اخبار داغ

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران:

حذف صفرها از پول ملی به تنهایی دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند /اصلاح واحد پولی لازم است

حذف صفرها از پول ملی به تنهایی دردی از اقتصاد دوا نمی‌کند /اصلاح واحد پولی لازم است
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران معتقد است که حذف چهار صفر از پول ملی به تنهایی در بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور تاثیرگذار نیست و مولفه‌های ساختاری دیگر هم باید تغییر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آلبرت بغزیان در گفت و گو با خبرنگار  مرصاد در خصوص تبعات و اثرات حذف صفر از پول ملی بر روی شاخص های اقتصادی با اشاره به تجربه سایر کشورها در این زمینه اظهار داشت: باید دید در چه شرایطی دولت ها یا بانک مرکزی نسبت به حذف صفر اقدام می کنند و نتایج آن چه شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,   مرصاد,

وی افزود: درباره کشورهایی که دچار تغییرات سیاسی می شوند مثلا آلمان شرقی و غربی که مارک قدیم و جدید را جایگزین کردند یا کشورهایی همچون آرژانتین و ترکیه که تورم شدیدی داشتند و رابطه بین پول داخلی و خارجی در آن ها بهم خورد حذف صفرها اجرا شد، اما در کنار آن نسبت به اصلاح ساختار اقدام کردند.

,

به گفته بغزیان، در این کشورها ساختارهای صنعتی و جهت گیری، تعیین نرخ ارز بهینه، رابطه بین پول و دلار مشخص و از آن حمایت کردند.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: صرف تغییر واحد پول یا برداشتن صفر به تنهایی نمی تواند کاری کند، بلکه این در کنار سایر اقدامات اصلاحی نتیجه‌بخش است، اگر بانک مرکزی بخواهد صفرهای واحد پولی را کم کند باید واحد پول را تغییر دهد مثلا هزار تومان یک تومان شود این در حالی است که ما تاکنون شاهد انجام اصلاحات نبوده ایم.

,

 بغزیان عنوان کرد: همچنین در حال حاضر ابرتورم هم نداریم که تورم قیمت‌ها یک میلیون برابر شده باشد و بخواهیم شش صفر یا چهار صفر را حذف کنیم به جای آن باید به دنبال کاهش قیمت ها و نه حتی ثبات قیمت‌ها برویم.

,

وی عنوان کرد: در حالی که نرخ دلار 10 هزار تومان شده اجناس نباید با نرخ دلار 14 و 15 هزار تومانی قیمت‌گذاری شوند همچنین نباید واردات کالا در ثبت سفارش حالت ممنوعیت به خود گیرد تا پول بتواند آزادانه جابه‌جا شود.

,

این اقتصاددان بیان کرد: حذف صفرها از پول ملی صرفا در اقتصاد تغییری ایجاد نمی کند مگر درکنار بحث های سیاستی و اقتصادی که دولت بخواهد اعمال کند، در کنار این اگر هدف بانک مرکزی حفظ رابطه ریال با دلار است باید مستمر انجام شود در غیر این صورت به جای چهار صفر مجبور به حذف پنج صفر هستیم در نتیجه تغییر ساختاری ایجاد نمی کند بلکه صرفا واحد پول را تغییر می دهد.

,

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: البته هزینه انتشار و انهدام سکه های قبلی را خواهیم داشت که به عنوان اسکناس جدید چاپ می‌شود.

,

وی خوستار اصلاح واحد پولی شد و افزود: واحد پولی هم باید اصلاح شود مثلا تومان یک صدم و یک دهم همان ریال است که عملا در ذهن مردم است و جایگزینی آن به سختی در اذهان عمومی ممکن می شود.

,

بغزیان خاطرنشان کرد: در این شرایط اجناسی که قیمت پایین داشتند رند به بالا شده و گرانتر می شوند مثلا دو هزار ریال، با حذف سه صفر دو ریال می شود که امیدواریم شاهد افزایش 5 برابری این نرخ نباشیم بنابراین باید نظارت بر قیمت ها اعمال شود تا این تغییرات به رند شدن قیمت ها منتهی نشود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه