اخبار داغ

تعیین تکلیف بیمه جانبازان؛

وضعیت بیمه تکمیلی ایثارگران به کجا رسید؟

وضعیت بیمه تکمیلی ایثارگران به کجا رسید؟
بالاخره چند روز قبل و با مصوبه مجلس و علیرغم مخالفت دولت، بار دیگر اجرای بیمه درمانی و تکمیلی ایثارگان به بنیاد شهید واگذار شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، طبق قانون کشور و «آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران»، مسئولیت پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی ایثارگران بر عهده دولت و بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

متولی بیمه تکلمیلی ایثارگران؛ بنیاد شهید یا دستگاه‌های اجرایی؟

, متولی بیمه تکلمیلی ایثارگران؛ بنیاد شهید یا دستگاه‌های اجرایی؟,

اما طبق قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال 1391 به تصویب هیئت وزرا رسید، به جای بنیاد شهید، دستگاه‌های اجرایی موظف به تأمین و پرداخت کسورات بیمه درمانی و مکمل کارکنان ایثارگر، جانباز و آزاده خود و افراد تحت تکفل آن‌ها شدند. طبق این قابنون پرداخت هزینه‌های درمانی ایثارگران غیرشاغل و افراد تحت تکفل آن‌ها نیز بر عهده بنیاد شهید و امور ایثارگران است.

,

, ,

با این وجود سازمان برنامه‌ و بودجه از سال 1394 به دلیل یکسان کردن ارائه خدمات بیمه مکمل ایثارگران، بنیاد شهید را مکلف کرد تا بیمه ایثارگران اعم از شاغل، غیرشاغل و بازنشسته را بر عهده  گیرد، سازمان برنامه‌ و بودجه نیز مکلف شد اعتبار لازم را از سرفصل دستگاه‌ها کم کرده و به اعتبارات بنیاد اضافه کند، اما طبق گفته مسئولان بنیاد شهید این اتفاق نیفتاد و بنیاد شهید طی سال‌های گذشته، با حجم زیادی از بدهی به بیمه‌ها مواجه شد.

,

این بدهی‌ها باعث شد خیلی از مراکز درمانی زیر بار وعده‌هایشان به شرکت‌های بیمه‌گر نروند و از بدقولی بیمه‌ها، برخی از خدمات خود را به ایثارگران ارائه ندهند. بعضا از جانب ایثارگران شنیده می‌شد که یک یا چند مرکز درمانی و داروخانه قرارداد خود با بیمه بنیاد را به خاطر بدقولی در تعهداتش بر هم زده‌اند و این موضوع در خدمات رسانی به ایثارگران خلل وارد می‌کرد.

,

دستگاه‌های اجرایی اعتبار لازم را برای بیمه کارکنان جانباز تأمین نکردند

, دستگاه‌های اجرایی اعتبار لازم را برای بیمه کارکنان جانباز تأمین نکردند,

حجت الاسلام سیدمحمدعلی شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این رابطه گفت: سه سال گذشته مصوب شد که بیمه تکمیلی جانبازان شاغل بر عهده بنیاد شهید باشد و بودجه آن از سوی دستگاه های مربوطه تامین شود.

,

وی افزود: سه سال این بیمه را بنیاد شهید پرداخت کرد و متاسفانه به دلیل اینکه برخی دستگاه‌ها اعتبار لازم را برای بیمه کارکنان جانباز خود تامین نکردند بنیاد شهید با مشکل روبرو شد.

,

شهید عنوان کرد: هم اکنون یک میلیون و 150هزار نفر از سوی بنیاد شهید تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند و باتوجه به مشکلات، تأمین اعتبار بیمه 850هزار نفر از جانبازان شاغل در دستگاه های اجرایی برای بنیاد شهید سخت است.

,

جبار کوچکی نژاد، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اجرای این قانون گفت: در هفته‌های اخیر جامعه ایثارگران با مصوبه لغو بیمه مکمل روبرو و متاسفانه دچار نگرانی‌های اساسی شده است.

,

, ,

کوتاهی دولت و سکوت بنیاد شهید

, کوتاهی دولت و سکوت بنیاد شهید,

وی با انتقاد از بخشنامه دولت در خصوص بیمه مکمل ایثارگران و سکوت و بی‌تفاوتی شهیدی عنوان کرد: بنیاد شهید برای این شکل گرفته است که از ایثارگران دفاع کند، اما در همین قضیه مختصر و نیم‌بند بیمه ایثارگران که در شرایط سخت اقتصادی همه تلاش می‌کنند به نحویی به قشرهای نیازمند جامعه کمک کنند، متاسفانه آقای شهیدی در مقابل کوتاهی دولت در بیمه تکمیلی جانبازان سکوت کردند. اگر در مورد بیمه مکمل ایثارگران موانع قانونی هست نمایندگان ملت می‌توانند قانونی که به ضرر ایثارگران است را با یک طرح دو فوریتی اصلاح کنند. اگر هم دستگاه‌ها قانون را نمی‌پذیرند هیئت دولت قدرت دارد دستگاه‌های دولتی را بازخواست کند که چرا به آن عمل نمی‌کنند.

,

تصمیم نهایی مجلس

, تصمیم نهایی مجلس,

اما بالاخره چند روز قبل و با مصوبه مجلس و علیرغم مخالفت دولت، بار دیگر اجرای بیمه درمانی و تکمیلی ایثارگان به بنیاد شهید واگذار شد.

,

در همین ارتباط نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:‌ براساس قانون قرار بود بیمه درمانی و تکمیلی ایثارگران یعنی خانواده‌های شهدا،‌ فرزندان آنان، همسران،‌ افراد تحت تکفل، ایثارگران، جانبازان‌ و آزادگان توسط دستگاه‌های مربوطه‌ای که این افراد در آن‌‌جا شاغل بوده یا بازنشسته هستند پرداخت شود.

,

جبار کوچکی نژاد ادامه داد: بر اساس مستندات یاد شده، دستگاه‌‌های دولتی نسبت به اجرای مفاد قانون مبنی بر پرداخت حق‌ بیمه‌های درمانی و تکمیلی اقدام نکردند و به علت تمرد آنان از این کار بسیاری از جانبازان و خانواده‌های شهدا با مشکلات جدی مواجه شدند.

,

وی اظهار داشت: طبق طرحی که امروز در صحن علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجدداً موظف شد کل بازنشستگان،‌ شاغلان، افراد تحت تکفل، ایثارگران و خانواده‌های شهدا را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

,

وی با اشاره به مخالفت‌های دولت جهت تعیین تکلیف بیمه‌های درمانی و تکمیلی ایثارگران گفت: دولت برای اجرای این طرح می‌بایست 2 هزار میلیارد تومان اعتبار را یا از دستگاه‌های دولتی به بنیاد شهید و امور ایثارگران منتقل کند و یا اینکه بودجه این نهاد را افزایش دهد به همین علت با تصویب آن مخالف بود.

,

مدیر بنیاد شهید یزد: منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم

, مدیر بنیاد شهید یزد: منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم,

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان یزد نیز در این رابطه گفت: طبق قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال 1391 تصویب شد قرار بر این شد که به جای بنیاد شهید، دستگاه‌های اجرایی بیمه درمان ایثارگران را تأمین کنند.

,

وی ادامه داد: این قانون با دو سال تأخیر در سال 93 اجرا شد اما در اجرا با مشکلاتی مواجه شد که موجب شد تا بار دیگر اصلاحیه از سوی مجلس به آن اضافه شود.

,

احمد ابراهیمی گفت: اما در نهایت قرار بر این شد که بیمه تکمیلی ایثارگران بر عهده بنیاد باشد قرار است از اول آبان ماه سال 97 این اتفاق بیفتد و همچنین در بودجه سال 98 نیز پیش‌بینی شده که بر عهده بنیاد باشد اما باید به تأیید شورای نگهبان برسد که ما منتظر تأیید هستیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه