اخبار داغ

خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

چالش این روزهای انگلیس: ماندن در اتحادیه اروپا یا طرح ترزا می؟

چالش این روزهای انگلیس: ماندن در اتحادیه اروپا یا طرح ترزا می؟
خبرگزاری فرانسه در گزارشی سناریو‌های اصلی پیش‌روی توافق خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) را مورد بررسی قرار داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، در حالیکه تنها چند هفته تا زمان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت) -29 مارس- باقی است و با توجه به مخالفت پارلمان انگلیس با توافق برکسیت که از سوی ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس مطرح و امضا شده است، هیچ کس نمی تواند چگونگی ادامه این فرایند را پیش‌بینی کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در زیر سناریوهای اصلی، پیش از ازسرگیری بحث در مجلس نمایندگان انگلیس در مورد برکسیت که روز چهارشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، آمده است:
,
 
,
- پارلمان به متن توافق برکسیت رأی می دهد: خروج هماهنگ از اتحادیه اروپا 
,
اگر توافق برکسیت در پارلمان رأی بیاورد، به دنبال آن خروج هماهنگ انگلیس از اتحادیه اروپا اتفاق خواهد افتاد. با احتمال یک شکست مفتضحانه، ترزا می تاریخ رأی‌گیری اولیه را که برای 11 دسامبر پیش بینی شده بود، به هفته سوم ژانویه موکول کرد. اما پس از آنکه ترزا می در نشست سران اتحادیه اروپا نتوانست کمترین امتیازی دریافت کند، به نظر می رسد که مخالفت پارلمان با متن این توافق همچنان به قوت خود باقی است. 
,
 
,
در این توافق یک دوره گذار پسابرکسیت تا پایان سال 2020 پیش‌بینی شده است که در این مدت به منظور کاهش تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، تقریبا هیچ چیزی تغییر نخواهد کرد. این توافق تکلیف صورتحساب هایی را که لندن باید بابت تعهداتش در قبال برکسیت با بروکسل تسویه کند و همچنین حقوق شهروندان مهاجر دو طرف را معلوم می کند.
,
 
,
 
,
بحث برانگیزترین نکته این توافق مربوط می شود به «بک استاپ»، سازوکاری برای جلوگیری از بازگشت یک مرز فیزیکی بین ایرلند و استان ایرلند شمالی برای حفظ توافق صلح در این جزیره. این «حفاظ امنیتی» که در آن ایجاد یک «قلمروی گمرکی واحد» شامل اتحادیه اروپا و انگلیس پیش‌بینی شده است، تنها در صورت شکست مذاکرات آتی درباره روابط آینده تجاری بین انگلیس و 27 کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا به اجرا درخواهد آمد. طرفداران برکسیت بر این باورند که این امر موجب خواهد شد کشورشان به طور نامحدود به اتحادیه اروپا متصل بماند و از آزادی تجاری این کشور جلوگیری خواهد کرد.
,
 
,
- پارلمان دیگر سناریوها را مورد بررسی قرار می‌دهد: گزینه نروژ
,
وزیران ترزا می از بیم شکست احتمالی این توافق، سناریوهای جایگزین را ترسیم کرده‌اند. یکی از این سناریوها که از سوی آمبر رود، وزیر کار یا حتی تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس مطرح شده است، این است که چندین گزینه در پارلمان به رأی گذاشته شود تا در نهایت یک اجماع حاصل شود.
,
 
,
یکی از این گزینه‌ها، گزینه «نروژ» - الگوی مشارکت تجاری نروژ با اتحادیه اروپا - است؛ کشوری که به بازار مشترک دسترسی دارد بی آنکه عضو اتحادیه گمرکی باشد. توافق امضا شده از سوی ترزا می، امکان برگزاری همه پرسی دوم یا خروج بدون توافق نیز از دیگر گزینه های موجود است.
,
 
,
- پارلمان متن توافق را رد می‌کند: خروج بدون توافق
,
اگر توافق از سوی مجلس عوام رد شود، یکی از سناریوهای ممکن برکسیت بدون توافق است، که به خصوص نگرانی محافل اقتصادی را با چشم‌اندازی از سقوط ارزش پوند و افزایش نرخ بیکاری برانگیخته است. روابط اقتصادی بین انگلیس و اتحادیه اروپا با قوانین سازمان جهانی تجارت اداره خواهد شد و نظارت های گمرکی و مقرراتی متعددی باید فورا به اجرا درآید.
,
 
,
کمبود دارو، ترافیک شدید در اطراف بنادر، هواپیماهای زمین‌گیر، کاهش رشد اقتصادی، اینها چشم‌اندازهایی است که طرفداران سرسخت برکسیت که از نظر آنها نبود توافق بهتر از توافق بد است و خواستار یک سیاست تجاری مستقل هستند، آن را رد می کنند.
,
 
,
- عدم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا: همه‌پرسی دوم
,
ترزا می این چشم‌انداز را به شدت منتفی می‌داند، اما در حال حاضر، هم طرفداران ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا با امید لغو نتیجه همه پرسی 23 ژوئن 2016 و هم مسئولان سیاسی که آن را راهی برای خروج از بن بست کنونی می دانند، خواهان آن هستند.
,
 
,
حالا این سوالات بی پاسخ مانده است: ماندن در اتحادیه اروپا یا طرح ترزا می؟ یا خروج بدون توافق؟ و تاریخ جدایی انگلیس احتمالا به تعویق خواهد افتاد. بدون تضمین اینکه این همه پرسی نتیجه ای متفاوت خواهد داشت. حزب کارگر انگلیس، تشکل اصلی مخالفان دولت اعلام کرده است اگر انتخابات جدید در کار نباشد، از این گزینه حمایت خواهد کرد و ممکن است به طرفداران اتحادیه اروپا در پارلمان که اکثریت را در دست دارند، ملحق شود.
,
 
,
- انتخابات سراسری
,
احتمالا قبل از این انتخابات، ترزا می با طرح استیضاح مواجه خواهد شد. هر چند که هفته گذشته حدود صد نماینده محافظه کار تلاش کردند ترزا می را شکست دهند، اما گفته نشد که آنها به حزب کارگر ملحق خواهند شد، اتفاقی که می تواند به قیمت از دست رفتن قدرت آنها (حزب حاکم) منجر شود. اگر حزب کارگر در این انتخابات پیروز شود، در مورد ماندن در اتحادیه اروپا تصمیم خواهد گرفت یا تلاش خواهد کرد تا درباره یک توافق جدید با بروکسل مذاکره کند.
,
منبع: باشگاه خبرنگاران
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه