اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

کاهش مشارکت مردمی با استانی‌شدن انتخابات

کاهش مشارکت مردمی با استانی‌شدن انتخابات
یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: در صورت اجرای طرح استانی‌شدن انتخابات احتمال کاهش مشارکت مردمی و همچنین حذف ظرفیت‌ها، استعدادها و نیروهای قدرتمند شهرستانی برای انتخاب شدن وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مصطفی باقرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مشهدپیام، با اشاره به اینکه کارکرد مجلس در جمهوری اسلامی ایران بنا بر قانون‌گذاری بود تا ریل‌گذاری و اجرایی کلان جامعه در چارچوب آن رقم بخورد، گفت: متأسفانه بعضاً فرآیند انتخاب مجلس به نحوی رقم خورده که پارامترهای متعددی در آن حائز اهمیت شده بنابراین نقش مجلس به شدت افول کرده به گونه‌ای که با بررسی کارنامه نمایندگان با فراز و نشیب‌های جدی مواجه هستیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مشهدپیام,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی بیان کرد: مدل نگاه برخی از نمایندگان به موضوعات نه تنها منطقه‌ای نبوده و در خصوص حوزه انتخابیه‌اشان نیست بلکه فقط قبیله‌ای و یا حتی فردی است برای مثال نگاهشان این است که چطور می‌توانند وضعیت فردی خود را بهتر کنند یا رشد دهد.

,

وی تشریح کرد: اتفاقاتی که اخیراً در مجلس رخ می‌دهد، اعم از توهین‌های صورت‌گرفته توسط نمایندگان، مباحثی در حوزه برداشت‌های ویژه یا فیش‌های نجومی، موضوعات فرهنگی که نمایندگان با آن درگیر هستند یا برخی از اتفاقاتی که اخیراً به گوش می‌رسد ناظر به این است که فرای انتخاب و مؤلفه‌های مربوط به آن، مجلس دارای جامعیتی که باید باشد نیست.

,

باقرزاده در خصوص هماهنگی جامعیت با عدالت منطقه‌ای، افزود: اگر بخواهیم فرآیند انتخاب را به نحوی بالا ببریم تا مجلسی در قواره بحث‌های کنگره‌ای یا مجلس سنا داشته باشیم، بخشی از مأموریت و ویژگی‌ها متوجه نمایندگان بوده که همان چارچوب قانون‌گذاری و تصمیمات کلان کشور است و باید انتخاب ما بیشتر در قالب انتخاب خواص و نخبگان تعریف شود، به عبارتی چارچوب‌های مورد نیاز را داشته باشد.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در خصوص اینکه چطور می‌توانیم نمایندگان محلی داشته باشیم که موضوعات فردی افراد را رفع و رجوع کرده یا به صورت ویژه‌تری به مشکلات حوزه‌های انتخابیه بپردازند، ادامه داد: براساس پیش‌بینی قانون موضوعی به نام شورای شهرها یا شورا شهرداری‌ها باید بخش عمده‌ای از این مسائل و مشکلات را برطرف کند و مجلس هم ظرفیت کلان خود را ببیند.

,

وی خاطرنشان کرد: اما در مسیر چهل سالگی انقلاب اسلامی و حرکت رو به جلو، عملاً شورای شهرداری مجبور است فقط به موضوعات مربوط به شهرداری بپردازد و امکان اینکه در این برهه زمانی بخواهد سطح کلان‌تری داشته باشد و به مباحث متعدد یک حوزه انتخابیه بپردازد یا قانون‌گذاری کند، برایش سخت می‌شود.

,

باقرزاده اضافه کرد: بنابراین به این نتیجه رسیدند که با طرح استانی شدن انتخابات مجلس این خلأ را پُر کنند که در خصوص آن دو نکته وجود دارد، یکی اینکه این طرح به شروط مختلفی مفید است، نکته اول اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی می‌خواهند برای انتخابات مقدمه‌سازی کنند یا براساس برنامه لیست ارائه دهند و برای این مدل انتخابات تربیت لازم داشته باشند.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تصریح کرد: به این معنی که افراد را در سطح ملی ببینند این‌گونه که قرار است کار قانون‌گذاری انجام دهد و موضوعات مختلف امنیت ملی، اقتصاد، فرهنگ و چارچوب‌های کلان جامعه را بر مبنای آن تصمیم‌گیری کند و انتخاب‌های خود را به آن فاز برده و افراد را در یک مدل بچینند، نگاه‌های قبیله‌ای، سیاسی و حزبی خود را دخالت ندهند و یک مجلس در این تراز لحاظ کنند بنابراین بخشی مرتبط با تربیت احزاب و گروه‌های سیاسی است.

,

 

,

در صورت استانی شدن انتخابات ممکن است مشارکت در انتخابات کاهش یابد

, در, صورت استانی شدن انتخابات ممکن است مشارکت در انتخابات کاهش یابد,

وی با اشاره به اینکه یک بخش آن ظرفیت‌سازی مردمی است، بیان کرد: باید در نظر داشت که در صورت استانی شدن انتخابات و کمرنگ شدن نقش محل، شهرستان و مناطق محروم، ممکن است مشارکت در انتخابات هم کاهش یابد بنابراین باید برای این موضوع تدبیر سنجیده شود، چه در حوزه تأثیرگذاری شهرستان‌ها و اثری که شهرستان‌ها و نخبگان شهرستانی می‌توانند در سطح کلان ملی بگذارند و چه در حوزه رأی دادن و اینکه با افت مشارکت مواجه نشویم.

,

باقرزاده متذکر شد: با نگاهی به کارنامه احزاب و حوزه اجرایی مجلس و دست‌کم مجلس فعلی مشاهده می‌کنیم که شاید بهتر بود نمایندگان مجلس، یک مجلس کارآمد و قوی را به میدان بیاورند که بتواند خاطره خوشی از مجلس متصور کند و بعد به سراغ مطرح کردن موضوع استانی شدن انتخابات بروند در غیر این صورت با این کارنامه اگر این اتفاق هم رقم بخورد احتمال سه اتفاق وجود دارد.

,

 

,

حذف استعدادهای قدرتمند شهرستانی در صورت استانی‌شدن انتخابات

, حذف استعدادهای قدرتمند شهرستانی در صورت استانی‌شدن انتخابات,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تأکید کرد: در این صورت احتمال کاهش مشارکت مردمی و همچنین حذف ظرفیت‌ها، استعدادها و نیروهای قدرتمند شهرستانی برای انتخاب شدن وجود دارد، زیرا در حال حاضر نیروهای شهرستانی در مجلس از لیست امید یا لیست برخی از اصولگرایان به مراتب قوی‌تر هستند.

,

وی خاطرنشان کرد: به این معنی که نمایندگان حوزه‌های شهرستانی توانسته‌اند اثرگذاری داشته باشند و به اندازه‌ای باسواد، دارای دانش و کلان‌نگر هستند که بعضی از نمایندگان برخی شهرها مانند شیراز، تهران یا اصفهان هم به گرد پای آنان نمی‌رسند و ممکن است با این اقدام این ظرفیت‌ها را از دست بدهیم، زیرا یا چنین گزینه‌ای در مرکز استان شناخته شده نیست و ممکن است از آن استقبال نکند یا گزینه شهرستانی نتواند ظرفیت لازم را برای دعوت از نیروهایش برای اینکه بتواند حداکثر آرا و انتخاب را رقم بزند در اختیار کیرد.

,

باقرزاده متذکر شد: نکته دوم اینکه ظرفیت شهرستان به قدری نیست که بتواند فرد موفق را وارد مجلس کند و در هر دو حالت این فرد وارد مجلس نمی‌شود و به این صورت متأسفانه ظرفیت بسیار بزرگی را از دست می‌دهیم،  بنابراین حذف نیروهای نخبه اتفاق افتاده و ممکن است کاهش مشارکت نیز رقم بخورد.

,

 

,

بی‌توجهی به نظرات جریانات و احزاب سیاسی

, بی‌توجهی به نظرات جریانات و احزاب سیاسی,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره سومین احتمال پس از استانی شدن انتخابات، اظهار کرد: این مورد بیش از همه دارای اهمیت است و به نظر می‌رسد در حال حاضر با توجه به ضعف بسیار بنیادی و اساسی که جریانات و احزاب سیاسی دارند با این اقدام ممکن است مشارکت به گونه‌ای باشد که به آن‌ها ترتیب اثر داده نشود و به نظراتشان توجه نشود.

,

وی تأکید کرد: با این اقدام ظرفیت احزاب و زمینه‌سازی برای ظرفیت بیشتر احزاب در انتخابات فراهم می‌شود یعنی به اصطلاح خطرناکش ممکن است بگوییم طمع کانون‌های قدرت و ثروت برای استانی شدن انتخابات به مراتب بیشتر از حوزه شهرستانی خواهد شد، چون ممکن است شهرستانی‌ها از مرحله دوره قبل که شام، ناهار و پول توزیع می‌شد خسته شده باشند و این بار بخواهند گزینه درستی انتخاب کنند.

,

باقرزاده تصریح کرد: اما در صورت استانی شدن انتخابات کانون‌های ثروت و قدرت می‌توانند در استان‌ها بسیار تعیین‌کننده باشند، به این معنا که می‌توانند با حمایت گسترده از یک لیست و معرفی این لیست در سطح استان نقش بسیار عمده‌ای در عرصه تبلیغات یا به عبارتی معرفی آن‌ها ایفا کنند، سپس از این نماینده انتظارات خاص خودشان را داشته باشند.

,

 

,

استانی شدن انتخابات لازمه مجلس برای کارآمدسازی نیست

, استانی شدن انتخابات لازمه مجلس برای کارآمدسازی نیست,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات، لازمه مجلس برای کارآمدسازی و انتخاباتی که گزینه‌هایی را به میدان آورد که بتواند در این برهه بسیار ویژه انقلاب اسلامی با این حجم از تحریم‌هایی که خارجی‌ها رقم زدند و ایجاد وضعیت بسیار ویژه برای مجلس، نیست بلکه موضوعات دیگری است.

,

وی اضافه کرد: به طور شفاف‌تر ما نیازمند یک رئیس مجلس کارآمد هستیم نه یک رئیس مجلس فوق ستاره سیاسی، همچنین نیاز به نایب‌رئیسان مؤثر و کارآمد در مجلس هستیم نه نایب رئیسی که خود اولین کسی است که فحاشی در مجلس را آغاز کرده است، یا نایب رئیسی که در مجلس از گزینه‌هایی حمایت کرده که صددرصد دارای اشکال بوده‌اند.

,

باقرزاده افزود: ما نیاز به رؤسای کمیسیونی داریم که در پرونده 3 هزار میلیاردی خاوری و امثال آن اثربخش نبودند، همچنین نیازمند مجلسی هستیم که ریاست آن تأثیر ویژه‌ای در عرصه تعیین رؤسای کمیسیون‌ها یا تعیین فضای رأی به یک موضوع نداشته باشند، در مجموع نیازمند رئیس مجلس و گزینه‌هایی در هیئت رئیسه هستیم که برجام را در 20 دقیقه تصویب نکنند یا چشمانشان را به راحتی بر روی نظرات متخصصان کشور در خصوص موضوع FATF  به ویژه زیرسندهای پالرمو و CFT نبندند و طرحی را مصوب نکنند.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی تأکید کرد: این‌گونه مجلس دارای ویژگی‌هایی است که در انتخابات استانی رقم نمی‌خورد بلکه در انتخاب گزینه‌های بهتر و کارآمدتر رقم می‌خورد و کارآمدی یک گزینه لزوماً در انتخابات استانی نیست، هرچند که انتخابات استانی می‌تواند بخشی از بهبود باشد اما در عین حال می‌تواند زمینه‌ای برای بدتر شدن اوضاع نیز باشد.

,

وی یادآور شد: ما نیاز به مجلس، رئیس مجلس و نایب رئیسان مجلسی داریم که به شدت نسبت به اشرافیت در نمایندگان حساس باشند تا کیان و جایگاه مجلس را حفظ کنند زیرا اساسا حرمت امام‌زاده به متولی‌اش است.

,

باقرزاده متذکر شد: در حال حاضر مشاهده می‌شود که براساس معیار و ساختارهای انقلاب اسلامی، نایب رئیسان و رئیس مجلس دارای قابلیت بسیار زیادی هستند که نسبت به آنان انتقاد شود و بخش زیادی از این انتقادات هم وارد است.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی کشور تصریح کرد: اگر همین تغییر رقم بخورد به طبع افرادی که در مجلس هستند هم تغییر کرده و رویه دیگری را در پیش می‌گیرند اما هنگامی که این‌ها به عنوان ملوک مجلس باشند طبیعتاً عموم جامعه هم افرادی هم انتخاباتی رقم می‌زنند و نمایندگی را انتخاب می‌کنند که ممکن است براساس مدل کنونی باشند بنابراین یا افرادی را تَکرار می‌کنند یا مدل دیگری از مجلس می‌سازند که ناکارآمدترین مدل مجلس در طول انقلاب اسلامی می‌شود.

,

وی با تأکید بر اینکه بنابراین پارامترهایی که برای یک مجلس کارآمد مورد نیاز است لزوماً در بحث استانی شدن انتخابات مجلس با به عبارتی منحصر در این موضوع نیست، اظهار کرد: در حال حاضر نمایندگان کارآمدی وجود دارند که در فرآیند انتخابات استانی نیستند و اتفاقاً شهرستان‌هایی که دارای دُز بالاتری از تفکر و فرآیند فکری انقلاب اسلامی هستند توانسته‌اند نماینده‌ای در مجلس قرار دهند که علاوه بر شجاعت و صلابت، علم مورد نیاز را داشته است بنابراین توانسته نیروی مقتدری در مجلس باشد.

,

 

,

آگاهی بنیان آزادی است

, آگاهی بنیان آزادی است,

باقرزاده تأکید کرد: در صورتی که رسانه‌ها به میدان بیایند به نحوی که رسالت خودشان را در آگاهی دادن و به اصطلاح تشخیص سره از ناسره برای مردم تعریف کنند، ما می‌توانیم یک بستر نقد بسیار زیبا و کارآمد برای نقد شخصیت‌ها و افراد گوناگونی که در زمان‌های مختلف در معرض انتخاب قرار می‌گیرند در جامعه فراهم کنیم.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی متذکر شد: به عبارت ساده‌تر اساساً آگاهی بنیان آزادی است یعنی اگر کسی بخواهد به طور آزاد یک انتخاب را رقم بزند، فکرش راحت باشد و انتخابش بر مبنای برخی از بداخلاقی‌های انتخاباتی از لحاظ فرآیند سیاسی، فرهنگی، علمی و چه از نظر پولپاشی نباشد، نیازمند این است که رسانه نقش خود را به شکل بی‌نظیری ایفا کند و هنگامی که رسانه نقش خود را به طور بی‌نظیر ایفا کرد قطع به یقین بستر نقد فراهم می‌شود.

,

وی اضافه کرد: در این صورت افراد براساس کارنامه و فرآیند فکری‌شان ناظر به اتفاقات روز جامعه ارزیابی می‌شوند به این معنی که با بررسی مجلس در حال حاضر عملکرد آن را نسبت به موضوع اقتصاد مقاومتی نقد کرده و به راحتی به آن نمره زیر 5 از 20 بدهند.

,

 

,

رسانه باید برای مردم شفاف‌سازی کند

, رسانه باید برای مردم شفاف‌سازی کند,

باقرزاده تشریح کرد: اگر این اتفاق برای مجلس رقم بخورد و رسانه برای مردم شفاف کند که بزرگترین معضل و مشکلی که امروز دارند معیشت‌شان بوده و بزرگترین پارامتری که می‌تواند معیشت را بهبود بخشد نه در نیویورک رقم می‌خورد، نه لوزان و نه ژنو و براساس الگوی اقتصاد مقاومتی آنچه نیاز است در همین کشور است، اما چون این الگو برای این مجلس، رئیس، کمیسیون‌ها و نماینده‌ها هیچ اهمیتی ندارد، مشکل معیشت حل نشده است بنابراین مردم در فرآیند انتخاب بنگرند تا ببینند چه افرادی می‌توانند این معضل را حل کنند.

,

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: اگر رسانه از طریق کاری که خودش انجام می‌دهد و محتوایی که تأمین، گردآوری و منتشر می‌کند و همچنین با استفاده از گفت‌وگوهایی که می‌تواند بهترین مدل انتشار آگاهی باشد، پای کار آید می‌تواند به یک انتخاب بسیار هوشمندانه در مسیر انقلاب اسلامی کمک کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه