اخبار داغ

انگیزه مهاجرت معکوس در ذهن شهروندان روبه افزایش است/آیا کهگیلویه و بویراحمدی ها به مهاجرت معکوس فکر می کنند؟!

انگیزه مهاجرت معکوس در ذهن شهروندان روبه افزایش است/آیا کهگیلویه و بویراحمدی ها به مهاجرت معکوس فکر می کنند؟!
آنچه همیشه درباره زندگی در روستا شنیده‌ام، امکانات کم و مهاجرت از روستا به شهر بوده است، اما برخی افراد این معادله را به هم زده‌اند و از شهر به روستا مهاجرت می کنند اما آیا در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد این گونه است؟!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  صبح زاگرس،مسئله‌ مهاجرت به صورت مهاجرت از روستا به شهر، از شهر به روستا از روستا به روستا یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ در جامعه اتفاق می‌افتد. شکل غالب مهاجرت در اکثر کشورهای جهان سوم از جمله ایران، حرکت یک‌سویه و عموماً بدون بازگشت روستاییان به شهرها است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح زاگرس,

 

,

 آنچه همیشه درباره زندگی در روستا شنیده‌ام، امکانات کم و مهاجرت از روستا به شهر بوده است، اما برخی افراد این معادله را به هم زده‌اند و از شهر به روستا مهاجرت می کنند.

,

 

,

اما طی دهه‌ی اخیر به نظر می‌رسد در نواحی روستایی کشور الگوی دیگری از مهاجرت تحت عنوان مهاجرت معکوس شکل گرفته است. به‌طوری که در نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ تعداد مهاجرین معکوس (شهر به روستا) بیش از مهاجرت روستا به شهر بوده است. 

,

نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها

, نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها,

در واقع مهاجرت معکوس در این دوره ها بر خلاف دوره‌های قبل، بیش‌تر از مهاجرت روستا به شهر بوده است. از آنجا که هرگونه سیاست‌گذاری و آینده‌نگری در نواحی روستایی با ساختار جمعیت به طور مستقیم و غیر مستقیم ارتباط پیدا می‌کند،اما شناخت مقصد مهاجران در مهاجرت معکوس و تحلیل الگوهای جابه‌جایی جمعیت و عوامل مؤثر بر آن اهمیت به‌سزایی دارد. 

,

 

,

به عبارتی دیگر و  با توجه به مفهوم مهاجرت، بازگشت مجدد مهاجرین به موطن اصلی خود برای زندگی به دلایل گوناگون، منجر به بروز پدیده مهاجرت معکوس می‌شود. مهاجرت معکوس در ایران بیشتر به بازگشت مردم از شهرهای بزرگ به شهرهای کوچک و یا از شهر‌ها به مناطق روستایی مربوط می‌شود.

,

 

,

 به دلیل اینکه قاعده‌ای منسجم برای مهاجرت وجود ندارد، علل و انگیزه‌ها برای مهاجرت گوناگون و در عین حال مکمل یکدیگرند. بر اساس مطالعات صورت گرفته بیشتر مهاجرت‌ها به شهرها یا روستاهای کوچکتر ناشی از مشکلات اقتصادی است.

,

 

,

اما در استان کهگیلویه وبویراحمد که مهد فعالیت های آزاد و کشاورزی است،انگیزه مهاجرت معکوس افزایش یافته است بطوری که با گفتگویی ساده با مردم این استان چنین موردی مشهود است.

,

نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها

, نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها,

برخی شهرستان ها نیز از این مورد به دور نیست و شهروندان این مناطق که به گفته خودشان دلایل اقتصادی علت اصلی افزایش این انگیزش هست،در گوشه ای از ذهنشان به چنین موردی فکر می کنند.

,

 

,

از هدف‌های مهم این مورد شناخت و ارزیابی آن دسته از عوامل اقتصادی هست که در ایجاد انگیزه برای مهاجرت شهروندان به شهرهای کوچک‌تر و یا روستاها مؤثر است.

,

 

,

در مواردی دیگر نیز روند رو به رشد مهاجرت از روستا به شهر محصول عدم وجود امکانات اشتغالزایی و توانمندسازی اقتصادی و پایدارسازی صنعت خوداشتغالی و همچنین رفاهی و بهداشتی در روستاها است.

,

 

,

اما با مهاجرت از روستا به شهر که بیشتر با هدف دستیابی به رفاه و زندگی بهتر انجام می شود،نه تنها مشکلات روستاییان مرتفع نمی شود،بلکه بسیاری از مشاغل خاص روستا همانند کشاورزی،دامپروی و مشاغل وابسته نیز از بین می روند.

,

نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها

, نتیجه تصویری برای مهاجرت به روستاها,

​این درحالیست که در شهرستان ها و کلان شهرها مواردی همچون افزایش هزینه های مسکن,هزینه های جاری,هزینه های غذایی و هزینه های خرید ملزومات یک مسکن و غیره باعث افزایش انگیزش مهاجرت معکوس در این مناطق میشود.

,

 

,

حال مسئولان میتوانند با کنترل موارد ذکر شده باعث مهاجرت ها شده و بتوانند علاوه بر حفظ محصولات کشاورزی در روستاها ،باعث عدم مهاجرت معکوس شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه