اخبار داغ

با «نمک» ها مراقب باشند

با «نمک» ها مراقب باشند
نمک به عنوان مهم ترین چاشنی غذایی، علاوه بر استفاده در پخت و پز، پای ثابت سفره ایرانی هاست. در حالی که مصرف زیاد این ماده غذایی، تهدید جدی برای سلامت انسان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمک به عنوان یک چاشنی غذایی، نقش مهمی در غذای ما ایرانی ها دارد، بطوریکه این ماده غذایی را می توان در تمامی محصولات و فرآورده‌های غذایی و خوراکی ها، به راحتی یافت. کمتر غذا و خوراکی را می توان یافت که «نمک» نداشته باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی پرنمک می‌تواند خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و آریتمی را افزایش دهد.
,
 
,
فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلبی نامنظم است که منجر به لخته شدن خون و مشکلات دیگر می‌شود. میلیون‌ها نفر در جهان به این مشکل دچارند و در معرض ریسک بیشتری نسبت به سکته و نارسایی قلبی هستند.
,
 
,
نتایج یک پژوهش بر روی ۷۱۶ مرد و زن میانسال فنلاندی در مدت ۱۹ سال؛ نشان داد که ۷۴ نفر از مشارکت‌کنندگان دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند.
,
 
,
پس از بررسی چندین عامل محتمل دیگر شامل سن، چربی بدن، فشار خون و استعمال دخانیات پژوهشگران متوجه شدند که مصرف نمک به تنهایی نسبت مستقیمی با ابتلا به این عارضه دارد و کسانی که میزان نمک بیشتری در غذای آنها داشتند صرفنظر از عوامل دیگر نسبت به کسانی که نمک کمتر مصرف می‌کردند دچار درجه بالاتری از فیبریلاسیون دهلیزی بودند.
,
 
,
این پژوهش پیشنهاد می‌کند که افراد برای پیشگیری از عوارض قلبی مصرف نمک را دررژیم غذایی خود محدود کنند. به ویژه باید در نظر داشت که بسیاری از غذاها و حتی مواد خوراکی آماده همچون غذاهای فرآوری شده میزان بالایی از نمک را در خود دارند.
,
 
,
چاقی در ایران رو به افزایش است
,
 
,
فرشته فزونی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بهبود وضعیت تغذیه یکی از شاخص‌های توسعه‌ دانست و گفت: تغذیه یکی از مسائل مهم و جدی در حوزه سلامت عمومی و توسعه ملی است و بهبود وضعیت تغذیه یکی از شاخص‌های توسعه هر جامعه محسوب می‌شود که همواره موردتوجه برنامه ریزان و مسئولان بهداشتی جامعه قرار دارد.
,
 
,
وی با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های غیر واگیر در تمامی کشورها، الگوی تغذیه‌ای ناسالم  را مهم‌ترین عامل خطر  در بروز بیماری‌های غیر واگیر برشمرد و افزود: فشارخون بالا، رژیم غذایی ناسالم، توده بدنی نامناسب، تحرک ناکافی، دیابت، استعمال دخانیات، آلودگی هوا، خطرات شغلی و کلسترول بالا به‌عنوان عوامل خطر بروز بیماری‌های غیر واگیر معرفی‌شده‌اند که نیمی از این عوامل (فشارخون بالا، رژیم غذایی ناسالم، توده بدنی نامناسب، دیابت و کلسترول) با تغذیه مرتبط هستند. بنابراین برای کاهش ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر در جامعه باید آموزش الگوی صحیح تغذیه موردتوجه قرار گیرد.
,
 
,
به گفته این کارشناس تغذیه، امروزه با توجه به افزایش مصرف فست فودها ، غذاهای آماده  و کم‌تحرکی شاهد شیوع اضافه‌وزن و چاقی در جامعه هستیم و بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته در کشور حدود ۶۰ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال (میانسال و سالمند) دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند.
,
 
,
وی با اشاره به روند رو به رشد بروز چاقی در تمامی دنیا، شیوع  اضافه‌وزن و چاقی در گروه سنی کودکان و نوجوانان را یکی از معضلات حوزه سلامت برشم
,
 
,
رد و خاطرنشان کرد: برنامه‌های متعددی نظیر ترویج تغذیه سالم، فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل چاقی در گروه‌های سنی مختلف به‌ویژه نوجوانان، پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها و مکمل یاری در این راستا انجام می‌گیرد.
,
 
,
ایرانی ها بیش از اندازه نمک می خورند
,
 
,
زهرا عبداللهی رئیس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر مهم‌ترین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شوند و شامل دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن تنفسی هستند، گفت: تغذیه نقش مهمی در کنترل و پیشکیری از بیماری‌های غیرواگیر دارد. در عین حال۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور اضافه وزن و چاقی دارند که خود این عامل دیابت، فشارخون و انواع سرطان‌هاست.
,
 
,
وی افزود: بر همین اساس یکی از اقدامات مهم بازنگری قند، نمک و چربی در محصولات غذایی است و متاسفانه ایرانیان بیش از حد قند، نمک و چربی مصرف می کنند و به همین دلیل باید قند، نمک و چربی در محصولات غذایی کاهش پیدا می کرد که با همکاری صنایع غذایی، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد محصولاتی در بازار داریم که قند، نمک و چربی آنها کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر ۴۰ محصول داریم که قند آنها کاهش پیدا کرده است.
,
 
,
عبداللهی با بیان اینکه مهم‌ترین منبع دریافت نمک در کشور ما نان است، گفت: ایرانی ها به طور متوسط روزانه حدود ۳۱۰ تا ۳۲۰ گرم نان می‌خورند و میزان نمک در نان‌ها ۲ تا ۲.۳  درصد بود. بر این اساس حدود ۶ گرم نمک دریافتی مردم از طریق نان است؛ در حالی که میزان توصیه شده مصرف نمک ۵ گرم در روز است. با بازنگری استانداردها میزان نمک در نان به کمتر از یک درصد کاهش یافت و بنابراین روزانه۳ گرم از نان دریافت نمک می‌شود.
,
 
,
عوارض مصرف زیاد چیپس و اسنک
,
 
,
سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه با بیان اینکه چیپس و اسنک های پف شده یا غلات حجیم شده به دلیل داشتن مقدار زیاد مواد افزودنی نباید بیش از حد مصرف شود، گفت: مصرف زیاد این گونه خوراکی ها، کبد، قلب و جریان خون را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بیماری های مختلف از جمله فشار خون می شود.  
,
 
,
وی تصریح کرد: این دسته از خوراکی ها حاوی مواد افزودنی و نمک های فراوان هستند و مصرف زیاد آنها سلامت بدن را به خطر می اندازد.  
,
 
,
مظهری اظهار داشت: استفاده بی رویه از تنقلاتی که دارای رنگ های خوراکی، نمک و مواد افزودنی اند به عنوان ماده ای سمی برای بدن و اندام های داخلی محسوب می شوند و باید از مصرف زیاد آن پرهیز کرد.  
,
 
,
وی با اشاره بر بیماری های ناشی از رنگ های خوراکی و نمک ها، تصریح کرد: نمک های فراوان موجود در چیپس و اسنک های پف شده زمینه سرطان، فشار خون، آسیب به چشم، قلب و کلیه را ایجاد خواهد کرد.  
,
 
,
بیشترین علت مرگ و میرها در ایران
,
 
,
محمد آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه بیماری های غیر واگیر بیشترین علت مرگ و میر را به خود اختصاص داده است، گفت: دیابت، فشارخون، سکته های مغزی و قلبی، پوکی استخوان، نارسایی های کلیوی و بسیاری از سرطان ها مانند سرطان پستان به عوامل تغذیه ای نسبت داده می شوند و غذا در مرگ و میرهای ناشی از آن تاثیر جدی دارد.
,
 
,
وی با اشاره به اینکه تغییر الگوهای غذایی از فرم سنتی به صنعتی در خانواده ها مسئله بسیار مهمی است، یادآور شد: میزان مصرف روزانه نمک در کشور ما دو برابر میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی است.
,
 
,
منبع: مهر
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه