اخبار داغ

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

خبررسانی نادرست خودکشی، مرگ‌های تقلیدی را بالا می‌برد

خبررسانی نادرست خودکشی، مرگ‌های تقلیدی را بالا می‌برد
کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: خودکشی یکی از مسائلی است که وقتی خبر خودکشی منعکس شود احتمال اقدام به خودکشی بالا برود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لادن محمد زاده در گفت‌وگو با شاخص، اظهار کرد: خبر رسانی در زمینه خودکشی باید به گونه‌ای باشد که اقدام به خودکشی کاهش پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شاخص،,

وی افزود: امروز رسانه‌ها نقش مهمی در بحث سلامت جسم و روان جامعه دارند؛ خودکشی یکی از مسائلی است که وقتی خبر خودکشی منعکس شود احتمال اقدام به خودکشی بالا برود.

,

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: وقتی یک شخصیت معروف اقدام به خودکشی می‌کند اگر خبر آن به درستی منعکس نشود ممکن است باعث افزایش خودکشی‌های تقلیدی از سوی افراد جامعه شود و مرگ ناشی از آن بالا برود.

,

محمد زاده بیان کرد: خودکشی یک عملی نیست که یک دلیل ساده داشته باشد بلکه عوامل پیچیده‌ای دارد که به سلامت روان افراد مربوط می‌شود؛ کسی که از بیماری‌های روانپزشکی مانند افسردگی‌هایی که درمان نشده‌اند، اختلالات شخصیتی و بیماری‌های مزمن رنج می‌برد زمینه اقدام به خودکشی را دارد.

,

وی عنوان کرد: مصرف مواد مخدر، مشکلات خانوادگی، ازدواج‌های اجباری و ناخواسته و ازدواج‌های زودرس و استرس‌ها از عوامل خودکشی است.

,

رسانه‌ها عوامل خودکشی را به مردم معرفی کنند

,

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: رسانه‌ها به جای اینکه خبرهای خودکشی را منعکس کنند بهتر است درباره شناخت عوامل خودکشی با مردم صحبت کنند.

,

محمد زاده گفت: بسیاری از رمان‌ها و کتاب‌ها می‌تواند باعث تحریک افراد برای اقدام به خودکشی شود، برخی از کتاب‌ها خودکشی را یک تصمیم درست و آخرین راه حل نشان می‌دهند که همین مسئله موجب اقدام به خودکشی افرادی می‌شود که خود از عوامل پیچیده روانشناختی رنج می‌برند.

,

وی بیان کرد: تاثیر اخبار و روزنامه‌ها تاثیر زیادی در افکار افراد خواهد گذاشت؛ معمولا افرادی که به خودکشی فکر می‌کنند تردیدهای زیادی دارند و ممکن است مطالعه یک کتاب و یا شنیدن خبر خودکشی به انتهای خط برسند.

,

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به نحوه درست انعکاس خبر خودکشی، افزود: از آنجایی که خودکشی یک موضوع جذاب برای افراد است طبیعتا جذب خبرهای آن می‌شوند.

,

محمد زاده گفت: رسانه‌ها نباید به ارائه اعداد و ارقام و آمارهای خودکشی تکیه کنند بلکه وقتی آمار خودکشی استان را می‌دهند باید با کشور و جهان مقایسه کنند تا وضعیت مطلوب را به مخاطبان نشان دهند و به گونه‌ای نباشد که فراگیری خودکشی را به جامعه القاء کنند.

,

وی ابراز کرد: علت خودکشی را نباید ساده انگارانه بیان شود و در سرتیتر خبرها از واژه خودکشی استفاده نشود و روش خودکشی و اقدام به خودکشی با جزئیات بیان نشود و از انعکاس تصاویر خودکشی خودداری شود.

,

آمار خودکشی در ایران پایین‌تر از سایر کشورهاست

, آمار خودکشی در ایران پایین‌تر از سایر کشورهاست,

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: قبح خودکشی نباید در جامعه ریخته شود و یکی از دلایل اصلی که آمار خودکشی در ایران نسبت سایر کشورها بسیار پایین است، اعتقادات و باورهای دینی است که بسیار کمک کننده است.

,

محمد زاده تشریح کرد: رسانه‌ها بیاد با افراد ذی صلاح در بخش بهداشت و درمان و منابع معتبر همکاری کنند و از وازه “خودکشی موفق” برای خودکشی‌های کامل منجر به مرگ استفاده نکنند.

,

وی عنوان کرد: رسانه نباید عکس افراد و یا نوشته‌هایی را که توسط آن‌ها قبل از اقدام به خودکشی نوشته شده، چاپ کنند و از بزرگ نمایی و هیجان انگیز جلوه دادن اقدام به خودکشی بپرهیزند.

,

کارشناس سلامت دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اصحاب رسانه باید اختلالات روانی و بحران‌ها را توسط متخصص و کارشناسان تعریف کنند و از مردم بخواهند در صورت وجود چنین مشکلاتی به مراکز درمانی روانپزشکی و مراکز مشاوره مراجعه کنند.

,

محمد زاده بیان کرد: تا جایی که امکان دارد مثال‌هایی از کسانی که بحران‌های زندگی را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، در رسانه‌ها منتشر شود تا باعث امید و انگیزه در افراد شود.

,

وی در پایان تاکید کرد: رسانه‌ها عواقب جسمی اقدام به خودکشی که منجر به مرگ نشده از جمله آسیب مغزی در اثر خفگی و فلج را تشریح کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه