اخبار داغ

در گفت وگویی مطرح شد:

مردم فریب اپلیکشین های تعاملی را نخورند/ نقش برجسته جرائم اینستاگرامی در وقوع جرم در فضا مجازی/ فروش اطلاعات مردم به سرویس های بیگانه توسط برخی شبکه های اجتماعی+تصاویر

مردم فریب اپلیکشین های تعاملی را نخورند/ نقش برجسته جرائم اینستاگرامی در وقوع جرم در فضا مجازی/ فروش اطلاعات مردم به سرویس های بیگانه توسط برخی شبکه های اجتماعی+تصاویر
قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد گفت: اپلیکیشن تعاملی اینستاگرام در کنار تلگرام بیشترین نقش وقوع مجرمانه در فضای مجازی ایران را به خودشان اختصاص داده اند که خیلی از این ها قابل ردیابی نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امروزه و همزمان با توسعه فناوری های جدید و نو ظهور شاهد اعمال برخی جرائم در این حوزه ها هستیم که جرائم سایبری به خصوص جرم در حوزه شبکه های اجتماعی از عمده ترین این مباحث است که آثار زیانبار ان می تواند جامعه را با مخاطرات جدی مواجه سازد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

به دلیل اهمیت و ضرورت بیشتر و آگاهی خانواده های گفت و گویی با سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه وبویراحمد تهیه کردیم که مشروح این گفت وگو را می توانید در زیر مشاهده نمایید:

,

 

,

فضای مجازی یک فضای حقیقی است

, فضای مجازی یک فضای حقیقی است, فضای مجازی یک فضای حقیقی است,

 

,

, ,

 

,

حسنی  قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه رهبر انقلاب بیشترین توجه و اهمیت را به این فضا داشته اند گفت: ایشان در مقاطع مختلف صحبت های خیلی مهمی را گفتند که دارای وزن حقوقی بسیار زیادی است و لازم  است که به آن توجه شود از جمله اینکه ایشان فرمودند: فضای مجازی یک فضای حقیقی است.

,

 

,

وی با اشاره به صحبتی دیگر از رهبر انقلاب افزود: رهبری عبارتی را به کار برده است که ذره ای اغراق  در آن نیست لذا خیلی از کسانی که اکنون اعتقاد دارند نیازی است که ما در فضای مجازی باشیم و اکنون من دارم در فضای حقیقی زندگی می کنم را به چالش می کشانند چه افرادی که جز نهادهای دولتی و نظارتی باشند چه افراد عادی جامعه باشند این حرف خیلی از متدینین ما را به چالش می کشاند لذا باید به این مورد توجه کنند.

,

 

,

قاضی حسنی تصریح کرد: از طرفی دیگر رهبر انقلاب فرمودند: اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است که در جایی دیگر نیز فرمودند: شورای عالی فضای مجازی شورایی است که اگر من وقت داشتم حتما خودم ریاست آن را بر عهده می گرفتم بنابراین این اهتمام رهبر انقلاب را نشان می دهد و ما آثار مثبت و منفی که در فضای مجازی است را می بینیم.

,

 

,

ضریب موفقیت هر کشوری در کنترل  فضای مجازی

, ضریب موفقیت هر کشوری در کنترل  فضای مجازی, ضریب موفقیت هر کشوری در کنترل  فضای مجازی,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که نظارت بر این فضا چگونه است باید چند مسئله را بیان کنیم ضریب موفقیت هر کشوری در کنترل  فضای مجازی می تواند ضریب امنیت آن کشور را بالا ببرد وقتی می گوییم ضریب امنیت فقط امنیت نظامی نیست در حوزه امنیت اقتصادی نیز مد نظر است.

,

 

,

وی در ادامه تاکیدکرد: اکنون در این فضا بحث پول مجازی مطرح است این موضوع دغدغه خیلی از سیاست مداران کشورها است پولی که هیچ پشتوانه ای ندارد در فضای مجازی و در حوزه دارک نت یا وب تاریک سرمایه گذاری می شود و برای مردم تبلیغ می شود این کل اقتصاد کشورها را به چالش می کشاند.

,

 

,

حسنی بیان کرد: یکی از دلایل برخورد با تلگرام همین موضوع بود تلگرام مبادرت به ایجاد پول الکترونیکی مجازی کرده که واقعا اقتصاد کشور را به چالش می کشاند و مردم را دچار مشکل خواهد کرد لذا  هر چه کشوری در کنترل این حوزه موفق تر باشد آن کشور در حوزه امنیت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موفق تر خواهد بود.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان عنوان کرد: اینکه کشور ما آیا موفق بوده است و چگونه می تواند نظارتش را اعمال کند باید بگوییم که ما اسم فضای مجازی را می آوریم اما این فضا به حدی گسترش پیدا کرده که به بخش های مختلف تقسیم می شود ما یک وب گسترده جهانی داریم که همان www. آن را می شناسیم مرکز خدمات رسانی این در کشور امریکا است.

,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک بخش دیگر از وب جهانی پیام رسان های اجتماعی هستند که اهداف اولیه آنها ایجاد ارتباط  بین افراد دوست یابی و این قبیل کارها بوده است که توییتر و فیس بوک را می توانیم در این گروه قرار دهیم که با تاسی از این شبکه های پیام رسان هایی ایجاد شد که بسیار تعاملی تر و طرفینی تر بود و فایل های مختلف را به راحتی منتشر می کردند گسترش پیدا کرد.

,

 

,

, ,

 

,

اشراف کامل به محتویات در اپلیکیشن ها ا طریق سرورها

, اشراف کامل به محتویات در اپلیکیشن ها ا طریق سرورها, اشراف کامل به محتویات در اپلیکیشن ها ا طریق سرورها,

 

,

وی افزود: هر کشوری که سرورهای این اپلیکیشن ها در آن قرار  دارد به راحتی می تواند بر محتوای اینها اشراف داشته باشد لذا وقتی من ایرانی می خواهم چنین پیام رسانی را نصب کنم اگر در حوزه اینترنت www یا وب جهانی باشم نظارت کشور من بر اینترنت بیشتر است.

,

 

,

حسنی بیان کرد:  چرا که تبادل اطلاعات از طریق اینترنت حتما باید از یک آی پی استفاده کند این آی پی را معمولا شرکت  ارتباطات زیر ساخت ایران در اختیار 21 شرکت خدمات رسان جزء مثل اپراتورهای مختلف قرار می دهد لذا  وقتی از این آی پی وارد اینترنت شویم و اقدام مجرمانه  انجام دهیم به راحتی از این آی پی قابل  ردیابی است.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان گفت: مشکل ما بیشتر به  اپلیکشین ها بر می گردد که نقش بسیار گسترش یافته ای دارند  و می توانند در حوزه وب نیز فعال باشند  به عنوان یک حقوق دان و فعال فضای مجازی مطلقا سیاسی صحبت نمی کنم یک صحبت فنی است  سوال من این است که آیا اگر فضای خانه ما در اختیار یک کشور بیگانه باشد احساس امنیت می کنید یا خیر؟

,

 

,

 لانه سازی پیام رسان های خارجی در کشور

,  لانه سازی پیام رسان های خارجی در کشور,  لانه سازی پیام رسان های خارجی در کشور,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد  گفت: اکنون یک سری پیام رسان های خارجی در کشور ما لانه ساخته اند و متاسفانه از پهنای باند کشور ما استفاده می کنند اما اطلاعات ما مستقیم در اختیار آنها قرار می گیرد اگر اطلاعات ما در اختیار اینها قرار بگیرد بنابراین حتی امیال ما را کنترل می کنند.

,

 

,

نمایان شدن وابستگی صد درصدی برخی سرورها به نهادهای معاند جمهوری اسلامی ایران  

,

 

,

حسنی با بیان اینکه تمام اطلاعات ما در سرورهای آنها  ذخیره  می شود گفت:  وابستگی صد درصدی این سرورها به نهادهای معاند جمهوری اسلامی ایران  نمایان شده و نشانه آن  نیز این است که هیچ توجهی به قوانین درون کشور ما ندارند و اطلاعات مجرمانه را در اختیار ما قرار نمی دهند.

,

 

,

وی تصریح کرد: اگر اتفاقی در این حوزه بیفتد دسترسی به این حوزه ها سخت است  و آنها نیز هیچگونه همکاری نمی کنند و تبلغاتی که در فضای مجازی در حال انجام است و تصمیماتی که در فضای رسانه ای و سیاسی کشور سیاسی جلوه می کند اینگونه نیست وقتی می گوییم کنترل  امیال  یعنی همین پیام رسان تلگرام به راحتی می تواند با فعال کردن مراکز آمار و مراکز پردازش خودش به ما بگوید در فلان منطقه کشور  بیشترین صحبت در چه رابطه ای است.

,

 

,

, ,

 

,

فروش اطلاعات مردم به سرویس های بیگانه توسط تلگرام

, فروش اطلاعات مردم به سرویس های بیگانه توسط تلگرام, فروش اطلاعات مردم به سرویس های بیگانه توسط تلگرام,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان خاطرنشان کرد: وقتی این اطلاعات را  به طور دقیق دریافت کنند آنها این اطلاعات را می فروشند وقتی تلگرام دارد رایگان خدمات می دهد اینها دارند اطلاعات را به سروریس های بیگانه کشورهای دیگر و حتی به شرکت های حوزه اقتصادی می فروشند و آنها مبنا قرار می دهند و روی آن  سیاست گذاری می کنند و ممکن است فرصت های خوب ما را به بحران تبدیل کنند.

,

 

,

حسنی گفت: وقتی اپلیکیشنی در خارج از کشور است و هیچ تمکینی  نسبت به دستور مقامات ما و دستور نهادهای نظارتی ما ندارد پس بدانید هیچ امنیتی در حوزه اطلاعاتش وجود ندارد به عنوان مثال اگر اکنون فردی در فضای تلگرام مبادرت به اقدام مجرمانه ای کند در بسیاری از موارد رهگیری آن و اعاده حیثیت و اعاده ضرری که شخص مرتکب  شده  بسیار مشکل است من خودم به عنوان فعال فضای مجازی وقتی می دانم چنین مشکلاتی وجود دارد و از امنیت در این فضا برخودار نیستم یک سال است در تلگرام فعالیتی ندارم.

,

 

,

 در اپلیکیشن ها ایرانی می توانیم پاسخ گو باشیم 

,  در اپلیکیشن ها ایرانی می توانیم پاسخ گو باشیم ,  در اپلیکیشن ها ایرانی می توانیم پاسخ گو باشیم ,

 

,

وی گفت: دربقیه اپلیکیشن ها  مخصوصا  اپلیکیشن ها ایرانی می توانیم پاسخ گو باشیم یا اپلیکیشن تعاملی اینستاگرام که در کنار تلگرام بیشترین نقش وقوع مجرمانه در فضای مجازی ایران را به خودشان اختصاص داده اند که خیلی از این ها قابل رهگیری  نیست.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان گفت: به عنوان کسی که در این فضا کار می کنم به همه مردم توصیه می کنم وارد این فضاهای ناشناخته نشوید فریب ظاهر این اپلیکیشن ها را نخورید فردا اگر دچار مشکلی شوید قابل رصد و ردیابی نیست و ما نمی توانیم دست پیدا کنیم.

,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد  در ادامه خاطرنشان ساخت: فردا به ما نگویید که چرا نمی توانید حکومت اداره کنید  گاهی چنین حرف هایی را می شنویم که چرا نمی توانید کار کنید  وقتی فضای اینترنت کشور که در اختیار شخص  متخاصن است و من به عنوان مقام قضایی به شما می گوییم که وارد نشوید پس  آگاه سازی وجود دارد و هم انزار و منع وجود دارد وقتی با اختیار وارد فضایی می شوید که منع شده پس همه مسئولیت ها با خود شما است این توصیه ما به مردم است.

,

 

,

وی تاکیدکرد: از لحاظ قانونی هر کدام که قابل رصد باشد محتوایی قانونی داریم و مانعی نیست 6  قانون در این حوزه وجود دارد که به افراد کمک می کند و حامی مردم است و قابلیت اجرایی دارد که مهمترین این قوانین قانون جرائم رایانه  ای است که  در ادامه قانون مجازات اسلامی اصلاحیه سال 92 اضافه شده و حاوی عناوین مجرمانه قوی است که اجرایی می شود.

,

 

,

قتل به وسیله فضای مجازی

, قتل به وسیله فضای مجازی, قتل به وسیله فضای مجازی,

 

,

حسنی به جرایم فضای مجازی اشاره کرد و گفت: مصادیق کلی و عام این قانون سرقت داده ها، کلاهبرداری اینترنتی، سوء استفاده از اطلاعات اشخاص، دستکاری اطلاعات اشخاص و توهین و تهدید در فضای و اخاذی در فضای مجازی و سایر جرایمی که می تواند با این مرتبط باشد حتی قتل از طریق فضای مجازی شاید جالب باشد اما ما به راحتی قتل  به وسیله فضای مجازی را در گذشته شاهد بودیم همین بازی که وارد کشور شده بود.

,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد راهکارهای حضور در این فضا را اینگونه بیان کرد: کشور از طریق مقرراتی که هست نظارت بر این فضا را اعمال می کند اکنون شورای عالی فضای مجازی داریم در این شورا سیاست ها تبیین می شود و قوانینی نیز وجود دارد اما اینکه آیا صرف وجود این قوانین و سیاست ها برای ما مفید است یا خیر  می گویم که خیر.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان گفت: من به عنوان فردی که می خواهم وارد فضای مجازی شوم حتما باید اطلاعات اولیه ای داشته باشم دوم اینکه فضای مجازی را یک فضای آشنا و فضای محدود احساس نکنم در حالی که این فضا بسیار گسترده و وسیع و فضایی ناشناخته است کل چیزی که در اینترنت می بینیم شاید کمتر از 30 درصد از اینترنت است.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

بیش از 65 تا 70 درصد وب دار نت است

, بیش از 65 تا 70 درصد وب دار نت است, بیش از 65 تا 70 درصد وب دار نت است,

 

,

وی افزود: از طرفی دیگر حدود 15 تا 20 درصد اینترنت، اینترنت وب عمیق است و بیش از 65 تا 70 درصد وب دار نت است بنابراین وقتی وارد این فضا می شویم بسیاری از محتواهایی که در این فضا منتقل  می شود هیچ اطلاعاتی روی آن  نداریم وقتی وارد این فضا می شوم باید اطلاعاتی در حوزه دانلود و آپلود و مقررات آن داشته باشم.

,

 

,

بیشتر نرم افزارهای رایگان خطرناک هستند

, بیشتر نرم افزارهای رایگان خطرناک هستند, بیشتر نرم افزارهای رایگان خطرناک هستند,

 

,

حسنی عنوان کرد: بیشتر نرم افزارهای رایگان خطرناک هستند، نرم افزارهای رایگان حاوی هرزنامه و بدافزارهای مخربی هستند که اطلاعات ما را  به راحتی به سرورهای مقابل منتقل می کنند و می توانند به راحتی سوء استفاده کنند گاهی توسط این نرم افزارها  خود به خود یک موتور مجازی و دیجیتال روی گوشی نصب کردیم که اطلاعات گوشی را لحظه به لحظه منتقل می کند که نیازمند توجه است.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان گفت: برای این آسیب هایی که وجود دارد چند راهکار می توان ارائه کرد: اول اینکه اگر سن بالای 18 سال داریم خودمان با اطلاعات به روز وارد فضای مجازی شویم ، دوم اینکه اگر فرزندانی داریم که در سن کمتری هستند یا اجازه ورود تا سن خاصی به آنها داده نشود که متاسفانه عکس این موضوع را مشاهده می کنیم یا اگر می خواهند  وارد شوند کنترل شده وارد شوند.

,

 

,

ضرورت نظارت بیشتر والدین بر رفتار های فرزندان در فضای مجازی

, ضرورت نظارت بیشتر والدین بر رفتار های فرزندان در فضای مجازی, ضرورت نظارت بیشتر والدین بر رفتار های فرزندان در فضای مجازی,

 

,

وی عنوان کرد: نرم افزارهایی در بازار است که پدر و مادر می توانند به راحتی جست و جوی فرزند در فضای وب را کنترل کنند مورد بعد اینکه هیچوقت در این فضا هرزه گردی نکنیم از ولنگاری در فضای مجازی پرهیز کنیم اگر می خواهیم وارد این فضا شویم باید با آگاهی و مطالعه وارد شویم از قبل بدانم در این فضا دنبال چه چیزی هستم اما اگر هرزه گردی انجام شود یک باره قربانی جرایمی می شویم که روزانه انواع آنها را در فضای مجازی  می بینیم.

,

 

,

حسنی با اشاره به  اینکه اطلاعات خصوصی خودتان را فضای مجازی قرار ندهید گفت:  چه لزومی دارد که یک خانم عکس خصوصی خودش یا فرزندش  را در این فضا قرار دهد به موراد مکرر مشاهده شده که توسط افراد سوجو آپلود شده و از آن سوآ استفاده  کرده اند.

,

 

,

از فضای مجازی در جهت وقوع جرم استفاده نکنیم

, از فضای مجازی در جهت وقوع جرم استفاده نکنیم, از فضای مجازی در جهت وقوع جرم استفاده نکنیم,

 

,

سرپرست معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد  گفت: ما از فضای مجازی در جهت وقوع جرم استفاده نکنیم چرا که مجازات جرایمی که در فضای مجازی اتفاق می افتد به مراتب بیشتر از جرایمی است که در فضای حقیقی رخ می دهد برای مثال زن و شوهری اختلاف دارند و شوهر برای لج و لج بازی که دارد خانمش را تهدید می کند که یا مهریه را منصرف شود یا عکس خصوصی ات را در فضای مجازی منتشر می کنم.

,

 

,

قاضی جرایم حوزه فضای مجازی دادگستری استان تصریح کرد: این فرد جرم بزرگی را مرتکب می شود و سایر موارد توهین ها و تهدیدها در فضای مجازی زیاد است غافل از اینکه خیلی از این موارد قابل پیگیری است و تعقیب قضایی دارد از پیام رسان های معتبر و ایرانی که قابلیت این را دارند که اگر جرمی در آن اتفاق بیفتد قابلیت  پیگیری سریع  را دارد.  

,

 

,

شناسایی سریع کانال های تبلیغی ضد دین درفضای مجازی

, شناسایی سریع کانال های تبلیغی ضد دین درفضای مجازی, شناسایی سریع کانال های تبلیغی ضد دین درفضای مجازی,

 

,

حسنی گفت: البته در همان فضاها هم دست دولت در پیگیری جرم ها بسته نیست اما ممکن است کمی زمان بیشتری را به خود اختصاص دهد اخیرا خانمی بود که از شاخه های بحث عفاف و حجاب در جامعه بود و تصور می کرد قابل شناسایی نیست که به راحتی طی یک اقدام دستگیر شد، عمده کسانی که در فضای مجازی تبلغ های ضد دینی و اسلامی انجام می دهند در خارج از کشور هستند چرا که اگر دورن کشور باشد شناسایی می شوند.

,

 

,

مردم چگونه تخلفات را گزارش دهند؟

, مردم چگونه تخلفات را گزارش دهند؟, مردم چگونه تخلفات را گزارش دهند؟,

 

,

در اینستاگرام می شود اعلام تخلف کرد، مردم می توانند موضوعات را به پلیس فتا گزارش دهند یا به مراجع قضایی مرتبط با چنین موضوعاتی منتقل کنند که قطعا پیگیری می شود، توصیه می کنیم خانواده ها تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند و احساس نکنند چنین موضوعاتی قابلیت ردیابی و تعقیب نیست و به دختران و پسران سرزمینم می گویم هیچ چیزی بالاتر از ارزش های وطنی و الگوهای رفتاری کشور خودشان نیست و مرعوب مطالب بیرون نشوند چنین افرادی به عنوان  مجرم محاکمه می شوند موضوعی که روز گذشته در فضای کشور منتشر شد و با احساسات خیلی از مردم بازی کرد  کمتر از 12 ساعت دستگیر شدند.

,

گفت و گو: زهرا داوودی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه