اخبار داغ

یک مدرس دانشگاه :

استانی شدن انتخابات، چندین برابر شدن هزینه های انتخاباتی را به دنبال دارد/ سرکشی از مناطق محروم به حاشیه می رود

استانی شدن انتخابات، چندین برابر شدن هزینه های انتخاباتی را به دنبال دارد/ سرکشی از مناطق محروم به حاشیه می رود
کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی و مدرس دانشگاه گفت: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی قجری، مدرس دانشگاه  های خراسان شمالی در گفتگو باعصراترک در رابطه با طرح استانی شدن انتخابات گفت: این طرح در دوره های پنجم و ششم مجلس مطرح شده  و در هر دوره فراز و فرودهایی به همراه داشته و شورای نگهبان آن را به دلایلی رد کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

وی ادامه داد: در طرح استانی شدن انتخابات، استان به عنوان حوزه اصلی و هر شهرستان یک حوزه فرعی در نظر گرفته می شود و کسی به عنوان نماینده انتخاب می شود که موفق به کسب بیشترین رای در سطح استان شود.

,

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی افزود:  تمرکز جمعیتی واجدین  شرایط رای دهی در مراکز استان ها باعث ضایع شدن حق رای دهندگان در سایر شهرستان ها میشود و عملا شهرستان های کوچک تر موفق به کسب آرا نمی شوند.

,

وی خاطر نشان کرد: چندین برابر شدن هزینه های انتخابات در طرح استانی شدن انتخابات باعث می شود افراد باسواد  و مستعد که قصد کاندیداتوری را داشته اند نتوانند با افرادی که تمکن مالی بالایی دارند به رقابت بپردازند. 

,

قجری اضافه کرد: این طرح دلیلی در خصوص اینکه چه سود و عایدی برای نظام و مملکت خواهد داشت مطرح نشده است و این یک طرح ناپخته و غیر کارشناسی شده است.

,

این کارشناس ارشد فقه و حقوق اسلامی بیان کرد: از سوی دیگر اینکه در کشور ایران احزاب به صورت قانونی شکل گرفته اند اما بیش از چهار تا پنج حزب فعال نیستند و در استان ها اکثریت فاقد دفتر هستند و برنامه مشخصی ندارند.

,

قجری با اشاره به اینکه براساس نکات ذکر شده در این طرح نمایندگان مجلس از امور جزئی فارغ شوند و در جهت رسیدگی به امور ملی اقدام می کنند، گفت: یک نماینده در وضعیت فعلی به حوزه انتخابی اش کمتر سرکشی می کند حال اگر  استانی شود سرکشی به مناطق محروم غیر قابل امکان می شود.

,

وی هم چنین بحث تقویت احزاب را از مهترین هدف این طرح اعلام کرد و گفت: براین اساس افرادی موفق به کسب رای بیشتری می شوند که تمکن مالی بالایی داشته باشند یا در مراکز استان ها موفق به کسب رای بیشتری باشد و شهرهای کوچک به حاشیه می روند.

,

قجری طرح استانی شدن انتخابات را یک طرح ناقص دانست و گفت: کشور ایران به صورت حزبی فعالیت نمی کند و این زیرساختها در کشور ایجاد نشده، بلکه جناح هایی در بحبوحه انتخابات نام اصلاح طلب و اصولگرا را یدک می کشند و به محض سرد شدن تنور انتخابات منتظر دوره بعدی انتخابات می مانند.

,

وی گفت: همچنین باتوجه به اینکه در سراسر استان های کشور از نظر اقوام و قبیله ها تنوع وجود دارد این طرح باعث می شود که اختلافات قومی و قبیله ای را به دنبال داشته باشد و قدرت به بعضی از اقوام که اکثریت داشته باشند برسد و ما بقی نقشی در به دست گیری قدرت نداشته باشند.

,

قجری در انتها افزود: در صورتی این طرح می تواند موفق باشد که زیرساختها آماده و احزاب تقویت شود و افراد بتوانند از طریق حزبی و گروهی کسانی که می توانند کاندیدا شوند و کسانی که می توانند رای دهند از طریق ساختار یک نظام انتخاباتی سیاسی دقیق در انتخابات حضور داشته باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه