اخبار داغ

علی‌رغم وعده مسئولان؛

بلاتکلیفی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه

بلاتکلیفی کشتارگاه صنعتی تربت حیدریه
در شرایطی که میدان دام تربت حیدریه یکی از سه بارانداز اصلی کشور بشمار می رود اما پروژه کشتارگاه صنعتی آن با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی همچنان در بلاتکلیفی به سر می برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تابان تربت؛ تربت حیدریه یکی از سه مرکز بزرگ خرید و فروش دام شرق کشور است که ماهانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار ورود و خروج دام دارد و از میادین دام این شهرستان حتی به کشورهای همجوار صادر می شود

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تابان تربت,

 

,

بر همین تربت حیدریه اساس اصلی ترین مرکز تامین کننده گوشت قرمز شهر مشهد و شهرستانهای اطراف است و روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ راس و در روزهای خاص تا ۵00 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه سنتی شهر تربت حیدریه ذبح و به بازار عرضه می‌شود.

,

 

,

85 درصد مصرف غذایی در کشور فر آورده های خام دامی است و صنعت دام با گردش مالی 30میلیارد دلار درسال بعد از نفت بالاترین گردش مالی را در کشور دارد.

,

 

,

تربت حیدریه دارای 318 هزار راس دام سبک و 12 هزار راس دام سنگین است، همچنین82 واحد مرغداری در شهرستان است.

,

, ,

از آنجا که کشتارگاه سنتی شهر تربت حیدریه با قدمت ۶۵ ساله در محدوده مسکونی و تجاری شهر قرار گرفته است، فعالیت آن با حجم زیاد کشتار دام باعث آلودگی های شدید بهداشتی و زیست محیطی در منطقه شده است که ایجاد یک کشتارگاه جدید صنعتی بسیار لازم و ضروری برای شهرستان و منطقه است.

,

 

,

از همین رو تعدادی از سرمایه گذاران طی چند سال گذشته اقدام به اخذ مجوزات اولیه و جواز تاسیس استقرار کشتارگاه کردندد که بدلیل قرارگیری زمین مورد نظر در انتهای محدوده شرقی حریم شهر تربت حیدریه، اخذ مجوز محیط زیست سه سال بطول انجامید.

,

 

,

در طول سال‌های اخیر پیگیری فراوان و جلسات مکرری از سوی همه مسئولان دست اندر کار برای کشتارگاه صنعتی دام برگزار شد که نهایتا در جلسه ای با حضور استاندار سابق و مسئولان استانی یکی از مهمترین  خواسته های  شهروندان را خروج کشتارگاه فعلی از شهر و ایجاد کشتارگاه صنعتی عنوان و با پیگیری‌های بعدی و جلسات متعدد با مدیرکل سابق حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و تلاش‌های رئیس اداره محیط زیست تربت حیدریه، نهایتا مجوز کشتارگاه صادر و به متقاضی تحویل شد.

,

 

,

این کشتارگاه صنعتی در زمینی به مساحت 7 هکتار و با اعتباری معادل 110 میلیارد ریال درکیلومتر شش محور تربت حیدریه به خواف محدوده روستای مورشک واقع شده است.

,

 

,

این پروژه همراه با زیریاخت های مورد نظر ۵۰ درصد پیشرفت دارد و 52 سوله نگهداری دام سبک، ساختمان اداری، نمازخانه و استراحت گاه دامدران آماده می باشد.

,

 

,

کشتارگاه صنعتی همچنان در پیچ و خم سرمایه گذاری بلاتکلیف مانده است

,

معاون استاندار و فرماندار تربت حیدریه در این خصوص می افزاید: تربت حیدریه بزرگترین بازار دام شرق کشور را در اختیار دارد لذا تکمیل این کشتارگاه علاوه بر اشتغالزایی پایدار و اصولی، رونق کسب و کار را در منطقه به همراه دارد.

,

 

,

علی رستمی اظهار داشت: ساخت کشتارگاه صنعتی در تربت حیدریه با توجه به ظرفیت بالای منطقه و برخورداری از چندین واحد دامپروری بزرگ یکی از نیازهای ضروری است لذا امیدواریم با تعامل سهامداران بتوان کشتارگاه نیمه تمام صنعتی دام را راه اندازی کرد.

,

 

,

فرماندار تربت حیدریه گفت: با راه اندازی این ظرفیت مغفول مانده می ‌توان با کشتار مکانیزه دام و عرضه محصولات دامی حاصل از آن و توسعه صنایع فراوری و بسته بندی گوشت به سودآوری و توسعه اقتصادی و اشتغالزایی دست یافت.

,

 

,

وی افزود: از همه ظرفیتها این شهرستان و استان برای حمایت از سرمایه گذران فعلی استفاده خواهد شد. پیگیر مشکلات موجود سهامداران کشتارگاه صنعتی هستیم اما در صورت کوتاهی، این طرح به سرمایه‌ گذار جدید واگذار خواهد شد.

,

 

,

رستمی ادامه داد: کشتارگاه سنتی دام تربت حیدریه برخی مشکلات و کمبودها داشت که با تلاش مسئولان ذیربط و تجهیز مکان، این کمبودها تا زمان تکمیل ساخت کشتارگاه جدید کاملا رفع شده و ذبح دام در همان محل گاه انجام می شود.

,

 

,

وی گفت: حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در اجرای طرحهای توسعه ‌ای و مورد نیاز منطقه از رویکردهای ستاد دولت در شهرستان است.

,

 

,

به گفته سهامداران این طرح برای تکمیل نیازمند 70 میلیارد ریال می باشد که 50 میلیارد ریال آن در قالب تسهیلات و بقیه سهم آورده شخصی است.
هم اینک در کشتارگاه سنتی تربت حیدریه روزانه 200 راس دام سبک کشتار می شود. تربت حیدریه دارای 295 هزار راس دام سبک و 13 هزار و 100 راس دام سنگین است.

,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه