اخبار داغ

تولید تلفن همراه ملی برای مسئولان به کجا رسید؟

تولید تلفن همراه ملی برای مسئولان به کجا رسید؟
رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: ما می‌توانیم اینترنت ایرانی- اسلامی داشته باشیم چنانکه اروپایی ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ​موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سردار غلامرضا جلالی در حاشیه نشست مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان رهبری در جمع خبرنگاران با تبیین مسائل مطرح در این نشست گفت: دبیرخانه خبرگان و کمیسیون‌های ذیربط، دغدغه‌ها و مطالباتشان را درباره موضوعات و نگرانی‌های مردمی مرتبط با حوزه فضای مجازی جمع بندی کرده بودند که در این نشست تبیین شد و مسئولان ذیربط میهمان نیز توضیحات لازم را بیان کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: یکی از نکات مهم که در جمع بندی اکثر نمایندگان مطرح شد نگرانی از نبودن کنترل و تسلط دستگاه‌های داخلی بر شبکه‌های اجتماعی بود و موضوع مهم دیگر نفوذ و تهدیدهایی است که از شبکه‌های اجتماعی خارجی علیه کشورمان مطرح است.

,

سردار جلالی گفت: در حوزه مرتبط با مسئولیت بنده تلاش کردم نمونه‌های موفقی از الگوی حکمرانی بر فضای مجازی را که در کشورهای دیگر نیز ایجاد شده است ارائه دهم و پس از آن آسیب‌ها و تهدیدها در این زمینه علیه امنیت ملی را تبیین کردم.

,

وی افزود: در این نشست اعلام کردم که ما می‌توانیم اینترنت ایرانی- اسلامی داشته باشیم چنانکه اروپایی ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به طور جدی پرداخته شود.

,

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر توضیح طرح تولید تلفن همراه ملی برای مسئولان کشور گفت: امروزه گوشی‌های هوشمند ابراز توسعه شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری شده اند و به تعبیری با توسعه کارکردهای این گوشی‌ها، مخاطرات آن نیز به همان اندازه افزایش یافته است.

,

سردار جلالی افزود: تبعات گوشی تلفن همراه هوشمند می‌تواند از نظر قدرت پردازش، قابلیت‌های و دسترسی‌ها با رایانه بسیار بزرگ قدیمی مقایسه شود و کم انگاری در قبال قابلیت‌های این گوشی‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند.

,

وی گفت: امروزه شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر گوشی‌های هوشمند توسعه یافته و طبعاً کارکردهای آن نیز در مقایسه با گذشته بسیار متنوع، جدی و اساسی‌تر شده است.

,

سردار جلالی افزود: به همین علت در صنایع دفاعی کشورمان، نمونه و الگوی اولیه‌ای از سه نوع گوشی هوشمند بومی تولید و در اختیار بخش دفاعی قرار داده شده است.

,

وی گفت: برای بخش‌های غیردفاعی هم منتظر سرمایه گذاری داخلی هستیم تا بتوانیم آن را به مسیر صنعتی و تولید بومی تبدیل کنیم.

,

سردار جلالی در پاسخ به اینکه آیا این گوشی‌های هوشمند ملی در اختیار مسئولان کشوری نیز قرار خواهد گرفت؟ گفت: ما آمادگی داریم که این کار را انجام دهیم، اما در حال حاضر صرفاً بخش‌های دفاعی از آن استفاده می‌کنند.

,

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین درباره تمهیدات لازم برای مواجهه با قطع احتمالی اینترنت از جانب آمریکا گفت: چون تهدیدات آمریکا مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است، این شبکه قطع نخواهد شد یعنی اگر در این باره اقدام کنند خود را از امتیازات بسیاری محروم کرده اند.

,

وی افزود: با این حال ممکن است توسعه تحریم در حوزه خدماتی و سرویس دهی شبکه اینترنت اعمال شود تا ما نتوانیم از همه ظرفیت‌های آن استفاده کنیم.

,

سردار جلالی گفت: تدبیر شورای عالی فضای مجازی این بوده است که با گسترش شبکه ملی اطلاعات بتواند جایگزینی مناسب برای اعمال احتمالی تحریم‌ها در این شبکه ایجاد کند.

,

وی افزود: در این چارچوب ماموریتی را به سازمان پدافند غیرعامل دادند که قابلیت‌های شبکه ملی اطلاعات و کارکردهای آن را در حوزه‌های ضروری مانند بانک‌ها، حوزه انرژی، ارتباطات، حمل و نقل و دیگر عرصه‌ها بطور مرحله به مرحله ارزیابی کنیم.

,

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: براین اساس از ابتدای پاییز رزمایش‌ها و آزمون‌های تخصصی را آغاز کردیم و تاکنون بیش از ۴۰ رزمایش برگزار شده است.

,

سردار جلالی افزود: طبق برنامه و با هماهنگی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی نتایج قطعی مربوط به آزمون‌ها و رزمایش‌های شبکه ملی اطلاعات را ارزیابی می‌کنیم تا مشخص شود که اشکالات کجاست و به چه شکلی باید رفع شود.

,
منبع: مهر
, منبع: مهر]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه