اخبار داغ

مورخ و پژوهشگر کرمانی:

۲۶ دی ماه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود

۲۶ دی ماه مقدمه پیروزی انقلاب اسلامی بود
مورخ و پژوهشگر کرمانی گفت : بنابراین روز ۲۶ دی ماه را باید روز مقدمه پیروزی انقلاب به شمار بیاوریم زیرا اگر شاه کشور را ترک نکرده بود و زمینه حضور امام(ره) فراهم نمی شد شاید ما شاهد پیروزی انقلاب با این سرعتی که شکل گرفت نبودیم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید محمد علی گلاب زاده مورخ و پژوهشگر کرمانی در گفتگو با خبرنگار راه آرمان با اشاره به ۲۶ دی ماه سالروز فرار شاه از ایران اظهار داشت : حرکتی که به زعامت امام خمینی (ره) در حدود سال ۱۳۴۲ شکل گرفت اگرچه برای مدتی در محاق فرو رفت ولی در واقع این تصور باطل و غلط به وجود آمده بود که آن حرکت برای همیشه در سکوت فرو رفته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی گفت : اما به تدریج و با زمینه هایی که به وجود آمد به ویژه تثبیت امام (ره) و حرکت امام(ره) از عراق به فرانسه و سایر وقایع و حوادثی که پیش آمد آن آتش زیر خاکستر را دوباره روشن کرد.

,

تاریخ شناس کرمانی خاطر نشان کرد : بنابراین زمینه ای موجب شد تا قیام همگانی جامعه ما شکل بگیرد و روز به روز این حرکت گسترده تر شد و بعد تازه ای به خود گرفت و در شهرها و استان های مختلف دیگر برخورد فیزیکی و نظامی با مردم دیگر اثر نداشت .

,

گلاب زاده تشریح کرد : شاه صدای مردم و انقلاب آن ها را شنید و اقرار کرد در طول این چند سال در برخی از موارد اشتباهاتی داشته است و اگرچه تعهد کرد می تواند زمینه مناسبی را برای سلطنت شایسته به وجود بیاورد اما همه این تلاش ها بی حاصل و بدون نتیجه بود.

,

مورخ کرمانی ادامه داد : شاید اگر این حرکت شاه در ۱۰ سال قبل شکل گرفته بود به نتیجه مناسبی می رسید ولی وقتی کار از کار گذشت و در حقیقت خواسته های مردم بعد تازه ای پیدا کرد آن وقت این مسئله موجب شد تا ارتش وارد حریم جامعه شود و زمینه ای را به وجود آورد تا برخوردها روز به روز بیشتر و بیشتر شود.

,

وی بیان کرد : حوادثی همانند میدان ژاله تهران و حوادث دیگری یکی پس از دیگری به وجود آمدند و این وضعیت موجب شد تا به بهانه درمان شاه ایران را ترک کند .

,

گلاب زاده تصریح کرد : حرکت شاه به ناکجا آباد باعث شد تا مردم امیدهای لازم را به دست بیاورند و زمینه ای به وجود آمد تا امام(ره) برگردند و فرماندهی را به دست بگیرند و پیروزی شوند.

,

تاریخ شناس کرمانی در پایان افزود : بنابراین روز ۲۶ دی ماه را باید روز مقدمه پیروزی انقلاب به شمار بیاوریم زیرا اگر شاه کشور را ترک نکرده بود و زمینه حضور امام(ره)  فراهم نمی شد شاید ما شاهد پیروزی انقلاب با این سرعتی که شکل گرفت نبودیم .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه