اخبار داغ

کارشناس مسائل حقوقی :

"استانی‌شدن انتخابات" پختگی لازم را ندارد/ بااجرای این طرح شهرهای کوچک فراموش می‌شود

"استانی‌شدن انتخابات" پختگی لازم را ندارد/ بااجرای این طرح شهرهای کوچک فراموش می‌شود
کارشناس مسائل حقوقی گفت: استانی‌شدن انتخابات پختگی لازم را برای حل مشکلات انتخابات را ندارد و ارائه طرحی بینابین متناسب با وضعیت استان‌ها به حل مشکلات کمک می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شاهرخ صالحی کَرهرودی در گفت‌وگو با  صبح قزوین درباره طرح "استانی شدن انتخابات" اظهار کرد: طبق اصل 62قانون اساسی "مجلس" متشکل از نمایندگان ملت است، در این اصل تعلق نمایندگان به شهر، شهرستان و یا استانی خاص قید نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


وی ادامه داد: باتوجه به اینکه صرفا قید "نمایندگان ملت" در قانون اساسی ذکر و سایر موارد به قانون عادی سپرده شده است، استانی شدن انتخابات از نظر قانون اساسی منعی ندارد.

این کارشناس حقوقی ابراز کرد: قانون انتخابات کنونی دارای معایبی است، به همین دلیل استانی شدن انتخابات در چند دوره مجلس مطرح شده؛ نامتناسب بودن آرای اتخاذ شده توسط نمایندگان حوزه‌های مختلف انتخابی یکی از این اشکالات است.

وی توضیح داد: برای نمونه در انتخابات کنونی نماینده‌ای که 2میلیون رأی اخذ کرده با نماینده‌ای که با 30هزار رای به مجلس راه پیدا کرده در یک مکان قرار می‌گیرند، دراین حالت پشتوانه نمایندگان و قدرت چانه‌زنی آنان در مجلس باتوجه به تعداد آرای اخذ شده متفاوت است.

نمایندگان مجلس به هیچ‌کس پاسخگو نیستند
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: در انتخابات کنونی نماینده‌ها در شهرهای کوچک براساس شناخت و شایستگی‌های فردی انتخاب نمی‌شوند، بلکه عمدتا روابط قومی و قبیله‌ای، تبلیغات احساسی و روابط شخصی باعث انتخاب نماینده‌ها می‌شود که یک آسیب به شمار می‌آید.

وی افزود: هم اکنون نماینده‌ها به هیچ کس پاسخگو نیستند، به این معنا که حتی اگر نماینده‌ای در طول 4سال فعالیت خاصی در مجلس نداشته باشد، پس از پایان دوره نمایندگی هیچ شخصی از آن‌ها درباره عملکردشان مطالبه‌گری نمی‌کند.

این کارشناس رسانه بیان کرد: اگر نماینده‌ها برآمده از احزاب باشند، حداقل مطالبه حزبی قابل حصول است؛ مردم می‌توانند از آن احزاب درباره عملکرد، چرایی و معیار انتخابشان پرسش کرده و درصورت عدم رضایت در دوره‌های بعد به آن حزب رای ندهند. 

وی گفت: هم اکنون هر استان از چند حوزه انتخاباتی برخوردار است، با اجرایی شدن انتخابات استانی، دایره حوزه‌ها افزایش یافته و یک استان را دربرمی‌گیرد، که این اقدام نیز به نوبه خود از مزایا و معایبی برخوردار است. 

صالحی کرهرودی اذعان کرد: با استانی شدن انتخابات عدم تناسب میزان آرای نمایندگان برطرف شده و در نتیجه نماینده با تعداد آرای بیشتر که از تمام استان اخذ شده و پشتوانه‌ای قوی‌تر و به مجلس راه پیدا می‌کند. 

وی ادامه داد: در شیوه جدید افراد براساس معیارهای قومی و قبیله‌ای انتخاب نمی‌شوند، بلکه ارائه تخصص خاص و اثبات وجه تمایز برای جلب رای تمام استان و ورود به مجلس ضروری می‌شود. 

این مدرس دانشگاه با بیان اشکالات استانی شدن انتخابات ابراز کرد: با استانی شدن انتخابات این احتمال وجود دارد که نمایندگان صرفا از شهرهای بزرگ و مرکز استان انتخاب شوند و با این اتفاق شهرهای کوچک عملا فراموش می‌شود. 

وی اظهار کرد: اتخاذ روشی بینابین می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند، به این معنا که نه لزوما حوزه‌ها بسیار بزرگ و در سطح استان دیده شوند تا تعدادی افراد از شهرهای بزرگ و خاص به مجلس راه پیدا کنند و نه مدل فعلی اجرا شده و حوزه‌های انتخاباتی بسیار خرد و ناچیز باشند. 

این کارشناس حقوقی ادامه داد: برای استان‌های کوچک امکان برگزاری انتخابات در سطح استان وجود دارد، اما این امکان برای استان‌های بزرگی همچون کرمان قابل اجرا نیست، در این موارد وجود حوزه‌های انتخاباتی کوچک‌تر در چند منطقه ضروری است.

وی تصریح کرد: درواقع استان‌ها از لحاظ وسعت و جمعیت همگون نیستند، بنابراین باید برای هر استان متناسب با وضعیتش نسخه‌ای متفاوت از سایر استان‌ها در نظر گرفت. 

صالحی کرهرودی درباره میزان میل مردم شهرهای کوچک به شرکت در انتخابات استانی عنوان کرد: مداخله و شرکت احزاب در انتخابات راه حل مناسبی است؛ اگر افراد از کانال احزاب انتخاب شوند، کیفیت، کمیت و قضاوت درباره عملکرد حزب قابل مطالبه است. 

استانی شدن انتخابات باید به طور دقیق بررسی شود
وی ادامه داد: با امکان مطالبه گری از عملکرد احزاب، نماینده نمی‌تواند نسبت به شهرهای کوچک و منطقه‌ای خاص بی توجه بوده و بهانه بیاورد؛ چراکه با تحقق این امکان مردم می‌توانند در انتخابات بعدی به آن حزب رای ندهند. 

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: با فعال شدن احزاب، سطح مشارکت مردم از صرف حضور در انتخابات در یک روز معین به مشارکتی فعال و جدی در طول 4سال تبدیل می‌شود که همان مطالبه گری از تشکل‌ها و احزاب است. 

وی درباره امکان افزایش انتخاب افراد وابسته به کانون قدرت در انتخابات استانی ابراز کرد: در شیوه کنونی نیز این مسئله وجود دارد و افرادی که از دسترسی بهتری به تریبون، معرفی خود، گروه‌های حمایتی و ابزارهای مادی برخوردار هستند انتخاب می‌شوند. 

این کارشناس حقوقی بیان کرد: با استانی شدن انتخابات و فعالیت احزاب، نمایندگان احزاب به خدمات رسانی به شهرهای کوچک مکلف می‌شوند، چراکه همین مناطق بخش مهمی از پایگاه‌های رای به شمار می‌آیند. 

وی ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح نمایندگان و احزاب مجبور به پاسخگویی شده و امکان نظارت جدی بر عملکرد نماینده‌ها بوجود می‌آید، این درحالی است که اکنون چنین نظارتی وجود ندارد. 

صالحی کرهرودی در پایان گفت: طرح استانی شدن انتخابات با هدف حل مشکلات فعلی ارائه شده اما از پختگی لازم برخوردار نیست و باید مورد بررسی قرار گیرد. 
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
, نمایندگان مجلس به هیچ‌کس پاسخگو نیستند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, استانی شدن انتخابات باید به طور دقیق بررسی شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه