اخبار داغ

نایب رئیس شورای شهر همدان خبر داد؛

رأی قاطع اعضای شورا به یک فوریت طرح شهاب/ شفافیت پایه و اساس مدیریت شیشه‌ای است

رأی قاطع اعضای شورا به یک فوریت طرح شهاب/ شفافیت پایه و اساس مدیریت شیشه‌ای است
نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه طرح شهاب (شفافیت شورای شهر و شهرداری همدان؛ ابزار بهره‌وری) حدود 5 ماه پیش تهیه شده، گفت: یک فوریت این طرح 6 ماده‌ای در شورای شهر همدان با رأی قاطع اعضای شورا مورد تأیید قرار گرفت و به منظور بررسی به کمیسیون تخصصی ارجاع داده شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، حمید بادامی‌نجات امروز در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه امروزه ارتقا و تقویت سرمایه اجتماعی از مهم‌ترین الزامات و پیش‌نیازهای رشد و توسعه پایدار و متوازن در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود، اظهار کرد: در این میان عواملی همچون گسترش و نهادینه شدن فساد و رانت وجود دارد که نه تنها موجب ناکارآمدی و کاهش کیفیت استانداردهای زندگی شهروندان می‌شود، بلکه به‌واسطه از بین بردن اعتماد مردم، تضعیف سرمایه اجتماعی را به دنبال دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 وی افزود: بر اساس شواهد تجربی و مستندات علمی، شفاف‌سازی، یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین روش‌های مقابله با رانت و فساد است؛ به‌گونه‌ای که تحقیقات متعددی رابطه مثبت بین کاهش فساد و افزایش شفافیت با حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی را نشان داده است.

,

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه نمی‌توان بدون زمینه‌سازی برای تحقق شفافیت و پاسخگویی به دنبال توسعه بود، ادامه داد: شفافیت یکی از اصول مهم در مدیریت شهری است.

,

 وی با تأکید بر اینکه شفافیت پایه و اساس مدیریت شیشه‌ای است، بیان کرد: شهرداری‌ها به لحاظ ارتباط نزدیک با مسائل روزمره مردم و همچنین حجم بالای فعالیت و ورود به طرح‌های کلان مالی و اقتصادی، جزو نهادهای دارای ریسک بالای فساد و بستر بروز فسادهای بزرگ هستند.

,

بادامی نجات بیان کرد: یکی از کارآمدترین روش‌ها برای مقابله با فساد در مدیریت شهری و احیا و ارتقای سطح اعتماد متقابل مردم و شهرداری، قرار دادن شهرداری در اتاق شیشه‌ای از طریق ابزارهای شفافیت است.

,

 

,

 وی با بیان اینکه شوراهای شهر به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و ناظر و شهرداری‌ها به‌عنوان نهاد مجری و عملیاتی، هر کدام در شفافیت برای قانون‌گذاری و فرآیندها و پاسخگویی اقدامات و سیاست‌های خود وظایفی بر عهده دارند، گفت: این شفافیت در حوزه اداره شهرها از چنان اهمیتی برخوردار است که همگان باید با درک آن، در راستای تحقق و نهادینه‌سازی هنجارهای آن گام‌های اساسی بردارند.

,

 نایب رئیس شورای شهر همدان با اشاره به قوانین و مقررات جاری کشور و اسناد بالادستی با محوریت شفافیت و لزوم اجرای آن، افزود: سازوکارهای مختلفی برای اجرایی شدن شفافیت در شهرداری‌ها وجود دارد که در شهرهای مختلف ایران و جهان مورد استفاده قرار گرفته اما می‌توان ادعا کرد جایگاه نظارتی شورای شهر و فعالیت اثربخش اعضای شورا، مهم‌ترین روش در اجرای شفافیت در شهرداری‌هاست.

,

وی با تأکید بر اینکه در صورت مصوب شدن جزئیات طرح، شهرداری باید تا پایان بهمن‌ماه هر سال گزارش جامعی از اقدامات خود در زمینه شفافیت، مبارزه با فساد و دسترسی آزاد به اطلاعات به شورا تقدیم و برای اطلاع عموم منتشر کند، خاطرنشان کرد: شورای شهر و شهرداری‌ همدان بر اساس قوانین موجود موظفند تمامی مباحث مرتبط با اداره شهر را به منظور عملیاتی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در «سامانه جامع شفافیت شهرداری همدان» و یا به صورت بر خط به اطلاع عموم شهروندان برسانند.

,

 بادامی‌نجات اذعان داشت: بودجه سالانه شهرداری و آخرین گزارش تفریغ آن؛ اهداف، وظایف، سیاست‌ها، خط‌مشی‌ها و ساختار شهرداری؛ سازوکارهای شکایات شهروندان از تصمیمات یا اقدامات شهرداری؛ انواع اطلاعاتی که در شهرداری همدان نگهداری می‌شود و آیین دسترسی به آنها، اختیارات و وظایف مأموران ارشد شهرداری و همچنین تمام سازوکارها یا آیین‌نامه‌هایی که به‌وسیله آنها اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در اجرای اختیارات شهرداری همدان مشارکت داشته یا به نحو دیگری مؤثر واقع شوند از جمله مباحثی است که شهرداری همدان باید اطلاع‌رسانی کند.

,

 وی همچنین اظهار کرد: شورای شهر همدان هم مکلف است گردشکار بررسی طرح‌ها و لوایح واصله، متن تمامی طرح‌ها و لوایح به رأی گذاشته ‌شده در شورا اعم از مصوب یا رد شده و همچنین خلاصه مذاکرات جلسات علنی و بودجه سالانه خود را برای اطلاع عموم شهروندان منتشر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه