اخبار داغ

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی:

آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است/ دولت نظارتی بر این فضا ندارد

آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است/ دولت نظارتی بر این فضا ندارد
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: بخشی از آسیب‌هایی که امروزه در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم بلایی نگران‌کننده بر سر ملت، خانواده و جوانان آورده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین یدالله وحدانی‌نیا معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، پیرامون جرایم اینستاگرامی و آسیب‌های فضای مجازی اظهار کرد: قانون اساسی در اصل 156 و در بند 5 اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم را تکلیف و وظیفه دستگاه قضایی قرار داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

 

,

وی با بیان این‌که یکی از مسئولیت‌های دستگاه قضا در بحث پیشگیری است، افزود: می‌طلبد حوزه پیشگیری مدیریت راهبری با توجه به تکلیفی که قانون‌گذار انجام داده، داشته باشد.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در جامعه آسیب‌های زیادی وجود دارد که بخشی از این آسیب‌ها در قالب رسیدگی‌های قضایی تکلیف دستگاه قضایی است.

,

 

,

آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است

, آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است, آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است, آسیب‌های فضای مجازی بلایی نگران‌کننده برای خانواده‌ها است,

وحدانی‌نیا عنوان کرد: بخشی از آسیب‌هایی که امروزه در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم بلایی نگران‌کننده بر سر ملت، خانواده و جوانان آورده است.

,

 

,

وی اظهار کرد: باید به تعبیر مقام معظم رهبری دستگاه‌هایی که در این حوزه وظیفه و تکلیف دارند ورود پیدا کرده و در این مورد کار جهادی، انقلابی و فوق‌العاده صورت گیرد. باید از کارهای بروکراسی اداری و موظفی روزانه که گاهی اوقات برای رفع تکلیف روزانه انجام می‌شود فراتر رفت.

,

 

,

چرا با وجود شورای عالی فضای مجازی ولنگاری در این فضا وجود دارد؟

, چرا با وجود شورای عالی فضای مجازی ولنگاری در این فضا وجود دارد؟, چرا با وجود شورای عالی فضای مجازی ولنگاری در این فضا وجود دارد؟,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: مقام معظم رهبری با توجه به دغدغه‌هایی که در حوزه فضای مجازی دارند خواستار تشکیل شورای عالی فضای مجازی شدند. اکنون اگر مردم این عنوان را بشنوند می‌گویند این شورا اکنون در کجای کار قرار دارد که گاهی اوقات در فضای مجازی از نظر اخلاقی به تعبیر مقام معظم رهبری ولنگاری اخلاقی وجود دارد؟

,

 

,

وحدانی‌نیا بیان کرد: هم‌اکنون فضای مجازی در همه حوزه‌های جامعه از سبک زندگی گرفته تا اعتقادات و باورهای مردم را تحت تأثیر قرار داده که می‌توان از این حوزه استفاده بهینه کرد و تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.

,

 

,

وی عنوان کرد: هر چه استفاده از فضای مجازی که معایبی نیز دارد گسترش پیدا می‌کند از طرف دیگر آسیب‌های فضای مجازی نیز بیشتر می‌شود.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: افراد در حوزه فضای مجازی به دلیل این‌که می‌دانند کسی آن‌ها را نمی‌بیند راحت‌تر دست به ارتکاب جرم زده و به همین دلیل است که به شدت در فضای مجازی شاهد ارتکاب جرم هستیم.

,

 

,

وحدانی‌نیا اظهار کرد: استان خراسان‌جنوبی نیز با توجه به آمارهایی که پلیس فتا در سال گذشته ارائه داده در بحث درصد استفاده کاربران از فضای اینترنت و شبکه‌های مجازی در رتبه 4 و 5 بوده که این رتبه از طرفی مسرت‌بخش است که مردم استان بروز از فناوری اطلاعات استفاده می‌کنند و از طرفی دیگر نگران کننده است. با توجه به آموزش‌هایی که در این حوزه نداریم افرادی که وارد این فضا می‌شوند در حال آسیب دیدن هستند.

,

 

,

وی با بیان این‌که فضای مجازی دارای یکسری شاخصه‌هایی است و افرادی که به نوعی فکر ارتکاب به جرم را در ذهن دارند ترغیب می‌کند، گفت: سهولت، سرعت، عدم محدودیت زمان و مکان، عدم محدودیت جغرافیایی که گاهی فرا مرزی است، جذاب بودن این فضا و پایین بودن سن کاربران استفاده از فضای مجازی، همه شاخص‌هایی برای تشویق ورود و استفاده از فضای مجازی است.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: تأثیرات و آسیب‌های فضای مجازی در همه حوزه‌ها از جمله فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی، امنیتی و سایر موارد است.

,

 

,

 قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای دارای خلاءهایی است

,  قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای دارای خلاءهایی است,  قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای دارای خلاءهایی است,  قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای دارای خلاءهایی است,

وحدانی‌نیا با بیان این‌که مشکلاتی که امروزه در حوزه فضای مجازی داریم بخشی به خلاء آموزشی برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: قانون مبارزه با جرایم رایانه‌ای که طی سال‌های گذشته تصویب شد، دارای خلاءهایی است و پیامد آگاهی نداشتن باعث وقوع یکسری مشکلات در جامعه می‌شود.

,

 

,

وی ادامه داد: نیاز است که یک نظام جامع آموزشی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از دوران دبستان به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شود.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: هر چه در حوزه آموزش برای استفاده از فضای مجازی با توجه به پیچیدگی‌های این فضا سرمایه گذاری شود، کم است.

,  هر چه در حوزه آموزش برای استفاده از فضای مجازی با توجه به پیچیدگی‌های این فضا سرمایه گذاری شود، کم است.,

 

,

وحدانی‌نیا بیان کرد: شورای عالی فضای مجازی یا کارگروه‌هایی که برای شناسایی عناوین مجرمانه در فضای سایبری تشکیل می‌شود خوب است اما این‌که عنوان می‌شود یک شبکه اجتماعی فیلتر شود راه‌حل نیست بلکه پاک کردن صورت مسئله است. باید طوری مخاطرات این فضا را برطرف کرد که افرادی که وارد این فضا می‌شوند از مزایای خوب آن استفاده کنند.

,

 

,

وی تصریح کرد: با توجه به وظیفه‌ای که قانون‌گذار برای قوه قضائیه در زمینه پیشگیری گذاشته احساس مسئولیت در این حوزه نیاز است.

,

 

,

باید طوری از فضای مجازی استفاده کرد که شرایط برای ارتکاب جرم فراهم نشود

, باید طوری از فضای مجازی استفاده کرد که شرایط برای ارتکاب جرم فراهم نشود, باید طوری از فضای مجازی استفاده کرد که شرایط برای ارتکاب جرم فراهم نشود,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: باید طوری از فضای مجازی استفاده کرد که شرایط برای ارتکاب جرم فراهم نشود از طرفی هزینههای زیادی برای مجرمان داشته باشد و کسانی‌که برای اقدامات مجرمانه در این حوزه ورود پیدا می‌کنند زودتر شناسایی شده و دستگیر شوند.

, ,

 

,

وحدانی‌نیا با بیان این‌که امروزه گشت‌هایی در فضای مجازی انجام می‌شود خوب است اما مطلوب نیست، تأکید کرد: رسانه ملی و سایر رسانه‌ها در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار تأثیرگذار هستند.

,

 

,

دولت نظارتی بر فضای مجازی ندارد

, دولت نظارتی بر فضای مجازی ندارد, دولت نظارتی بر فضای مجازی ندارد,

وی تصریح کرد: دولت به عنوان یک نهادی که باید در حوزه‌های فضای مجازی نظارت داشته باشد نظارت ندارد. اگر نظارتی بود امروزه این وضعیت را در درون جامعه نداشتیم.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی ادامه داد: زمینه‌ای ایجاد و فضای مجازی در اختیار مردم قرار داده شده اما این فضا به حال خود رها شده است. نه در زمینه آموزش قبل از ورود به فضای مجازی به آن پرداخته شد نه پس از ورود به این فضا و حال در این مرحله که مورد استفاده همه است و خانواده‌ها در آن آسیب می‌بینند چرا آموزش و نظارتی بر سازوکار نیست؟

,

 

,

وحدانی‌نیا با اشاره به نقش دستگاه قضا برای برخورد با جرایم اینستاگرامی، گفت: قطعا اگر اقداماتی از سمت دستگاه قضا نسبت به جرایم فضای مجازی باشد عامل بازدارندگی خاصی در این حوزه است.

,

 

,

وی با بیان این‌که پلیس فتا نیز در این زمینه ورود کرده و در رأس هرم مقابله با جرایم فضای مجازی دستگاه قضا و پلیس فتا است، اظهار کرد: توقع مردم از دستگاه قضا و پلیس فتا در این حوزه زیاد است و این باعث سنگین بودن مسئولیت برای متولیان است.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: معمولا بیشتر آسیب‌ها ناشی از غفلت و آگاهی خود کاربران است و حدود 85 درصد خود افراد قصور کرده و بدون آگاهی وارد فضا شده‌اند.

,

 

,

وحدانی‌نیا با اشاره به فیلتر کردن یا استفاده از شبکه‌های فضای مجازی، بیان کرد: اظهار نظر کردن‌ها از سوی مسئولان نسبت به فیلتر کردن یا فعال بودن شبکه‌های اجتماعی یکسان نیست و موافقت نظر وجود ندارد که اگر یک نظر واحد در این زمینه باشد، بهتر است.

,

 

,

اراده‌ای از سوی مسئولان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست

, اراده‌ای از سوی مسئولان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست, اراده‌ای از سوی مسئولان برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی نیست,

وی با اشاره به استفاده و تقویت پیام‌رسان‌های داخلی، تصریح کرد: اکنون اراده‌ای در مسئولان برای حمایت از پیام‌رسا‌ن‌های داخلی وجود ندارد. مگر می‌شود کشوری که در بسیاری از علوم پیشتاز است و جوان‌های باهوش دارد نتواند پیام‌رسانی تولید کنند که ظرفیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی خارجی را داشته باشد؟ قطعا جوانان می‌توانند اما حمایتی از این‌ها نمی‌شود و بستر لازم در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد.

,

 

,

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: اگر پیام‌رسان‌های داخلی را نیز با هم ادغام کرده و دو پیام‌رسان با قابلیت خوب تولید کرد بهتر از این است که چند پیام‌رسان وجود داشته باشد در این صورت رصد کردن و نظارت نیز بهتر خواهد بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه