اخبار داغ

مسجدگله داری، جاذبه مذهبی ماندگار در جنوب کشور

مسجدگله داری، جاذبه مذهبی ماندگار در جنوب کشور
مسجد گله داری بادارا بودن صحن، شبستان، مناره و منبر یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان به شمار می رود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ له نقل از هرمز؛ فرهنگ، سنتها و آداب و رسوم هرمزگان همواره گویای جاودانگی و قدمت تاریخی این سرزمین بوده و وجود آثار و بناهای تاریخی فراوان در این استان قدمت دیرینه این سرزمین کهن را به نمایش می گذارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

در جای جای هرمزگان از شرق گرفته تا غرب، شمال و جنوب آثار تاریخی فراوانی را می توان یافت؛ معبد هندوها، مسجد گله داری بندرعباس، قلعه شیخ سلطان بندر لنگه، قلعه پرتغالی‌های جزیره هرمز، آب‌انبار بی بی جزیره قشم، غارهای خربس جزیره قشم، بقعه شیخ برخ الاسود جزیره قشم، قلعه قشم، آب‌انبار سنتی جزیره کیش، شهر تاریخی حریره کیش تنها گوشه ای از آثار تاریخی این استان به شمار می روند.

,

, ,

مسجد گله داری بندرعباس یکی از آثار تاریخی و دیدنی هرمزگان در مرکز این استان است و این مسجد که قدمتی بالغ بر یک قرن داشته  در سال 1296 هجری قمری برای پرستش خداوند و برپایی مراسمات مذهبی در پرترددترین بخش بندرعباس بنا شده و نکته جالب این بنا حفظ هویت آن بوده که همچنان به عنوان مسجد از آن استفاده می شود.
مسجد گله داری در نزدیک ساحل بندرعباس و در یکی از محلات قدیمی بندرعباس قرار دارد و به دلیل معماری خاص و منحصر به فرد آن تبدیل به یکی از نقاط دیدنی برای گردشگران و بومیان شده که روزانه شهروندان فراوانی علاوه بر به جا آوردن فریضه نماز به دید و بازدید از آن نیز می پردازند.
مسجد گله داری در دوره قاجاریه توسط حاج عبدالرحیم گله داری احداث و چندی بعد به وسیله احمد گله داری مرمت و وقف شده است و با گذشت زمان دوران زندیه حمام گله داری و امارت کلاه فرنگی نیز در نزدیکی آن بنا شده است.

,
,
,

, ,

این مسجد دارای صحن، شیستان، مناره و منبرهای زیبا و خاصی بوده که شبستان بزرگ این مسجد دارای 36 ستون با گچبری زیبا است و از جلوه های خاص این بنا جاذبه شبستان دیگر آن بوده که به صورت مربع از 16 ستون استوانه ای تشکیل شده، و چشم همگان را در بدو ورود به این مسجد تاریخی از هیجان و حیرت بر می انگیزد.

,

این بنا بر روی سطحی به ارتفاع 1/5 متر بنا شده و دارای مناره ای به ارتفاع هشت متر در زاویه شمال شرقی مسجد با طرح استوانه است و دیگر شاخصه خاص این بنا محراب قدیمی آن بوده که با گپچبری های بوته ای نقش و نگار بسته شده که به دلیل آب و هوای مرطوب بندرعباس باید به طور مرتب این قسمت از بنا ترمیم شود.
تزیینات مسجد گله داری گچی قالبی و گچبری هایی است که در محراب، سرستون ها و سطح زیرین طاق ها به کار رفته و از زیبایی خاصی برخوردار است؛ و در زیر بنای مسجد، شبستانی وجود دارد که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و این بنا به شماره 1595/3 به ثبت آثار ملی ایران قرار گرفته است.

,
, در زیر بنای مسجد، شبستانی وجود دارد که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می گیرد و این بنا به شماره 1595/3 به ثبت آثار ملی ایران قرار گرفته است.,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه