اخبار داغ

سازمان شیلات امدادگر چینی ها شد؛

صف طولانی کشتی های چینی در آبهای خلیج فارس/ اسکله بندرعباس به تسخیر چشم بادامی ها درآمد!

صف طولانی کشتی های چینی در آبهای خلیج فارس/ اسکله بندرعباس به تسخیر چشم بادامی ها درآمد!
کشتی های چینی موسوم به صید ترال بعد از رانده شدن و توقیف صید در شهرستان جاسک با همکاری شیلات استان هرمزگان دراقدامی غیر قانونی مشغول به صید ،تخلیه و صادرات ماهیان خوراکی خلیج فارس است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛”صید ترال”یا ترالینگ یا گوفه‌کشی، نوعی روش صید ماهی است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور انجام می‌شود. یکی از انواع این صید، کشیدن تور در کف دریاست که در این حالت، علاوه بر آسیب‌هایی که به گیاهان دریایی و اکوسیستم جاری در کف آب وارد می‌شود، هیچ موجود زنده‌ای از صید شدن جان به در نمی‌برد ،صید ترال چینی‌ها در جنوب کشورمان از این نوع است.!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

پس از انتشار مستند مطالبه گرانه “دریابست” در خصوص حضور و صید بی رحمانه چینی ها در آبهای خلیج فارس ونارضایتی مردم شهرستان جاسک و صیادان بومی از این  موضوع، اجازه صید برای تمامی کشتی های چینی به دستور مقامات کشوری لغو شد.

,

با اینکه مدت زیادی از توقیف این کشتی ها نمی گذرد،و تمامی آنها در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفتنه اند، اما حضور کشتی های  چینی در اسکله صیادی پشت شهر بندرعباس کمی عجیب و دوراز انتظار است.

,

تحقیقات میدانی نشان می دهد ، کشتی های  پهلو گرفته در نزدیکی ساحل  پشت شهر بندرعباس به  نوبت  بعد از صید صد ها تن ماهی خوراکی برای تخلیه صید خود، ماهی های بسته بندی شده را با استفاده از جرثقیل در مقابل ساختمان شیلات این شهر از دورن کشتی ها تخلیه و بارهای خود را مستقیم به کامیون ها واردمی کنند.

,

کشتی های صیادی چینی که به مالکیت ایرانی هاست و با اسامی ، ایران صید _۱،ملودی بوشهر،پارمیس قشم -بوشهر،ساوا، آنانوس قشم ۳،فانوس قشم۷،فانوس قشم ۳،توانا جنوب،کیش ۸۱۴ قرار بود برای  ایرانی  ها  کارآفرینی  ایجاد  کند  ، حالا به  بالای  جان  صیادان بومی  تبدیل شده  و با  کارکنان چینی  در  حال نابود کردن  منابع خلیج فارس است.

,

با توجه به اینکه  ۹۱ کشتی  چینی در توقیف کامل هستند اما هنوز نور چشمی ها و آقازاده ها که کشتی ها به نام انها ثبت شده و کارگران چینی در اختیار دارند در روز روشن ودرمقابل ساختمان شیلات بندرعباس  و درحضور یگان حفاظت این سازمان در محلی که به عنوان اسکله صیادی از آن یاد می شود مشغول به تجارت و خالی کردن ذخایر خوراکی خلیج  فارس در بسته بندی های چینی هستند.

,

 

,

, ,

 

,

 

,

کمی آنطرف تر از اسکله صیادی پشت شهر، قایق های صیادی سنتی به چشم می خورد که صاحبان و صیادان آن بعد از بی رونق  شدن صید به خاطر حضور چینی ها در  حال  جمع  کردن  تورهای خالی  خود هستند.

,

علی یکی از ماهیگران بومی که بیش از  ۱۰ سال مشغول به این کار است می گوید: تا پیش از  حضور چینی ها و صید ترال وضعیت  صیادی خوب بود اما حالا ما با هزارن امید به دریا می رویم ولی خیلی وقت ها دست خالی برمی گردیم .

,

وی می گوید: با اینکه وضعیت صید برای  بومیان خوب نیست، تعداد کشتی های چینی در اسکله  صیادی شیلات پشت شهر بندرعباس رو به افزایش ورفت وامد آنها عیجب وغریب است.

,

تمامی معاملات و رفت و آمد چینی ها در حالی  انجام می شود که یگان حفاظت محیط زیست  نیز در آنجا حضور دارد و ایستگاه  آنها تا کشتی های  چینی  تنها  ۲۰ متر  فاصله  دارد.

,

با اینکه مستند “دریابست” جایزه  نخست و فانوس طلایی  جشنواره عمار را کسب کرد و دست های  پشت پرده  این تجارت  آلوده  را برملا کرد  ،تاکنون  هیچ  مسئولی حاضر به  مناظره  در این  خصوص  نشده  و هر کدام به  نحوی از پاسخگو بودن به این مسئله  شانه خالی می کنند.

,

 

,

 

,

, ,

 

,

پس از استعفای سید پرویز محبی مدیر کل سابق شیلات که مجوز چینی های در زمان مدیریت وی انجام گرفته است، محسن یکتاپور که تا پیش از این دارای مسئولیت‌های متعددی در مجموعه شهرداری بندرعباس بوده، به عنوان مدیرکل جدید شیلات استان هرمزگان معارفه شد.

,

با توجه به اینکه مستندهای زیادی ازغیر قانونی بودن صید کشتی های چینی در فضای مجازی و رسانه ملی منتشر شده است،  محسن یکتاپور مدیر کل جدید شیلات هرمزگان از ارزآوری ۱۳۰ میلیون دلاری صادرات آبزیان از هرمزگان خبر می دهد.

,

وی می گوید: در نیمه نخست امسال ۱۳۰ هزار تن انواع آبزیان در هرمزگان صید شده است، پیش بینی کرد تا پایان سال ۳۰۰ هزار تن انواع آبزی در هرمزگان صید شود.که این میزان پارسال ۲۷۶ هزار تن بوده است.

,

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه۷۸ واحد شیلاتی در استان در زمینه‌های عمل آوری، بسته بندی ماهی و میگو، کنسرو ماهی ، تولید پودر و خوراک آبزیان فعالیت می‌کنند می گوید: سه هزار و ۱۶۰ نفر در صنایع شیلاتی هرمزگان مشغول به فعالیت هستند.

,

یکتاپور علت افزایش تولید محصولات شیلاتی را افزایش سطح زیرکشت میگو، نوسازی ناوگان صیادی ، رشد در بهره برداری از ظرفیت های شیلاتی استان و …اعلام میکند و می گوید:ظرفیت روزانه واحدهای فرآوری و بسته بندی میگو پرورشی در استان حدود ۲۵۰تن است.

,

اظهارات مدیر کل شیلات هرمزگان درحالی است که هیچ اشاره ای به غیر قانونی بودن صید کشتی های چینی وآسیب  زدن به  محیط زیست ندارد و حرفی از کارگران چینی به زبان نیاورده است.

,

آنچه در اسکله صیادی پشت شهر بندرعباس مشاهده می شود ، حضور  کشتی های چینی است که روزانه  بعد از  صید  ترال در  اطراف جزیره  هرمز،لارک ،کیش ماهی های خلیج فارس را بعد از بسته بندی به اسکله صیادی شیلات پشت شهر بندرعباس می آورند و پس از تخلیه در  تریلی ها انها را به اسکله شهید رجایی  منتقل و صادر می کنند.

,

امید است که دستگاهای  نظارتی و قضایی به صورت جدی با پدیده رانت خواری در حوزه شیلات ورود کرده و بساط  کشتی های  چینی هرچه زودتر از آبهای خلیج فارس برچیده  شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه