رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان مرکزی از ثبت ملی سه اثر تاریخی منقول استان خبر داد و گفت: ۲ صندوق و یک درب چوبی، جدیدترین آثار منقول ثبت شده استان هستند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسماعیل شراهی رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛گفت: ثبت آثار تاریخی و منقول استان یکی از اهداف اداره کل است که مستند سازی، مطالعات و کارشناسی را در پشت خود دارد به همین جهت ثبت یک اثر تاریخی به بالا بردن سطح دانش از دوره های مختلف تاریخی استان و آثار به دست آمده از آن دوره ها می انجامد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,شراهی اظهار کرد: گرچه به دلیل کمبود اعتبار توانایی مرمت و یا احیا کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاها این مسئله مورد انتقاد نیز وارد می شود اما نمی توان اثر و یا آثاری را ثبت نکرد به بهانه آنکه اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد. منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر اولین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می شود و این امر در حقیقت پیش نیاز مرمت آثار و ابنیه است.
وی گفت: استان مرکزی از استان های پیشرو کشور در ثبت آثار ملی است که در جدیدترین این ثبت ها، سه اثر منقول متعلق به شهرهای تفرش، محلات و خمین را به ثبت رسانده است.
رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به ۷۱۰ خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به ۹۲۰ خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب آباد خمین متعلق به ۹۷۰ خورشیدی است که هر یک شاخصه های منحصر بفردی را به خود اختصاص داده اند.»
شراهی افزود: صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش که متعلق به دوره صفوی است از جنس چوب گردو بوده و دارای ۲۶۵ سانتیمتر طول، ۱۸۰ سانتیمتر عرض و ۱۳۰ سانتیمتر ارتفاع است و دارای چهارضلع با قاب های تزئین شده یکسان که در لبه و ستون های کنج جمعا ۱۳ کتیبه به خط نسخ دارد که حاوی ادعیه، نام بانیان، نام شاه طهماسب، و نام شاه سلیمان صفوی است.
وی درب چوبی مسجد جامع محلات را قدیمی ترین اثر منقول در این سه اثر دانست و افزود: جنس این درب از چوب گردو است که در دوره ایلخانی ساخته شده و پس از بازسازی مسجد به حمام عرش منتقل شده و نگهداری می شود. این اثر دو لنگه با ارتفاع ۲۰۳ و عرض ۶۱ سانتیمتر و متشکل از ۹ لته چوب با اندازه های متفاوت است که هر لته دارای تزئیناتی متفاوتی است.
شراهی در پایان گفت: « صندوق امامزاده شاهزاده ابوالحسن روستای طیب آباد شهرستان خمین نیز در میانه اتاق آرامگاه صفوی قرار دارد و دارای ۵ وجه با نقوش گره کاری اسلیمی، ختایی و کتیبه های خط ثلث است. وجه بالایی صندوق از نظر شیوه ساخت تزئینات و نقوش ثبتی با وجه های دیگر اثر کاملا متفاوت است.
انتهای پیام/
شراهی اظهار کرد: گرچه به دلیل کمبود اعتبار توانایی مرمت و یا احیا کامل تمامی آثار ثبت شده وجود ندارد و گاها این مسئله مورد انتقاد نیز وارد می شود اما نمی توان اثر و یا آثاری را ثبت نکرد به بهانه آنکه اعتبار مرمتی و یا نگهداری برای آن وجود ندارد. منتقدان باید در نظر داشته باشند، ثبت یک اثر اولین قدم برای حفاظت و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی محسوب می شود و این امر در حقیقت پیش نیاز مرمت آثار و ابنیه است.
,وی گفت: استان مرکزی از استان های پیشرو کشور در ثبت آثار ملی است که در جدیدترین این ثبت ها، سه اثر منقول متعلق به شهرهای تفرش، محلات و خمین را به ثبت رسانده است.
,رئیس گروه حفظ و احیا بناهای تاریخی میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: این آثار شامل درب چوبی مسجد جامع محلات متعلق به ۷۱۰ خورشیدی، صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش متعلق به ۹۲۰ خورشیدی و صندوق امامزده شاهزاده ابوالحسن طیب آباد خمین متعلق به ۹۷۰ خورشیدی است که هر یک شاخصه های منحصر بفردی را به خود اختصاص داده اند.»
,شراهی افزود: صندوق چوبی امامزاده محمد فم تفرش که متعلق به دوره صفوی است از جنس چوب گردو بوده و دارای ۲۶۵ سانتیمتر طول، ۱۸۰ سانتیمتر عرض و ۱۳۰ سانتیمتر ارتفاع است و دارای چهارضلع با قاب های تزئین شده یکسان که در لبه و ستون های کنج جمعا ۱۳ کتیبه به خط نسخ دارد که حاوی ادعیه، نام بانیان، نام شاه طهماسب، و نام شاه سلیمان صفوی است.
,وی درب چوبی مسجد جامع محلات را قدیمی ترین اثر منقول در این سه اثر دانست و افزود: جنس این درب از چوب گردو است که در دوره ایلخانی ساخته شده و پس از بازسازی مسجد به حمام عرش منتقل شده و نگهداری می شود. این اثر دو لنگه با ارتفاع ۲۰۳ و عرض ۶۱ سانتیمتر و متشکل از ۹ لته چوب با اندازه های متفاوت است که هر لته دارای تزئیناتی متفاوتی است.
,شراهی در پایان گفت: « صندوق امامزاده شاهزاده ابوالحسن روستای طیب آباد شهرستان خمین نیز در میانه اتاق آرامگاه صفوی قرار دارد و دارای ۵ وجه با نقوش گره کاری اسلیمی، ختایی و کتیبه های خط ثلث است. وجه بالایی صندوق از نظر شیوه ساخت تزئینات و نقوش ثبتی با وجه های دیگر اثر کاملا متفاوت است.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه