اخبار داغ

معاون قضایی دادگستری فارس:

فضای مجازی در کشور ما رها شده است/ رشد ۳۸ درصدی جرایمِ فضای مجازی در سال جاری

فضای مجازی در کشور ما رها شده است/ رشد ۳۸ درصدی جرایمِ فضای مجازی در سال جاری
معاون قضایی دادگستری استان فارس با تاکید بر اینکه متاسفانه فضای مجازی در کشور ما رها شده است، گفت: در حال حاضر به مدیری احتیاج داریم که بتواند این فضا را مدیریت و بین دستگاه های مختلف در کشورمان هماهنگی ایجاد کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در گفتگو با شیرازه، به بیان مطالبی درخصوص فرصت ها و تهدیدهای فضای مجازی پرداخت و گفت: فضای مجازی امروزه دیگر در حد دنیای مجازی نیست و به سمت فضای واقعی آمده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شیرازه,
 
,
احمد رحمانیان فضای مجازی را عرصه قدرت های ارتباطی و محتوایی عنوان کرد و اظهار داشت: هر کسی بتواند این فضا را بیشتر در اختیار بگیرد می توانیم بگوییم که قدرت و اختیارات بیشتری دارد.
,
 
,
وی با اعلام اینکه امروزه ما شاهد استحاله بعضی از فرهنگ ها در فضای مجازی هستیم، اذعان داشت: فرهنگ هایی که در این فضا غلبه دارند موضوعات مدنظر خود را به دیگران القا می کنند.
,
 
,
معاون قضایی دادگستری استان فارس گفت: درفضای مجازی فرصت هایی چون فراگیری و ارئه نکات و مطالب آموزشی، مذهبی و اجتماعی وجود دارد و امکان ارتقای فرهنگ و انتقال ارزش های فرهنگی مان به دیگران وجود دارد.
,
 
,
رحمانیان بیان کرد: فرصت های مذهبی خوبی برای تبلیغ و ترویج دین وجود دارد و می توان (بدون محدودیت زمانی و مکانی) از پاسخ های داده شده به سوالات و شبهات دینی استفاده کرد.
,
 
,
وی اطلاع رسانی و انتشار موضوعات اجتماعی را از فرصت های دیگر این فضا برشمرد و افزود: حضور داشتن در گروه های اجتماعی و غیره که مورد علاقه افراد است در این فضا به سهولت امکان پذیر است.
,
 
,
معاون دادگستری فارس اظهار داشت: توسعه مشارکت های مردمی و مدنی، ساماندهی گروه های اجتماعی و ارتباط و تعاملات بیشتر با دوستان و خانواده از جمله شرایطی است که می توان با استفاده مناسب و صحیح از منافع آن برخوردار شد.
,
 
,
رحمانیان در ادامه به فرصت های اقتصادی در این فضا اشاره کرد و گفت: به واسطه کسب و کارهای اینترنتی بسیاری از واسطه ها در فضای اقتصادی حذف می شوند و خریدها به صورت الکترونیکی انجام می شود که این از لحاظ مالی بصرفه تر است، از طرفی بسیاری از هزینه های تبلیغاتی نیز کاهش پیدا می کند.
,
 
,
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس ایجاد فرصت های تجاری جدید برای صنایع و بنگاه ها را از امکان های خوب این فضا دانست که بدون هیچ گونه محدودیت زمان و مکان انجام می شود و اظهار داشت: در کنار تمامی فرصت های موجود تهدیداتی وجود دارد که نباید از آنها غافل شویم.
,
 
,
وی افزود: شاید مهمترین تهدید این فضا از لحاظ فرهنگی برای جامعه ما باشد که منتهی به افسردگی، احساس تنهایی، افزایش استرس و انزوای اجتماعی خصوصا در نوجوانان و جوانان، می شود.
,
 
,
رحمانیان با بیان اینکه بلوغ جنسی زودرس از جمله تاثیرات نامطلوب و مخرب برای نوجوانان و جوانان است، اظهار داشت: البته ترویج سبک زندگی منحط و مبتذل غربی درفضای مجازی سعی در فروپاشی خانواده ها دارد که اگر افراد الگوهای اسلامی را ندانند از تاثیرپذیری بیشتری در این فضا برخوردار خواهند بود و آسیب های بیشتری را می بینند.
,
 
,
معاون قضایی دادگستری فارس با اعلام اینکه ترویج خشونت، تبلیغ ضدِ دین و ارزش های اسلامی، ایجاد شبهات زیاد از جمله مطالبی است که در این فضا منتشر می شود و نهایتا ذهنیت های بدی برای مخاطبان به خصوص نوجوانان و جوانان ایجاد می کند، تصریح کرد: در حوزه امنیتی شاهد هستیم که گروه های معاند و تکفیری برای مقاصد سوء خودشان از این فضا استفاده می کنند و با انتشار انواع و اقسام اخبار و شایعات بی اساس و دروغ پراکنی در پی استحاله فرهنگی هستند و جنگ نرم به راه انداخته اند.
,
 
,
وی افزود: تخریب چهره ها و شخصیت های تاثیرگذار در کشور از جمله فعالیت های مخربی است که تلاش می شود در این فضا در اختیار مردم قرار بدهند.
,
 
,
رحمانیان با تاکید بر اینکه متاسفانه فضای مجازی در کشور ما رها شده است، تصریح کرد: در حال حاضر به مدیری احتیاج داریم که بتواند این فضا را مدیریت و بین دستگاه های مختلف در کشورمان هماهنگی ایجاد کند.
,
 
,
معاون دادگستری فارس بیان کرد: در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته تا حدودی این فضا کنترل و مدیریت شده است چنانکه اطلاعات در فضای مجازی بر اساس سن و شاخص مشخصی به مخاطبان ارائه می شود اما این موضوع در کشور ما بدون هیچ گونه مدیریتی است و می بینیم که یک کودک پنج ساله تا پیرمرد 90 ساله یک نوع دسترسی (بدون هیچ گونه محدودیتی) در این فضا دارند.
,
 
,
وی تصریح کرد: برای افزایش سواد رسانه ای لازم است همه دستگاه ها ورود کنند منتها باید یک مدیری باشد که این فضا و دستگاه ها را مدیریت و وظایف را محول کند.
,
 
,
رحمانیان در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: این دستگاه در کنار وظایف مختلفی که دارد بخشی از کارهایش را به فضای مجازی متمرکز کرده است و در راستای آگاه سازی و پیشگیری از جرایم در این فضا تلاش هایی می کند که یک کارگروه برای برنامه ریزی و اجرایی کردن برنامه ها تشکیل داده است.
,
 
,
معاون قضایی دادگستری فارس بیان کرد: آسیب های اجتماعی فراتر از جرایم در فضای مجازی هستند و باید توجه ویژه ای نسبت به آن باشد.
,
 
,
وی با اعلام اینکه اگر پرونده ای مروبط به جرایم اینترنتی باشد در دادسرای شعبه دو توسط قضاتی که در فضای مجازی تخصص دارند بررسی می شود، گفت: در استان فارس جرایم مالی بیش از دیگر حوزه ها است.
,
 
,
رحمانیان اظهار داشت: جرایم مالی به واسطه درگاه های جعلی، کشاندن افراد پای خودپرداز به بهانه برنده شدن در مسابقه و نصب سخت افزار «اسکیمر» اقدام به کپی ‌برداری از اطلاعات مهم کارت بانکی افراد و خالی کردن حساب آنها می کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه جرایم اخلاقی پس از جرایم مالی در استان فارس وجود دارد، از رشد 38 درصدی جرایم فضای مجازی در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.
,
 
,
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس اظهار داشت: پرونده هک در سنوات اخیر داشته ایم که اتفاقا در دادگاه های اقتصادی برای یک جوانِ هکر که اقدام به تخلیه حساب بانکی کرده بود مجازات 20 سال حبس صادر شد. 
,
 
,
وی در بخش انتهایی سخنان خود به زود فریب خوردن دختران در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی به قصد ازدواج و خواستگاری درخواست ارسال عکس از طرف مقابل داشته باشد که نیت سوء دارد.
,
 
,
رحمانیان با توصیه اکید نسبت به عدم انتشار عکس های خصوصی در فضای مجازی حتی در گروه های شخصی و دوستانه، تصریح کرد: افراد هکر می توانند با دسترسی به این اطلاعات سوء استفاده کنند چنانکه در پرونده های گذشته نیز شاهد اینگونه مسائل و سوء استفاده ها بوده ایم لذا خانواده ها مراقب اطلاعات شخصی خود باشند و آن رادر فضای مجازی قرار ندهند.
,
 
,
معاون قضایی دادگستری فارس در انتها بیان کرد: هر کسی که در سامانه های رایانه ای داده های مستهجن را منتشر، توزیع و معامله کند و یا افراد را به ارتکاب جرایم منافیِ عفت، موضوعات روان گردان و یا انحرافِ جنسی ترغیب، تهدید، دعوت و یا شیوه ارتکاب آن را تسهیل کند و آموزش بدهد قانون گذار مجازات حبس و جزای نقدی برایش در نظر گرفته است.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه