اخبار داغ

کارشناس حوزه بانوان و خانواده:

حضرت فاطمه (س) الگویی بارز در بندگی خدا بود

حضرت فاطمه (س) الگویی بارز در بندگی خدا بود
کارشناس حوزه بانوان و خانواده عنوان کرد: توجه حضرت فاطمه(س) در فرزندداری می‌تواند الگویی مناسب برای بانوان باشد و توجه آنان را به این مسئله بیشتر کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طاهره‌بیگم سیدی در گفت‌وگو با  صبح قزوین، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) پیش از ازدواج و پس از رحلت حضرت خدیجه (س) به عنوان مادری فداکار در کنار پیامبر گرامی اسلام (ص) حضور داشتند و پس از ازدواج نیز نقش همسری خود را در کنار امیرالمؤمنین به بهترین نحو در تمام حوزه‌های خانوادگی، فرهنگی، اجتماعی و سایر عرصه‌ها ایفا کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح قزوین,


کارشناس حوزه بانوان و خانواده با بیان اینکه همتایی جز امیرالمؤمنین برای حضرت فاطمه (س) و همتایی جز فاطمه (س) برای امیرالمؤمنین وجود نداشته است، افزود: نقل است هنگامی که امیرالمومنین (ع) شبانه فاطمه زهرا (س) را دفن می‌کردند، زانوانشان توان ایستادن نداشت و این غم عظیم نشان دهنده جایگاه والای بی بی دو عالم در زندگی ایشان بوده است.

وی ضمن اشاره به جایگاه رفیع حضرت فاطمه (س) در خانواده به عنوان همسری همراه و مادری آگاه و دلسوز بیان کرد: حضور حضرت فاطمه(س) به عنوان معلم و مبلغ دین اسلام بسیار مشهود بود، به گونه‌ای که منزل ایشان به عنوان محلی برای پاسخگویی به نیازهای فکری و اندیشه‌ای بانوان عصر خویش بوده است.

سیدی به مشارکت سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و گفت: در جنگ احد حضرت فاطمه (س) به همراه ۱۳ تن از زنان دیگر با تامین آب و غذا و مداوای مجروحان از جنگجویان اسلام پشتیبانی می‌کردند و حضور مؤثری داشتند که این مسئله به روشنی گویای فعالیت سیاسی و اجتماعی ایشان بوده است.

وی ادامه داد: عزاداری سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) برای حمزه سیدالشهدا در جنگ احد نیز یکی دیگر از مصادیق مهم حضور ایشان در عرصه‌های مهم و حیاتی اسلام بوده است. 

این کارشناس حوزه خانواده ادامه داد: در جنگ احزاب و هنگام حفر خندق حضرت فاطمه (س) با پختن نان گرم از رسول گرامی اسلام (ص) و امیرالمومنین پذیرایی می‌کردند و حضور اثرگذار ایشان در وقایع بیرون از منزل گویای حضور و فعالیت سیاسی این بانوی بزرگوار بوده است.

وی اضافه کرد: هنگامی که حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) از پیامبر (ص) درخواست می‌کنند که وظایف هر کدام را مشخص کنند، حضرت رسول (ص) می‌فرمایند فاطمه (س) کارهای داخل خانه و علی (ع) امور بیرون منزل را انجام دهد و این تقسیم وظایف از سوی ایشان سبب می‌شود که حضرت فاطمه (س) بسیار خوشحال شوند. 

سیدی بیان کرد: روزی سلمان فارسی برای پیگیری کاری از سوی رسول گرامی اسلام (ص) نزد حضرت زهرا (س) در منزل شرف یاب می‌شوند و ایشان را همزمان در حال انجام امور دشوار منزل و فرزنداری می‌بینند و از حضرت (س) درخواست می‌کنند که نگهداری از کودکان را به ایشان بسپارند؛ اما حضرت فاطمه (س) می‌فرمایند فرزندانم به من بیشتر احتیاج دارند و شما در امور خانه‌داری کمک کنید.

وی ادامه داد: این دقت نظر حضرت فاطمه(س) در فرزندداری می‌تواند الگویی مناسب برای بانوان باشد و توجه آنان را به این مسئله بیشتر کند که در زندگی خانوادگی آنان فرزندداری و همسرداری چه درجه‌ای از اولویت را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس امور خانواده افزود: اگر زنان جامعه بتوانند سیره عملی و رفتار حضرت فاطمه زهرا (س) را در تمام عرصه‌ها برای تربیت فرزندان و همسرداری سر لوحه کار خود قرار دهند، قطعا بسیاری از مشکلات اساسی در حوزه اجتماعی، فرهنگی و مسائل دیگر حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کودکان و جوانان در خانواده خود علیه خطرات و آسیب‌های اجتماعی واکسینه نمی‌شوند، تشریح کرد: بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم تربیت صحیح دینی و نداشتن توجه کافی به پرورش درست فرزندان در خانواده است.

مباهله یکی دیگر از نشانه‌های حضور سیاسی حضرت زهرا(س) 
این مسئول ادامه داد: چنانچه بخواهیم زندگی حضرت زهرا (س) را معاصر سازی کنیم، نمونه‌ای از عملکردهای ایشان در تمام حوزه‌ها می‌تواند برای زنان جامعه ما مصادیق بارز عملی برای تربیت دینی فرزندان و همراهی با همسرانشان باشد.

وی با اشاره به مسائل اقتصادی جامعه و با استناد به روایات تاریخی، اظهار کرد: حضرت علی (ع) می‌فرمودند هنگامی که با ناراحتی از تمام مسائل خارج از منزل وارد خانه می‌شدم به محض اینکه چهره زهرا (س) را می‌دیدم تمام مشکلات خود را فراموش می‌کردم.

کارشناس مسائل خانواده در ادامه تشریح کرد: با وجود مشکلات معیشتی خارج از منزل زنان ما می‌توانند با الگوگیری از حضرت فاطمه (س) مأمن و پناهگاهی مناسب برای آرامش همسران خود باشند و نقش همسری خود را به خوبی و با توجه به سیره عملی این بانوی بزرگوار ایفا کنند و سبب تحکیم بنیان خانواده خود شوند.

وی گفت: مادران شهدا با تربیت دینی فرزندان خود و زنان سرپرستان خانوار با همت و تلاش در جهت تامین نیازهای زندگی و با اتکا به آموزه‌های دینی و الگوگیری از زندگی حضرت فاطمه (س) توانسته‌اند برای خود و جامعه بسیار مفید و اثربخش باشند.

سیدی، ماجرای مباهله را نیز یکی دیگر از نشانه‌های حضور سیاسی حضرت زهرا (س) دانست و عنوان کرد: پس از رحلت حضرت محمد (ص)، درک معنای واقعی بیعت در غدیر توسط حضرت فاطمه زهرا (س) سبب شد تا ایشان در تمام مراحل پشتیبان و حامی حضرت علی (ع) باشند. 

وی ادامه داد: حضرت فاطمه (س) پس از رحلت رسول گرامی اسلام (ص) و عهدشکنی بیعت کنندگان در غدیر، احساس ضعف نکرده و ادامه دهنده راه پدر بزرگوارشان و همراه همسرشان برای تحقق اهداف واقعی اسلام و روشنگری میان مسلمانان بودند.

این مسئول، با تاکید بر اینکه از بانوان جامعه انتظار نداریم که همچون فاطمه زهرا (س) قناعت پیشه کنند، گفت: زنان جامعه می‌توانند با پرهیز از اسراف و عدم مقایسه زندگی خود با دیگران، زمینه زیاده‌خواهی و به مشقت انداختن همسر خود را برای تامین این مخارج از بین بردند.

وی بیان کرد: زنان جامعه می‌توانند با ترسیم یک الگوی مناسب از زندگی حضرت فاطمه (س) در تراز پایین‌تر در مسیر همراهی با همسر خود در مشکلات حرکت کنند و در صورت لزوم در برابر برخی از خواسته‌ها منیع باشند تا همسرشان به مشقت و سختی دچار نشود.

سیدی توجه مردان برای شناخت روحیات و فطرت پاک زنان را بسیار حائز اهمیت برشمرد و بیان کرد: عدم درک درست از چگونگی خلقت زنان از سوی برخی مردان سبب خواهد شد تا بانوان نتوانند همراهان مناسبی برای یک زندگی مشترک باشند و حل این مسئله نیازمند فهم درست از عاطفه، فطرت و روحیه زنان و توجه به آن است.

وی در پایان حضرت فاطمه (س) را الگویی بارز در بندگی خداوند متعال دانست و گفت: هنگامی که انسان "بنده" باشد در همه مراحل زندگی اعم از زناشویی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و غیره ابتدا رضای خدا را در نظر خواهد گرفت و باعث تعالی خود، خانواده و جامعه خواهد شد.
انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مباهله یکی دیگر از نشانه‌های حضور سیاسی حضرت زهرا(س) ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه