اخبار داغ

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی:

انتخاب استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین/ رتبه سوم استان در تولید گوشت

انتخاب استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین/ رتبه سوم استان در تولید گوشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: به‌واسطه استفاده از روش های جدید در سیستم‌های آبیاری نوین، استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین شناخته‌شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مجید آنجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ ضمن بیان اینکه بخش کشاورزی متولی تأمین امنیت غذایی کشور است گفت: در شرایط فعلی که در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی قرار داریم وظیفه و تکلیف بخش کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی سنگینی است. این بخش باوجود کشاورزان و تولیدکنندگان و فعالین باغیرتی که در طول دهه‌های اخیر زحمات و آثار ماندگاری را داشتند همیشه سربلند از عهده تأمین امنیت غذایی جامعه برآمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان

, تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان, تولید سالانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی در استان,

آنجفی ضمن اشاره به اینکه در استان مرکزی سالیانه بیش از ۳ میلیون تن محصولات کشاورزی را تولید می‌کنیم اظهار کرد: استان مرکزی در صادرات و تولید گل و گیاهان زینتی، ماهیان زینتی، انواع غلات و محصولات دامی و پروتئینی در کشور سرآمد است.

,

وی ضمن تأکید بر اینکه تولید غلات و حبوبات استان مازاد نیاز است عنوان کرد: در محصولات دامی باید گفت که به‌صورت میانگین بیش از ۵۰ درصد تولیدات استان مازاد بر نیاز است و به استان‌ها و کشورهای دیگر صادر می‌شود.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی بابیان اینکه به‌صورت کلی استان مرکزی یکی از ده استان برتر کشور به لحاظ توانمندی‌های بخش کشاورزی است تصریح کرد: در رابطه با گندم، سال گذشته با افزایش تقریباً بیش از ۵۰ درصدی، ۳۲۰هزار تن گندم در استان تولید شد.

,

وی ادامه داد: نقطه قوت این تولید در سال گذشته برخورداری از کیفیت بالابود و با کم‌تر از یک درصد سن زدگی استان را به‌عنوان بهترین استان کشور در حوزه تولید کیفی‌ترین تولیدکننده گندم کشور معرفی کرد. درصورتی‌که سال قبل از آن شرایط این‌چنینی نداشتیم و تقریباً ۳.۵ درصد گندم استان غیراستاندارد بود.

,

افزایش ۵۰ درصدی تولید در مقابل کاهش ۳۰ درصدی بارش

, افزایش ۵۰ درصدی تولید در مقابل کاهش ۳۰ درصدی بارش, افزایش ۵۰ درصدی تولید در مقابل کاهش ۳۰ درصدی بارش,

آنجفی به افزایش ۵۰ درصدی تولید در مقابل کاهش ۳۰ درصدی بارش‌ها در سال گذشته اشاره کرد و افزود: به لحاظ تکنیک و تکنولوژی ۱۷ رقم جدید گندم در طول سال‌های گذشته در استان مرکزی معرفی شد که حاصل زحمات محققینی بود که در مراکز تحقیقاتی کار می‌کردند، ۱۷ رقمی که مقاوم به خشکی و مقاوم به تنش‌های خشکی و کم‌آبی و آفات و بیماری‌ها هستند که همین مسئله و توجه به آن در شرایط سخت منجر به افزایش تولید شد.

,

وی اضافه کرد: همچنین در حوزه مقابله با آفات در سال گذشته ۱۴۰اکیپ گیاه‌پزشکی برای مبارزه با سن گندم نظارت کردند و سطوح وسیعی را تحت پوشش قراردادند.

,

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته ۱۷۰ هزار تن جو در استان تولید شد تشریح کرد: در تولید انگور، استان مرکزی یکی از ده استان اول کشور است و مجموعاً بیش از ۱۴۰ هزار تن انگور در استان تولید شد که درنتیجه آن چیزی حدود ۲۰ هزار تن کشمش تولیدی استان بود که در سال گذشته از حدود ۱۵ هزار هکتار از باغات انگور استان به دست آمد. همچنین آن چیزی که در باغات انگور هدف‌گذاری شده است درواقع حرکت به سمت آب یاری قطره‌ای و داربستی کردن باغات انگور است که توان تولید در هر هکتار باغات را می‌تواند افزایش دهد.

,

رتبه سوم استان در تولید گوشت

, رتبه سوم استان در تولید گوشت, رتبه سوم استان در تولید گوشت,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی رتبه استان در تولید گوشت را سوم کشور عنوان کرد و افزود: در حال حاضر با ورود سرمایه‌گذار جدید در شهرستان ساوه و زرندیه مقدمات و صدور پروانه‌های سه واحد در این حوزه انجام‌شده است و با این واحدها بیش از ۳۵ هزار رأس دام مولد شیری به ظرفیت تولید استان اضافه می‌شود که رتبه استان را در تولید شیر هم ارتقا خواهد داد.

,

وی ضمن اشاره به اینکه مجموعاً ۳۳۰ هزار تن شیر در استان مرکزی تولید می‌شود عنوان کرد: در تولید انواع و اقسام اقلام پروتئینی به‌صورت میانگین بین ۳۰ تا ۷۰ درصد مازاد مصرف داریم ولی میانگین ۵۰ درصد از مازاد تولید به استان‌های هم‌جوار و خارج از کشور صادر می‌شود .

,

انتخاب استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین

, انتخاب استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین, انتخاب استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین,

آنجفی به مسئله آب پرداخت و اظهار کرد: در حال حاضر ۶۳ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش سیستم‌های نوین قرارگرفته است که به‌واسطه روش جدید و فرآیند خیلی خوبی که پیشنهاد شد و الگو قرار گرفت، استان مرکزی به‌عنوان دبیرخانه ملی توسعه سیستم‌های آبیاری نوین شناخته‌شده است.

,

وی ضمن تأکید بر آبیاری‌های قطره‌ای و زیرسطحی ادامه داد: در استان مرکزی قدمی جلوتر هستیم و با تمام توان سعی داریم که تلاش کنیم سیستم‌های نوین را بسط دهیم و که یکی از آن‌ها این است که در حوزه آبیاری زیرسطحی که به‌صورت قطره‌ای انجام می‌شود این مسئله هرسال تکرار نشود و همان نواری که زیرزمین قرار می‌گیرد ۵ سال مداوم بدون اینکه زمین شخم بخورد و بدون اینکه خاک‌ورزی انجام شود روی همان نوارها کشت انجام شود.

,

ابداع روشی نوین برای آبیاری در استان

, ابداع روشی نوین برای آبیاری در استان, ابداع روشی نوین برای آبیاری در استان,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی افزود: دستگاه این پروژه در استان مرکزی طراحی و به کار گرفته شد که برای نوبت اول گندم  کشت‌شده با حدود ۴۰ هکتار جز رکودهای استان بود و بعدازآن جای همان گندم با همان نوار بدون اینکه هزینه‌ای شود روی همان شیارها لوبیا کشت شد.

,

وی اضافه کرد: قرار است این طرح پنج سال ادامه پیدا کند. به‌واسطه این اختراع کشاورزی که در خمین داشتیم نمونه ملی معرفی‌شده است و امسال چندین نفر از کشاورزان بزرگ استان را آموزش دادیم که همین روش را توسعه دهیم و امیدواریم که به‌سرعت فراگیر شود و به جرات می‌توانیم تضمین دهیم که بخش کشاورزی، کشاورزان و تولیدکنندگان و کارشناسان و محققینی که در این بخش در حال فعالیت هستند این هنر رادارند که، اگرچه بخش کشاورزی همیشه متهم بوده که ۹۰ درصد آب در این بخش استفاده می‌شود، ولی با ۵۰ درصد آب موجود در بخش کشاورزی می‌تواند این تولید را حفظ کند ولی شرط این است که آب به‌صورت حجمی و مشخص از طرف وزارت نیرو در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

,

وی خاطرنشان کرد: در طول سال‌های گذشته هم معمولاً این مورد ثابت‌شده است که کاهش منابع آبی و بارندگی داشتیم ولی کاهش تولید نداشتیم و این واقعاً نقطه قوت بخش کشاورزی است که علی‌رغم همه محدودیت‌های اقتصادی و مشکلات تولید و مشکلاتی که در حوزه آب هست این بخش کاهش تولید نداشته و امنیت غذایی به برکت همتی که در این بخش وجود داشته فراهم‌شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه