اخبار داغ

میزگردی به بهانه انتخاب شهردار جدید اراک؛

کُمِیت شهردار منتخب لَنگ می خورد/فاتحه سیاست بازی هم خوانده شد!

کُمِیت شهردار منتخب لَنگ می خورد/فاتحه سیاست بازی هم خوانده شد!
میزگرد «انتخاب شهردار اراک؛ از منافع سیاسی تا منافع مردم» با حضور کارشناسان سیاسی، فرهنگی و حقوقی در دفتر پایگاه خبری دیار آفتاب برگزار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ میزگرد « انتخاب شهردار اراک؛ از منافع سیاسی تا منافع مردم » در پایگاه تحلیلی خبری دیار آفتاب برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

, ,

رئیس شورای هماهنگی احزاب، تشکل‌ها و نیروهای انقلابی استان مرکزی:

, رئیس شورای هماهنگی احزاب، تشکل‌ها و نیروهای انقلابی استان مرکزی, :,

انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است/انتخاب سیاسی خیانت به دولت است

, انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است/انتخاب سیاسی خیانت به دولت است, انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است/انتخاب سیاسی خیانت به دولت است, انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است/انتخاب سیاسی خیانت به دولت است,

رضا عزیزآبادی رئیس شورای هماهنگی احزاب، تشکل‌ها و نیروهای انقلابی و دبیر کل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی در این میزگرد ضمن بیان اینکه شهر اراک در حوزه‌های مختلفی چون پروژه‌های نیمه‌تمام، مبلمان و زیباسازی شهری و مباحث عمرانی با چالش‌های روبه‌رو است گفت: استان ما استانی صنعتی است که بیش از ۳ هزار صنایع بالادستی و پایین‌دستی در آن نهفته است و زمانی پایتخت صنعتی کشور بوده، اما متأسفانه بااین‌همه درآمد و عوارضی که می‌شود از شرکت‌ها و کارخانه‌ها گرفت و در تصدی امور شهرداری و شهری استفاده کرد، می‌بینیم وضعیت شهر را به‌عنوان یک روستای بزرگ و پیشرفته تعریف می‌کنند.

, .,

انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است

, انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است, انتخاب فردی بدون سابقه اجرایی به‌عنوان شهردار اراک جاهلانه است,

عزیزآبادی ضمن تأکید بر اینکه مشکلات شهری نیاز به بررسی‌های تخصصی دارد عنوان کرد: با توجه به فرصت دو و نیم ساله باقی‌مانده از زمان شورای پنجم و با توجه به مشکلات عدیده شهر، جاهلانه است کسی که تخصص، توان، قدرت و سوابق اجرایی ندارد تصدی شهر را بپذیرد.

, .,

, ,

وی بابیان اینکه ما به رأی و تصمیم شورا احترام می‌گذاریم تصریح کرد: در این مرحله سؤالی پیش می‌آید که این شهر بااین‌همه معضلات و مشکلات به چه شهرداری نیاز داریم؟ اگر واقعاً شورای شهر دلسوز شهر و مردم است و اگر خود را توانمند و متخصص می‌داند باید کسی را انتخاب کند که سوار بر کار شهرداری باشد و بتواند اوضاع موجود و گره‌های شهرداری را در دست بگیرد و نسبت به فضا شناخت کافی داشته باشد.

, .,

رئیس شورای هماهنگی احزاب، تشکل‌ها و نیروهای انقلابی استان ادامه داد: نه اینکه بروند روی گزینه‌ای که صرفاً رشته تحصیلی‌اش فلان است سرمایه‌گذاری کنند. این نشد شهردار! ما از جوان‌گرایی استقبال می‌کنیم و نگاهمان به جوان‌گرایی مثبت است اما جوان‌گرایی‌ای که با چاشنی تجربه همراه باشد. فردی که حداقل قبل از کلان‌شهر اراک، شهرداری یک منطقه و یا یکی از شهرستان‌ها را در رزومه‌اش داشته باشد.

, .,

انتخابی از روی نادانی یا از روی منافع سیاسی؟

, انتخابی از روی نادانی یا از روی منافع سیاسی؟, انتخابی از روی نادانی یا از روی منافع سیاسی؟,

عزیزآبادی انتخاب شکل‌گرفته در شورای شهر را بر دو حالت دانست و تشریح کرد: بر اساس این انتخاب شورا، یا اعضا نادان‌اند یا منافع شخصی و سیاسی در میان است. اگر نادان‌اند بد به حال مردم و شهر و اگر دانا هستند و می‌خواهند سیاسی فکر کنند که شورای شهر نباید سیاسی باشد نباید یک انتخاب سیاسی داشته باشد. نباید دنبال کسی که توان و رزومه اجرایی ندارد باشد. فقط صرف این‌که یک بساز بفروش بوده است بروند سراغ او زیرا این مسئله علامت سؤال بزرگی در ذهن تک‌تک مردم اراک و نخبگان شهر می‌گذارد.

, . , . , .,

انتخاب سیاسی خدمت به دولت نیست، خیانت به دولت است!

, انتخاب سیاسی خدمت به دولت نیست، خیانت به دولت است!, انتخاب سیاسی خدمت به دولت نیست، خیانت به دولت است, !, !,

وی ضمن بیان اینکه شهرداری ویترین یک شهر است و اگر این ویترین خوب تزیین شود سرافرازی مسئول ارشد استان و خود شورای شهر را در پیش دارد بیان کرد: اگر بخواهیم به قضیه از بعد سیاسی هم نگاه کنیم باید گفت با توجه به مشکلات و معضلاتی که در سطح کشور داریم انتخاب سیاسی و به‌دوراز تخصص انتهای خیانت به دولت و انتهای خیانت به مسئول ارشد استان است.

, .,

دبیر کل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی افزود: این انتخاب خدمت به دولت نیست خیانت به دولت است. اگر بعد سیاسی این است، باید کسی را انتخاب کنید که بتواند به گفتمان و شعارهای مسئول ارشد استان و گفته و شعارهای لیست امید شورا عمل کند. و اگر از بعد تخصص و قانون هم به مسئله نگاه کنیم قانون‌گذار آن را مشخص کرده است و آن توجه به آیین‌نامه اجرایی احراز تصدی شهردار است.

, .,

مردم  که بازیچه یک لیست نشده‌اند

, مردم  که بازیچه یک لیست نشده‌اند, مردم  که بازیچه یک لیست نشده‌اند,

وی ضمن تأکید بر گوشزد و تذکر استاندار مرکزی و نماینده ولی‌فقیه در استان به اعضای شورا برای انتخاب فردی دارای صلاحیت قانونی گفت: اعضای فراکسیون امید دو سه ماه است که با افکار مردم بازی می‌کنند. مردم بازیچه یک لیست نشده‌اند؛ ما به رأی مردم احترام می‌گذاریم ولی در یک شهر ۵۰۰ هزارنفری فقط همان ۱۵ هزار رأی آقایان نیست این‌ها نباید به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر با افکار مردم بازی کنند و ما نباید اجازه بدهیم چنین اتفاقی بیفتد زیرا توهین به مردم است.

, .,

گویا مرغ آقایان یک پا دارد

, گویا مرغ آقایان یک پا دارد, گویا مرغ آقایان یک پا دارد,

عزیزآبادی ادامه داد: علی‌رغم همه تذکرهای استاندار مرکزی و نماینده ولی‌فقیه در استان چرا آقایان گوش نمی‌دهند، می‌خواهند بگویند مرغ یک پا دارد؟! نمی‌شود که شهر بازیچه ۸ نفر یا ۱۱ نفر شود. این عملکرد از صبر نخبگان و توده مردم خارج‌شده است.

, .,

وی با اشاره به اینکه فراکسیون امید باید سوابق و رزومه شهردار منتخب را به مردم ارائه دهند عنوان کرد: قانون‌گذار، آیین‌نامه احراز صلاحیت برای تصدی شهرداری را مشخص کرده است. بیایند و بر اساس رزومه ارائه‌شده بسنجند که فرد منتخب کجا قرار می‌گیرد. آیا این فرد صلاحیت رسیدگی به مشکلات عدیده موجود در مرکز استان امام(ره) را دارد؟

,

, ,

این فعال سیاسی ضمن بیان اینکه با توجه به دو سال و نیم وقت باقی‌مانده باید برنامه‌ای اجرایی همراه با تعهدی اجرایی از طرف شهردار و شورا ارائه شود تصریح کرد: مشکل مالی شهرداری با توجه به حجم عظیم بدهی آن، راهکار برای برون‌رفت از مشکل پروژه ۵۸ متری، سکونتگاه‌های غیررسمی، ارائه برنامه زمان‌بندی‌شده جهت تکمیل پروژه‌های عمرانی و غیر هم‌سطح، دستور کار شهر هوشمند، درآمدزایی، مباحث فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهر و بسیار مشکل دیگر که باید برنامه دقیقی برای آن ارائه شود و اصلاً باید پرسید که چه برنامه‌ای در حال حاضر دارند که این نارسایی در شهرداری و شورای پنجم دیده می‌شود.

, .,

هدف از انتقادمان مطالبه گری است

, هدف از انتقادمان مطالبه گری است, هدف از انتقادمان مطالبه گری است,

وی بر اعتماد مردم به لیست امید اشاره کرد و افزود: امروز اگر ما چنین سخنانی را مطرح می‌کنیم نگاهمان این نیست که سیاسی بازی کنیم و ما در حال حاضر اگر به‌عنوان یک شخص سیاسی صحبت می‌کنیم هدفمان مطالبه گری است، زیرا یکی از وظایف احزاب مطالبه گری است چه در سطح استان و چه در کشور و در حال حاضر طبق ارزیابی‌های انجام‌شده به این نتایج رسیده‌ایم.

, .,

عزیزآبادی افزود: با توجه به فضای سیاسی کشور و وضعیتی که داریم وظیفه این است که از دولت در هر جناحی که هستیم حمایت کنیم و از هر نوع تنش و اغتشاش دوری‌کنیم ولی این بی‌عدالتی‌ها ظرفیت و گنجایشی دارد و ما به‌عنوان فعالین سیاسی و به‌عنوان یک شهروند تحمل مباحث این‌چنین را نداریم که خدایی ناکرده افراد با انتخاب‌های ناشایست و نالایقشان به دنبال منافع شخصی_سیاسی باشند، که اگر این‌طور باشد هم به دولت و هم به مردم خیانت کرده‌اند که این قابل‌بررسی و تأمل است.

, .,

با منفعت‌طلبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مخالفیم

, با منفعت‌طلبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مخالفیم, با منفعت‌طلبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مخالفیم,

رئیس شورای هماهنگی احزاب، تشکل‌ها و نیروهای انقلابی استان تصریح کرد: ما با اصلاح‌طلبی مخالف نیستیم و آن‌ها هم قطعاً با اصولگرایی مخالف نیستند. ما با منفعت‌طلبی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی مخالفیم و در جریان اصول‌گرایی تا جایی که توان داشتیم منفعت‌طلبان را قیچی کردیم چه در حد نماینده و چه در حد شورای شهر ولی متأسفانه جریان اصلاحات مصلحت‌اندیشی می‌کند و افرادی منفعت‌طلب بین آن‌ها هستند که پشت‌صحنه‌اند و دنبال فرصت می‌گردند. این افراد بانفوذ در شورای اصلاحات خط و راهکار می‌دهند که به‌عنوان‌مثال باید گزینه‌ای را انتخاب کنیم که بتوانیم سوارش شویم! زیرا اگر گزینه قوی‌ای را انتخاب کنند خواسته‌هایشان محقق نخواهد شد.

, .,

وی افزود: ما نمی‌گوییم در این وضعیت که اکثریت شورا اصلاح‌طلب است شهردار اصولگرا انتخاب کنند البته اصلاً نباید نگاه حزبی باشد اما همان اصلاح‌طلب را انتخاب کنند ولی قوی‌ترین را انتخاب کنند، متخصص‌ترین و باتجربه‌ترین را انتخاب کنند.

, .,

برخی از اعضای لیست امید هم با این انتخاب مخالف بودند

, برخی از اعضای لیست امید هم با این انتخاب مخالف بودند, برخی از اعضای لیست امید هم با این انتخاب مخالف بودند,

عزیزآبادی ضمن انتقاد از در نظر نگرفتن نظرات بزرگان استان در این انتخاب گفت: وقتی نظرات بزرگان را کنار می‌گذارند پس این منفعت‌طلبی و یا سیاسی‌کاری است. البته شاید درون اصلاحات نیز هم از این انتخاب شاکی هستند که حتی در خود شورا مخالف هم داشتند اما بر اساس جریان رأی دادند چون شورای اصلاحات تصویب کرده بود که آقای فلان رأی بیاورد، حالا اگر کسی هم‌رأی ندهد مواخذه می‌شود. این می‌شود انتخاب سیاسی و قطعاً منافع سیاسی‌ای پشت‌صحنه است که بحث انتخاب آینده می‌تواند یکی از آن موارد باشد تا بتوانند از شهرداری در انتخابات سال بعد استفاده ابزاری کنند.

, . , .,

وی ضمن بیان اینکه جریان اصولگرایی با اعتقاد به اینکه شورا سیاسی نیست هیچ لیستی برای انتخاب شهردار ارائه نداد اظهار کرد: سه نفر اقلیت شورا بر اساس تدبیر خودشان لیستی را ارائه کردند و هیچ جلسه در رابطه با ارائه گزینه با این سه نفر نداشتیم.

, .,

دبیر کل مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی تشریح کرد: ما مخالف شخص آقای نادری نیستیم، مخالف عدم تخصص و عدم توانایی هستیم و نگرانیم که با این عدم توانایی شهر با مشکل روبه‌رو شود. مطمئناً ایشان محترم‌اند، همچنین جوان‌اند ولی قبل از شهرداری مثل کلان‌شهر اراک باید برای کسب تجربه و رزومه، شهرداری شهرهای کوچک‌تری را داشته باشند که ایشان حتی تجربه و رزومه یک شهرداری دست چندم را هم ندارد.

, .,

کارشناس مسائل سیاسی:

, کارشناس مسائل سیاسی:, :,

نگاه حزبی به شورای شهر آفت است/شهردار باید در تراز انقلاب باشد

, نگاه حزبی به شورای شهر آفت است/شهردار باید در تراز انقلاب باشد, نگاه حزبی به شورای شهر آفت است/شهردار باید در تراز انقلاب باشد, نگاه حزبی به شورای شهر آفت است/شهردار باید در تراز انقلاب باشد,

حجت‌الله شایان کارشناس مسائل سیاسی در این میزگرد ضمن تأکید بر اینکه در چهل‌سالگی انقلاب باید بررسی شود که آیا شهرداری و شورای شهر بر اساس تراز انقلاب جلوآمده است یا خیر، گفت: شهرداری در مقاطع مختلف افت‌وخیزهایی داشته و در مقطع فعلی نیز یکی از مشکلاتش این است که بودجه‌ای را که اختصاص می‌دهند را نتوانستند محقق کنند و حتی به نصف آن‌هم نرسیدند زیرا بودجه‌های آرمان‌گرایانه داشتند اما نگاهشان نگاه آرمان‌گرایانه نبود.

, .,

نگاه حزبی به شورای شهر آفت است

, نگاه حزبی به شورای شهر آفت است, نگاه حزبی به شورای شهر آفت است,

شایان ضمن بیان اینکه آفت این روزهای شورای شهر و شهرداری اراک نگاه حزبی به شورای شهر است عنوان کرد: با توجه به اکثریتی از لیست امید که در شورا حاضرند متأسفانه این افراد صرفاً نگاهشان حزبی است و اصلاً اینکه کلان‌شهری به نام اراک وجود دارد و یا برنامه‌ای برای چهار سال داشته باشند، چنین چیزی وجود ندارد . آنچه در صحن شورا و در بیرون شورا و در جلسات مخفیانه شورای شهر برگزار می‌شود، نشان‌دهنده یک نگاه صرفاً حزبی به شورای شهر است.

, .,

, ,

سرویس‌دهی به حزب در شورا و شهرداری ممنوع!

, سرویس‌دهی به حزب در شورا و شهرداری ممنوع!, سرویس‌دهی به حزب در شورا و شهرداری ممنوع!, !,

وی افزود: از مراکز امنیتی و سیاسی انتظارمان این هست که اگر امروز افتضاحی به‌عنوان دستگیری بعضی از اعضای شهرداری مطرح می‌شود و یا در شورای شهر اشکالاتی دیده می‌شود هیئت حل اختلاف استانداری وارد شود و برخورد کند. نمی‌شود که بی‌خیال صحنه را نگاه کنند بعد ببینیم که شهرداری ، با نگاه کاملاً حزبی برای سرویس‌دهی به حزب انتخاب می‌شود.

, . , .,

هدر رفت منافع مردم با نگاه حزبی شورا

, هدر رفت منافع مردم با نگاه حزبی شورا, هدر رفت منافع مردم با نگاه حزبی شورا,

شایان ضمن اشاره به اینکه با انتخاب حزبی شورا منافع مردم درخطر است اظهار کرد: امروز شهرداری‌ای را می‌بینیم با قریب به ۴۵۰ میلیارد تومان بدهکاری، که نصف بودجه سال ۹۷ را هم نتوانسته است تأمین کند حالا شهرداری اراک با وضعیت فعلی که دارد ، آیا باید با نگاه حزبی شهردارش انتخاب شود؟ آیا باید با نگاه حزبی با پروژه‌های شهرداری برخورد کنیم ؟ به این شکل اگر بهترین برنامه را هم داشته باشیم چون جریان اکثریت شورای شهر نگاه حزبی دارند این نگاه حزبی منافع شهر اراک را زیر سؤال می‌برد و به‌طورکلی منافع مردم اراک را هدر می‌دهد.

, .,

وی با تأکید بر اینکه باید هیئت‌های حل اختلاف وارد شوند و نگذارند وضعیت بیش از این به هم بخورد تشریح کرد: شورای شهر اگر وجدان عملی داشتند باید به تذکرات استاندار و نماینده ولی‌فقیه، که قبل از انتخاب شهردار هر دو بزرگوار اشاره داشتند که شهرداری را انتخاب کنید که قابل تائید صلاحیت باشد، توجه می‌کردند. فراکسیون امید صرفاً بر اساس نگاه حزبی انتخاب کردند و به توصیه‌های استاندار و ولی‌فقیه توجهی نداشتند آنچه حزبشان خو است را در شورای شهر انجام دادند .

, .,

این حزب‌بازی، گریبانشان را می‌گیرد!!

, این حزب‌بازی، گریبانشان را می‌گیرد!!, این حزب‌بازی، گریبانشان را می‌گیرد, !!, !!,

این کارشناس سیاسی نتیجه اداره شهر با نگاه سیاسی و حزبی را افزایش روزبه‌روز مشکلات دانست و عنوان کرد: اعتقادم بر این است که این شورای شهر اگر با همین نگاه حزبی بخواهد جلو برود و با همین انتخابشان بخواهند شهرداری را بچرخانند قطعاً آینده نامطلوبی گریبان گیرشان خواهد شد . فکر می‌کنم این‌ها با این نگاه نتوانند چهار سال را به سرانجام برسانند مگر تغییر روش دهند و بر اساس مصلحت مردم و برنامه‌ها و پروژه‌های تعریف‌شده کار کنند و اگر نگاهشان را عوض نکنند قطعاً سرانجام خوبی در پایان کارشان نخواهند داشت.

, .,

وی ضمن تأکید بر مشکلات عدیده بودجه شهرداری تشریح کرد: ازنظر بودجه‌ای به نظر می‌رسد که شورای شهر باید یک اقدام عاجلی انجام دهند و این نگاه حزبی را کنار بگذارند و یک نگاه ملی و استانی به مجموعه شهرداری داشته باشند. منابع درآمدی را باید مشخص کنند؛ شهر اگر با این وضعیت پیش برود قفل می‌شود. هرروز از اول هفته تا پایان هفته در جلسات مکرری در شورای شهر می‌نشینند ، معلوم نیست برون داد آن چیست ؛ باید فکر اساسی کنند .

, . , .,

عبرت بگیرید!

, عبرت بگیرید!, عبرت بگیرید, !, !,

شایان افزود: اعضای شورا باید از بعضی شهرداری‌ها و شوراهای شهر که در بعضی از شهرهای کشور مردم رفتند و این شورای شهر را بستند و قفل زدند عبرت بگیرند و حتی بعضی جاها در شورای شهر را گِل گرفتند . این هشداری است به این آقایان که نگاه حزبی را کنار بگذارند و تلاش کنند که مشکلات و معضلات شهر را حل کنند .

, .,

وی ضمن بیان اینکه ممکن است مردم ببینند کسانی بالاسر شهرداری اراک آمدند که منافع حزبی را به ۶۰۰ هزار نفر جمعیت این کلان‌شهر ترجیح می‌دهند و از جایی به بعد دیگر تحمل نکنند اظهار کرد: به نظر می‌رسد که شورای شهر خیلی کار سختی در پیش دارند.

, .,

, ,

این فعال سیاسی بیان کرد: امیدواریم که شورای شهر مسیرش را عوض کند و به مسیر اصلی که همان نگاه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انقلاب است برگردد و بر این اساس شهر را اداره کنند . شورا را به‌عنوان پارلمان شهری می‌شناسیم و اعضا خودشان باید این جایگاه را حفظ کرده و مخدوش نکنند.

, .,

تاریخ انقضا ۴ سال پس از آغاز مسئولیت!!

, تاریخ انقضا ۴ سال پس از آغاز مسئولیت!!, تاریخ انقضا , ۴, سال پس از آغاز مسئولیت, !!, !!,

وی به‌یکبار مصرف بودن برخی از افراد در مجلس و شورا اشاره کرد و افزود: متأسفانه چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای شهرهای مختلف خودشان می‌دانند که یک‌بار مصرفند و مصرف نهایی‌شان چهار سال است بعضاً مرتب در شهرهای مختلف می‌شنویم که اعضای شورای شهر دستگیر می‌شوند زیرا این‌ها می‌دانند که مصرف چهارساله دارند به همین خاطر خیلی مقید به کار کردن برای مردم نیستند و نگاهشان بیشتر به دنبال مسائل حزبی است. این‌ها باید تغییر رویه دهند و به ریل انقلاب برگردند .

, .,

شهردار باید در تراز انقلاب باشد

, شهردار باید در تراز انقلاب باشد, شهردار باید در تراز انقلاب باشد,

شایان بابیان اینکه شهرداری‌ای می‌خواهیم در تراز انقلاب اسلامی نه در تراز حزب‌های منحله مجاهدین و مشارکت تصریح کرد: بعید میدانم کسی را که به‌عنوان شهردار انتخاب کرده‌اند حتی ازنظر تخصصی صلاحیت احراز را داشته باشد این شورا با این کاری که کردند دوباره شهرداری را در دست‌اندازی می‌اندازند که با سرپرست اداره شود و این بزرگ‌ترین خیانت است.

, .,

کارشناس مسائل حقوقی:

, کارشناس مسائل حقوقی, :,

حقوقدانان پیگیر حاشیه‌های انتخاب شهردار اراک هستند/تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!

, حقوقدانان پیگیر حاشیه‌های انتخاب شهردار اراک هستند/تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!, حقوقدانان پیگیر حاشیه‌های انتخاب شهردار اراک هستند/تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!, حقوقدانان پیگیر حاشیه‌های انتخاب شهردار اراک هستند/تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!, !,

بیژن کاظمی کارشناس ارشد مسائل حقوقی در این میزگرد ضمن تأکید بر اینکه مادر تمام قوانین، قانون اساسی است گفت: به‌صراحت قانونی، اصل ۱۰۳ قانون اساسی توضیح داده است که استانداران، فرمانداران و بخشداران باید مصوبات شورای شهرها را انجام دهند و در همان اصل قانون اساسی هم شورای شهر را یک‌نهاد حاکمیتی شناخته است و همچنین در اصل ۱۰۵ قانون اساسی می‌گوید تمام مصوبات شورای شهر باید بر موازین شرعی و قانونی صورت پذیرد.

,

عضو شورای شهر قبل از استعفا شهردار شد!

, عضو شورای شهر قبل از استعفا شهردار شد!, عضو شورای شهر قبل از استعفا شهردار شد!,

کاظمی ادامه داد: طبق نص صریح قانونی تبصره ۲ ماده ۷۱ حدود اختیارات شورا متأسفانه انتخاب شهردار اراک چه از بعد شرعی و چه از بعد قانونی به شکلی خلاف اتفاق افتاده است.

,

وی با تکیه‌بر تبصره ۲ ماده ۷۱ حدود اختیارات شوراها عنوان کرد: هیچ شهرداری نمی‌تواند هم‌زمان هم شورای شهر باشد و هم شهردار؛ رویه این است که اگر فردی از اعضای شورای شهر بخواهد به‌عنوان کاندیداتوری شهرداری هر شهر انتخاب شود حتی اگر توانمندی لازم و مراحل ۹ گانه ذکرشده در آیین‌نامه اجرایی اخیر التصویب را هم داشته باشد ابتدا باید این عضو استعفا بدهد و پس از ارائه برنامه در صحن شورا، رأی جمع کند.

,

تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!

, تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!, تفسیر به نفع از قانون، ممنوع!,

این کارشناس حقوقی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم تفسیر به نفع از قانون داشته باشیم تصریح کرد: متأسفانه در انتخاب اخیر شورا رویه قانونی برعکس انجام‌شده است یعنی ابتدا فرد را انتخاب کرده‌اند بعد برای احراز به وزارت کشور می‌فرستند و اگر در احراز صلاحیت تائید شد آن زمان فرد منتخب از شورا استعفا می‌دهد، که این مسئله خلاف قانون است.

,

, ,

وی افزود: شورا که خود باید به‌عنوان یک قانون‌گذار شهری شناخته شود خلاف قانون را انجام داده و این تصمیم ازنظر شرعی و قانونی زیر سؤال است و این مسئله حق مطالبه گری را برای هرکسی ایجاد می‌کند.

,

 کاظمی ضمن بیان اینکه نمی‌توانیم قوانین را عطف به ماسبق کنیم اظهار کرد: ما قاعده حقوقی داریم و باید بر اساس همین چارچوب حقوقی پیش برویم. تکلیف ما را قانون‌گذار مشخص می‌کند و سابق از این اگر درست انجام‌شده است و یا غلط باید بررسی شود اما در حال حاضر مصوبه اخیر وزارت کشور تکلیف ما را به‌عنوان یک دستورالعمل نهاد اجرایی مشخص می‌کند اگر جرمی اتفاق افتاده است نهادهای نظارتی باید اقامه کنند و مطالبه گری کنند.

,

حقوقدانان دست‌به‌کار شده‌اند!

, حقوقدانان دست‌به‌کار شده‌اند!, حقوقدانان دست‌به‌کار شده‌اند!,

وی بیان کرد: در باب این موضوع برخی از حقوقدانان درخواستی را برای دیوان عدالت اداری تنظیم کردند و به ثبت رسانده‌اند و دنبال کارهای اجرایی آن هستند که این موضوع رسیدگی شود. اختلاف نداریم، اختلاف بین کسانی است که سواد حقوقی نداشته باشند و نتوانند بند به بند کلمات حقوقی را تفسیر کنند.

,

این کارشناس حقوقی تشریح کرد: ما پست مدیریتی را نمی‌توانیم معادل‌سازی کنیم. شهردار انتخابی حتی سمت خصولتی نیز نداشته است و مسئله معادل‌سازی سمتی برای فرد انتخابی مهمل قانونی هم ندارد.

,

کاظمی تصریح کرد: تبصره‌ای است که در آن آمده که وزیر کشور می‌تواند همه این مطالب را نادیده بگیرد ولی درزمانی است که قطع الرجال باشد و کسی حضور نداشته باشد و کسی هم اعلام آمادگی نکند و وزیر فردی را برای شهرداری تحمیل کند ولی در حال حاضر شهر اراک با کمبود نیرو مواجه نیست.

,

همین‌طور پیش برود شهر عقب می‌ماند!

, همین‌طور پیش برود شهر عقب می‌ماند!, همین‌طور پیش برود شهر عقب می‌ماند!,

وی خاطرنشان کرد: به شخصیت حقیقی و حقوقی شخص انتخاب‌شده کاری نداریم اما ایشان ازنظر قانون نمی‌توانند با این رویه انتخاب شوند و این مسئله، انتخاب اعضای شورا را زیر سؤال می‌برد. یعنی کسی در شورا تحصیلات حقوقی ندارد؟ این انتخاب تضییع حقوق مردم است چون تا بهمن‌ماه باید شهرداری بودجه خودش را به شورا ارائه دهد این موضوع اگر قرار به ادامه‌دار شدن داشته باشد و احراز شکلی را نگیرد سه ماهی طول می‌کشد و عملاً شهر اراک عقب می‌ماند.

,

کارشناس مسائل فرهنگی مطرح کرد:

, کارشناس مسائل فرهنگی مطرح کرد, :,

شهردار اراک باید مدیر باشد/ مطالبه گری مردمی راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات      

, شهردار اراک باید مدیر باشد/ مطالبه گری مردمی راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات      , شهردار اراک باید مدیر باشد/ مطالبه گری مردمی راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات, شهردار اراک باید مدیر باشد/ مطالبه گری مردمی راهکاری برای جلوگیری از اشتباهات,      ,

علیرضا اسفندیاری مدیر حوزه علمیه حاج محمدابراهیم اراک در این میزگرد گفت: شهردار مدیر اداره شهر است و باید کسی به‌عنوان شهردار انتخاب شود که علم مدیریت بداند.

,

وی اظهار کرد: متأسفانه در کشور نه‌تنها در این شهر بلکه در بسیاری از فضاهای دیگر نیز از این مهم که مدیریت در جهان امروز یک علم است، غافل هستیم و توجهی نداریم.

,

اسفندیاری عنوان کرد: شهرداری که می‌خواهد در جایگاه شهرداری یک کلانشهر قرار بگیرد باید علم مدیریت داشته باشد و تخصصی مثل عمران یا دیگر تخصص‌ها نمی‌تواند شهردار مناسبی برای شهر اراک باشد.

,

, ,

وی ضمن تأکید بر شرایط حساس کشور و نگرانی از نارضایتی مردم اظهار کرد: اگر نیروی کارآمد و سالمی در جایگاه شهردار قرار بگیرد در رضایتمندی مردم تأثیر مستقیم دارد و می‌تواند مردم را آرام و از جامعه‌شان راضی کند.

,

مدیر حوزه علمیه حاج محمدابراهیم اراک با اشاره به مشکلات فرهنگی اراک و عقب‌افتادگی‌های شهر در حوزه‌های دیگر تصریح کرد: اگر شهردار توانمند و یا سالم نباشد ضربه‌ای به اعتماد و رضایت مردم وارد می‌کند که جبران آن به‌شدت سخت است.

,

وی ضمن بیان اینکه خیلی از مسائل به ناکارآمدی مدیریت شهری برمی‌گردد تشریح کرد: به‌عنوان‌مثال قسمتی از بودجه به بحث کتابخانه و کتابداری اختصاص دارد اما متأسفانه این بودجه‌ها یا استفاده‌نشده و یا به‌جا مصرف نشده است و این به دلیل ضعف نگاه شهردار به مسائل فرهنگی بوده است و این در حالی است که کتابخانه‌های شهر در حال حاضر هم ازنظر محتوایی و هم ازنظر ابزار سخت‌افزاری روز تقریباً ضعیف و تهی هستند.

,

اسفندیاری افزود: باید کسی به‌عنوان شهردار انتخاب شود و به صحنه بیاید که نسبت به مسائل حوزه فرهنگ توجه و دغدغه داشته باشد.

,

وی به راهکار جلوگیری از اشتباهات پرداخت و خاطرنشان کرد: راهکار این مسئله این است که ما با آگاه‌سازی در مساجد و امامان جماعات روح مطالبه گری را در مردم ایجاد کنیم، وقتی مردم نسبت به مسائل و خطرهایی که تهدیدشان می‌کند آگاه شدند، شاید مطالبه گری آن‌ها جلو اشتباهات مسئولین را بگیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه