اخبار داغ

علیرغم تذکرات میراث فرهنگی؛

بنای‌۱۵۰‌ساله در بازار زنجان تبدیل به پارکینگ شد/اوج نوآوری های تزئینی دوره قاجار در سرای شامی زنجان

بنای‌۱۵۰‌ساله در بازار زنجان تبدیل به پارکینگ شد/اوج نوآوری های تزئینی دوره قاجار در سرای شامی زنجان
مالک سرای شامی بازار زنجان در اقدامی غیر قانونی و علیرغم تذکرات میراث فرهنگی اقدام به تخریب این سرا کرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; بازار زنجان از دو قسمت بازار بالا و بازار پایین تشکیل می شود در قسمت پایین بازار علاوه بر داد و ستد، تولیدات محلی، از طریق دو باب کاروانسرا، محصولات روستاها و کسبه‌های اطراف زنجان نیز به فروش می‌رسد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, موج رسا, ;,

قسمت بالای بازار از مجموعه بازارهای قیصریه، بزازها، امامزاده و عبدالعلی بیگ تشکیل شده است.

,

این بازار که از نظر تولید و عرضه کالا و خدمات جنبی بسیار متنوع است و مهم‌ترین مرکز اقتصادی و تجاری شهر محسوب می‌شود، به هشت راسته زرگرها، بزازها، کفاش‌ها، سراج‌ها، کلاه‌دوزها، صندوق‌سازها، رنگرزها، میوه فروش‌ها و جگرپزها تقسیم شده است.

,

در این مجموعه نیز پنج مسجد به نام‌های چهل ستون، آقا سید فتح الله، مسجد جامع، حجت الاسلام و ملا (ولیعصر) جای گرفته است.

,

کاروانسراهای بازار زنجان یا به عبارت دیگر سراهای آن از ارزشمند ترین عناصرتجاری و معماری این بازار به حساب می آیند.

,

, ,

سراها غالبا محل استقرار تجارتخانه ها بوده اند و همگی دارای حیاط مرکزی هستند .نکته مهم در مورد سراها چگونگی ارتباط آنها با راسته و نحوه حر کت در داخل آنهاست.

,

سرای شامی از جمله سرای یک حیاطی است که در آن بیشتر مغازه ها به کار رنگرزی مشغول هستند و عده ای دیگر از افراد به خرید و فروش فرش های دست دوم می پردازند.این سرا دارای معماری زیبا و دیدنی همچنین طاق های همشکل است.

,

کاربرد انواع طاق و قوس های هلالی، جناغی و ضربی آجر چینی هایی با طرح های مختلف هندسی و بکارگیری آجر و کاشی به سبک قدیمی، و کاشی کاری به رنگها و طرح های قاجاری درسطوح خارجی و داخلی بنا ها، طاق نماها، طاق و قوس ها و همچنین ستون نماهای گلدانی.

,

اوج این سبک های معماری و شیوه‌ها و نو آوریهای تزئینی در اجزا آن به وضوح دیده می شود.

,

سرای حاج شامی توسط یک ورودی اصلی که از راسته بازار نشأت می گیرد و یک ورودی فرعی که در ضلع جنوبی آن قرار دارد با بافت پیرامون در ارتباط است. بدنه بسیاری از بخش های بنا دچار تیرگی و دود گرفتگی شده است اما به طور کلی می توان گفت بنا از لحاظ وضعیت کارکردی سالم بوده است وتنها به لحاظ کالبدی فرسودگی هایی درآن مشاهده می شود که می توان گفت دچار فرسودگی نوع دوم است.

,

اما این روزها تخریب این بنا توسط مالک آن در رسانه ها دست به دست می گردد،"مهرداد عسگریان" معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: مالک این مجموعه با تخریب حداقل 5 باب حجره سعی در از بین بردن سرقفلی های موجود در این سرا داشته و در حال حاضر سرا را به پارکینگ ماشین ها تبدیل کرده است که عبور و مرور خودرو و لرزش های ناشی از آن، برای بنا مخاطره آمیز است.

, موج رسا;,

وی ادامه داد: علی رغم تذکرهای اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان مبنی بر ممنوعیت تخریب رواق آجری این سرا ، وی اقدام به تخریب بخشی از رواق این مجموعه کرده است.

,

, ,

این مسئول خاطرنشان کرد: در هشتم فرودین ماه سال جاری طی نامه ای به شماره 13/130/972 به مالک ابلاغ شد که " رواق مذکور در حالت عادی و در صورت حذف عوامل مخل، ایستا و پایدار بوده لیکن در صورتی که در معرض لرزش های ناخواسته و ممتد مانند عبور و مرور وسایط نقلیه یا ضربه و برخورد غیر معمول با پایه های آجری و ... قرار گیرد احتمال ریزش یا تخریب خواهد داشت.

,

معاون میراث فرهنگی زنجان ادامه داد: به مالک گفته شده بود که  در صورت بهره برداری ضروروی است که در کوتاه مدت اقدام به ایمن سازی و رفع خطر احتمالی به صورت شمع گذاری نماید و در فرصت مناسب نیز آثار واقع در پلاک فوق تعمیر و مرمت اساسی شود.

,

عسگریان تاکید کرد:اداره کل میراث فرهنگی یک دستگاه نظارتی است و در عین اینکه در مرمت بناها و آثار تاریخی ثبتی مالک می تواند از مشارکت 50 درصدی میراث فرهنگی استفاده کند و اگر مالک استطاعت مالی تعمیر نداشته باشد نیز شهرداری در صورت وجود خطر با ضوابطی اقدام به تعمیر می کند.

,

معاون میراث اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: علیرغم تمامی این نامه نگاری ها و تذکرات و ایستا و پایدار بودن رواق مذکور باز هم مالک اقدام به تخریب بخشی از این رواق و حجره های پشت سر آن کرده است و طرح دعوی میراث فرهنگی علیه مالک این کاروانسرا صورت گرفته است.

,

این مسئول خاطر نشان کرد: ساماندهی وضعیت چنین بناهایی به تنهایی از عهده میراث خارج است و شهرداری و نیروی انتظامی نیز باید در این موارد همکاری کنند.

,

عسگریان با اشاره به ثبت مجموعه بازار زنجان در فهرست آثار ملی ، افزود: بازار زنجان به شماره 1440 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و سراها و کاروانسراها نیز جزء مجموعه بازار زنجان بوده و در فهرست آثار ملی قرار دارند. از اینرو همه ضوابط بناهای ثبتی برای آنها نیز صادق است.

,

سرای شامی زنجان 150 سال پیش و در سال 1345 هجری قمری مرمت شده است.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه