اخبار داغ

رئیس اداره ارشاد مشهد:

ترویج فرهنگ و سواد فضای مجازی در اقشار مختلف جامعه ضرورت است

ترویج فرهنگ و سواد فضای مجازی در اقشار مختلف جامعه ضرورت است
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: باید فرهنگ و سواد استفاده صحیح از فضای مجازی را در بین مردم ترویج دهیم که مردم بتوانند روش استفاده مناسب از این فضاها را بیاموزند تا آسیب نبینند، در این صورت از این فضاها بهره‌مند شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمدجواد استادی در گفت‌وگو با خبرنگار مشهدپیام، در مورد مدیریت اداره ارشاد بر روی فضای مجازی و جراید، گفت: وظیفه ما هدایت و نظارت بر روی محتوای ارائه شده در فضاهای مجازی مختلف نیست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تشریح کرد: اینستاگرام هم یک شبکه اجتماعی شخصی است که هر فرد دارای صفحات شخصی در آن است که این موضوع به ما ارتباطی ندارد زیرا مجوز برای ورود و نظارت بر آن نداریم.

,

وی تأکید کرد: بحث پاک‌سازی و ایمن‌سازی فضای مجازی یک بحث کلان بوده که در کشور در جریان است و باید شورای عالی فضای مجازی با حضور دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در این حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان داشته باشند که بهترین حوزه هم اینستاگرام است.

,

استادی با بیان اینکه اینستاگرام یک شبکه مجازی فعال است، افزود:  من هم از این فضا استفاده زیادی دارم و برای فردی مانند من که علاقه‌مند به ارتباط با مردم هستم و تمایل دارم مردم نیز در جریان فعالیت‌های اداره ارشاد قرار گیرند فضای مناسبی است، خوشبختانه فواید فراوانی به همراه داشته است.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به اینکه اینستاگرام جزو شبکه‌های تعاملی و ارتباطی خوب به شمار می‌رود، یادآور شد: ما اطلاعات و اخبارمان را در صفحه خود می‌گذاریم و افراد می‌توانند درباره آن نظر دهند و دیدگاه‌هایشان را منتقل می‌کنند که این برای ما خوب است.

,

باید با فرهنگ‌سازی زمینه استفاده درست از فضای مجازی را فراهم کنیم

, باید با فرهنگ‌سازی زمینه استفاده درست از فضای مجازی را فراهم کنیم,

وی با متذکر شد: طبیعی است این فضا علاوه بر فوایدی که دارد، آسیب‌هایی هم به همراه داشته باشد که باید به شکل منطقی و عقلانی مدیریت کنیم و بتوانیم با فرهنگ‌سازی، زمینه استفاده درست از فضای مجازی را فراهم کنیم.

,

استادی در ادامه در رابطه با گسترش سواد رسانه‌های مجازی برای خانواده‌ها اظهار کرد: مجموعه سواد رسانه‌ای حوزه کلانی است و ارشاد متولی بنیادین این قضیه نیست ولی سازمان ارشاد در تهران برنامه‌ای را برای این قضیه دارد و آن را پیگیری می‌کند.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد اضافه کرد: در این زمینه علاوه بر چاپ نشریات، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها در تهران و شهرستان‌ها دوره‌های آموزشی را برگزار می‌کند.

,

وی با بیان اینکه نمایشگاه‌های استان نیز در حوزه سواد رسانه فعالیت دارند، ادامه داد: اداره ارشاد نیز همایشی به شکل ملی و استانی در این زمینه برگزار می‌کند اما برای گسترش و افزایش سواد رسانه در جامعه نیازمند انجام یک کار بنیادین هستیم.

,

همه باید برای بهبود و تقویت فضای مجازی کمک کنند

, همه باید برای بهبود و تقویت فضای مجازی کمک کنند,

استادی تأکید کرد: فضاهای اصلی آموزشی نظام آموزش و پرورش در همان سنین پایین باید به طور پایه‌ای و اساسی بر روی این قضیه کار کنند و واحد آموزش عالی نیز در این موضوع برنامه‌ریزی کند.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با اشاره به برخی از برنامه‌های اداره ارشاد مشهد در این خصوص، گفت: فضای مجازی فضایی فراگیر و بزرگ است و همه باید برای بهبود و تقویت آن کمک کنند.

,

وی تشریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها، چاپ کتب مختلف و همچنین برخی از آثار در سازمان مطالعات نمونه‌هایی از اقدامات ارشاد است، همچنین در حاشیه نمایشگاه کتاب مشهد، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را برگزار شد که در کنار آن کارگاه‌های مجازی نیز برگزار شد.

,

استادی خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که بتوانیم در سطح استانی و شهر این امر مهم را توسعه دهیم اما به علت فراگیر بودن سواد رسانه باید حتما از مدارس که در ابتدای کار هستند شروع شود.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با تأکید بر اینکه دستگاه‌های مختلف آموزشی باید دست به دست هم دهند تا بتوانند این فضا را بهبود بخشند، افزود: زیرا راه‌کار حذف فضای مجازی نبوده و محدودکردن فضای مجازی کمک‌کننده نیست بلکه باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را ترویج داده و سواد رسانه‌ای را تبیین کنیم.

,

نمی‌توان کلیت فضای مجازی را زیر سؤال برد

, نمی‌توان کلیت فضای مجازی را زیر سؤال برد,

وی اظهار کرد: اقداماتی مانند فیلترینگ را برای این فضا مناسب نمی‌دانم زیرا در نهایت از طرق دیگر و سایر فضاها، این موقعیت و فضا جایگزین شده و توسعه می‌یابد بنابراین باید فرهنگ و سواد استفاده صحیح از رسانه را در بین مردم ترویج دهیم که مردم بتوانند روش استفاده مناسب از این فضاها را بیاموزند تا آسیب نبینند، در این صورت از این فضاها بهره‌مند شوند.

,

استادی تأکید کرد: فضای مجازی در موضوع کسب و کارها و اقتصاد بسیار مؤثر بوده و همان‌طور که وزیر ارتباطات در جلسه اخیر خود در مشهد اعلام کرد، کمک خوبی در کارآفرینی داشته است.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تشریح کرد: چنین ظرفیت‌هایی، فرصت بسیار خوب و مهمی است که باید از آن‌ها استفاده کرد تا پیوندها و هم‌افزایی‌های اجتماعی را افزایش دهیم.

,

وی گفت: نمی‌شود به دلیل برخی از اتفاقات، کلیت فضای مجازی را زیر سؤال برد به همین دلیل بهتر است که سواد رسانه‌ای و فرهنگ استفاده از آن را توسعه دهیم.

,

استادی تصریح کرد: ما به سهم خودمان از عناصر فرهنگی که در اختیار داریم در حوزه‌های مربوطه استفاده می‌کنیم و تلاش خود را در جهت افزایش سواد رسانه‌ای به کار می‌گیریم که از جمله این عناصر، مطبوعات، وب‌سایت‌ها و پایگاه‌های فرهنگی است.

,

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد تأکید کرد: اگر جرمی در هر فضایی مانند سینما که از ارشاد مجوز دارد رخ دهد، پیگیری این امر با ارشاد است، چرا که سینما زیرمجموعه ما بوده و ارشاد متولی پیگیری این امر است اما اگر جرمی در فضای مجازی رخ دهد تحت نظارت ما نیست و پیگیری این گروه با مراجع قضایی مربوطه مثل پلیس فتا و قوه قضاییه است، اما برای پاک‌سازی فضای مجازی که بحثی فرهنگی است ارشاد می‌تواند با تولید محتوای فرهنگی در این حوزه فعال باشد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه