اخبار داغ

در میزگرد دانشجویی مطرح شد؛

خصوصی کردن مدارس با عدالت آموزشی در تضاد است/ دولت و مجلس عزم جدی در اجرای سند تحول بنیادین ندارند

خصوصی کردن مدارس با عدالت آموزشی در تضاد است/ دولت و مجلس عزم جدی در اجرای سند تحول بنیادین ندارند
خصوصی کردن مدارس باعث ایجاد تفاوت طبقاتی و کیفیت سطح آموزشی بین دانش آموزان مستضعف و متمکن می شود و با عدالت آموزشی در تضاد است. مجلس، آموزش و پرورش را به چشم یک مجموعه مصرف کننده می بیند و بخاطر همین هم به دولت فشار جدی برای اجرای سند وارد نمی کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس ، با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، روند فعلی نظام آموزشی کشور کاربردی تر و کارآمد تر می شود اما پس از گذشت هفت سال از تصویب آن، اهمیت و ضرورت آن برای مسئولین کشور کماکان نهفته است. امری که پس از گذشت دو دهه از هشدار رهبر انقلاب به ضرورت اجرای آن و عدم عزم و اقدام مناسب و کافی برای پیاده سازی این طرح، موج انتقادات به دستگاه اجرایی و قانون گذار کشور را از طرف جامعه فرهنگیان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به دنبال داشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

وضیت فعلی نظام آموزشی کشور و ضرورت اجرای سند تحول و عدم اقبال به آن در میز گرد دانشجویی با حضور فاطمه پولادی، دانشجوی رشته علوم تربیتی و فاطمه کلانتری، دانشجوی رشته علوم اجتماعی از دانشجویان پردیس بنت الهدی صدر دانشگاه فرهنگیان بوشهر، بررسی شد. گزیده ای از این گفتگوی دانشجویی در ادامه می آید.

,

, ,

در آموزش و پرورش به دنبال صرفه جویی در بودجه هستند/ در نظام آموزشی اسلامی، علوم پوزیتیویسمی آموزش داده می شود

, در آموزش و پرورش به دنبال صرفه جویی در بودجه هستند/ , در نظام آموزشی اسلامی، علوم پوزیتیویسمی آموزش داده می شود,

پولادی: وضعیت فعلی آموزش و پرورش بدون اشکال نیست. یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه، مبحث مالی و عدم اختصاص بودجه کافی برای امر آموزش و حقوق معلمان و کارمندان است. در کشورهای پیشرفته، صرفه جویی در وزارت خانه های دیگرشان می کنند و در آموزش و پرورش سرمایه گذاری می کنند ولی در کشور ما  برعکس است و در آموزش و پرورش به دنبال صرفه جویی در بودجه هستند و هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری نمی دانند بلکه هدر دادن بودجه تلقی می کنند و به مقدار لازم اخصاص نمی دهند. این به خاطر اهمیت کمی است که به این وزارت می دهند.

, پولادی:, در آموزش و پرورش به دنبال صرفه جویی در بودجه هستند و هزینه کردن در آموزش و پرورش را سرمایه گذاری نمی دانند بلکه هدر دادن بودجه تلقی می کنند,

در سند تحول بنیادین می خواهند مسیر آموزش و تربیت را به سمت حیات طیبه سوق دهند که از نظر اعتلای معنوی و اجتماعی و علمی به حد مطلوب جامعه آرمانی اسلامی برسیم. اما با روش هایی که در حال حاضر به سمت آن می رویم از این آرمان ها و ارزش ها فاصله می گیریم و باید به فکر اصلاح رویکردها و روش هایمان باشیم.

,

کلانتری: در نظام فعلی آموزش و پرورش در محتوای درسی دچار تضاد جدی هستیم. محتوای فعلی با محتوایی که باید باشد فاصله دارد. در نظام آموزشی اسلامی باید به دنبال آموزش علوم اسلامی باشیم اما علوم فعلی، علوم پوزیتیویسمی و تجربی است و نتوانسته اند با دین مطابقت دهند و هر چه جلوتر می رویم این تضاد، نمایان تر می شود و در حال حاضر به چالشی جدی تبدیل شده است. مثلا در بحث جامعه شناسی، نظام شهری غربی را آموزش می دهند و در آینده همین قواعد غربی در جامعه پیاده می شود.

, کلانتری:, در نظام آموزشی اسلامی باید به دنبال آموزش علوم اسلامی باشیم اما علوم فعلی، علوم پوزیتیویسمی و تجربی است,

, ,

خصوصی کردن مدارس با عدالت آموزشی در تضاد است/ مدارس غیر انتفاعی حیات خلوت نفوذی ها برای اجرای سند 2030 است

, خصوصی کردن مدارس با عدالت آموزشی در تضاد است/ , مدارس غیر انتفاعی حیات خلوت نفوذی ها برای اجرای سند 2030 است,

پولادی: خصوصی کردن مدارس باعث ایجاد تفاوت طبقاتی و کیفیت سطح آموزشی بین دانش آموزان مستضعف و متمکن می شود و با عدالت آموزشی در تضاد است. در گذشته رفتن به مدارس، مخصوص خانواده های دارای طبقه اجتماعی بالا بود که در حال حاضر با پولی کردن مدارس و شهریه بالای این مراکز آموزشی خصوصی، فقط خانواده های دارای قدرت مالی بالا می توانند از مدارس با کیفیت آموزشی خوب استفاده کنند. یکی از دلایل سیاست گذاران دولت که به دنبال  صرفه جویی در آموزش و پرورش هستند، همین هزینه های جاری بالای مدارس دولتی است که با گسترش مدارس غیر انتفاعی در صدد کاهش این هزینه ها هستند.

, پولادی: , خصوصی کردن مدارس باعث ایجاد تفاوت طبقاتی و کیفیت سطح آموزشی بین دانش آموزان مستضعف و متمکن می شود و با عدالت آموزشی در تضاد است.,

کلانتری: مدارس غیر انتفاعی حیات خلوت برخی نفوذی ها با اجرای برنامه های آزمایشی غربی همچون سند 2030 است. هم چنین آسیب های اجتماعی هم در این مدارس به دلیل عدم نظارت کافی از طرف آموزش و پرورش، آمار کمی نیست. کادر آموزشی مدارس غیر انتفاعی با ملاک های معتبر آموزشی گزینش نمی شود و در دست مالکان مدارس است که در حوزه آموزش و تربیت، مشکل آفرین شده است.

, کلانتری: , مدارس غیر انتفاعی حیات خلوت برخی نفوذی ها با اجرای برنامه های آزمایشی غربی همچون سند 2030 است,

, ,

اجرای سند تحول در تقابل با گسترش مدارس غیرانتفاعی و سندهای استعماری هم چون 2030 است

, اجرای سند تحول در تقابل با گسترش مدارس غیرانتفاعی و سندهای استعماری هم چون 2030 است,

پولادی: وزیر آموزش و پرورش امسال در مورد روند اجرایی سند تحول بنیادین گفت که سال 97 سال اجرایی این سند است. اما بعد از گذشت هفت سال از تصویب سند تحول، میزان اجرای سند تحول کمتر از سی درصد است که به طور واقعی تر حدود ده در صد می شود و همین مقدار هم قابل مشاهده نیست.

, پولادی:,

کلانتری: مقام معظم رهبری 20 سال پیش نسبت به تغییرات بنیادین در آموزش و پرورش هشدار داده بودند و خواستار هزینه و سرمایه گذاری در نظام آموزشی کشور و تغییر وضعیت آموزش و پرورش از حالت خمودگی و روزمرگی فعلی بودند. سند تحول بنیادین در سال 90 تصویب شد و اگر اجرا شود نظام آموزشی را دگرگون و کاربردی تر می کند. سند تحول دارای یک سری راهبردهای کلان، 23 هدف و هر هدف دارای راهکارهایی عملی است. مثلا یکی از اهداف، تقویت بنیان خانواده به کمک تربیت اسلامی است و یکی از راهکارهای آن ارائه پودمان آموزشی به خانواده ها و بسته کمکی پیش نیاز ورود فرزند به مدرسه یا تنوع بخشیدن به محیط آموزشی و کاربری تر و عملی شدن فضای آموزشی است. از عمده دلایلی که باعث مقاومت در مقابل این سند می شود، به خاطر عدالت آموزشی و محتوای اسلامی آن است. عملیاتی شدن این سند در تعارض جدی با گسترش مدارس غیرانتفاعی و سندهای استعماری هم چون 2030 است.

, کلانتری: , از عمده دلایلی که باعث مقاومت در مقابل این سند می شود، به خاطر عدالت آموزشی و محتوای اسلامی آن است. عملیاتی شدن این سند در تعارض جدی با گسترش مدارس غیرانتفاعی و سندهای استعماری هم چون 2030 است.,

, ,

سند تحول ابتدا از دانشگاه فرهنگیان با آموزش به دانشجو معلمان شروع شود/ دولت و مجلس عزم جدی در اجرای سند تحول نشان نمی دهند

, سند تحول ابتدا از دانشگاه فرهنگیان با آموزش به دانشجو معلمان شروع شود/ دولت و مجلس عزم جدی در اجرای سند تحول نشان نمی دهند,

پولادی: از جمله دلایل عدم اقبال به اجرای سند تحول، کم اهمیت بودن کیفیت و محتوای نظام آموزشی کشور در بین مسئولان است و دولت و مجلس عزم جدی در رفع این مشکل نشان نمی دهند. در واقع مجلس، آموزش و پرورش را به چشم یک مجموعه مصرف کننده می بیند و بخاطر همین هم به دولت فشار جدی برای اجرای سند وارد نمی کند.

, پولادی:, مجلس، آموزش و پرورش را به چشم یک مجموعه مصرف کننده می بیند و بخاطر همین هم به دولت فشار جدی برای اجرای سند وارد نمی کند.,

کلانتری: در حالی که امسال بیشترین آمار رقمی برای آموزش و پرورش تخصیص داده شده است اما از لحاظ درصدی از کل بودجه کشور، با تقلیل مواجه شده است. بودجه اختصاص داده شده در سال 98 هم برای ردیف هایی هم چون طرح رتبه بندی معلم ها بسیار ناچیز است. در طرح رتبه بندی، مبحث منزلت حقوقی معلم ها و پرداختن به امور پژوهشی مورد نظر است اما عدم اختصاص بودجه کافی برای این طرح و روش های نادرست اجرای آن، موجب عدم اجرای کامل و صحیح طرح شده است. این طرح باید ابتدا از دانشگاه فرهنگیان با آموزش به دانشجو معلمان شروع شود نه از مدارس.

, کلانتری: , ودجه اختصاص داده شده در سال 98 هم برای ردیف هایی هم چون طرح رتبه بندی معلم ها بسیار ناچیز است.,

, ,

دولت با ابلاغ طرح "معلم تمام وقت"، این طرح را "تمام وقت شدن معلم" در سند تحول می داند

, دولت با ابلاغ طرح "معلم تمام وقت"، این طرح را "تمام وقت شدن معلم" در سند تحول می داند,

پولادی: یکی از اشکالات در اجرای دقیق سند تحول، ارائه راهکار های کلی است و تفسیر واحدی از بند ها و راهکار های عملیاتی آن نشده است و هر کسی تفسیری از آن می کند که برای دانشجو و معلمان نامفهوم است. بهتر است تفسیر بومی هر منطقه توسط متخصصان از سند تحول بنیادین صورت بگیرد.

, پولادی:, یکی از اشکالات در اجرای دقیق سند تحول، ارائه راهکار های کلی است و تفسیر واحدی از بند ها و راهکار های عملیاتی آن نشده است ,

کلانتری: در سند تحول بنیادین طرح تمام وقت شدن معلم آمده است، اما به دلیل عدم تفسیر مناسب از بند های سند تحول، دولت با ابلاغ طرح معلم تمام وقت، این طرح را در راستای همین بند از سند تحول می دانند.

, کلانتری: ,

 

,

, ,

کتاب های پرحجم و غیر کاربردی دانشگاه فرهنگیان، مناسب آموزش در مدارس نیست/ معلم ها از پژوهش و بروز شدن با روش ها و مطالب روز، عقب می مانند

, کتاب های پرحجم و غیر کاربردی دانشگاه فرهنگیان، مناسب آموزش در مدارس نیست/ معلم ها از پژوهش و بروز شدن با روش ها و مطالب روز، عقب می مانند,

کلانتری: در دانشگاه فرهنگیان حقوق و مزایا به صرفه نیست و بار علمی دانشجو معلمان با کتاب های پرحجم و غیر کاربردی، مناسب آموزش در مدارس نیست. محتوای کتاب ها هم بر مبنای جامعه شناسی علوم غربی است که کاربردی ندارد.

, کلانتری:,

پولادی: معلم های ما از صبح که سر کلاس می آیند تا ظهر و بعد از آن هم با وجود مشکلات های فراوان زندگی و حقوق ناکافی مجبور به آموزش در مدارس غیر دولتی و آموزشگاه ها و کلاس های خصوصی می شوند و از تحقیق و پژوهش و بروز شدن با روش های آموزشی جدید و مطالب روز عقب می مانند.

, پولادی:,

 

,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه