اخبار داغ

رفع مشکلات اقتصادی نقش مهمی در کاهش بزهکاری های اجتماعی دارد

رفع مشکلات اقتصادی نقش مهمی در کاهش بزهکاری های اجتماعی دارد
نوجوانی دوره جالبی است زیرا برای هر عبارتی که در باره نوجوان بکار می رود مفهوم مقابل و ضد آن نیز می تواند مورد استفاده قرار گیردT مثلاّ نوجوانان با والدین خود سازگاری دارند ویا نوجوانان علیه والدین خویش شورش و طغیان می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل سپاس ؛ به نظر می رسد که اختلاف عمده نوجوانان با والدین و دیگر بزرگسالان در زمینه کسب آزادی به منظور آزمودن انواع نقشها و فرصتهاست تا بتوانند الگوهای جدید احساس، افکار و اعمال را فرا گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

 با این حال عده ای از نوجوانان بیش از بقیه از آزادی بهره مند و بیش از سایرین از آن استفاده می کنند خوشبختانه اکثریت نوجوانان از معیارها و شیوه های رفتاری والدین خود چندان هم دور نمی مانند و دوره جوانی به بزرگسالی را با موفقیت و حد اقل مشکل می گذرانند.

,

در حالی که عده ای از این نظم اجتماعی به سوی فرهنگ بزهکاری انحراف پیدا می کنند و متاسفانه آمار قطعی از تعداد بزهکاران در جامعه ما وجود ندارد زیرا اصولآآمار دقیق روشنی از میزان بزهکاری و جرائم حتی در کشورهای مختلف دنیا وجود ندارد ویا گزارش نمی شود و نیز بعلل های دیگر از جمله رفع مشکلات اقتصادی مردم نقش مهمی در کاهش بزه کاری ها در اجتماع دارد، اما نمی توان عنوان کرد که رفع مشکلات اقتصادی تنها عامل برای ساختن جامعه ای خالی از مسائل اجتماعی است.ئم محرز نیست.

,

جامعه ایران اسلامی یک جامعه دینی و اخلاق مدار است، بنابراین باید با مراقبت و نهادینه کردن موضوعات فرهنگی و اخلاقی مانع از رشد مشکلات اجتماعی شد؛ البته در راستای انجام این مهم باید مشکلات اقتصادی جامعه را نیز حل کرد.

,

رفع مشکلات اقتصادی نقش مهمی در کاهش بزه کاری های اجتماعی در کوتاه مدت دارد، هرچند نمی توان گفت مشکلات اقتصادی دلیل اصلی در افزایش آمار طلاق و یا بالا رفتن سن ازدواج است اما رفع مشکلات اقتصادی می تواند بنیان خانوارها را تقویت کند و بطور طبیعی با انجام این مهم مانع بخش قابل توجهی از مشکلات اجتماعی شد.

,

علاوه بر برنامه ریزی برای رسیدگی به مسائل اقتصاد کلان کشور، باید برنامه ریزی ها به نحویی باشد تا در کوتاه مدت نیز به معیشت و اقتصاد خانوارها توجه شود بطور مثال رفع مشکلات در زمینه هزینه بالای تامین مسکن و بیکاری از اولویت های اساسی محسوب می شود که نقش مهمی در کاهش مسائل اجتماعی دارد

,

سالم زارعی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در این رابطه می‌گوید: در ادبیات جامعه‌شناسی پرداختن به مسائل اجتماعی و پرداختن به حوزه انحرافات اجتماعی و به‌دنبال آن پیشگیری اجتماعی، نیازمند یک نگاه جامع است و اگر از یک بعد به آنها پرداخته شود، احتمالا تحلیل نادرستی به دست می‌آید و برنامه‌ریزی در این خصوص ناموفق خواهد شد.

,

وی گفت: در جامعه ما متأسفانه پدیده‌های اجتماعی یک بعدی هستند؛ به این معنی که هر کسی از پنجره خود به این ماجرا نگاه می‌کند و آن را به شکل جزیره‌های جدا از هم یا به‌اصطلاح جزیره به جزیره می‌بیند.»

,

زارعی ادامه داد: نوع نگاهی که به پیشگیری اجتماعی وجود دارد روانشناختی یا معلول این موضوع است و تنها سازمان‌های مسئول نیز نیروی انتظامی و بهزیستی هستند. درصورتی که پیشگیری دارای زمینه‌ها، بسترها و زیرساخت‌هایی است که مسئولیت آن به‌عهده همه ما به‌خصوص دولت است. اگر دولت نسبت به سازمان‌های خودش متعهد نباشد چنین ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌شود.

,

وی خاطرنشان کرد: گاهی پروژه‌های مختلفی که در دست گرفته می‌شود از آموزشی گرفته تا عمرانی، ناخواسته ناهنجاری‌هایی را در پی دارد درصورتی که اگر پیوست اجتماعی داشته باشد کارشناسان می‌توانند مجموع نتایج آشکار و پنهان آن پروژه‌ها یا مجموعه بزهکاری‌ها و ناهنجاری‌هایی را که ممکن است به‌دنبال داشته باشد، پیش‌بینی کنند.

,

زارعی در پایان می‌گوید: متأسفانه در کشور ما پیوست اجتماعی پروژه‌ها صفر است و البته مدتی است که برخی شهرداری ها البته کم چنین کارهایی را شروع کرده که امیدواریم ابتر نماند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه