اخبار داغ

معاون دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی:

شرایط فرهنگی موجود کشور با انتظارات ما فاصله دارد/ 150 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای گسترش ناهنجاری‌ها در ایران تلاش می‌کنند

شرایط فرهنگی موجود کشور با انتظارات ما فاصله دارد/ 150 شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان برای گسترش ناهنجاری‌ها در ایران تلاش می‌کنند
معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شرایط فرهنگی موجود با انتظار ما از شاخصه‌های مدنظر انقلاب اسلامی فاصله دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، چنان‌که از نام شورای عالی انقلاب فرهنگی برمی‌آید، این نهاد یکی از تأثیرگذارترین نهادهای فرهنگی است. در تأثیرگذاری این شورا همین بس که وظیفه «مهندسی فرهنگی» و تهیه نقشه راه در حوزه‌های علمی و فرهنگی بر عهده آن گذاشته شده است. از این همین روست که ارزیابی عملکرد این نهاد عالیرتبه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما این موضوع را با دکتر محمد اسحاقی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در میان گذاشته‌ایم. آن‌چه در ادامه می‌آید حاصل گفتگوی ماست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

مرآت- جناب آقای دکتر اسحاقی! در یک ارزیابی کلی، از دیدگاه شما شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر در تراز انقلاب اسلامی عمل کرده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است که توسط امام(ره) ایجاد و توسط رهبر معظم انقلاب بارور و هدایت شده است. این نهاد سال‌هاست که تحت رهبری ایشان شکل گرفته و فعالیت کرده است. مأموریت‌ها و رسالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان در حوزه علم و فرهنگ جستجو کرد. یکی مأموریت‌های مشخصی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو عرصه مذکور داشته این بوده که سیاست‌ها و ضوابط موردنیاز در این عرصه‌ها و نظام حاکم بر علم و فرهنگ کشور را بر اساس مبانی دینی و نیازهای بومی تدوین و تعیین کند و تصویب برساند.

ایجاد مراکز موردنیاز در دو عرصه مذکور نیز از دیگر مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. بر اساس تلاش بر آن بوده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نقشه راهی را در چشم‌اندازهای کشور و نظام قرار بدهد. از این جهت می‌توان گفت که اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول 34 سال گذشته و ریل‌گذاری این نهاد برای نظام علم و فرهنگ شامل مصوباتی در راستای تعیین و تدوین ساختارها و سازوکارهای حاکم بر منابع انسانی، اولویت‌ها و خط‌مشی‌ها در تمامی مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، مراکز، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بوده است.

این اقدامات و توفیقات در یک روند مستمر و تحت رهبری و زعامت رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های ایشان انجام و حاصل شده است. ما اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است به تمامی نیازهای دو عرصه علم و فرهنگ پاسخ بدهد.

دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است

مرآت- بنابراین به طور کلی عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

اگر امروز ایران جزو کشورهای نخست در رشد تولید علم است و اگر امروز ایران جزو ده کشور اول در دستیابی به صنایع و علوم پیشرفته است، این موفقیت مرهون رهبری حوزه علم در چهار دهه گذشته است. به دلیل خط‌مشی‌گذاری و ثبات و استمراری که در این حوزه وجود داشته است ما توانسته‌ایم به این توفیقات دست پیدا کنیم. به همین ترتیب، دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم نیز مرهون سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌گذاری و استمراری است که در این حوزه وجود داشته است.

با توجه به این که این خط‌مشی‌گذاری در سال‌های مختلف به انجام رسیده، لازم بود که با استفاده از درس‌ها و تجربه‌هایی که از گذشته آموخته‌ایم، یک بازنگری کلی در مسیر گذشته صورت بگیرد و برای افق دست‌کم 50 سال آینده نقشه‌راهی داشته باشیم که این امر با تهیه 3 سند راهبردی و نقشه راه با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و نظرات نخبگان و صاحب‌نظران حوزه علم به عنوان نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور صورت گرفته و مسیر آینده حوزه علم و فرهنگ تعیین شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است

این مسیر به گونه‌ای تعیین شده که علم و فرهنگ بتوانند در اقتصاد و سیاست و امنیت هم حضور داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. بنابراین در عرصه سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌ها و همچنین پیش‌بینی و ایجاد مراکز موردنیاز در عرصه علم و فرهنگ، می‌توان گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را حسب ضرورت‌ها و نیازها به انجام رسانده است.

البته این که ما مسیر طی‌شده را بدون نقص و کاستی بدانیم، ارزیابی درستی نیست. کار شورا قطعا فراز و فرودها و نقائص و کاستی‌هایی داشته است. در نگاه به آینده با داشتن نقشه‌های راه در حوزه علم و فرهنگ تلاش شده است که نقائص و اشکالات دیده شود و کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها در یک ارزیابی واقع‌بینانه برای ترسیم مسیر آینده مدنظر قرار بگیرد.

نکته دیگر آن است که به هر حال، تهیه و تدوین نقشه راه تحول در حوزه علم و فرهنگ، گام نخست است؛ بخش اساسی‌تر اجرایی کردن این نقشه راه است. ما ایامی را دیده‌ایم که تعلیم و تربیت در آن بر اساس نظامات غربی طی مسیر می‌کرد؛ هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ منابع و متون. اکنون با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیازهای ضروری حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این کار، یک کار دفعی نبوده است بلکه یک آرزو بوده که از دهه‌های گذشته دنبال می‌شده و اکنون به منصه ظهور رسیده  و عملیاتی شده است. این که ما چقدر توانسته‌ایم این اسناد و نقشه‌های راه را عملیاتی بکنیم نیز می‌تواند محل بحث و بررسی قرار بگیرد. مسلما اشکالات و کاستی‌هایی در این عرصه وجود دارد که ما در ارزیابی‌های خود به آن دست یافته‌ایم.

قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند

انتظار ما این است که دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی و دانشگاهی و قوای اجرایی و تقنینی، کمک موثری در جهت عملیاتی کردن این اسناد و نقشه‌های راه داشته باشند.

مرآت-  حجاب در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دینداری تلقی می‌شود. چندی قبل معاون زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که حجاب با شتاب قابل توجهی در ایران رو به افول است. این یک مصداق است. در یک نگاه کلی، نمودار شاخصه‌های دینداری در چهل‌سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟

ما باید به برایند کلی عناصر دینداری در کشور نگاه کنیم. عناصر دینداری در کشور ما به ویژه در میان اقشار جوان رو به رشد بوده است. البته ممکن است در برخی از ظواهر دینی از جمله در حوزه پوشش دچار اشکالات و کاستی‌هایی باشیم. لازمه رفع این اشکالات کار بیشتر نهاد خانواده، نهاد فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و همچنین نظام رسانه‌ای است.

اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است

اگر این نهادها در حوزه ارزش‌ها همسو نباشند، توفیقات کم‌تر خواهد بود. یکی از چالش‌های جدی ما توجه به همین مسائل است که لازمه حل آن‌ها داشتن برنامه و اقدام و درگیر کردن نهادهای مردمی و خانواده‌هاست؛ به دیگر سخن علاوه بر سیاست‌های رسمی مبتنی بر تجربیات علمی و مبانی، اجتماعی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز ضروری است.

به نظر می‌رسد که اختلالاتی در این عرصه وجود دارد. توجه داشته باشیم که هجمه رسانه‌ای و فرهنگی، بسیار فراتر از تصور ماست. امروز 150 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی برای گسترش انواع ناهنجاری‌ها در حال تلاش هستند و این موارد نیز باید در ارزیابی‌ها لحاظ شود. در کنار این تلاش‌ها، می‌دانیم که برخی از سیاست‌ها و برنامه‌ها به درستی به اجرا درنمی‌آید.

علیرغم انتظار و ارزیابی‌های ما، کاستی‌هایی در حوزه فرهنگ وجود دارد. مثلا در حوزه خانواده، موضوع دعاوی خانواده و به ویژه دعاوی طلاق، سیر صعودی داشته و این از مواردی است که با اهداف و سیاست‌های فرهنگی ما فاصله زیادی دارد. به طور کلی دعاوی مربوط به اختلافات و پرونده‌های تشکیل‌شده در دادگاه‌ها بسیار فراتراز شاخصه‌های موجود در سطح جهان است که نشاندهنده این اختلالات است.

شاخص‌های فرهنگی ما البته با کشورهای اسلامی دیگر قابل مقایسه نیست اما شرایط موجود با انتظار ما از شاخصه‌های موردنظر در انقلاب اسلامی و قانون اساسی فاصله دارد و باید اولا بدانیم که وضع ما چگونه است و عوامل کاستی‌آفرین را شناسایی کنیم و ثانیا در پی ارتقاء شاخص‌های فرهنگی باشیم.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب آقای دکتر اسحاقی! در یک ارزیابی کلی، از دیدگاه شما شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر در تراز انقلاب اسلامی عمل کرده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است که توسط امام(ره) ایجاد و توسط رهبر معظم انقلاب بارور و هدایت شده است. این نهاد سال‌هاست که تحت رهبری ایشان شکل گرفته و فعالیت کرده است. مأموریت‌ها و رسالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان در حوزه علم و فرهنگ جستجو کرد. یکی مأموریت‌های مشخصی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو عرصه مذکور داشته این بوده که سیاست‌ها و ضوابط موردنیاز در این عرصه‌ها و نظام حاکم بر علم و فرهنگ کشور را بر اساس مبانی دینی و نیازهای بومی تدوین و تعیین کند و تصویب برساند.

ایجاد مراکز موردنیاز در دو عرصه مذکور نیز از دیگر مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. بر اساس تلاش بر آن بوده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نقشه راهی را در چشم‌اندازهای کشور و نظام قرار بدهد. از این جهت می‌توان گفت که اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول 34 سال گذشته و ریل‌گذاری این نهاد برای نظام علم و فرهنگ شامل مصوباتی در راستای تعیین و تدوین ساختارها و سازوکارهای حاکم بر منابع انسانی، اولویت‌ها و خط‌مشی‌ها در تمامی مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، مراکز، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بوده است.

این اقدامات و توفیقات در یک روند مستمر و تحت رهبری و زعامت رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های ایشان انجام و حاصل شده است. ما اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است به تمامی نیازهای دو عرصه علم و فرهنگ پاسخ بدهد.

دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است

مرآت- بنابراین به طور کلی عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

اگر امروز ایران جزو کشورهای نخست در رشد تولید علم است و اگر امروز ایران جزو ده کشور اول در دستیابی به صنایع و علوم پیشرفته است، این موفقیت مرهون رهبری حوزه علم در چهار دهه گذشته است. به دلیل خط‌مشی‌گذاری و ثبات و استمراری که در این حوزه وجود داشته است ما توانسته‌ایم به این توفیقات دست پیدا کنیم. به همین ترتیب، دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم نیز مرهون سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌گذاری و استمراری است که در این حوزه وجود داشته است.

با توجه به این که این خط‌مشی‌گذاری در سال‌های مختلف به انجام رسیده، لازم بود که با استفاده از درس‌ها و تجربه‌هایی که از گذشته آموخته‌ایم، یک بازنگری کلی در مسیر گذشته صورت بگیرد و برای افق دست‌کم 50 سال آینده نقشه‌راهی داشته باشیم که این امر با تهیه 3 سند راهبردی و نقشه راه با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و نظرات نخبگان و صاحب‌نظران حوزه علم به عنوان نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور صورت گرفته و مسیر آینده حوزه علم و فرهنگ تعیین شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است

این مسیر به گونه‌ای تعیین شده که علم و فرهنگ بتوانند در اقتصاد و سیاست و امنیت هم حضور داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. بنابراین در عرصه سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌ها و همچنین پیش‌بینی و ایجاد مراکز موردنیاز در عرصه علم و فرهنگ، می‌توان گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را حسب ضرورت‌ها و نیازها به انجام رسانده است.

البته این که ما مسیر طی‌شده را بدون نقص و کاستی بدانیم، ارزیابی درستی نیست. کار شورا قطعا فراز و فرودها و نقائص و کاستی‌هایی داشته است. در نگاه به آینده با داشتن نقشه‌های راه در حوزه علم و فرهنگ تلاش شده است که نقائص و اشکالات دیده شود و کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها در یک ارزیابی واقع‌بینانه برای ترسیم مسیر آینده مدنظر قرار بگیرد.

نکته دیگر آن است که به هر حال، تهیه و تدوین نقشه راه تحول در حوزه علم و فرهنگ، گام نخست است؛ بخش اساسی‌تر اجرایی کردن این نقشه راه است. ما ایامی را دیده‌ایم که تعلیم و تربیت در آن بر اساس نظامات غربی طی مسیر می‌کرد؛ هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ منابع و متون. اکنون با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیازهای ضروری حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این کار، یک کار دفعی نبوده است بلکه یک آرزو بوده که از دهه‌های گذشته دنبال می‌شده و اکنون به منصه ظهور رسیده  و عملیاتی شده است. این که ما چقدر توانسته‌ایم این اسناد و نقشه‌های راه را عملیاتی بکنیم نیز می‌تواند محل بحث و بررسی قرار بگیرد. مسلما اشکالات و کاستی‌هایی در این عرصه وجود دارد که ما در ارزیابی‌های خود به آن دست یافته‌ایم.

قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند

انتظار ما این است که دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی و دانشگاهی و قوای اجرایی و تقنینی، کمک موثری در جهت عملیاتی کردن این اسناد و نقشه‌های راه داشته باشند.

مرآت-  حجاب در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دینداری تلقی می‌شود. چندی قبل معاون زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که حجاب با شتاب قابل توجهی در ایران رو به افول است. این یک مصداق است. در یک نگاه کلی، نمودار شاخصه‌های دینداری در چهل‌سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟

ما باید به برایند کلی عناصر دینداری در کشور نگاه کنیم. عناصر دینداری در کشور ما به ویژه در میان اقشار جوان رو به رشد بوده است. البته ممکن است در برخی از ظواهر دینی از جمله در حوزه پوشش دچار اشکالات و کاستی‌هایی باشیم. لازمه رفع این اشکالات کار بیشتر نهاد خانواده، نهاد فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و همچنین نظام رسانه‌ای است.

اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است

اگر این نهادها در حوزه ارزش‌ها همسو نباشند، توفیقات کم‌تر خواهد بود. یکی از چالش‌های جدی ما توجه به همین مسائل است که لازمه حل آن‌ها داشتن برنامه و اقدام و درگیر کردن نهادهای مردمی و خانواده‌هاست؛ به دیگر سخن علاوه بر سیاست‌های رسمی مبتنی بر تجربیات علمی و مبانی، اجتماعی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز ضروری است.

به نظر می‌رسد که اختلالاتی در این عرصه وجود دارد. توجه داشته باشیم که هجمه رسانه‌ای و فرهنگی، بسیار فراتر از تصور ماست. امروز 150 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی برای گسترش انواع ناهنجاری‌ها در حال تلاش هستند و این موارد نیز باید در ارزیابی‌ها لحاظ شود. در کنار این تلاش‌ها، می‌دانیم که برخی از سیاست‌ها و برنامه‌ها به درستی به اجرا درنمی‌آید.

علیرغم انتظار و ارزیابی‌های ما، کاستی‌هایی در حوزه فرهنگ وجود دارد. مثلا در حوزه خانواده، موضوع دعاوی خانواده و به ویژه دعاوی طلاق، سیر صعودی داشته و این از مواردی است که با اهداف و سیاست‌های فرهنگی ما فاصله زیادی دارد. به طور کلی دعاوی مربوط به اختلافات و پرونده‌های تشکیل‌شده در دادگاه‌ها بسیار فراتراز شاخصه‌های موجود در سطح جهان است که نشاندهنده این اختلالات است.

شاخص‌های فرهنگی ما البته با کشورهای اسلامی دیگر قابل مقایسه نیست اما شرایط موجود با انتظار ما از شاخصه‌های موردنظر در انقلاب اسلامی و قانون اساسی فاصله دارد و باید اولا بدانیم که وضع ما چگونه است و عوامل کاستی‌آفرین را شناسایی کنیم و ثانیا در پی ارتقاء شاخص‌های فرهنگی باشیم.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب آقای دکتر اسحاقی! در یک ارزیابی کلی، از دیدگاه شما شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر در تراز انقلاب اسلامی عمل کرده است؟

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است که توسط امام(ره) ایجاد و توسط رهبر معظم انقلاب بارور و هدایت شده است. این نهاد سال‌هاست که تحت رهبری ایشان شکل گرفته و فعالیت کرده است. مأموریت‌ها و رسالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان در حوزه علم و فرهنگ جستجو کرد. یکی مأموریت‌های مشخصی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو عرصه مذکور داشته این بوده که سیاست‌ها و ضوابط موردنیاز در این عرصه‌ها و نظام حاکم بر علم و فرهنگ کشور را بر اساس مبانی دینی و نیازهای بومی تدوین و تعیین کند و تصویب برساند.

ایجاد مراکز موردنیاز در دو عرصه مذکور نیز از دیگر مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. بر اساس تلاش بر آن بوده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نقشه راهی را در چشم‌اندازهای کشور و نظام قرار بدهد. از این جهت می‌توان گفت که اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول 34 سال گذشته و ریل‌گذاری این نهاد برای نظام علم و فرهنگ شامل مصوباتی در راستای تعیین و تدوین ساختارها و سازوکارهای حاکم بر منابع انسانی، اولویت‌ها و خط‌مشی‌ها در تمامی مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، مراکز، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بوده است.

این اقدامات و توفیقات در یک روند مستمر و تحت رهبری و زعامت رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های ایشان انجام و حاصل شده است. ما اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است به تمامی نیازهای دو عرصه علم و فرهنگ پاسخ بدهد.

دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است

مرآت- بنابراین به طور کلی عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

اگر امروز ایران جزو کشورهای نخست در رشد تولید علم است و اگر امروز ایران جزو ده کشور اول در دستیابی به صنایع و علوم پیشرفته است، این موفقیت مرهون رهبری حوزه علم در چهار دهه گذشته است. به دلیل خط‌مشی‌گذاری و ثبات و استمراری که در این حوزه وجود داشته است ما توانسته‌ایم به این توفیقات دست پیدا کنیم. به همین ترتیب، دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم نیز مرهون سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌گذاری و استمراری است که در این حوزه وجود داشته است.

با توجه به این که این خط‌مشی‌گذاری در سال‌های مختلف به انجام رسیده، لازم بود که با استفاده از درس‌ها و تجربه‌هایی که از گذشته آموخته‌ایم، یک بازنگری کلی در مسیر گذشته صورت بگیرد و برای افق دست‌کم 50 سال آینده نقشه‌راهی داشته باشیم که این امر با تهیه 3 سند راهبردی و نقشه راه با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و نظرات نخبگان و صاحب‌نظران حوزه علم به عنوان نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور صورت گرفته و مسیر آینده حوزه علم و فرهنگ تعیین شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است

این مسیر به گونه‌ای تعیین شده که علم و فرهنگ بتوانند در اقتصاد و سیاست و امنیت هم حضور داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. بنابراین در عرصه سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌ها و همچنین پیش‌بینی و ایجاد مراکز موردنیاز در عرصه علم و فرهنگ، می‌توان گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را حسب ضرورت‌ها و نیازها به انجام رسانده است.

البته این که ما مسیر طی‌شده را بدون نقص و کاستی بدانیم، ارزیابی درستی نیست. کار شورا قطعا فراز و فرودها و نقائص و کاستی‌هایی داشته است. در نگاه به آینده با داشتن نقشه‌های راه در حوزه علم و فرهنگ تلاش شده است که نقائص و اشکالات دیده شود و کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها در یک ارزیابی واقع‌بینانه برای ترسیم مسیر آینده مدنظر قرار بگیرد.

نکته دیگر آن است که به هر حال، تهیه و تدوین نقشه راه تحول در حوزه علم و فرهنگ، گام نخست است؛ بخش اساسی‌تر اجرایی کردن این نقشه راه است. ما ایامی را دیده‌ایم که تعلیم و تربیت در آن بر اساس نظامات غربی طی مسیر می‌کرد؛ هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ منابع و متون. اکنون با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیازهای ضروری حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این کار، یک کار دفعی نبوده است بلکه یک آرزو بوده که از دهه‌های گذشته دنبال می‌شده و اکنون به منصه ظهور رسیده  و عملیاتی شده است. این که ما چقدر توانسته‌ایم این اسناد و نقشه‌های راه را عملیاتی بکنیم نیز می‌تواند محل بحث و بررسی قرار بگیرد. مسلما اشکالات و کاستی‌هایی در این عرصه وجود دارد که ما در ارزیابی‌های خود به آن دست یافته‌ایم.

قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند

انتظار ما این است که دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی و دانشگاهی و قوای اجرایی و تقنینی، کمک موثری در جهت عملیاتی کردن این اسناد و نقشه‌های راه داشته باشند.

مرآت-  حجاب در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دینداری تلقی می‌شود. چندی قبل معاون زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که حجاب با شتاب قابل توجهی در ایران رو به افول است. این یک مصداق است. در یک نگاه کلی، نمودار شاخصه‌های دینداری در چهل‌سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟

ما باید به برایند کلی عناصر دینداری در کشور نگاه کنیم. عناصر دینداری در کشور ما به ویژه در میان اقشار جوان رو به رشد بوده است. البته ممکن است در برخی از ظواهر دینی از جمله در حوزه پوشش دچار اشکالات و کاستی‌هایی باشیم. لازمه رفع این اشکالات کار بیشتر نهاد خانواده، نهاد فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و همچنین نظام رسانه‌ای است.

اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است

اگر این نهادها در حوزه ارزش‌ها همسو نباشند، توفیقات کم‌تر خواهد بود. یکی از چالش‌های جدی ما توجه به همین مسائل است که لازمه حل آن‌ها داشتن برنامه و اقدام و درگیر کردن نهادهای مردمی و خانواده‌هاست؛ به دیگر سخن علاوه بر سیاست‌های رسمی مبتنی بر تجربیات علمی و مبانی، اجتماعی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز ضروری است.

به نظر می‌رسد که اختلالاتی در این عرصه وجود دارد. توجه داشته باشیم که هجمه رسانه‌ای و فرهنگی، بسیار فراتر از تصور ماست. امروز 150 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی برای گسترش انواع ناهنجاری‌ها در حال تلاش هستند و این موارد نیز باید در ارزیابی‌ها لحاظ شود. در کنار این تلاش‌ها، می‌دانیم که برخی از سیاست‌ها و برنامه‌ها به درستی به اجرا درنمی‌آید.

علیرغم انتظار و ارزیابی‌های ما، کاستی‌هایی در حوزه فرهنگ وجود دارد. مثلا در حوزه خانواده، موضوع دعاوی خانواده و به ویژه دعاوی طلاق، سیر صعودی داشته و این از مواردی است که با اهداف و سیاست‌های فرهنگی ما فاصله زیادی دارد. به طور کلی دعاوی مربوط به اختلافات و پرونده‌های تشکیل‌شده در دادگاه‌ها بسیار فراتراز شاخصه‌های موجود در سطح جهان است که نشاندهنده این اختلالات است.

شاخص‌های فرهنگی ما البته با کشورهای اسلامی دیگر قابل مقایسه نیست اما شرایط موجود با انتظار ما از شاخصه‌های موردنظر در انقلاب اسلامی و قانون اساسی فاصله دارد و باید اولا بدانیم که وضع ما چگونه است و عوامل کاستی‌آفرین را شناسایی کنیم و ثانیا در پی ارتقاء شاخص‌های فرهنگی باشیم.

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

انتهای پیام/

,

مرآت- جناب آقای دکتر اسحاقی! در یک ارزیابی کلی، از دیدگاه شما شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر در تراز انقلاب اسلامی عمل کرده است؟

, مرآت- جناب آقای دکتر اسحاقی! در یک ارزیابی کلی، از دیدگاه شما شورای عالی انقلاب فرهنگی چقدر در تراز انقلاب اسلامی عمل کرده است؟,

شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای برآمده از انقلاب اسلامی است که توسط امام(ره) ایجاد و توسط رهبر معظم انقلاب بارور و هدایت شده است. این نهاد سال‌هاست که تحت رهبری ایشان شکل گرفته و فعالیت کرده است. مأموریت‌ها و رسالت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی را می‌توان در حوزه علم و فرهنگ جستجو کرد. یکی مأموریت‌های مشخصی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در دو عرصه مذکور داشته این بوده که سیاست‌ها و ضوابط موردنیاز در این عرصه‌ها و نظام حاکم بر علم و فرهنگ کشور را بر اساس مبانی دینی و نیازهای بومی تدوین و تعیین کند و تصویب برساند.

,

ایجاد مراکز موردنیاز در دو عرصه مذکور نیز از دیگر مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است. بر اساس تلاش بر آن بوده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نقشه راهی را در چشم‌اندازهای کشور و نظام قرار بدهد. از این جهت می‌توان گفت که اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول 34 سال گذشته و ریل‌گذاری این نهاد برای نظام علم و فرهنگ شامل مصوباتی در راستای تعیین و تدوین ساختارها و سازوکارهای حاکم بر منابع انسانی، اولویت‌ها و خط‌مشی‌ها در تمامی مراکز علمی و دانشگاهی، مراکز پژوهشی و پژوهشگاه‌ها، مراکز، دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی بوده است.

,

این اقدامات و توفیقات در یک روند مستمر و تحت رهبری و زعامت رهبر معظم انقلاب و هدایت‌های ایشان انجام و حاصل شده است. ما اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی توانسته است به تمامی نیازهای دو عرصه علم و فرهنگ پاسخ بدهد.

,

دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است

, دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است, دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم، مرهون سیاست‌گذاری‌های کلان است,

مرآت- بنابراین به طور کلی عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت- بنابراین به طور کلی عملکرد شورا را مثبت ارزیابی می‌کنید؟,

اگر امروز ایران جزو کشورهای نخست در رشد تولید علم است و اگر امروز ایران جزو ده کشور اول در دستیابی به صنایع و علوم پیشرفته است، این موفقیت مرهون رهبری حوزه علم در چهار دهه گذشته است. به دلیل خط‌مشی‌گذاری و ثبات و استمراری که در این حوزه وجود داشته است ما توانسته‌ایم به این توفیقات دست پیدا کنیم. به همین ترتیب، دستاوردهایی که در حوزه فرهنگ داشته‌ایم نیز مرهون سیاست‌گذاری، خط‌مشی‌گذاری و استمراری است که در این حوزه وجود داشته است.

,

با توجه به این که این خط‌مشی‌گذاری در سال‌های مختلف به انجام رسیده، لازم بود که با استفاده از درس‌ها و تجربه‌هایی که از گذشته آموخته‌ایم، یک بازنگری کلی در مسیر گذشته صورت بگیرد و برای افق دست‌کم 50 سال آینده نقشه‌راهی داشته باشیم که این امر با تهیه 3 سند راهبردی و نقشه راه با استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور و نظرات نخبگان و صاحب‌نظران حوزه علم به عنوان نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور صورت گرفته و مسیر آینده حوزه علم و فرهنگ تعیین شده است.

,

شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است

, شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است, شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را بر حسب نیازها به انجام رسانده است,

این مسیر به گونه‌ای تعیین شده که علم و فرهنگ بتوانند در اقتصاد و سیاست و امنیت هم حضور داشته باشند و نقش خود را ایفا کنند. بنابراین در عرصه سیاست‌گذاری و تعیین خط‌مشی‌ها و همچنین پیش‌بینی و ایجاد مراکز موردنیاز در عرصه علم و فرهنگ، می‌توان گفت که شورای عالی انقلاب فرهنگی وظایف خود را حسب ضرورت‌ها و نیازها به انجام رسانده است.

,

البته این که ما مسیر طی‌شده را بدون نقص و کاستی بدانیم، ارزیابی درستی نیست. کار شورا قطعا فراز و فرودها و نقائص و کاستی‌هایی داشته است. در نگاه به آینده با داشتن نقشه‌های راه در حوزه علم و فرهنگ تلاش شده است که نقائص و اشکالات دیده شود و کم‌کاری‌ها و کاستی‌ها در یک ارزیابی واقع‌بینانه برای ترسیم مسیر آینده مدنظر قرار بگیرد.

,

نکته دیگر آن است که به هر حال، تهیه و تدوین نقشه راه تحول در حوزه علم و فرهنگ، گام نخست است؛ بخش اساسی‌تر اجرایی کردن این نقشه راه است. ما ایامی را دیده‌ایم که تعلیم و تربیت در آن بر اساس نظامات غربی طی مسیر می‌کرد؛ هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ منابع و متون. اکنون با در اختیار داشتن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، نیازهای ضروری حوزه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است.

,

به تعبیر رهبر معظم انقلاب، این کار، یک کار دفعی نبوده است بلکه یک آرزو بوده که از دهه‌های گذشته دنبال می‌شده و اکنون به منصه ظهور رسیده  و عملیاتی شده است. این که ما چقدر توانسته‌ایم این اسناد و نقشه‌های راه را عملیاتی بکنیم نیز می‌تواند محل بحث و بررسی قرار بگیرد. مسلما اشکالات و کاستی‌هایی در این عرصه وجود دارد که ما در ارزیابی‌های خود به آن دست یافته‌ایم.

,

قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند

, قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند, قوای اجرایی و تقنینی کمک کنند,

انتظار ما این است که دستگاه‌ها و نهادهای حوزوی و دانشگاهی و قوای اجرایی و تقنینی، کمک موثری در جهت عملیاتی کردن این اسناد و نقشه‌های راه داشته باشند.

,

مرآت-  حجاب در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دینداری تلقی می‌شود. چندی قبل معاون زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که حجاب با شتاب قابل توجهی در ایران رو به افول است. این یک مصداق است. در یک نگاه کلی، نمودار شاخصه‌های دینداری در چهل‌سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟

, مرآت-  حجاب در جمهوری اسلامی ایران به عنوان نماد دینداری تلقی می‌شود. چندی قبل معاون زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی اعلام کرده بود که حجاب با شتاب قابل توجهی در ایران رو به افول است. این یک مصداق است. در یک نگاه کلی، نمودار شاخصه‌های دینداری در چهل‌سال گذشته صعودی بوده یا نزولی؟,

ما باید به برایند کلی عناصر دینداری در کشور نگاه کنیم. عناصر دینداری در کشور ما به ویژه در میان اقشار جوان رو به رشد بوده است. البته ممکن است در برخی از ظواهر دینی از جمله در حوزه پوشش دچار اشکالات و کاستی‌هایی باشیم. لازمه رفع این اشکالات کار بیشتر نهاد خانواده، نهاد فرهنگ و نظام تعلیم و تربیت و همچنین نظام رسانه‌ای است.

,

اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است

, اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است, اجتماعی کردن سیاست‌ها و برنامه‌های کلان ضروری است,

اگر این نهادها در حوزه ارزش‌ها همسو نباشند، توفیقات کم‌تر خواهد بود. یکی از چالش‌های جدی ما توجه به همین مسائل است که لازمه حل آن‌ها داشتن برنامه و اقدام و درگیر کردن نهادهای مردمی و خانواده‌هاست؛ به دیگر سخن علاوه بر سیاست‌های رسمی مبتنی بر تجربیات علمی و مبانی، اجتماعی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها نیز ضروری است.

,

به نظر می‌رسد که اختلالاتی در این عرصه وجود دارد. توجه داشته باشیم که هجمه رسانه‌ای و فرهنگی، بسیار فراتر از تصور ماست. امروز 150 شبکه ماهواره‌ای به زبان فارسی برای گسترش انواع ناهنجاری‌ها در حال تلاش هستند و این موارد نیز باید در ارزیابی‌ها لحاظ شود. در کنار این تلاش‌ها، می‌دانیم که برخی از سیاست‌ها و برنامه‌ها به درستی به اجرا درنمی‌آید.

,

علیرغم انتظار و ارزیابی‌های ما، کاستی‌هایی در حوزه فرهنگ وجود دارد. مثلا در حوزه خانواده، موضوع دعاوی خانواده و به ویژه دعاوی طلاق، سیر صعودی داشته و این از مواردی است که با اهداف و سیاست‌های فرهنگی ما فاصله زیادی دارد. به طور کلی دعاوی مربوط به اختلافات و پرونده‌های تشکیل‌شده در دادگاه‌ها بسیار فراتراز شاخصه‌های موجود در سطح جهان است که نشاندهنده این اختلالات است.

,

شاخص‌های فرهنگی ما البته با کشورهای اسلامی دیگر قابل مقایسه نیست اما شرایط موجود با انتظار ما از شاخصه‌های موردنظر در انقلاب اسلامی و قانون اساسی فاصله دارد و باید اولا بدانیم که وضع ما چگونه است و عوامل کاستی‌آفرین را شناسایی کنیم و ثانیا در پی ارتقاء شاخص‌های فرهنگی باشیم.

,

مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.

, مرآت- بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید سپاسگزارم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه