اخبار داغ

جولان گرد و غبار در پهناورترین استان کشور؛

سلامتی مردم شرق کرمان فدای کمبود اعتبار/آیا دوباره شرایط ریگان بحرانی می شود؟

سلامتی مردم شرق کرمان فدای کمبود اعتبار/آیا دوباره شرایط ریگان بحرانی می شود؟
شهرستان ریگان از جمله نقاط بحرانی است که در ایام مختلف سال درگیر طوفان و گرد و غبار است؛این مسئله را فقط در اخبار می بینیم و می شنویم؛اما سختی تحمل آن را تنها مردم درگیر این معضل می دانند و بس.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان ؛پدیده طوفان و ریزگردها از جمله مهم ترین معضلاتی است که  هموطنانمان را در نقاط مختلف کشور اعم از خوزستان  و استان کرمان به ستوه آورده و این مسئله در حال تبدیل شدن به گسترده ترین معضل زیست محیطی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان , راه آرمان,

شهرستان ریگان از جمله نقاط بحرانی است که در ایام مختلف سال درگیر طوفان و گرد و غبار است؛در این ایام اخباری از مراجعه شهروندان ریگانی به مراکز درمانی و یا محاصره شدن روستاها و مسدود شدن را های ارتباطی به ویژه محور مواصلاتی استان کرمان و سیستان و بلوچستان هستیم؛ این مسئله را فقط در اخبار می بینیم و می شنویم؛اما سختی تحمل آن را تنها مردم درگیر این معضل می دانند و بس.

,

روز گذشته از ساعات ابتدایی صبح دیروز شهرستان ریگان درگیر طوفان و گرد و غبار بوده است.امین باقری فرماندار شهرستان ریگان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه گرد و غبار در شهرستان  ۲۷  برابر حد مجاز است، گفت: تا کنون ۶۳ از شهروندان راهی مراکز درمانی شده اند.

,

وی با اشاره به اینکه اهالی ۱۷۰ روستای ریگان در محاصره طوفان و گرد و غبار هستند،بیان کرد: گرد و غبارشدید راه ارتباطی ۶۵ روستای شهرستان را مسدود کرده است.

,

این مقام مسئول در پایان خاطر نشان کرد:تلاش برای بازگشایی این محورها در این شهرستان ادامه دارد و ۱۸ خودروی گرفتار در توفان شن توسط نیروهای امدادی نجات و در شهرستان اسکان داده شدند.

,

باقری:مراجعه ۱۴۷ نفر به مراکز درمانی در ریگان/ پایان هفته طوفان با شدت بیشتری در شهرستان ادامه خواهد داشت

, باقری:مراجعه ۱۴۷ نفر به مراکز درمانی در ریگان/ پایان هفته طوفان با شدت بیشتری در شهرستان ادامه خواهد داشت, باقری:مراجعه ۱۴۷ نفر به مراکز درمانی در ریگان/ پایان هفته طوفان با شدت بیشتری در شهرستان ادامه خواهد داشت,

امین باقری فرماندار ریگان صبح امروز نیز در گفتگو راه آرمان؛ در رابطه با وقوع  گرد و غبار در سطح شهرستان ریگان اظهار داشت : از روز گذشته شهرستان ریگان با طوفان شن مواجه شده است و میزان آلایندگی تا ۲۱ برابر حد مجاز رسید.

, راه آرمان, راه آرمان,

وی گفت :  مدارس روز گذشته به دلیل گرد و غبار و وضعیت موجود تعطیل و در ساعت ۱۲ نیز ادارات شهرستان تعطیل شدند .

,

باقری با بیان این که امروز نیز طوفان در شهرستان ادامه دارد ؛ خاطر نشان کرد : امروز نیز مدارس در شهرستان تعطیل می باشند .

,

فرماندار ریگان عنوان داشت : ۶۵ روستا درگیر طوفان شن در شهرستان شده اند و مسیر جاده ترانزیت چابهار به مدت ۲ ساعت روز گذشته بسته بود که اکنون محورهای مواصلاتی باز هستند .

,

وی بیان کرد : جلسه مدیریت بحران تشکیل شده است و تصمیمات لازم گرفته شده است و طبق آخرین آمار حدود ۱۴۷ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده اند و درمان شده اند .

,

باقری افزود :  پیش بینی می شود که وضعیت امروز نیز همانند روز گذشته باشد و از روز پنج شنبه نیز پیش بینی شده که میزان گرد و غبار در شهرستان شروع شود .

,

فرماندار ریگان با اشاره به این که این بادهای لوکال محلی هستند که سبب گرد و غبار می شوند ، عنوان داشت : بنابراین با پیش بینی هایی از قبل نمی توان مدارس و ادارات را تعطیل کرد .

,

وی ادامه داد : اکنون همه دستگاه ها در آماده باش کامل هستند و پیش بینی شده که پنج شنبه و جمعه طوفان با شدت بیشتری در شهرستان ادامه داشته باشد .

,

, , ,

مهدی رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان سال گذشته در گفتگو با راه آرمان ؛ با بیان اینکه تقریبا ۴۳۰ هزار هکتار کانون بحرانی حساس فرسایش بادی در شرق استان یعنی مجموعه ریگان، فهرج، نرماشیر و بم متمرکز است، گفت: بخشی از طوفان شن در استان متاثر از کویر و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان است و بخشی دیگر تحت تاثیر ارتفاعات ریگان و به طور کلی بادهای شمال وجنوب است.

, راه آرمان, راه آرمان,

عملیات بیابان زدایی در ریگان و شرق استان از سال ۶۰ آغاز شده است

, عملیات بیابان زدایی در ریگان و شرق استان از سال ۶۰ آغاز شده است ,

وی با تصریح کرد: عملیات بیابان زدایی در ریگان و شرق استان تقریبا از سال ۶۰ شروع شده و تا به امروز بالغ بر ۷۵ هزار هکتار عملیات های مختلف در منطقه شرق با محوریت ریگان انجام شده است که ۲۵ هزار هکتار آن مالچ پاشی و ۴۰ هزارهکتار نهال کاری و همچنین سایر عملیات ها بوده است.

,

رجبی زاده با اشاره به اینکه عملیات بیابان زدایی هیچگاه متوقف نشده بلکه بسته به اعتبارات، شدت و ضعف داشته است، ابراز کرد: در یک دهه گذشته به دلیل تشدید خشکسالی ها و اینکه از سال ۸۵ مالچ پاشی در کشور متوقف شده، شاهد این هستیم که بحران طوفان های شن و گرد و غبار در منطقه شرق بیشتر خود را نشان داده است.

,

وی افزود: با توجه به معضلاتی که در یکی دوسال اخیر حساسیت بیشتری روی آن ایجاد شده است، طرح جامع بیابان زدایی در شرق استان تعیین کردیم که حدود ۵۲۸ میلیارد تومان برای یک دوره ۵ ساله نیاز دارد که در این طرح ۱۵ هزار هکتار نهال کاری و ۵ هزار هکتار مالچ پاشی باید انجام شود؛ همچنین عملیات های مختلف در حوزه آبخیز باید انجام شود چرا که این یک طرح جامع است و در همه حوزه ها باید کار شود تا امنیت نسبی در منطقه ایجاد شود.

,

پس از حدود ۱۲ سال عملیات مالچ پاشی در استان آغاز شده است/ عملیات نهال کاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار در ریگان در حال انجام است

, پس از حدود ۱۲ سال عملیات مالچ پاشی در استان آغاز شده است/ عملیات نهال کاری در سطح ۱۰۰۰ هکتار در ریگان در حال انجام است,

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان با اشاره به اینکه هم سازمان جنگل ها و هم استاندار برای شروع کار پیگیر شده است، عنوان کرد: خوشبختانه امسال در بودجه سال ۹۶ برای اولین بار بعد از حدود ۱۲ سال، برای مالچ پاشی اعتبار دیده شد و ما طبق مطالعات باید ۵ هزار هکتار مالچ پاشی انجام دهیم.

,

وی با تاکید بر اینکه مالچ پاشی عملیاتی دشوار است و بالاترین سطح آن را در بین استان های بیابانی آغاز کرده ایم، اظهار داشت: این عملیات از آبان ماه آغاز شده و حدود ۱۲۰۰ هکتار پیشرفت فیزیکی داشتیم که در نرماشیر و ریگان انجام می شود و در سال آینده باقیمانده آن را در ریگان و فهرج انجام می دهیم؛ همزمان عملیات نهال کاری در سطحی حدود ۱۰۰۰ هکتار در ریگان در حال انجام است.

,

رجبی زاده با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات امسال در شرق استان حدود ۷۰ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تأمین اعتباری که در سال آینده انجام می شود، در سطوح بیشتری کار کنیم؛ مالچ پاشی که قطعا در سال آینده تمام می شود و نهال کاری و سایر عملیات هایی که در طرح جامع دیده شده، باید گسترش یابد.

,

وی تاکید کرد: تمام این کارها امنیت نسبی به منطقه می دهد؛ واقعیتی که برای منطقه وجود دارد این است که به دلیل همجواری با کویر، نمی توان گفت شاهد هیچ طوفانی نخواهیم بود بلکه این اقلیم منطقه است اما می توانیم زیرساخت های حیاتی، اجتماعی و مزارع و راه ها را امنیت نسبی ببخشیم تا زندگی جریان عادی خود را ادامه دهد.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان یادآور شد: ما با دو پدیده طوفان های شن و گردوغبار در استان مواجهیم که بسته به اندازه آنها، تعریف متفاوتی دارد؛ اگر اندازه ذرات زیر دو میکرون باشد، گردو غبار و اگر بیشتر ازاین مقدار باشد، طوفان شن گفته می شود که در شرق استان بیشتر با طوفان شن مواجهیم و در سایر نقاط گردوغبار دیده می شود.

,

تزریق اعتبار به موقع و استمرار کارها لازمه موفقیت در محیط زیست است/حضور مسئولین در رفع معضلات منابع طبیعی تاثیر دارد

, تزریق اعتبار به موقع و استمرار کارها لازمه موفقیت در محیط زیست است/حضور مسئولین در رفع معضلات منابع طبیعی تاثیر دارد,

رجبی زاده مطرح کرد: به هرحال بحث های زیست محیطی و حوزه منابع طبیعی با یک پروژه راه سازی فرق دارد؛ گاهی نهالی که در شرق استان کاشته می شود، چندین بار باید واکاری شود چرا که طوفان شن موجب مدفون شدن آن می شود؛ هزینه این کشت مجدد و احیا بسیار بالاست لذا باید مداومت داشته باشد و آنقدر هزینه و سماجت به خرج دهیم تا جنگلی ایجاد شده و به آن امنیت نسبی بدهیم.

,

این مقام مسئول با تاکید براینکه در حوزه منابع طبیعی ومحیط زیست باید اعتبار مناسب و به موقع تزریق شود، گفت: استمرار کارها نیز اهمیت زیادی دارد؛ اگر ۱۲ سال عملیات مالچ پاشی در کشور تعطیل نمی شد، شاید با بخشی از این معضل روبه رو نبودیم.

,

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمان خاطرنشان کرد: آقای جلالی، رئیس وقت سازمان جنگل ها، در طول دوره ۴ ساله مسئولیت خود حدود سه مرتبه به شرق استان آمده و حتی ۲۶ فروردین ماه امسال آغاز مالچ پاشی با حضور ایشان استارت خورد؛ حضور مسئولین، رئیس جمهور و وزرا به ریگان بسیار موثر است که ما در حد خود پیگیر این موضوع هستیم اما مطبوعات ورسانه ها هم باید کمک کنند.

,

طرح ۵۲۸ میلیارد تومانی منابع طبیعی برای ایجاد جنگل دست کاشت و مالچ پاشی

, طرح ۵۲۸ میلیارد تومانی منابع طبیعی برای ایجاد جنگل دست کاشت و مالچ پاشی,

امین باقری نیز سال گذشته در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به طرح ۵۲۸ میلیارد تومانی منابع طبیعی استان ابراز کرد: این طرح را از سال گذشته با  جنگل های دست کاشت و مالچ پاشی آغاز کرده ایم که گفتنی است پس از دوازده سال مالچ پاشی در منطقه  آغاز شد و تا به الان بیش از ۷۰۰ هکتار از کانون های بحرانی در شهرستان ریگان و بخشی هم در نرماشیر مالچ پاشی انجام شده است.

, راه آرمان, راه آرمان,

, , , , ,

امیدواریم مسئولین کشوری، استانی  و شهرستان به منظور رفع این پدیده که ارتباط مستقیمی با سلامتی مردم دارد؛ اقدام اساسی انجام دهند تا شهروندان شرق استان کرمان و به ویژه ریگان بتوانند همچون سایر هموطنان از هوایی پاک بهره مند شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه