اخبار داغ

مشکلات اقتصادی از دانش آموزان بندری کودکان کار می سازد/ترک تحصیل به خاطر فقر مالی در پایتخت تجارتی

مشکلات اقتصادی از دانش آموزان بندری کودکان کار می سازد/ترک تحصیل به خاطر فقر مالی در پایتخت تجارتی
فقر اقتصادی به عنوان مهم ترین علت رهایی تحصیلی کودکان و نوجوان در پایتخت اقتصادی کشور است که طبق آمار 80 درصد از این دانش آموزان به جمع کودکان کار می پیوندند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛مشکلات معیشتی و بحران اقتصادی در شهرستان بندرعباس به عنوان پایتخت اقتصادی کشور و کانون تبادلان بین المللی سایه افکنده و بخش های گسترده جامعه را تحت الشعاع قرار داده تا جایی که بیش از 40درصد از اهالی شهر مجبور به سکونت در محلات حاشیه ای و بافت فرسوده هستند و از بسیاری حقوق شهروندی و رفاهی بی بهره می باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

بافت فرسوده بندرعباس را باید نماد فقر و فلاکت ساکنانی داست که از زور نداری مجبورند روزگار را در چهار دیواری هایی سر کنند که هر آن احتمال فروریخت سقف آن می رود و آنقدر تنگ و مجبوس می باشند که به سختی خانواده های پرجمعیت حاشیه نشین را در خود جای می دهند

,

فارغ از مشکلات معیشتی و زیستی 90 هزار بندری در سکونتگاههای غیررسمی که عرصه ای برای زندگی مسالمت آمیز انسان، دام و حیوانات درنده شده تبعات فرهنگی بسیاری گریبان گیر خانواده ها خصوصا کودکان و نوجوانان است که امکان ادامه تحصیل را از آنان ستاده است.

,

هزینه های سرسام آور ادامه تحصیل برای خانواده های کم بضاعتی که چندین فرزند محصل دارند موجب گسترش نرخ ترک تحصیل دانش آموزان بندری شده که بنا به اظهار رئیس اداره سواد آموزی ناحیه دو بندرعباس محلات اسلام آباد و دوهزاردستگاه به دلیل جمعیت بالای جامعه کارگری و فقر اقتصادی بالاترین میزان ترک تحصیل دانش آموزی را داراست.

,

فقر اقتصادی به عنوان مهم ترین عامل محرک تحصیل دانش آموزان در کنار آیتم عوامل فرهنگی علت رهایی تحصیلی کودکان و نوجوان در پایتخت اقتصادی کشور می باشد که طبق آمار 80 درصد از ترک تحصیل ها به جمع کودکان کار می پیوندند.

,

طبق اصل 30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد اما این اصل مهم قانونی در سال های اخیر به بهانه مختلف به فراموشی سپرده شده و بخش اعظمی از مدارس بندرعباس به بهانه هاب کمبود اعتبار آموزش پرورش به صورت هیئت امنایی تغییر یافته اند که والدین موظف به پرداخت هزینه تعیین شده می باشند.

,

هرچند که دریافت شهریه از دانش آموزان با توجیه خرج کرد برای هزینه های جاری مدرسه عنوان می شود اما این مساله برای بسیاری از خانواده ها که توان تامین ملزومات تحصیل فرزندانشان را ندارند بسیار گران تمام می شود.

,

رشد قارچ گونه مدارس غیرانتفاهی و هیئت امنای در بندرعباس در حالی مشاهده می شود که از تعداد مدارس دولتی و رایگان کاسته شده و یا آنقدر فرسوده و پرجمعیت هستند که حضور دانش آموز هم در آن با بازدهی پایین و نامناسب همراه خواهد بود.

,

هیچ خانواده ای به خاطر مسائل مالی مانع تحصیل فرزندش نشود

, هیچ خانواده ای به خاطر مسائل مالی مانع تحصیل فرزندش نشود,

موسی دادی زاده، مدیرکل آموزش پروروش استان هرمزگان اظهار کرد:اخذ شهریه در مدارس غیر انتفاهی بر مبنای امکانات تخصصی است و میزان شهریه مدارس هیئت امنایی نیز در هیات امنا به تصویب می رسد که سازمان آموزش و پرورش هیچ دخالتی در این امر ندارد.

,

دادی زاده افزود:مهم ترین اصل عدالت آموزشی جذب دانش آموز در مدارس است لذا طبق این برنامه هیچ دانش آموزی نباید به خاطر فقر و مشکلات مالی از تحصیل جابماند که دراین راستا آموزش و پرورش نیاز مالی دانش آموزان بی بضاعت را تامین می کند.

,

وی با بیان اینکه دیگر هیچ خانواده ای به خاطر مسائل مالی نباید مانع تحصیل فرزندش شود، گفت:دانش آموزان در سه قسط تامین مالی می شوند که قسط اول بعد از ثبت نام به حساب مدیر مدرسه واریز می شود و در ادامه قسط دوم بعد از امتحانات نوبت اول و قسط سوم بعد از امتحانات نوبت دوم پرداخت می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه