اخبار داغ

نماینده سابق مجلس:

با استانی شدن انتخابات، مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند

با استانی شدن انتخابات، مشارکت مردم کاهش پیدا می‌کند
بخشایش اردستانی گفت: با استانی شدن انتخابات مجلس مشارکت مردم کم می شود مانند انتخابات خبرگان رهبری چون استانی است مشارکت کاهش پیدا می کند به همین خاطر تصمیم گرفته شد انتخابات خبرگان رهبری با انتخابات مجلس همزمان برگزار شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ احمد بخشایش اردستانی در گفتگو  با خبرنگار قم فردا، با اشاره به استانی شدن انتخابات مجلس، اظهار داشت: با استانی شدن انتخابات مجلس موافق نیستم اگرچه استانی شدن انتخابات یکسری معایب و محاسنی دارد، طبق قانون انتخابات و طبق قانون اساسی حوزه‌های اصلی انتخابات باید شهرستان ها باشد مردم شهرستان ها وقتی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنند احساس می کنند زیاد تأثیرگذار نیستند اما همان شهرستان در انتخاب نماینده شهر تأثیرگذار است و می تواند به نماینده خودش مراجعه کند.

وی تصریح کرد: اگر انتخابات مجلس استانی شود نماینده به آن شهر رسیدگی می‌کند با استانی شدن انتخابات مجلس مردم شهرستان ها ضرر می کنند و صدای آن‌ها در مجلس شنیده نمی‌شود در این طرح استانی شدن نمایندگان باید10 درصد آراء را کسب کنند 10 درصد عددی نیست که نتوان کسب کرد پس فکر نماینده از شهر به استان می‌آید که یک مزیت است اما عیب بزرگ این است که نمایندگان دیگر به فکر شهرهای کوچک نخواهند بود.

نماینده سابق مجلس گفت: بعد از استانی شدن انتخابات مردم شهرها دیگر دستشان به مقامات کشوری نمی رسد، طبق قانون، اصل بر شهرستانی بودن است نه استانی بود وقتی انتخابات استانی می شود هزینه های یک کاندیدای مجلس افزایش پیدا می کند نماینده باید 10 درصد رأی شهر خودش را کسب کند اما برای بقیه آری باید در 20 شهر دیگر ستاد بزند که فقط باعث افزایش هزینه نماینده گان است.

دردسرهای انتخابات استانی زیاد است

وی خاطرنشان کرد: با استانی شدن انتخابات قبیله گرایی، حزب بازی و به شدت رشد می کند 220 حزب در کشور وجود دارد اما همه این ها خانوادگی است با استانی شدن انتخابات نماینده  به جای مراجعه به مردم باید در مقابل این احزاب خانوادگی سر خم کند و افراد مستقل نمی توانند وارد صحنه رقابت انتخاباتی شوند احزاب ایران هم احزابی نیستند که بعد از انتخابات پاسخگوی عملکردشان باشند، دردسرهای انتخابات استانی زیاد است.

بخشایش اردستانی افزود: متأسفانه فضای معیشت مردم با این مدیریت دولت خیلی بد شده است و مردم از نظام و دولت ناراضی می‌شوند و به جای حل مشکلات اصلی به دنبال حل مشکلات صوری هستند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: در 4 دوره گذشته مجلس نمایندگان که در مجلس حضور دارند به تصور اینکه چند مصاحبه ملی انجام داده اند احساس می کنند ملی شدند و دیگر رقبا در شهرستان ها نمی توانند در صحنه انتخابات با آن‌ها رقابت کنند و همیشه در سالهای سوم و چهارم هر دوره اصرار بر استانی شدن انتخابات مجلس دارند.

شورای نگهبان با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است

وی اظهار داشت: بزرگترین ضرر کننده استانی شدن انتخابات مردم شهرها هستند و در نتیجه بزرگترین ضرر کننده نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود چون وقتی یک شهر را از نمایند خالی کردند باید قانون هم  تغییر کند و افرادی مانند فرماندار و اعضای شورا شهر اختیارات بیشتری داده شود و وقتی به این‌ها اختیارات بیشتری داده شد آن‌ها به مرکز اتصال ندارند تا بتوانند مشکلات شهرها را مرتفع کنند.

نماینده سابق مجلس افزود: البته مشکلی هم که در خصوص نماینده گان شهرها در زمان بررسی و لوایح است این است که  حواسشان به حوزه های انتخابیه است البته اگر اینکه بخواهند در شهرها هم پروژه های ملی انجام شود خوب است.

بخشایش اردستانی بیان داشت: تا جایی که اطلاع دارم شورای نگهبان با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است اما ممکن است این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود، با استانی شدن انتخابات فکر نمایندگان یک درجه تعالی پیدا می کند و بیشتر به مشکلات کشور می پردازند و کمتر به فکر مسائل شهرستان ها هستند اما این مسئله ضررهایی هم دارد.

وی تأکید کرد: با برگزاری انتخابات مجلس در بعد شهرستانی انرژی مردم تخلیه می شود ، با استانی شدن انتخابات مجلس مشارکت مردم کم می شود مانند انتخابات خبرگان رهبری چون استانی است مشارکت کاهش پیدا می کند به همین خاطر تصمیم گرفته شد انتخابات خبرگان رهبری با انتخابات مجلس همزمان برگزار شود.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, قم فردا, قم فردا,
,
,
,
,
,
, دردسرهای انتخابات استانی زیاد است,
,
,
,
,
,
,
,
, شورای نگهبان با استانی شدن انتخابات مجلس مخالف است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه