اخبار داغ

نمایندگان مجلس مطرح کردند؛

استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست/ استانی شدن انتخابات مقدمه ای برای شکل گیری احزاب در کشور است

استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست/ استانی شدن انتخابات مقدمه ای برای شکل گیری احزاب در کشور است
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه طرح استانی شدن انتخابات را تصویب کردند اما این طرح دارای موافقان و مخالفان بود که بیشتر مخالفان این طرح را به صلاح کشور و مردم نمی دانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا،  طرح استانی شدن انتخابات مجلس، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز یک دهه اخیر مجلس شورای اسلامی بوده است. این موضوع که برای نخستین بار در سال 1378 مطرح شد، در سیر ادوار قانونگذاری پنجم، ششم، هفتم و هشتم با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان جناح‌های مختلف روبه‌رو شده است و در کشاکش این واکنش‌ها و انتقادات، با گذشت دوازده سال از نخستین سال ارائه آن در مجلس شورای اسلامی،  نتوانسته است از مرحله طرح فراتر رود و به قانون تبدیل شود. مغایرت روح کلی حاکم بر طرح با اصول دموکراسی و تمرکز زدایی، امکان ظهور دیکتاتوری انتخاباتی، کاهش مشارکت مردمی و ... بخشی از انتقادات منتقدان این طرح است.
از همین رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه درخواست یک‌فوریت طرح استانی شدن حوزه‌های انتخابیه انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند.

با استانی شدن انتخابات مجلس پولدارها وارد مجلس می‌شوند

 حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در گفتگو با خبرنگارقم فردا  با اشاره به طرح استانی شدن انتخابت مجلس ، اظهار داشت: نمایندگان استان قم تنها نمایندگانی هستند که در مسئله استانی شدن انتخابات ذی‌نفع نیستند و به‌دوراز حب و بغض و منافع اظهارنظر تخصصی و کارشناسی را بیان می‌کنیم.

وی گفت: معایب استانی شدن انتخابات بیشتر از محاسن آن برای کشور است، با استانی شدن انتخابات همیشه آدم هایی که اهل کارهای جریانی و حزبی هستند رأی خواهند آورد، همچنین افرادی که اهل لابی، زد و بند و پول خرج هستند رأی خواهند آورد زیرا اگر در نظر بگیریم یک استان 15 شهر دارد یک کاندیدای مجلس چه مقدار باید هزینه برای تبلیغات در این شهرها انجام دهد تا مردم او را بشناسند پس در اینجا فقط افراد پولدار می‌توانند تبلیغ کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در این صورت یا باید نمایندگان پولدار وارد میدان شوند که اگر افراد این‌چنینی به مجلس راه پیدا کند فقرا و مستضعفان فراموش می‌شوند، یا افرادی که اهل زد و بند با پولدارها و اهل تمکن هستند وارد صحنه انتخابات شوند که در این صورت وامدار هستند و نماینده مردم نیستند و باید برای منافع آن‌هایی که با پولشان به مجلس آمدند فعالیت کنند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات هرگز رویش نخواهیم داشت زیرا انسان های برجسته پولدار و اهل لابی همیشه کرسی‌ها را در اختیار دارند و  ممکن است برخی افراد خیلی مستعد و توانمند هم باشند که نتوانند وارد مجلس شوند، در ایران یک نظام حزبی مستحکم نداریم که داخل حزب افراد توانمند تربیت کنند.

نماینده‌های شهرهای کوچک هم برجسته هستند

نماینده مردم قم تأکید کرد: برخی‌ها اعلام می‌کنند با استانی شدن انتخابات افراد برجسته وارد مجلس می‌شوند ، در پاسخ باید گفت یک فرد برجسته از شهرهای کوچک هم می‌تواند رأی بیاورد هم‌اکنون در مجلس نماینده‌ های بسیار فعالی داریم که الزاماً از استان‌های بزرگ کشور نیستند.

با استانی شدن انتخابات مجلس مردم شهرهای کوچک فراموش می‌شوند

وی گفت: عده‌ای بهانه می‌آورند نمایندگان شهرهای کوچک تماماً به فکر معیشت مردم حوزه انتخابیه خود است و از انجام کارهای ملی بازمی‌ماند، باید گفت نماینده حتی اگر برای شهرهای بزرگ هم باشد باید در ابتدا به فکر معیشت مردم باشد، محافلی که بهانه‌های برای استانی شدن انتخابات مجلس بیان می‌کنند مسائل انحرافی است و آدرس غلط به مردم می‌دهند.

ذوالنور تصریح کرد: نماینده یک شهر دورافتاده در کشور هم نماینده کل کشور است و  در سطح ملی هم کار می‌کند، عیب مهم طرح استانی شدن انتخابات مجلس این است که اگر این طرح رأی بیاورد شهرهای کوچک و دورافتاده فراموش می‌شوند در حال حاضر در مجلس نمایندگانی هستند که پناهگاه مردم هستند و منتقل‌کننده مشکلات مردم هستند و از نزدیک مشکلات مردم را حس می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان داشت: نماینده‌ای که استانی شد و نگاهش فقط به آن رأی اصلی مرکز استان شد دیگر به فکر حل مشکلات مناطق محروم و شهرهای کوچک نیست، در انتخابات استانی مردم بدون شناخت رأی می‌دهند و فقط جریان‌های سیاسی و تشکل‌هایی که اهل لابی‌گری هستند وارد صحنه انتخابات شوند که به‌احتمال‌زیاد به منافع مردم توجه نمی‌کنند و به فکر منافع جناحی خودشان هستند.

مدیریت دولت پدر اقتصاد کشور را درآورده است

وی افزود: جریان محکم حزبی در کشور وجد ندارد که بعد از انتخاب شدن پاسخگوی باشد، همین وضع بد اقتصادی که دولت برای مردم فراهم کرده است  گاهی برای فرار از پاسخ گوئی اعلام می‌کند اصلاح‌طلب‌ها با ما بودند تا در مشکلاتی که به وجود آمده اصلاح‌طلبان هم شریک باشند گاهی اعلام می‌کند من مستقل هستم و گاهی خود اصلاح‌طلب‌ها برای اینکه از دولت امتیاز بگیرند اعلام می‌کنند با حمایت ما روحانی رأی آورد آنجا که اوضاع اقتصادی به هم می‌ریزد می‌گوید ما از روحانی حمایت نکردیم تا پاسخگوی مدیریت ضعیف دولت  که پدر اقتصاد کشور را درآورده است نباشد.

نماینده مردم قم بیان داشت: با استانی شدن انتخابات به دلیل عدم وجود یک جریان حزبی پاسخگو، این گروه‌ها با هوچیگری و عملیات روانی رأی مردم را به دست می‌آورند و در آخر مسئولیت کار خود را نمی‌پذیرند این طرح به ضرر کشور است.

قانون اصلاح انتخابات موارد متعددی دارد که دارای اشکال است

ذوالنور افزود: قانون اصلاح انتخابات موارد متعددی دارد که موارد دیگر آن از استانی شدن انتخابات هم بدتر است ازجمله  اینکه التزام عملی به شرع و ولایت‌فقیه را بازتعریف کردند، التزام عملی به اسلام در این بازتعریف به یعنی کاندیدا علناً فسخ نکند یعنی این فرد هر فسخ دیگری مرتکب شود که علنی نباشد کسی نمی‌تواند جلوی ورود این شخص را به مجلس بگیرد فسخ همیشه غیر علتی است کسی که دزدی می‌کند یا شراب می‌خورد به‌صورت پنهانی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آن‌هایی که از این طرح حمایت می‌کنند می‌خواهند فرمان کشور را به دست کسانی بسپارند که اگر زندگیشان مملو از گناه و فسخ و فجور و سرقت ، مسائل ناامنی و ... باشد چون علنی نبوده می‌توانند وارد مجلس شوند، مسائلی در این قانون آمده است که سیستم مجلس را از این چیزی که در حال حاضر وجود دارد بسیار بدتر خواهد کند  با این طرح نه‌تنها مجلس به سمت ناکارآمدی سوق داده می‌شود بلکه به مجلس آلوده و غیرمطمئن تبدیل می‌شود لذا با کلیات این طرح مخالفت کردیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  قم فردا,
,
,
, با استانی شدن انتخابات مجلس پولدارها وارد مجلس می‌شوند,
,
, قم فردا ,
,
,
,
,
,
,
,
, نماینده‌های شهرهای کوچک هم برجسته هستند,
,
,
,
, با استانی شدن انتخابات مجلس مردم شهرهای کوچک فراموش می‌شوند,
,
,
,
,
,
,
,
, مدیریت دولت پدر اقتصاد کشور را درآورده است,
,
,
,
,
,
, قانون اصلاح انتخابات موارد متعددی دارد که دارای اشکال است,
,
,
,

استانی شدن انتخابات مقدمه ای برای شکل گیری احزاب در کشور است
این در حالی است که عبدالکریم حسین زاده ، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احزاب کنونی به صورت واقعی فعالیت حزبی را ندارند و استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای بر شکل‌گیری احزاب در کشور باشد.

, استانی شدن انتخابات مقدمه ای برای شکل گیری احزاب در کشور است,
, این در حالی است که عبدالکریم حسین زاده ، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احزاب کنونی به صورت واقعی فعالیت حزبی را ندارند و استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای بر شکل‌گیری احزاب در کشور باشد., این در حالی است که عبدالکریم حسین زاده ، نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احزاب کنونی به صورت واقعی فعالیت حزبی را ندارند و استانی‌شدن انتخابات مجلس می‌تواند مقدمه‌ای بر شکل‌گیری احزاب در کشور باشد.,

وی با بیان اینکه اکنون در کلانشهرها و شهرهای بزرگ لیست‌ها رای می‌آورند و اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد و به طور متناوب لیست‌ها رای آورده‌اند، افزود: هیچ ضمانت کنترلی بر کاندیداهایی که در لیست های محلی و ملی قرار می‌گیرند وجود ندارد.

, وی با بیان اینکه اکنون در کلانشهرها و شهرهای بزرگ لیست‌ها رای می‌آورند و اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد و به طور متناوب لیست‌ها رای آورده‌اند، افزود: هیچ ضمانت کنترلی بر کاندیداهایی که در لیست های محلی و ملی قرار می‌گیرند وجود ندارد., وی با بیان اینکه اکنون در کلانشهرها و شهرهای بزرگ لیست‌ها رای می‌آورند و اصلاح طلب و اصولگرا فرقی ندارد و به طور متناوب لیست‌ها رای آورده‌اند، افزود: هیچ ضمانت کنترلی بر کاندیداهایی که در لیست های محلی و ملی قرار می‌گیرند وجود ندارد.,

استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست
از طرفی بهمن طاهرخانی ، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استانی شدن انتخابات مجلس به صلاح کشور نیست، گفت: استنباط من از این موضوع با توجه به تجربیات حقوقی این است که در شرایط فعلی و همچنین با توجه به مولفه های تاثیرگذار در انتخابات استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست.
 

, استانی شدن انتخابات به صلاح کشور نیست,
, عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی, عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی,
,

این طرح باعث کاهش مشارکت مردم می شود

, این طرح باعث کاهش مشارکت مردم می شود,

همچنین حسین مقصودی با اشاره به این طرح، ابراز داشت: مدل برگزاری انتخابات به صورت استانی-شهرستانی تا کنون در هیچ کجای دنیا اجرا نشده و برای نخستین بار است که در ایران انجام می شود ضمن اینکه با سیاست های کلی نظام مغایرت دارد چرا که مبنای نظام جمهوریت و حداکثر مشارکت در انتخابات است و این اقدام باعث می شود مردم در انتخابات شرکت نکنند.

,

این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: همچنین برگزاری انتخابات به صورت استانی-شهرستانی فاصله مسئولان با مردم بیشتر می کند چرا که نماینده در شرایط استانی رأی جذب کرده و با طبقات پایین جامعه و روستاها فاصله پیدا می کند که به نفع اعتبار نظام نیست.

, این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: همچنین برگزاری انتخابات به صورت استانی-شهرستانی فاصله مسئولان با مردم بیشتر می کند چرا که نماینده در شرایط استانی رأی جذب کرده و با طبقات پایین جامعه و روستاها فاصله پیدا می کند که به نفع اعتبار نظام نیست., این نماینده مردم در مجلس دهم همچنین تصریح کرد: همچنین برگزاری انتخابات به صورت استانی-شهرستانی فاصله مسئولان با مردم بیشتر می کند چرا که نماینده در شرایط استانی رأی جذب کرده و با طبقات پایین جامعه و روستاها فاصله پیدا می کند که به نفع اعتبار نظام نیست.,

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در ادامه آسیب دیگر برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی-شهرستانی را ورود اصحاب قدرت و نفوذ به مجلس دانست و افزود: در این شرایط کاندیداهای شهرستانی که قصد دارند در سطح استان قد علم کنند در عرصه انتخابات نمی توانند هزینه تبلیغات استانی را بدهند و دیگر شاهد چرخش نخبگان نخواهیم بود.

, عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی, عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی, در ادامه آسیب دیگر برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی-شهرستانی را ورود اصحاب قدرت و نفوذ به مجلس دانست و افزود: در این شرایط کاندیداهای شهرستانی که قصد دارند در سطح استان قد علم کنند در عرصه انتخابات نمی توانند هزینه تبلیغات استانی را بدهند و دیگر شاهد چرخش نخبگان نخواهیم بود., در ادامه آسیب دیگر برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی-شهرستانی را ورود اصحاب قدرت و نفوذ به مجلس دانست و افزود: در این شرایط کاندیداهای شهرستانی که قصد دارند در سطح استان قد علم کنند در عرصه انتخابات نمی توانند هزینه تبلیغات استانی را بدهند و دیگر شاهد چرخش نخبگان نخواهیم بود.,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه