اخبار داغ

صید غیرمجاز با چراغ سبز مزایده، مجاز شد

صید غیرمجاز با چراغ سبز مزایده، مجاز شد
موضوع صید ماهی زرد پر در سد شیرین دره توسط یک شرکت غیر بومی پس از برگزاری مزایده از جمله مهمترین موضوعات داغ یک هفته اخیری بود که دوباره حساسیت ها را در این استان برانگیخت هر چند که موضوع صید این ماهی در این سد به مسئله حفظ کیفیت آب این سد برای تامین آب شرب شهر بجنورد ارتباط داده شده اما آنچه که عامل اصلی در برانگیختگی حساسیت ها شده موضوع برگزاری این مزایده با چراغ خاموش بوده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، صید ماهی زردپر در سد شیرین دره از هفته پیش دوباره رسانه ای شد و قصه تکراری صید این ماهی البته این بار توسط شرکتی غیر بومی بر سر زبان ها افتاد و بار دیگر در سطح استان حساسیت ها را برانگیخت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

همانطور که پس از بهره برداری از سد شیرین دره، صید ماهی زردپر در سد شیرین دره توسط ساکنان روستاهای پیرامونی این سد و یا حتی دیگر اهالی خراسان شمالی آن هم به صورت غیر مجاز، مسئله ای تازه نیست و هم استانی ها با آنان ناآشنا نیستند اما قصه تازه تر آن است که از هفته گذشته صید ماهی زردپر ( این ماهی کمیاب و گران قیمت) از طریق مزایده به برنده غیر بومی واگذار شده است و عده ای نیز در شبکه های مجازی در واکنش به این موضوع گفتند که چرا هم استانی ها از برگزاری این مزایده مطلع نشده اند و محروم از این مزایده مانده اند؟

,

هر چند که در حال حاضر مسئله اصلی این نیست که ماهیان این سد توسط برنده بومی یا غیر بومی صید شوند! بلکه نکته اصلی آن است که بر اساس شنیده ها شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مزایده صید ماهی زردپر در سد شیرین دره را به علت حفظ کیفیت آب این سد صادر کرده است.

,

این در حالی است که این شنیده، یک سوال قدیمی رسانه ای را دوباره زنده کرده است و آن سوال این بوده که رسانه های خراسان شمالی بارها از شرکت آب و فاضلاب شهری و شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی علت وجود طعم نامطلوب آب شهر بجنورد را جویا شده بودند اما هیچ گاه به این سوال رسانه های استان پاسخ شفافی داده نشد همچنین در پاسخ ها نیز به وجود زیست ماهیان در سد شیرین دره به عنوان عامل تغییر طعم و بوی آب این سد نیز اشاره نشده بود.

,

در عین حال، در رابطه با همین موضوع، مسئله ای دیگری نیز وجود دارد که بیش از همه حائز اهمیت است، موضوع مسئولیت اداره کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به صدور مجوز برای صید ماهیان از مخازن و سدها است که البته این دستگاه مسئولیت صدور پروانه برای صید ماهیان همچنین نظارت بر زیستگاه و صید آنها را بر عهده دارد و این در حالی است که طی یک هفته اخیر در این زمینه نیز اداره کل محیط زیست استان نسبت به برگزاری این مزایده هیچ واکنشی نشان نداد.

,

و البته چراغ خاموش این دستگاه برای اهالی رسانه استان هیچ جای شگفتی نداشت چون در گذشته نیز موضوع صید غیر مجاز این ماهی در سد شیرین دره حساسیت برانگیز شده بود و رسانه های استان از این دستگاه شفافیت مسئله را جویا شده بودند اما این دستگاه در پاسخ به رسانه ها اعلام کرده بود که مسئله را بررسی خواهیم کرد که در همین زمینه حتی می توان به کشف هفت هزار متر تور دیواری در این سد اشاره کرد که رسانه ای شده بود درحالیکه صید هرگونه ماهی با تور در سدهای استان غیر قانونی است.

,

 

,

, ,

 

,

شرکت آب منطقه ای، صید ماهی در سد شیرین دره را با مزایده اینترنتی توجیه می کند

, شرکت آب منطقه ای، صید ماهی در سد شیرین دره را با مزایده اینترنتی توجیه می کند, شرکت آب منطقه ای، صید ماهی در سد شیرین دره را با مزایده اینترنتی توجیه می کند,

در همین باره، علی محمد خوردوستان، عضو شورای اسلامی بخش مانه اظهار کرد: در زمان احداث سد شیرین دره، مسئولان شرکت آب منطقه ای وقت استان به روستائیان بالادستی و پائین دستی سد شیرین دره، وعده هایی مبنی بر بهره مندی این روستائیان در حوزه های گردشگری، آب شرب و شیلات در ازای ضرری که به اراضی و اموال آنان وارد شده بود، تعهد داده بودند.

,

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای استان وعده داده بود که 35 روستای بالادستی و پائین دستی بخش مانه علاوه بر آب شرب، از آب کشاورزی نیز بهره مند خواهند شد اما پس از بهره برداری از این سد، این ساکنان نه تنها قطره ای از آب شرب بهره مند نشدند بلکه آب کشاورزی را نیز از این شرکت به قیمت گزافی خریداری کرده اند.

,

وی با اشاره به واگذاری شیلات و بهره برداری از صید سد شیرین دره به یک شرکت خصوصی غیر بومی نیز عنوان کرد: روستائیان از این موضوع به شدت ناراحت و شاکی اند، آب منطقه ای استان موضوع واگذاری صید ماهی این سد را با مزایده و اطلاع رسانی اینترنتی توجیه می کند.

,

خوردوستان گفت: برای روستائیان دسترسی به روزنامه و اینترنت به سختی مقدور است و اهالی شهرستان مانه و سملقان از مزایده ی صید ماهی در سد شیرین دره به هیچ عنوان مطلع نبودند که توجیه این مسئول استان قابل قبول و منطقی نیست.

,

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه ماهی زردپر گونه ای کمیاب در کشور است، معمولا این ماهی در این سد به صورت قاچاقی صید می شده و در استان های شمالی کشور نیز با قیمت بالا به فروش می رسیده است.

,

عضو شورای اسلامی بخش مانه با بیان این که اگر این ماهی به گفته مسئولان آب سد را دچار مشکل کرده است، چرا به اهالی این منطقه واگذار نکرده اند، خاطر نشان کرد: اگر برداشت این ماهی از سد شیرین دره به روستائیان پیرامونی این سد واگذار می شد قطعا در سفره مردم تاثیر گذار بود.

,

خوردوستان در ادامه افزود: درحالیکه مردم این بخش توان مالی ضعیفی دارند و در هنگام صید غیر مجاز نیز اداره محیط زیست شهرستان و شرکت آب منطقه ای فرد خاطی را جریمه سنگینی می کردند.

,

شیرزاد یکی از فعالان اجتماعی بخش مانه گفت: مسئولان استان خیلی راحت این ماهی را از سر سفره مردم که بخشی از خورد و خوراکشان را تامین می کرد، اکنون به شرکت های شمالی واگذار کرده اند.

,

شیرزاد اظهار کرد: با این وضعیت بیکاری جوانان در استان به ویژه در این بخش، چرا صید با پروانه را به اهالی این استان واگذار نکردند که جوانان ما استفاده کنند درحالیکه شهرستان ما ظرفیت بالایی دارد با این عملکرد به بیکاری جوانان دامن می زنند.

,

 

,

, ,

 

,

درخواست اخذ پروانه برای برگزاری مزایده صید ماهی از سد شیرین دره به محیط زیست ارائه نشده است

, درخواست اخذ پروانه برای برگزاری مزایده صید ماهی از سد شیرین دره به محیط زیست ارائه نشده است, درخواست اخذ پروانه برای برگزاری مزایده صید ماهی از سد شیرین دره به محیط زیست ارائه نشده است,

حبیب لشکری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز درباره صید ماهی زردپر در سد شیرین دره شهرستان مانه و سملقان اظهار کرد: ماهی زردپر از گونه کپور ماهی است که در آب های زلال و کف سنگی زیست می کند.

,

لشکری همچنین افزود: این ماهی که جزو ماهیان بومی استان است، این ماهی بومی در رودخانه باباامان تا سرشاخه های رودخانه اترک همچنین سد شیرین دره زیست می کند.

,

وی در ادامه به نقش حفاظتی و حاکمیتی اداره کل محیط زیست استان در زمینه صدور پروانه صید ماهیان و نظارت بر صید آنان نیز اشاره کرد و گفت: پروانه صید ماهی و نحوه صید آن در رودخانه ها و مخازن سدها توسط این اداره کل صادر می شود.

,

به گفته وی، در پروانه ها به صراحت اعلام می شود که صید ماهی از طریق بستن تور در مسیر رودخانه ها، استفاده از سموم و مواد منفجره همچنین صید ماهی یک ساعت قبل از طلوع آفتاب و یک ساعت پس از غروب آفتاب ممنوع است.

,

لشکری همچنین افزود: صید ماهی در مناطق حفاظت شده و صید ماهی در مناطقی که شرکت آب منطقه ای صید را در آن ممنوع کرده ( مثل سد شیرین دره و یا سد بیدواز ) غیر مجاز است.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا وجود ماهیان زردپر، کپور و قرمز در سد شیرین دره موجب تغییر طعم و بوی آب این سد شده است، اظهار کرد: شرکت آب منطقه ای استان معتقد است که این تغییر طعم و بو آب این سد، به علت تراکم بیش از حد جمعیت ماهیان در داخل این سد است.

,

وی در پاسخ به این سوال که آیا این مسئله مورد بررسی، ارزیابی و آزمایش قرار گرفته است؟ گفت: این مسئله در دست بررسی است.

,

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی همچنین درباره صدور مجوز برای صید ماهی از سد شیرین دره و حتی برگزاری مزایده صید ماهی زردپر از این سد، عنوان کرد: برای صید ماهی زردپر از سد شیرین دره هیچ درخواستی به این سازمان ابلاغ نشده است.

,

وی افزود: در عین حال، اداره کل محیط زیست استان درباره برگزاری این مزایده از شرکت آب منطقه ای استان سوال کرده که این شرکت نیز در پاسخ گفته است علل خود را ارائه خواهیم کرد.

,

وی گفت: با این وجود، اداره کل محیط زیست استان این موضوع را در دست بررسی دارد.

,

افزون بر این، وی بیان کرد: البته صید با تور در مخازن بزرگ یک کار تخصصی است که در استان چنین شرکت های بومی برای صید ماهی با تور در مخزن، فعال نیست که یک شرکت غیر بومی برنده این مزایده شده است.

,

لشکری در پاسخ به این سوال که آیا شرکت آب منطقه ای استان در مورد اخذ مجوز و پروانه های صید ماهی از اداره کل محیط زیست استان، این اداره کل را به رسمیت می شناسد؟ گفت: بله به رسمیت می شناسند اما شاید این شرکت اطلاع نداشت که برای برگزاری مزایده صید این ماهی نیز می بایست مجوزی را از این اداره کل اخذ می کرد، با این وجود موضوع آن در دست بررسی است.

,

 

,

, ,

 

,

تصمیم گیری برای برگزاری مزایده با هماهنگی دستگاه های نظارتی از جمله اداره کل محیط زیست استان بوده است

, تصمیم گیری برای برگزاری مزایده با هماهنگی دستگاه های نظارتی از جمله اداره کل محیط زیست استان بوده است, تصمیم گیری برای برگزاری مزایده با هماهنگی دستگاه های نظارتی از جمله اداره کل محیط زیست استان بوده است,

ابراهیم علوی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در پاسخ به خبرنگار عصر اترک درباره برگزاری مزایده صید ماهی در سد شیرین دره اظهار کرد: حفظ کیفیت مطئمن آب شرب شهر بجنورد از محل مخزن سد شیرین دره از جمله وظایف ذاتی این شرکت است.

,

علوی با بیان اینکه وجود مواد آلی داخل سد شیرین دره از حد مجاز بیشتر است، گفت: در همین راستا بابت پایش و کنترل کیفی آب در سد شیرین دره انجام چند برنامه در دستور کار قرار گرفت که برگزاری مزایده عمومی به منظور تورگذاری در این سد و شناسایی ماهیانی که در این سد زیست می کنند از جمله این برنامه ها است.

,

وی با یادآوری این مطلب که تصمیم گیری برای برگزاری مزایده با هماهنگی دستگاه های نظارتی از جمله اداره کل محیط زیست استان انجام شده است، عنوان کرد: این مزایده در سامانه ملی ستاد ( سامانه مناقصات کشور ) ثبت شد که البته در زمان آغاز این مزایده، انجام این مزایده را در مصاحبه با یک روزنامه محلی استان نیز اطلاع رسانی عمومی کردم.

,

وی خاطر نشان کرد: طبق آیین نامه معاملات، این مزایده یک معامله کوچک محسوب می شود و شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی برای رعایت عدالت، موضوع مزایده را در سامانه ثبت کرد.

,

علوی در ادامه افزود: در مرحله اول از برگزاری این مزایده هیچ شرکتی برای حضور در مزایده شرکت نکرد و در مرحله دوم نیز فقط یک شرکت غیر بومی در این مزایده شرکت کرد و به عنوان برنده این مزایده انتخاب شد.

,

وی گفت: این پیمانکار فعالیت خود را آغاز کرد و طی یک هفته اخیر از 40 میلیون متر مکعب آب در این سد 170 کیلوگرم ماهی صید کرده است.

,

وی افزود: همچنان شناسایی گونه ماهیانی که در این سد زیست می کنند ادامه دارد و در صورتیکه به این جمع بندی برسیم که در این سد باید صید گسترده تری انجام شود صید این ماهیان ادامه خواهد یافت.

,

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در خاتمه تصریح کرد: انعکاس این موضوع در فضای مجازی مبنی بر اینکه نسل کشی ماهی زردپر در سد شیرین دره در حال انجام است بیش از یک دروغ چیزی نیست.

,

قهرمانی 

,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه