اخبار داغ

۱۹ دی‌ماه به روایت یک گزارش؛

روزی که با نام شهدای عرفه و جان‌باختگان سقوط هواپیما عجین شد

روزی که با نام شهدای عرفه و جان‌باختگان سقوط هواپیما عجین شد
شهادت چند تن از فرماندهان و افسران ارشد سپاه در سال ۸۴ و جان‌باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافربری در سال ۸۹ وقایع جانسوز روز ۱۹ دی ماه برای مردم ارومیه و ایران هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز،  هر ساله با فرا رسیدن ۱۹ دی ماه یاد و خاطره ۲ واقعه تلخ و جانسوز در اذهان مردم زنده می‌شود. ۲ سانحه سقوط هواپیما در دهه ۸۰ که منجر به شهادت تنی چند از فرماندهان ارشد سپاه و نیز درگذشت تعدادی از هموطنان شدند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

* ۱۹ دی ۸۴؛ شهادت احمد کاظمی و همراهانش

, * ۱۹ دی ۸۴؛ شهادت احمد کاظمی و همراهانش,

صبح روز ۱۹ دی ماه ۸۴، هواپیمای نظامی فالکون سپاه پاسداران به منظور اعزام ۱۲ تن از فرماندهان و افسران عالی رتبه این نهاد به سمت ارومیه حرکت کرد.

,

متاسفانه بر اساس آنچه از کار افتادن ۲ موتور این هواپیما اعلام شد، در حدود ۱۰ کیلومتری فرودگاه ارومیه سانحه سقوط هواپیما رخ داده و به این ترتیب شهید «احمد کاظمی» که فرمانده نیروی زمینی سپاه بود در کنار ۱۰ تن از همراهانش به شهادت رسیدند.

,

این سانحه حوالی ساعت ۹:۳۰ در روستای آیدنلوی ارومیه رخ داده و به این ترتیب تمام ۱۱ سرنشین آن که از فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند به شهادت رسیدند.

,

سردار سرلشکر پاسدار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه،  سردار سرتیپ پاسدار سعید مهتدی جعفری فرمانده لشکر ‌۲۷ محمد رسول‌الله(ص)، سردار سرتیپ پاسدار سعید سلیمانی معاون عملیات نیروی زمینی سپاه،  سردار سرتیپ پاسدار نبی‌الله شاه‌مرادی معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان عباس کربندی مجرد فرمانده پایگاه هوایی قدر نیروی هوایی سپاه و خلبان یکم پرواز، سردار سرتیپ پاسدار غلامرضا یزدانی فرمانده توپخانه نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار صفدر رشادی معاون طرح و برنامه نیروی زمینی سپاه، سردار سرتیپ پاسدار خلبان احمد الهامی‌نژاد فرمانده دانشکده پروازی نیروی هوایی سپاه و کمک خلبان، سردار سرتیپ دوم پاسدار حمید آذین‌پور رییس دفتر فرماندهی نیروی زمینی سپاه،  سرهنگ پاسدار مرتضی بصیری مهندس پرواز و برادر پاسدار محسن اسدی افسر همراه فرمانده شهید نیروی زمینی سپاه در این سانحه هوایی شهید شدند.

,

* ۱۹ دی ۸۹؛ جان‌باختن ۷۸ نفر در سانحه هوایی

, * ۱۹ دی ۸۹؛ جان‌باختن ۷۸ نفر در سانحه هوایی,

چند سال پس از سانحه هوایی برای هواپیمای نظامی سپاه، در ۱۹ دی ماه ۸۹، بار دیگر سانحه‌ای در حوالی ارومیه و این بار برای هواپیمای مسافربری که از تهران عازم این شهر بود رخ داد که در این سقوط نیز ۷۸ نفر از مسافران جان خود را از دست دادند.

,

بر اساس اعلام رسمی مسئولین، دلیل این سانحه بدی آب و هوا و مه شدید در مسیر بود.

,

این سانحه در ساعت ۱۹:۴۵ در دشت نزدیک به روستای کلیساکندی ارومیه رخ داد.

,

* ۱۹ دی ماه ۶۵؛ سالروز عملیات کربلای ۵

, * ۱۹ دی ماه ۶۵؛ سالروز عملیات کربلای ۵,

علاوه بر سوانح هوایی یاد شده، روز ۱۹ دی ماه ۶۵ به عنوان آغاز عملیات کربلای ۵ به عنوان یکی از بزرگترین عملیات‌های ایران در جنگ تحمیلی است.

,

انتقام سخت عملیات کربلای ۴ از بعث و آزاد سازی ۱۵۰ کیلومتر مربع خاک کشور و تصرف جزایر مهم بوآرین، فیاض و ام‌الطویل دستاورد عملیاتی بود که تا سه ماه بعد یعنی فروردین سال ۱۳۶۶ ادامه پیدا کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه