اخبار داغ

یادداشت//

آقای رئیس جمهور؛نفت مدتهاست ملی شده است

آقای رئیس جمهور؛نفت مدتهاست ملی شده است
رئیس جمهور در سفر به استان گلستان در شرایطی از برخی اقلام مصرفی ارزان قیمت در جمع روحانیان استان گلستان رونمایی کرد که گویا الطاف همایونی به مردم را یادآوری می کند و شاید به این توجه ندارد که دارایی دولت از آن ملت بوده و نفت مدت هاست که ملی شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت پیری طی یادداشتی نوشت:

رئیس جمهور در سفر به استان گلستان در شرایطی از برخی اقلام مصرفی ارزان قیمت در جمع روحانیان استان گلستان رونمایی کرد که گویا الطاف همایونی به مردم را یادآوری می کند و شاید به این توجه ندارد که دارایی دولت از آن ملت بوده و نفت مدت هاست که ملی شده است و اگرنه دولت غیر از تولیت شرکت های اغلب زیان ده خود عایدی که ندارد هیچ ، باری نیز بر دوش بیت المال به شمار می رود.

حال هزینه کردن از دارایی ملت برای سوبسید و یارانه برای آقای روحانی اینقدر عجیب می آید که آن را در قالب منت به مردم بازگو کند. هر کس نداند مردم ایران خوب می دانند که بخشی از دولتیان نه تنها یک ریال از اموال خود را در مسیر خیرات به خزانه واریز نمی کنند که اگر محدودیت ها و افشا گری ها نبود به کمتر از نجومی گرفتن از بیت المال راضی نبودند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
 
,
اما چند نکته درباره قیاس برخی اقلام در کشور ما با کشورهای منطقه قابل توجه است که اگر جناب رئیس جمهور دقت کنند علت شعار دادن مردم در باره گرانی در پایان سخنرانیشان را درک می کنند.
,
 
,
رئیس جمهور محترم در سخنرانی خود از ارزانی قیمت سوخت در ایران نسبت به همسایگان و کشور های منطقه سخن گفت و اینکه سوخت وسایل حمل و نقل اعم از سنگین و سبک در کشور های همسایه چندین برابر بالاتر از قیمت سوخت در ایران است. ولی گویا به این نکته توجه ندارند که چندین برابر شدن قیمت سوخت ناشی از ارزان کردن قیمت این محصولات از سوی دولت نبوده بلکه با از دست رفتن ارزش پول ملی این فخر برای دولت حاصل شده است وحال این که در کمتر از ۸ سال پیش قیمت بنزین هزار تومان معادل فوب خلیج فارس تعیین شد. بنابر این آقای رئیس جمهور و دولت از این بابت باید پاسخگو باشند نه مطالبه گر و مدعی.
,
 
,
ضمن اینکه برای دولت فخر چندانی نیست که از زیر پای همین ملت نفت و گاز را به رایگان بیرون کشیده و تبدیل به سوخت کرده و لیتری فلان قدر بفروشد. در اغلب کشور های نفتی نیز قیمت سوخت بسیار پائین تر از کشور های غیر نفتی است.
,
 
,
اما درباره قیمت گندم و نان که قوت غالب مردم به شمار می رود و دولت در حال سوبسید دادن است، باید گفت در این مقوله هر چند که رئیس جمهور قسمتی از واقعیت را بازگو می کند و آن سوبسید دادن از بیت المال برای پائین نگاه داشتن قیمت نان و گندم است، ولی به این نکته توجه ندارد که قسمتی از این چرخه به شکل کاملا نا عادلانه از جیب قشر خبازان پرداخت می شود و دولت همانگونه که نتوانسته است بازار بسیاری از اقلام را کنترل کند، با ثابت ماندن درآمد این صنف، ظلم مضاعف به آنها روا داشته و هزینه بخشی از ناکارآمدی دولت به طور مستقیم از جیب شاغلین در این حوزه پرداخت می شود.
,
 
,
لذا در این خصوص هم دولت لطفی نداشته و تبعات ضعف دولت برگُرده بیت المال بوده و اینبار به طور مضاعف از قشر ضعیف خبازان پرداخت می شود.
,
 
,
و فرجام سخن اما فراتر از این مقولات بوده و با مانور های تبلیغاتی و سخنرانی های بدون استدلال اقتصادی نمی توان ناتوانی های دولت را پوشش داد و آنچه درناک تر از این ادعا ها می توان متصور بود اینکه گویا رئیس جمهور هم به رغم ادعای ارکان دولت بر تعیین کننده نبودن آن 5 درصد قیمت ارز دربازار، گویا پذیرفته است که همین قیمت های متورم معیار اقتصادی بوده و بر اساس آن استدلال می کند. این در حالی است که بخشی از مردم فکر می کردند دولت هنوز صحت قیمت های نجومی اخیر را باور نداشته و برای متعادل سازی آن تلاش خواهد کرد و به نظر می رسد همان کورسوی روشنایی در دل مردم با این سخنان رئیس خاموش خواهد شد.
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه