اخبار داغ

یک پزشک عمومی:

سیاست های سطحی عامل عدم موفقیت طرح تحول سلامت است

سیاست های سطحی عامل عدم موفقیت طرح تحول سلامت است
پزشک گناوه ای در گفتگو با "خبرنگار دانشجویی سپاس" با سطحی خواندن سیاست های طرح تحول سلامت، عدم توجه به زیرساخت ها را عامل عدم موفقیت آمیز اجرای این طرح دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، در پی استفعای وزیر بهداشت و درمان دولت دوازدهم با سابقه پنج ساله ریاست بر وزارت خانه، گمانه زنی های زیادی در مورد علت ترک کابینه دولت توسط قاضی زاده هاشمی مطرح می شود. طرح تحول سلامت و عدم موفقیت اجرای آن از دلایل این استعفا مطرح شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

طرحی که با صرف بودجه های هنگفت و برداشت از صندوق توسعه ملی، به دلیل ایجاد هزینه های زیاد و عدم موفقیت آن با انتقادات زیادی از طرف مردم و کارشناسان و دولتمردان مواجه شده است که در نهایت منجر به ترک وزارت خانه شده است. در همین راستا با عبداله نظری، پزشک گناوه ای و دانشجوی سابق دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به گفتگو پرداختیم. چکیده ای از این گفتگو در ادامه می آید.

,

عملکرد پنج ساله قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را چگونه ارزیابی می کنید؟

, عملکرد پنج ساله قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت را چگونه ارزیابی می کنید؟,

مسئولین مختلف می آیند و می روند اما تا مدت ها نتایج سیاست هایشان بر پیکره ی این ملت می ماند. در مورد عملکرد هاشمی باید بگویم بر ایشان انتقادات فرائانی است اما خالی از نقاط مثبت نبوده. از جمله نقاط مثبت هاشمی این که الحق وی فردی مردمدار بود و توجه و حمایت از مستضعفان و محرومان جامعه را در دستور کار اصلی خود داشت، مثل بیمه کردن رایگان حدود ده میلیون نفر که حدود هشت میلیون نفر از آن ها جزو قشر محروم و حاشیه نشینان شهرها بودند و این را باید جزو افتخارات نظام اسلامی دانست.

,

 

,

بنده خودم به عنوان پزشک، پیش ازاین طرح، شاهد رنج های فراوان این قشر آسیب پذیر بوده ام. هاشمی حقیقتا در خیلی از اوقات، ما را به این حرف مقام معظم رهبری که "بیمار به غیر از رنج بیماری نباید دغدغه ی دیگری داشته باشد"، نزدیک کرد.

, .,

 

,

اما نقطه منفی عملکرد وزیر بهداشت این بود که خواست به روش های نامعقول مدیریتی که گاها در کشوردیده می شود، این پروژه را اجرا کند که به نظرم در این کار ناموفق بود. متاسفانه در ابتدا کارها را بنا می گذارند و بعد سراغ مقدمات و زیرساخت های آن می روند که البته اشتباهی رایج است. برای مثال، همین دانشکده ی دندان پزشکی بوشهر، در ابتدا دانشجویش را گرفتند و بعد یادشان آمد که این دانشجوها نه استاد دارند و نه کلینیک، و سال ها طول کشید تا زیرساخت های اولیه ی آن شکل بگیرد و در این بین، دانشجوها تلف شدند.

,

 

,

اشتباه وزیر بهداشت در اجرای طرح هایش چه بود؟

, اشتباه وزیر بهداشت در اجرای طرح هایش چه بود؟,

هاشمی بدون این که ابزارهای زیرساختی بیمه ها برای کنترل هزینه هایشان، مثل پزشک خانواده، پرونده الکترونیک سلامت، راهنماهای بالینی و... را سازماندهی کند به سراغ این طرح رفت.

, .,

 

,

طرح تحول سلامت در ابتدا برای کادر درمانی جذابیت مالی خوبی داشت ولی بعد که وعده های دولت توخالی از آب درآمد، پرداخت کارانه ها به تاخیر بالای یک سال رسید. هم چنین با افزایش تعرفه های بخش خصوصی با اجرای این طرح، کم کم پزشکان و پرستاران با تجربه از بخش دولتی جدا شدند و این مراکز بیشتر با پرسنل طرح اجباری و کم تجربه مواجه شد که کیفیت ارائه خدمات را پایین آورد و در اصل ضرر این طرح به مردم رسید.

,

 

,

آفت های اجرای ناصحیح طرح تحول سلامت چه بود؟

, آفت های اجرای ناصحیح طرح تحول سلامت چه بود؟,

با عدم توجه به زیرساخت های اجرای این طرح عظیم، می بینیم که به دلیل کاهش هزینه های درمانی و هم چنین نبود راهنماهای بالینی برای نظارت بهتر بر کار پزشکان، مراجعات به بخش دولتی به شدت افزایش یافت و این درحالی بود که پرسنل بیمارستان ها تقریبا به همان میزان بودند و این مسئله در کنار عدم پرداخت به موقع مطالبات، باعث کاهش انگیزه ی پرسنل و خستگی مفرط آن ها شد به طوری که هر کدام روزنه ای پیدا می کردند و فرار به بخش خصوصی و تامین اجتماعی و نفت را بر قرار در بخش دولتی وزارت بهداشت ترجیح می دادند.

, .,

در طرح تحول سلامت، بیمه ها تقریبا به عنوان یک دستگاه عابربانک تعریف شدند درصورتی که در نظام های سلامت قدرتمند، بیمه پاشنه ی آشیل سیاست های صحیح سلامت هستند.

, .,

 

,

در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟

, در پایان صحبتی دارید بفرمایید؟,

در آخر می خواهم این را بگویم که سیاست های سطحی، با نگاه های پوپولیستی یکی از آسیب های جدی دولت های بعد ازانقلاب بوده که خسارت های زیادی را بر این ملت و نظام وارد کرده است در صورتی که باید از خود مردم مطالبه ای برای انجام کارهای اصولی شکل بگیرد، هر چند که در درازمدت نتیجه دهد.

, .,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه