اخبار داغ

شرق هرمزگان غرق در فقر و محرومیت/ زخم های کهنه سیریک در انتظار تحقق وعده های نافرجام

شرق هرمزگان غرق در فقر و محرومیت/ زخم های کهنه سیریک در انتظار تحقق وعده های نافرجام
بخش عمده ای از اهالی روستاهای شهرستان سیریک به دلیل فقدان خطوط سیستم آبرسانی برای تامین آب شرب مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند و از کمترین امکانات درمانی برخوردار نمی باشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛سیریک یکی از شهرستان های شرقی استان هرمزگان است که تا سال 86 زیرمجموعه شهرستان میناب به شمار می رفت که از 11سال گذشته با تغییر در تقیسمات کشوری به شهرتان ارتقا یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

مساحت سیریک بالغ بر سه هزار و۳۵۱ کیلومتر مربع است که از شمال به شهرستان میناب و از جنوب به شهرستان جاسک و از شرق به شهرستان بشاگرد و از غرب به دریای مکران(عمان) محدود می‌شود و طبق سرشماری سال 95 حدود ۴۵ هزارو ۷۲۳ نفر را در خود جای داده است.

,

شهرستان سیریک با ۷۵روستای کوچک و بزرگ در خود جای داده که با برخورداری از فرصت های بکر اقتصادی از محرومیت و ضعف های بسیاری رنج می برد که با گذشت یک دهه از ارتقا بخش سیریک به شهرستان همچنان محرومیت ها گریبانگیر منطقه و ساکنانش می باشد.

,

محرومیت در زمینه زیرساخت های عمرانی، مشکلات آبرسانی، جاده های نامناسب، فقر امکانات درمانی و فرهنگی همواره  مشکلات فراوانی را برای اهالی روستاها و بخش های سیریک رقم زده که تاکنون تنها حضور مسئولان و اعلام  تخصیص بودجه را به دنبال داشته است.

,

, ,

بخش عمده ای از اهالی روستاهای شهرستان سیریک به دلیل فقدان خطوط سیستم آبرسانی برای تامین آب شرب مورد نیاز خود با مشکل روبرو هستند  که برای رفع این مشکل باحمل دستی و کوله بری مخازن، آب مورد نیاز خود را تهیه کنند که بعضا به دلیل نبود آب بادست خالی به منزل بر می گردند.

,

بیش از 10 سال است که مشکل کمبود آب شرب ساکنان روستاهای سیریک با وجود پیگیری های مکرر همچنان پابرجاست که در برخی مواقع امکان تامین آب مصرفی خود و حتی دام هایشان را ندارند؛ شیرین کن 3 هزار و پانصد متر مکعبی شهر سیریک نیز به دلیل عدم جانمایی مناسب با جز و مد آب دریا دچار خاموشی می شود .

,

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی ذوالقدر ظهار کرد: مشکلات آب با گفتن به مردم حل نمی‌شود، برای سرکشی به سیریک رفتیم و مشاهده کردیم که با مشکل کم آبی شدیدی مواجه بود، باید مسئولین مربوطه چاره‌ای بیاندیشند.

,

رودخانه گز به عنوان یکی از بزگترین رودخانه های فصلی شهرستان سیریک می باشدکه در فصل بارش تهدید مهمی برای ساکنان دهستان بیابان و بخش مرکز به شمارمی رود چرا که به دلیل  عدم ساماندهی و مدیریت صحیح در صورت طغیان خسارات هنگفتی به اراضی کشاورزی، جاده های روستایی،زیرساخت های عمرانی و منازل مسکونی ساکنان وارد می کند که هر ساله بین ۶۰ تا ۹۰ درصد خسارت به ساکنان منطقه  تحمیل می کند.

,

خسارت میلیاردی ناشی از طغیان رودخانه گز در حالی رقم می خورد که ایجاد زیرساخت های مناسب می توان موجب رونق اقتصادی و گسترش فعالیت های اقتصادی فراوانی  می توان مشکلات کم آبی منطقه را مرتفع ساخت.

,

, ,

فقر زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان سیریک جبران ناپذیر و غیر قابل چشم پوشی است که این امر نیز با وجود درخواست های مکرر همچنان به قوت خود پابرجاست مگر آنکه به همت گروه های جهادی و پزشکان بی منت جهادگر بخش قابل توجهی از نیازهای درمانی اهالی مرتفع می شود.

,

بیش از ۱۰ سال  می گذرد که سیریک از بخش به شهرستان تبدیل شده اما اهالی منطقه از کمترین امکانات درمانی برخوردار نیستند و با وجود فقر مزمن منطقه مردم برای طی روند متحمل هزینه های گزاف می باشدکه مجبورند برای برخوداری از ابتدایی ترین  امکانات درمانی با صرف هزینه های گزاف به شهرستان میناب و یا مرکز استان مراجعه کنند.

,

فقدان بخش های تخصصی چشم،داخلی ،اطفال،زنان و زایمان،سونوگرافی،رادیولوژی،زایشگاه ، نبود مراکز درمانگاه ها و داروخانه ها شبانه روزی و عدم برخوردای بسیاری از مناطق روستایی از یک پزشک عمومی بخش عمده ای از مشکلات درمانی و بهداشتی سیریک است که تاکنون همتی به خود ندیده است.

,

حجت الاسلام حسن حیدری، امام جمعه شهرستان سیریک بارها تاکید کرده است: مردم در شهرستان سیریک از کمبود امکانات درمانی رنج می برند و باید با صرف هزینه برای درمان به شهرستان میناب و یا به دیگر شهرستان ها و مرکز استان بروند امکانات بیمارستان سیریک در حد یک درمانگاه مجهز هم نیست و مطالبه ما از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این است که به فریاد مردم برسند و این بیمارستان را در شأن مردم شهرستان مجهز کنند.

,

پرتابیان تصریح کرد: استاندار هرمزگان در بازدید و سرکشی از ساحل شهر گروگ مبلغ ۲ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات استانی به منظور تکمیل و توسعه پارک ساحلی شهر گروگ و دستور مطالعه احداث جاده دسترسی ساحل شهر گروگ به سیریک را صادر کرد.

,

نماینده عالی دولت در شهرستان سیریک یادآور شد: بازدید از بلوار ورودی شهر بندر کوهستک مرکز بخش بمانی که با اعتبار بالغ بر ۳ میلیاردی با پیشرفت ۸۰ درصدی در حال اجراست از دیگر برنامه استاندار هرمزگان به شهرستان سیریک بود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه