چیست؟

, حقیقت برتر چیست؟,

حقیقت برتر این است که اگر حجاب در سه بعد پوششی، رفتاری و گفتاری رعایت شود به عقلانیت خانم کمک می‌کند.

,

خانم‌ها باید عقلانیت خود را تقویت کنند چون یک مسئله‌ای که احساس محض باشد کافی نیست و باید درصدی از عقلانیت را هم با خود داشته باشد. برای درک بهتر این مسئله باید بدانیم که زن چگونه موجودی است و هویت وجودی او چیست؟

,

زن موجودی است سرشار از عواطف و احساسات. گاهی در کارگاه‌های آموزشی از خانم‌ها می پیرسیم زن چگونه موجودی است؟ بعضی می‌گویند: مامان مهربان، زنِ باگذشت.

,

مسئله این است که شاید کسی هیچ‌وقت ازدواج نکند یا بچه‌دار نشود که مادری مهربان باشد. یا شما زنی که بی‌گذشت باشد، ندیدید؟ یا مادری که مهربان نباشد؟ پس شاکله وجودی زنان از عواطف و احساسات است.

,

البته این احساسی بودن برای زن ویژگی منفی به شمار نمی‌آید. خداوند وقتی انسان را خلق کرد، چه زن و چه مرد، ۱۰۰% عقل به زن داد و ۱۰۰% عقل به مرد، ۱۰۰% احساس به زن داد و ۱۰۰% احساس به مرد و اگر غیرازاین باشد باید به عدالت خدا شک کنیم.

,

تفاوت زن و مرد در چیست؟

, تفاوت زن و مرد در چیست؟,

درصد به‌کارگیری عقل و احساس در زن و مرد فرق می‌کند. آقایان بیشتر از عقل استفاده می‌کنند و کمتر از احساساتشان برخلاف زنان که بیشتر از احساس استفاده می‌کنند و این مسئله اصلاً بد نیست، بلکه زندگی را به تعادل می‌رساند. مثلاً در خانواده‌ای پدر کاملاً عقلانی باشد، احساسی بروز ندهد و  مادر هم همین‌طور، آن خانه شبیه پادگان می‌شود.

,

پررنگ‌ترین احساس در خانم‌ها چیست؟

, پررنگ‌ترین احساس در خانم‌ها چیست؟,

در خانمی که سرشار از احساس است، یکی از احساسات از همه دانه‌درشت تر است. یک ظرف پر از احساس را در نظر بگیرید: احساس عصبانیت، شادی، مهربانی و ... دراین‌بین احساسی است که مشترکا در همه خانم‌ها از سایر احساسات پررنگ‌تر است و آن حس تبرج و خودنمایی است. مثلاً خانم‌ها دوست دارند در یک مهمانی کاملاً زنانه هم دیده شوند، لباس، زیورآلات و... موردتوجه سایرین قرار بگیرد.

,

این حس تا زمانی که خوب مدیریت بد نیست شود. اما وقتی‌که به زنی که مهم‌ترین حس او تبرج و خودنمایی است بگویند خودت را بپوش آن‌وقت کار سخت می‌شود. هضم این مسئله برای خانمی که ازدواج‌کرده و انتخاب زندگی‌اش را انجام داده خیلی راحت‌تر است اما دختران نوجوان و جوان این دغدغه را دغدغه دارند که اگر خود را بپوشانند چطور انتخاب شوند؟

,

خانم‌ها چطور با این مسئله کنار می‌آیند؟

, خانم‌ها چطور با این مسئله کنار می‌آیند؟,

خداوند به زنان فرمان داده تا خود را از نگاه نامحرم بپوشانند و این‌زمانی میسر می‌شود که زن بتواند احساس تبرج را در خود مدیریت کند. مدیریت احساس به دو ابزار نیاز دارد: یکی عفت و دیگری حیا. حیا می‌گوید که بپوش و چگونه بپوش. حتی کسی که به حجاب هم معتقد نیست یک پوشش حداقلی را رعایت می‌کند، حیای آن شخص همان‌قدر است.

,

حیا به من می‌گوید که کدام احساس، کجا؟ و عفت می‌گوید چگونه و چقدر؟ حیا در گفتار و حیا در مدیریتِ احساس اینجا مشخص می‌شود. جالب اینجاست که حیا می‌تواند در مدیریت تمام حس‌ها به ما کمک کند. کسی که به کمک حیا سه بعد حجاب را داشته باشد به‌طورقطع بنیان زندگی‌اش محکم‌تر است چراکه جروبحث‌های زن‌وشوهری را کمتر دارد، سر بچه فریاد نمی‌زند. چراکه در هنگام ناراحتی این حیا است که می‌گوید: کدام احساس و کجا؟ به شما نهیب می‌زند که الآن می‌توانی سر همسرت داد بزنی؟ اصلاً مسئله ارزش این را دارد که به خاطرش با همسرت مواجهه داشته باشی؟

,

باعث تأسف است که در جامعه امروز حیای پوششی را تقویت کرده و حیای رفتاری و گفتاری را رها کرده‌ایم. دشمن اهمیت حیا را خوب فهمیده است و در جنگ نرم خود به دنبال این است تا با استفاده از فضای مجازی حیا را از زنان ایرانی بگیرد و آن را بی‌ارزش کند.

,

اهمیت حجاب در بعد اجتماعی چیست؟

, اهمیت حجاب در بعد اجتماعی چیست؟,

ما در شبکه هستی زندگی می‌کنیم و با خیلی چیزها در ارتباط هستیم. در فیزیک قانونی هست که می‌گوید انرژی به وجود نمی‌آید و از بین هم نمی‌رود، فقط از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌شود. با توجه به این قانون و اینکه ما در شبکه هستی زندگی می‌کنیم، پس هم تأثیر می‌گذاریم و هم تأثیر می‌پذیریم.

,

وقتی به خانمی می‌گوییم که حجابت را رعایت کن می‌گوید: مهم این است که دلمان پاک باشد. ولی باید از آن‌ها پرسید وقتی با پوشش نامناسب و چهره بزک‌کرده در جامعه ظاهر شوید، جنس مخالف دل‌پاک شمارا می‌بیند یا این تیپ و چهره را؟ اگر با ظاهر خود از مرد خانواده دیگری دلبری کنیم، قطعاً کسی پیدا می‌شود که دل همسر، پدر و برادرمان را ببرد. چون ما در شبکه هستی زندگی می‌کنیم و همان‌طور که تأثیر می‌گذاریم، تأثیر هم می‌گیریم.

,

اینکه دل‌پاک باشد و گور هرکسی از دیگری جداست در مورد حجاب بی‌معنی است. روایت داریم که وقتی مؤمنی را در قبرستانی دفن کنند، تا چهل روز عذاب از قبرهای اطراف برداشته می‌شود.

,

آیا حجاب حق‌الناس است؟

, آیا حجاب حق‌الناس است؟,

حجاب علاوه بر حق‌الله، حق‌الناس هم هست. طبق روایت پیامبر(ص): مفلس واقعی کسی است که از دنیا می‌رود و در ایستگاه و موقف حق‌الناس واقع می‌شود. یکی پس از دیگری می‌آیند و حق‌الناس را می‌گیرند این افراد را شخصی که از دنیا رفته می‌شناسد. اگر کسی به خاطر ظاهر نامناسب از یک نامحرم دلبری کرده باشد بی‌شک در آن دنیا باید پاسخگوی همسر آن مرد باشد و پاسخ دهد که چرا با بی‌حجابی ، دلبری و طنازی کانون خانواده او را متزلزل کرده است؟

,

بی‌حجابی چه تأثیری در خانواده دارد؟

, بی‌حجابی چه تأثیری در خانواده دارد؟,

از ۱۰ مورد مشاوره که به من مراجعه می‌کنند ۹ مورد مربوط به خیانت مخصوصاً در فضای مجازی است. پیامبر مکرم اسلام (ص) به جبرئیل فرمودند: یا جبرئیل، بعد از منِ پیامبر روی زمین می‌آیی؟ جبرئیل فرمود: بله ۱۰ بار روی زمین می‌آیم و ۱۰ گوهر گران‌بها را به خاطر اعمال ناشایست و گناهان از بین مردم می‌برم. یکی از گوهرها که نام برد این بود که حیا را از چشم زنان می‌برم و گوهر دیگر آنکه غیرت را از مردان می‌گیرم. الآن می‌بینیم که همین فضاهای مجازی حیا را زنان گرفته است.

,

متأسفانه حتی شاهدیم که بانوان به‌ظاهر محجبه هم در این فضای مجازی عکس خودشان را در پروفایلشان قرار می‌دهند یا عکس‌های خانوادگی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند.

,

چرا حجاب حق‌الله است؟

, چرا حجاب حق‌الله است؟,

در قرآن آیه حجاب داریم و خداوند در آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور و سوره احزاب زنان را به رعایت حجاب امر کرده است. کافر چه کسی است؟ به هر آیه از قرآن که عمل نکنیم، کافر به آن آیه هستیم. مثلاً اگر غیبت می‌کنم یعنی به آیه غیبت عمل نمی‌کنم چون خداوند فرمود: از گناهان کبیره دوری‌کنید و یکی از گناهان کبیره غیبت است. اگر حجاب را رعایت نکنم به آیه حجاب. حجاب حق‌الله است چون خدا صراحتاً به حفظ حجاب امر فرمودند.

,

در جامعه امروز چطور می‌توانیم دیگران را دعوت به حجاب کنیم؟

, در جامعه امروز چطور می‌توانیم دیگران را دعوت به حجاب کنیم؟,

اگر ما به‌عنوان محجبه واقعی در هر سه بعد حجاب خود را تقویت کرده باشیم بی‌شک می‌توانیم با عملکرد خودمان دیگران را به حجاب دعوت کنیم. پس مهم است که هم حجاب پوششی داشته باشیم و هم حجاب رفتاری و هم گفتاری. محجبه کسی است که در هر سه بعد خودش را رشد داده باشد یعنی غیبت نکند، دروغ نگوید، مواظب رفتار و گفتار خود با نامحرم باشد و...  اگر هر سه مورد در فرد تقویت شود خودبه‌خود بر دیگران اثرگذار خواهد بود چراکه امام صادق (ع) فرمودند: به هراندازه‌ای که گناه نمی‌کنید، به خدا نزدیک می‌شوید و در دل مردم محبوب می‌شوید. وظیفه محجبه ها خیلی سنگین است چون باید این مسائل را به‌قدری رعایت کنیم که حجاب جاذبه ایجاد کند.

,

اگر مردی حجاب پوششی همسرش را نمی‌پسندد به این دلیل است که همسرش در حجاب رفتاری و گفتاری لنگ می‌زند. آراستگی خانم‌های محجبه روسری‌های رنگی و آرایش ملایم و زیورآلاتی که باوجود پوشیدن چادر به نمایش می‌گذارند، نیست. بلکه آراستگی زن محجبه همان حجاب رفتاری و گفتاری است. خانم محجبه باید حجاب گریه، خنده، حتی  خوراک، گفتار و... را رعایت کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه