اخبار داغ

رییس میراث فرهنگی تربت حیدریه:

روستای گردشگری «بسک» تربت حیدریه ثبت جهانی می شود

روستای گردشگری «بسک» تربت حیدریه ثبت جهانی می شود
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه گفت: بعد انتخاب روستای بسک تربت حیدریه به عنوان تنها روستای ملی صنایع دستی استان در مرداد امسال، اکنون به دنبال ثبت جهانی این روستا هستیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت، علی محمدی صبح امروز در جلسه بررسی راهکارهای ثبت جهانی روستای بسک افزود: مهمترین برنامه های درحال پیگیری، ایجاد زیرساخت های روستایی و گردشگری روستا و برگزاری دوره های آموزشی تکمیلی، است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

وی گفت: ایجاد خانه صنایع دستی ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از مرحله استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی و بافت پارچه)، ایجاد زیرساخت های خدماتی و رفاهی و گردشگری در روستای بسک برای جذب گردشگر، برطرف کردن مشکل بیمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پیشنهادات و برنامه ها اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در این زمینه است.

,

 

,

 

,

محمدی افزود: در همین راستا نشست های مختلف با مردم و ادارات مرتبط از جمله راهداری، برق و بنیاد مسکن برگزار و خوشبختانه استقبال بسیار خوبی نیز از این موضوع شده است.

,

 

,

وی با بیان اینکه 95 درصد اهالی روستای 342 نفری (117خانواری) بسک از توابع بخش بایگ تربت حیدریه به شغل ابریشم کشی مشغول هستند و پیشتر به عنوان تنها روستای پاک استان از سوی استانداری خراسان رضوی معرفی شده بود، افزود: با ثبت جهانی روستای بسک، از ورود بی رویه نخ ابریشم جلوگیری خواهد شد و نیز مشمول قرار گرفتن در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، خواهد شد.

,

 

,

 

,

محمدی در خصوص مزیت های موجود این روستا همچنین گفت: روستای بسک علاوه بر آنکه دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع است، تعداد 92 چرخ ابریشم کشی در آن وجود دارد و با تولید ماهانه حدود 90 کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه، بیش از 70 درصد ابریشم مصرفی کشور در منطقه بایگ تربت حیدریه انجام و حایز مقام نخست تولید ابریشم در کشور است.

,

 

,

وی یادآور شد: حفظ بیش از 200 شغل مستقیم و غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم، جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت از نتایج و دستاوردهای این اتفاق مبارک است.

,

 

,

محمدی اظهار داشت: تامین مواد اولیه ابریشم مورد نیاز صنعت فرش کشور، خروج از حالت تک محصولی، کمک به صادرات غیرنفتی، ارز آوری و ممانعت از خروج ارز برای ورود ابریشم به کشور، از جمله مزایای مهم این صنعت در تربت حیدریه است.

,

 

,

تاکنون از مجموع 200 اثر تاریخی و گردشگری شناسایی شده در سطح شهرستان، تعداد 47 بنا و محوطه تاریخی و 2 اثر معنوی و ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه