اخبار داغ

استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مرصاد:

نظارت بر تخصیص ارز دولتی باید بیشتر شود/ توزیع سبد حمایتی کافی نیست

نظارت بر تخصیص ارز دولتی باید بیشتر شود/ توزیع سبد حمایتی کافی نیست
استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به تداوم افزایش قیمتها در بازار گفت: توزیع سبد حمایتی برای کاهش هزینه خانوار کافی نیست و باید نظارت بیشتری بر تخصیص ارز دولتی صورت گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار مرصاد با اشاره به ایجاد رانت در توزیع ارزهای دولتی اظهار داشت: از 20 فرورین 97 که قضیه پلیسی شدن بازار ارز و تخصیص ارز دولتی مطرح شد نظارت بر بازار ارز ضرورت یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  مرصاد,

به گفته این اقتصاددان، زمانی که تفاوت چند هزار تومانی بین نرخ آزاد و دولتی ارز وجود دارد باید دید دولت تا چه اندازه می تواند روی قیمت گذاری و توزیع کالاهای وارداتی موثر باشد باید دید آیا صرف توزیع کالاهای اساسی نظیر مرغ، تخم مرغ و برنج می تواند تاثیری روی هزینه سبد خانوار داشته باشد.

,

وی افزود: در تخصیص ابتدایی، پرونده های کلانی درخصوص تخلفات ارز دولتی تشکیل وعناوینی نظیر سلطان ارز هم پیدا شد همچنین برخی وزارت خانه ها کالایی وارد کردند که اولا مرتبط با فعالیت آنان نبوده، دوما کالا را به صورت نرخ های آزاد قیمت گذاری کردند و این خطر ایجاد یک رانت بزرگ برای مجموعه را افزایش می داد.

,

بغزیان خاطرنشان کرد: در هنگامی که قیمت ها افزایش یافته و دولت هم تنها درصدد توزیع سبد حمایتی است و امیدی به کاهش قیمت کالاها وجود ندارد باید نظارت بیشتری بر تخصیص ارزهای دولتی اعمال شود.

,

استاد اقتصاد دانشگاه تهران افزود: همان گونه که در زمان جنگ توزیع کالا کوپنی بود به همان شکل توزیع کالا انجام شود تا با نرخ کمتر بدست افراد کم درآمد برسد اینکه فقط ارز دولتی به کالاها تخصیص داده شود و صرفا به اعلام توزیع کالاهای اساسی اکتقا شود سبب تبانی، کم فروشی و احتکار خواهد شد در نتیجه اگر نظارتی نباشد منافع ارزی مورد سو استفاده قرار می گیرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه