اخبار داغ

گزارش از جلسه کارگروه استانی پسماند مازندران؛

بحث داغ انتقال آب خزر تا نیاز 1500 میلیاردی برای حوزه پسماند مازندران

بحث داغ انتقال آب خزر تا نیاز 1500 میلیاردی برای حوزه پسماند مازندران
جلسه کارگروه استانی پسماند مازندران در حالی با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد که موضوعات داغ و متنوعی در این جلسه مطرح شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، چهارمین جلسه کارگروه راهبردی مدیریت پسماند استان مازندران امشب در محل سالن شماره‌ی یک استانداری و با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رضیان و شاعری نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی، استاندار مازندران، سرپرست معاونت عمرانی استانداری، مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری، تقوی‌فرد رئیس کل دادگستری استان، عبوری شهردار ساری، رضایی فرماندار ساری، محمدپور رئیس سازمان صمت، موسوی مدیرکل منابع طبیعی مازندران و سایر اعضای این کارگروه به دبیری حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمدی تاکامی به ارائه گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی مراکز پسماند در نقاط گوناگون استان پرداخت و گفت: ما در استان مازندران روزانه حدود 3 هزار تن زباله تولید می‌کنیم که از این میزان، یک‌هزار و 700 تن مربوط به شهرها و مابقی آن نیز زباله‌های روستایی است.
 
وی افزود: 28 مرکز دفن زباله در استان مازندران وجود دارد که در داخل این 28 مرکز، 9 ناحیه مشخص شده است که بنا است با ساخت کارخانه‌های زباله سوز و تسویه شیرابه به شهرهای مجاور خود، خدمات دهند.
 
افزایش 30 تا 70 درصدی تولید زباله در مازندران با حضور گردشگران
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری مازندران با بیان اینکه با حضور گردشگران در استان حدود 30 تا 70 درصد  بر میزان زباله‌های استان افزوده می‌شود؛ خاطرنشان کرد: در کلاردشت میزان تولید زباله با حضور گردشگران تا 3 برابر هم افزایش می‌یابد.

این مسئول با بیان اینکه میزان سرانه تولید زباله در مازندران به ازای هر نفر یک کیلوگرم است؛ اظهار کرد: محل دفن شهرهای ساری و رامسر در نزدیکی شهر، تنکابن در جنگل، نوشهر در دامنه جنگل، نور در جنگل، آمل در نزدیکی رودخانه هراز، قائم‌شهر در نزدیکی رودخانه تلار، بابل در جنگل، بابلسر در کنار ساحل، فریدونکنار در نزدیکی ساحل و دریا، کیاکلا در مجاورت شهر، شهرهای زیراب، پل سفید و شیرگاه در دامنه جنگل، جویبار در کنار بافت شهری، نکا در آستانه جنگل، بهشهر و گلوگاه نیز در ناحیه شهری قرار دارد که موجب آسیب‌های فراوانی به دریا، جنگل و منابع آب زیرزمینی شده است.

قطع کمک‌های دولتی حوزه پسماند به شهرداری‌ها از ابتدای امسال
محمدی تاکامی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری، کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها قطع شده است، اعلام کرد: برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره کمپوست و زباله سوز در شهرهای گوناگون استان به حدود یک‌هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم.

وی اضافه کرد: میزان اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه کارخانه زباله سوز بهشهر را 6 میلیارد، ساری 100 میلیارد، قائم‌شهر و آمل 500 میلیارد، بابل 10 میلیارد، بابلسر 15 میلیارد، نوشهر 40 میلیارد و تنکابن را 7 میلیارد تومان اعلام کرد.

دولت به تنهایی قادر به حل معضل پسماند نیست
در ادامه علی‌محمد شاعری، مهمترین معضل استان مازندران را پسماند اعلام کرد و افزود: تجربه‌های موفق کشورهای دنیا که در وضعیت مشابهی با کشور ما داشته‌اند نشان می‌دهد که دولت به تنهایی قادر به حل معضل پسماند نخواهد بود و لذا پای شهرداری‌ها و بخش خصوصی  به این ماجرا باز شد و دولت با حمایت از آن‌ها زمینه را برای حل معضل فراهم آورد.

مشکل پسماند بدون حضور بخش خصوصی حل نخواهد شد
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش پسماند برای بخش خصوصی دارای توجیه اقتصادی نیست و نیازمند حمایت جدی دولت و شهرداری‌ها است، ادامه داد: مشکل پسماند بدون حضور بخش خصوصی حل نخواهد شد و باید دولت و شهرداری‌ها به میدان آمده و با فراهم کردن زیر ساخت‌ها، شرایط مساعد را برای فعالیت بخش خصوصی آماده کنند.

نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه کارخانه کمپوست بهشهر، بسیار بسیار ناقص در حال فعالیت است؛ متذکر شد: این کارخانه هر چند گاه، چندین ماه تعطیل می‌شود و هزینه به روز رسانی آن بسیار بالا است.

شاعری مطرح کرد: این کارخانه گاه 6 تا 7 ماه از مدار خارج می‌شود و از سویی در نزدیکی تالاب بین‌المللی میانکاله قرار دارد.

پسماند نمک را به پسماند زباله در مازندران اضافه نکنیم
وی تصریح کرد: پسماند در مازندران خسارت‌های متعددی را به بار آورده است و خواهش ما ان است که با انتقال آب دریای خزر به سمنان، پسماند دیگری را با نام پسماند نمک به این استان اضافه نکنیم.

محمد علی تقوی‌فرد نیز در بخشی دیگر از این جلسه با بیان اینکه عدالت در حفظ از محیط زیست است، گفت: در دین اسلام نیز ضمن سفارش به حفظ محیط زیست آمده است: " نسبت به تعرض به منابع طبیعی و شکار پرندگان حیا کنید" و این به منزله کسب اجازه در شکار پرندگان مهاجر است.

وی اضافه کرد: پسماند نباید بماند و سازمان محیط زیست یک سازمان عقلایی است که مطابق با عقل است و باید همه از ان حمایت کنند.

ما نسبت به عملکرد مدیران گذشته حوزه پسماند اعتراض داریم
رئیس کل دادگستری مازندران با بیان اینکه ما نسبت به تمام مدیران گذشته در حوزه پسماند، اعتراض داریم؛ تصریح کرد: مدیران، مسئولان و عموم مردم ما توجه شایسته و لازم به محیط زیست را ندارند و باید بپذیریم محیط زیست حد و مرزی ندارد و یک موضوع بین المللی است.

نیاز 1500 میلیاردی مازندران برای اتمام کارخانه‌های نیمه کاره پسماند

استاندار مازندران نیز با بیان اینکه پسماند الویت اول در استان مازندران است؛ گفت: استان مازندران برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره حوزه پسماند نیازمند تخصیص اعتبار یک هزار و 500 میلیارد تومانی در این مقطع زمانی است.

احمد حسین زادگان اظهار کرد: ما بالاخره باید بپذیریم که پسماند الویت اول در استان مازندران است.

وی افزود: اگر قرار باشد شخصیتی را دعوت کنیم و توقع داشته باشیم که او این معضل را حل کند، این مشکل حل نخواهد شد و باید همه دست به دست یکدیگر دهیم تا مشکل را حل کنیم.

این مسئول با بیان اینکه ما نهضت‌های گوناگونی را تحت عناوینی نظیر نهضت آسفالت و درختکاری و غیره ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: بیاییم و نهضت زیست محیطی را هم ایجاد کنیم و مردم را پای کار بیاوریم.

مقام عالی دولت در مازندران ادامه داد: پیشرفت‌های فیزیکی در پروژه‌های در دست اجرای بخش پسماند حاکی از توجه دولت به موضوع پسماند در استان است اما باید بپذیریم دولت هم دارای محدودیت‌هایی است.

حسین‌زادگان تصریح کرد: باید برای حل این معضل، مردم و بخش خصوصی را پای کار بیاوریم و شرایط را برای توجیه اقتصادی بخش خصوصی فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه مازندران از شرایط ویژه ای برخوردار است؛ اضافه کرد: همان طور دریا و جنگل مازندران برای تمام مردم کشور است، موضوع زباله نیز مربوط به تمام مردم کشور است و یک موضوع ملی است.

استاندار مازندران متذکر شد: اگر قرار است معضل زباله در استان حل شود باید این موضوع از مبدأ حل شود و برای این منظور ما بدنبال اجرای طرح اشتراک‌گذاری پسماند در استان هستیم.

مقام عالی دولت در استان یادآور شد: بر این اساس، بنا داریم تا هر مشترک بر اساس میزان تولید زباله هزینه پرداخت کند که این طرح در حال طی مراحل اولیه است.

حسین زادگان تأکید کرد: استان مازندران برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره حوزه پسماند نیازمند تخصیص اعتبار یک هزار و 500 میلیارد تومانی در این مقطع زمانی است.

وی با اشاره به مشکلات شهرداری‌های کوچک در مازندران گفت: شهرداری‌های کوچک در تأمین منابع مالی خود برای پرداخت حقوق پرسنل خود مانده‌اند و باید سهم شهرداری‌ها در حوزه پسماند منطقی‌تر دیده شود و سهم زیادی را به شهرداری‌ها اختصاص ندهیم.

حسین زادگان در بخش پایانی سخنانش به ضرورت ایجاد سازمان مدیریت پسماند در مازندران اشاره کرد و افزود: سازمان مدیریت پسماند در خیلی از استان‌ها دیده شده است اما این موضوع تاکنون در مازندران اجرایی و محقق نشده است.

وی افزود: ما در استان نیازمند به یک، مرکزی هستیم تا امور مربوط به حوزه پسماند در قالب یک سازمان متمرکز و منسجم، پیگیری و انجام شود.


گفتنی است با وجود آنکه از سال 1390 تا به امروز برای ساخت کارخانه‌های کمپوست و زباله سوز در مازندران چیزی نزدیک به 187 میلیارد تومان اعتبار اختصاص و هزینه شده است اما هنوز یک پروژه هم به بهره‌برداری نرسیده است و مدیران ارشد استانی، اعتبار لازم برای پایان این پروژه‌ها را 1500 میلیارد تومان یعنی دو برابر بودجه سازمان محیط زیست کشور و یک‌ونیم برابر بودجه پیشنهادی مجلس برای موضوع پسماند در کل کشور برای سال 98 اعلام کرده‌اند؛ که با این احتساب باید حالا حالاها مازندرانی‌ها منتظر اتمام پروژه‌های در دست اجرا باشند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نقل از بلاغ, بلاغ,
,
,
,
,
,
, افزایش 30 تا 70 درصدی تولید زباله در مازندران با حضور گردشگران,
,
,
,
,
, قطع کمک‌های دولتی حوزه پسماند به شهرداری‌ها از ابتدای امسال,
,
,
,
,
, دولت به تنهایی قادر به حل معضل پسماند نیست,
,
,
, مشکل پسماند بدون حضور بخش خصوصی حل نخواهد شد,
,
,
,
,
,
,
, پسماند نمک را به پسماند زباله در مازندران اضافه نکنیم,
,
,
,
,
,
,
, ما نسبت به عملکرد مدیران گذشته حوزه پسماند اعتراض داریم,
,
,
, نیاز 1500 میلیاردی مازندران برای اتمام کارخانه‌های نیمه کاره پسماند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه