اخبار داغ

میناب، سکاندار تولید صنایع دستی حصیری در کشور/ نخستین زیر انداز بشری ثبت جهانی می شود

میناب، سکاندار تولید صنایع دستی حصیری در کشور/ نخستین زیر انداز بشری ثبت جهانی می شود
میناب، یکی از شهرستان های هرمزگان با دارا بودن بیش از هفت هزار صنعتگر سکاندار صنایع دستی جنوب کشور محسوب می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ صنایع دستی هرمزگان ریشه در تاریخ، فرهنگ و هنر مردمان این دیار داشته به طوری که در جای جای این استان هنرمندانی مشاهده می شود که از اشیای بی جان آثار هنری فاخر تولید می کنند و علاوه بر عرضه در بازار های داخلی به خارج از کشور نیز صادر می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  هرمز,

صنایع دستی، آیینه ای از غنای فرهنگی جوامع به شمار می رود که هرمزگان با داشتن فرهنگی غنی و پر صلات پیشرو در تولید آن بوده و از دیرباز مردمان این خطه از کمترین امکانات موجود در طبیعت بهره جسته و اشیاء فراوانی با دستان پر توان خود تولید می کنند.

,

تمام شهرستان های هرمزگان از شرق گرفته تا غرب، جنوب و شمال دارای صنایع دستی خاصی بوده که از دیرباز علاوه بر تولید مایحتاج خود با به فروش رساندن هنرهای دست خود از این طریق ارتزاق می شدند؛ هرچند که امروزه برخی از این صنایع به دست فراموشی سپرده شده اما در برخی از نقاط هرمزگان همچنان به قوت خود باقی مانده است.

,

, ,

میناب، سکاندار صنایع دستی جنوب کشور

, میناب، سکاندار صنایع دستی جنوب کشور,

میناب، یکی از شهرستان های هرمزگان بوده که سکاندار صنایع دستی جنوب کشور به شمار می رود به طوری که از گذشته های دور زنان و مردان این دیار در طول هفته صنایع دستی خود را تولید کرده و آخر هفته آن را در پنج شنبه بازار میناب به فروش می رسانند.
صنایع دستی میناب کاملا ایرانی بوده چرا که تمام مواد مورد نیاز آن از دل طبیعت  استخراج می شود و برخی از آنها در مقابل صنایع مشابه وارداتی آن نیز با کیفیت تر بوده و ترویج صنایع دستی این منطقه گام موثری در جهت حمایت از کالای ایرانی به شمار می رود.
شهرستان میناب که در 90 کیلومتری بندرعباس واقع شده اکثر روستاهای آن از جمله بهمنی، شهوار ، چلو، نصیرایی، محمودی و قاسم جلالی و... در عرصه صنایع دستی فعالیت دارند به طوری که هفت هزار صنعتگر، 54 تعاونی و 10 کارگاه تولیدی صنایع دستی در این شهرستان قرار گرفته است.

,
,
,

, ,

حصیر بافی یکی از کهن ترین صنایع دستی میناب

, حصیر بافی یکی از کهن ترین صنایع دستی میناب,

حصیر بافی یکی از کهن ترین هنرهای صنایع دستی شهرستان میناب به شمار می رود که مردمان این دیار از گذشته های دور با استفاده از وسایل موجود در طبیعت زیر اندازهایی از جنس برگ درخت خرما تولید کرده  و در بازارهای مختلف داخلی و خارجی عرضه می کردند.

,

مواد اولیه مورد نیاز حصیر بافی برگ درخت خرما بوده که در گویش محلی به آن پیش می گویند که این ماده اولیه به وفور می توان در نخلستان های میناب یافت و مردمان این دیار از این فرصت بهره جسته و انواع حصیرهای مختلف را با استفاده از این پیش های بی جان تولید می کنند.

,

پیشینه تاریخی استفاده از حصیر به زمانی بر می گردد که علم و صنعت به شکل کنونی پیشرفت نکرده بوده و هنرمردان مینابی با استفاده از وسایل موجود در طبیعت و با فکر و خلاقیت خود زیر اندازهایی از جنس برگ درخت خرما ساخته و از آن استفاده می ردند.

,

, ,

حصیر میناب ثبت جهانی می شود

, حصیر میناب ثبت جهانی می شود,

با گذشت زمان و نیاز بشر حصیر بافی تنها به زیر انداز ختم نشده بلکه ظروف مختلفی از جمله کندوک، کلاه ، تکل و...نیز با بهره گرفتن از حصیر بافی به آن افزوده شده است؛ در گذشته زیر اندازها و تکل که به نوعی از خانواده حصیر بافی بوده تنها به رنگ برگ درختان پیش یاقت می شد اما اکنون هنرمندان مینابی برگ ها را رنگ کرده و از طرح های مختلفی در حصیر بافی استفاده می کنند.

,

برومند، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اظهار کرد: شهرستان میناب به عنوان پرجمعیت ترین شهرستان استان بوده و به نوعی قطب صنایع دستی حصیری، سفالی و …به شمار می رود.

,

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با بیان اینکه استعدادهای زیادی در سراسر میناب وجود دارد که در حال ساخت و تولید صنایع دستی منحصربفردی هستند، تصریح کرد:

,

با توجه به وجود هنرمندان و صنعتگران زیادی که در این شهرستان وجود دارد بنا داریم که حصیر میناب را ثبت جهانی نماییم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه