اخبار داغ

معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمان مطرح کرد؛

فعالیت ۱۳۵مرکز پرورش شتر در کرمان/رشد اشتغال زایی با پرورش حیوانی صبور چون شتر

فعالیت ۱۳۵مرکز پرورش شتر در کرمان/رشد اشتغال زایی با پرورش حیوانی صبور چون شتر
باقری گفت: تا کنون رقمی نزدیک به 1185 میلیون ریال تسهیلات اختصاصی جهت هویت دار نمودن شتر در استان اختصاص داده شده است و اکنون تعداد مراکز پرورش شتر در استان 135واحد است که رقمی معادل 11850 نفر شتر در حال پرورش هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از راه آرمان ؛شرایط اقلیمی فلات مرکزی کشور برای پرورش شتر بسیار مستعد است شتر حیوان منحصر به فرد و سازگار به محیط ‌های گرم و خشک است، پرورش شتر در کشور سابقه‌ای دیرینه  دارد ، صنعت شترداری فوائد بسیار زیادی دارد که عواید زیادی را نصیب بهره برداران خود می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان ,

در حال حاضر پرورش شتر به صورت سنتی در بیابان‌های کشور و یا به صورت صنعتی در برخی استان‌های مرکزی و جنوب کشور رواج دارد

,

شتر علی رغم نیاز کم به آب، علوفه و همچنین مقاومت بسیار بالایی که به بیماری‌های عفونی دارد از جمله مهمترین زمینه‌های اشتغال و منبع درآمد برای روستائیان  به ویژه بیابان نشینان دارند .

,

از این حیوان محصولاتی چون شیر، دوغ، پوست، گوشت ، کرک، کوهان، بچه شتر شرایط برای تجاری سازی محصولات این دام سنگین تاکنون در کشور فراهم نشده بنابراین می‌طلبد مسئولان به این حوزه توجه و حمایت جدی داشته باشند.

,

یک فعال بسیجی و پرورش دهنده شتر در گفتگو با راه آرمان اذعان کرد :  محصولات طبیعی غذایی فاقد دارو و سموم مختلف و دارای خواص درمانی، مورد توجه مصرف کنندگان در سراسر جهان قرار گرفته است لذا شیر و گوشت شتر جزو مهمترین محصولات در این عرصه محسوب می شوند .

, راه آرمان,

وی با بیان اینکه شیر شتر تنها به عنوان یک غذا محسوب نمی شود، افزود: شیرشتر محصولی شفابخش است که می تواند در کمک به درمان بیماری های خاص مورد توجه قرار بگیرد. وجود آنتی بادی ویژه با قابلیت نفوذ قابل توجه به بافت های سرطانی وجود مقادیر ماده شبیه انسولین که در درمان دیابت موثر است و همچنین قابلیت آنتی اکسیدانی، آنتی میکروبی و کاهندگی فشارخون است .

,

این فعال بسیجی اذعان کرد : شباهت بی بدیل شیر شتر به شیر انسان از ویژگی های مهم شیر شتر محسوب می شود زیرا فاقد بتالاکتوگلوبولین است با توجه به اینکه شیر شتر از خواص درمانی فراوانی سرشار است لذا تولید و عرضه شیر شتر در سطح ملی می تواند به افزایش سطح سلامت و بهداشت جامعه و کاهش هزینه های درمانی بیماران خاص منجر شود.

,

این جوان که از تسهیلات اشتغال زایی بسیج سازندگی نیز استفاده کرده بود گفت : تنها حیوانی که بدون دردسر می توان آن را پرورش داد و البته اقتصاد خوبی را از آن به دست آورد شتر است  زیرا اکنون این گوشت و شیر این حیوان جایگاه ویژه ایی را یافته است ، کشور ایران نیز از لحاظ تولید گوشت شتر، در  مقام نوزدهم است و از لحاظ مقدار تولید شیر نیز تولیدی معادل ۴۰ هزار تن دارد .

,

یکی از معاونان وزیر جهاد کشاورزی نیز در متن خبری گفته بود :  حدود شش‌هزار تن از شیر تولید شده در ایران در قالب شیر و دوغ عرضه می‌شود و ۳۴ هزار تن نیز خودمصرفی است تولید گوشت شتر در دنیا معادل ۳۳۶ هزار تن برآورد شده است که سهم آفریقا ۲۳۸ هزار تن و سهم کشورهای آسیایی ۹۷ هزار تن است.

,

از آنجا که شتر مقاومت بالایی در مخاطرات طبیعی دارد، گوشت و شیر آن می‌تواند مصونیت در انسان به‌وجود آورد و علاوه بر آن، شیر شتر به‌دلیل پایین بودن قند می‌تواند مصداقی از شیر رژیمی باشد.

,

علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی استان کرمان نیز در خصوص رشد این صنعت در استان کرمان  به راه آرمان ؛گفت : تا کنون  رقمی نزدیک به 1185 میلیون ریال  تسهیلات اختصاصی جهت هویت دار نمودن شتر در استان اختصاص داده شده است و اکنون تعداد مراکز پرورش شتر در استان  135واحد است که رقمی معادل  11850  نفر شتر در حال پرورش هستند

, راه آرمان,

وی به مشکلات  پرورش شتر در این عرصه اشاره کرد و گفت : وجود خشکسالی های پی درپی، گسترش راه های ارتباطی و جاده ایی که منجر به تصادف با ماشین و قطاربرای این حیوان می شود ، وجود بیماری های ناشناخته، نبود مراتع بیابانی مناسب جهت تغذیه این دام ها و عدم اطلاعات کافی پرورش دهندگان از مشکلات عدم رشد این صنعت شده است .

,

باقری افزود : شیوه پرورش این دام در استان درسه جهت صورت می گیرد که عمدتا به صورت سنتی است اما مصارف آن متفاوت است به طور مثال  در شمال استان تنها برای تولید گوشت و در جنوب شرق استان  برای تولید گوشت و سوارکاری است اما  در سطح استان فقط از گوشت آن استفاده می گردد.

,

علی باقری معاون بهبود تولیدات دامی استان به میزان سرمایه گذاری ردر خصوص رشد این طرح اشاره کرد و گفت :  45 طرح در نقاط  مختلف استان با مبلغ 75000 میلیون ریال است اجرا شده است  لذا امیدواریم این صنعت که با شرایط اقلیمی استان کرمان هم خوانی دارد روز به روز پیشرفت کند زیرا از نظر اشتغال زایی می تواند رتبه برتر این عرصه گردد .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه