اخبار داغ

هجوم شن های روان به شرق هرمزگان؛

مرگ تدریجی یک روستا در شرق هرمزگان / شن های روان زندگی اهالی کندال را فلج کرد

مرگ تدریجی یک روستا در شرق هرمزگان / شن های روان زندگی اهالی کندال را فلج کرد
زندگی در کندال بوی خاک می دهد و غبارهای معلق پای ثابت دم و بازدم مردم روستا شده، اینجا غذا نیز با خاک طعم دار می شود و بخش بخش زندگی اهالی این روستا با خاک تیمم می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ کندال یکی از خبرسازترین روستاهای هرمزگان طی هفته های اخیر است که به واسطه پدیده شن های روان موجب بروز مشکلات بی پایانی برای 170 خانوار این روستا شده تا جایی که بخش قابل ملاحضه ای از اهالی مجبور به ترک زادگاهشان شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

روستای کندال از توابع بخش بمانی در فاصله  ۴۰ کیلومتری شمال شهر بندر سیریک واقع شده که هجوم افسارگسیخته شن های روان به سمت روستا موجب بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی فراوانی در منطقه شده و طی ۱۵ ساله گذشته اخیر نگاه ویژه مسئولان استانی را برای حل این مشکل به خود معطوف نداشته است.

,

چالش جدی شن های روان در روستای کندال از اوایل دهه 70 برای اهالی منطقه ارز اندام می کند و با وزش کوچکترین نسیمی ترس به جان ساکنان روستا می افتاد که مبادا در بی خبری زیر شن های روان مدفون شوند.

,

 

,

, ,

 

,

بخش بخش زندگی اهالی این روستا با خاک تیمم می کند؛ زندگی در کندال بوی خاک می دهد و غبارهای معلق پای ثابت دم و بازدم مردم روستا شده، اینجا غذا نیز با خاک طعم دار می شود که سبب بروز بیماری های عفونی و تنفسی شده است.

,

سورو سات شن های روان در همسایگی پایتخت مکران زندگی هزاران نفر از ساکنان روستای تاریخی کندال که اغلب قشر فقر و نیازمند جامعه را تشکیل می دهد را تحت الشعاع قرار داده و تاکنون دهها خانوار برای فرار از مرگ تدریجی خود و فرزندانشان مجبور به نقل مکان شده اند.

,

تنها مدرسه تخریبی کندال بیش از 130دانش آموز روستایی را در خود جای می دهد که شن های روان تا پشت پنجره های آن پیش روی کرده اند، فارغ از واهمه آوار شدن سقف کلاس درس، ترس از مدفون شدن زیر تپه های شنی که به سرعت نور جابجا می شود، خیال خوش کودکی را از فرزندان سیریک گرفته همچنین ریزش گاه بیگاه دیوارهای این سازه مخروبه را راهی بیمارستان می کند.

,

, ,

 

,

مجید فیروزی، رئیس شورای اسلامی روستای کندال با اشاره به هجوم شن های روان طی سال های اخیر در منطقه اظهار کرد: روستای مقسان با قدمت ۱۵۰ ساله در جوار روستای کندال قرار داشت که بعلت حمله شن های روان خالی از سکنه شده و امروز جز نام، اثری از آن روستای تاریخی وجود ندارد.

,

فیروزی گفت: حمله شن های روان به روستای کندال موجب شده تا همه فعالیت های اقتصادی ، اجتماعی، ورزشی و فرهنگی و بهداشتی تحت الشعاع قرار گیرد و بسیاری از مردم روستا با مشکلات کلیوی، پوستی و تنفسی مواجه شوند.

,

وی افزود:دهها نفر از اهالی روستا بعلت هجوم شن های روان دچار بیماری کلیوی حاد شده  اکنون تحت دیالیز و مراقبت ویژه قرار دارد .

,

رئیس شورای اسلامی روستای کندال تصریح کرد: درصورت تدام این مشکل در روستای کندال با بحران وضعیت شن های روان دیگر فرصتی برای کمک به مردمان این روستا  نخواهد ماند.

,

, ,

عبدالله پرتابیان، فرماندار سیریک نیز با اشاره به بحران شن های روان  اظهار کرد: روستای کندال با جمیعت یک هزار نفری در محاصره شن های روان قرار دارد که مشکلات فراوانی را برای سماکنان منطقه بوجود آورده است.

,

وی اظهار کرد: از 183 کانون بحران ماسه های روان در کشور 19 کانون در هرمزگان وجود دارد و روستای کندال جز یکی از مهم ترین کانون های فرساشی به شمار می رود.

,

انتظار می رود در شرایطی که شن های روان با سرعت تمام زندگی اهالی کندال را فلج کرده اند انتظار می رود با ورود دستگاهها به مساله و انجام اقداماتی همچون مالچ پاشی و درخت کاری از نابودی روستا و مرگ تدریجی ساکنان آن پیشگیری کنند.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه