اخبار داغ

مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

انسان بریده از فرهنگ و تاریخ، یتیمی بیش نیست/ رهایی از رسوخ فرهنگ استعماری مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی

انسان بریده از فرهنگ و تاریخ، یتیمی بیش نیست/ رهایی از رسوخ فرهنگ استعماری مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی
مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل مهم‌ترین دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی را رهایی از رسوخ فرهنگ استعماری غرب و بیداری اسلامی دانست و گفت: قدرت نه گفتن به افکار و اندیشه‌های سلطه‌گران عالم در کنار رسیدن به خود باوری و استقلال‌طلبی مهمترین آرمان انقلاب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، چهل ساله شدن نظام مقدس انقلاب اسلامی فرصتی مناسب برای نشان دادن قدرت نظام در مقابل تمام سیاست‌های نادرست دشمنان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان‌ما,

حاتم رسولی از فعالان فرهنگی اردبیل به مناسبت چهل سالگی انقلاب پای صحبت های اصغر تقی‌زاده‌شکیبا یکی از مدیران فرهنگی با سابقه استان اردَبیل نشست تا ضمن بازخوانی وقایع انقلاب اسلامی به بررسی و تحولات فرهنگی ایران اسلامی به خصوص استان اردبیل در دوران بعد از انقلاب بپردازد.

,

شکیبا از انقلابیون اردبیل است که پس از دوران انقلاب و داوطلبانه به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت تا از آرمانهای انقلاب اسلامی حراست کند.

,

این مدیر انقلابی پس از جنگ وارد عرصه تعلیم و تربیت شد و در سنگر معاونت آموزش و پژوهش وزارت آموزش و پرورش به خدمت پرداخت.

,

وی دو دوره متفاوت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بود و امروز نیز که پای به سن بازنشستگی نهاده دست از تلاش و خدمت به جوانان این مرز و بوم برنداشته و در راستای ارتقای فرهنگ این مرز و بوم به همراه جمعی از جوانان اردبیلی حضور موثر دارد.

,

فرهنگ در انـدیشة امام راحـــل (ره)، چه تعریفی دارد و ایشان چه اهدافی را برای فرهنگ مد نظر داشتند؟

, فرهنگ در انـدیشة امام راحـــل (ره)، چه تعریفی دارد و ایشان چه اهدافی را برای فرهنگ مد نظر داشتند؟, فرهنگ در انـدیشة امام راحـــل (ره)،, چه تعریفی دارد و ایشان چه اهدافی را برای فرهنگ مد نظر داشتند؟,

شکیبا:  فرهنگ در هر جامعه‌ای در حقیقت شاکله و عنصر اصلی بوده و رنگ‌پذیری ابعاد سیاست واقتصاد از ناحیه آن خواهد بود.

,

انقلاب اسلامی وقتی به حقیقت پیوست و حضور جهانی خویش را با شعارها و آرمان‌های خود به جهانیان اعلام کرد؛ مبنای مدیریت نظام خود را بر پایه دین قرار دارد و نظام اسلامی را جایگزین نظام سکولار و ارزش‌های غرب نمود و دست یابی به یک خط مشی روشن و مستقل بر اساس اصول و ارزش های اسلامی را مبنای حرکت و انقلابی خود تعیین کرد.

,

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار این نهضت عظیم اسلامی و به عنوان شخصی که از عالی‌ترین درک انسانی و شناخت از اسلام ناب محمدی(ص) داشتند؛ فرهنگ حاکم بر جامعه را مبتنی بر عزت مسلمانان و اعتقاد راسخ به ارزش‌های فرهنگ اسلامی وخودی مطرح وایستادگی در برابر نفوذ فرهنگ‌های مبتذل  وانحرافی بیگانگان را به عنوان یک سیاست استراتژیک و راهبردی مد نظر قرار داده بودند، تا آنجا که در وصیت نامه  سیاسی و الهی ایشان می‌خوانیم:

,

«از جمله نقشه ها که مع الاسف تاثیر بزرگی در کشور‌ها و کشور عزیزمان گذاشت و آثار آن باز تا حد زیادی به جا مانده ‌، بیگانه نمودن کشور‌های استعمارزده از خویش و غرب زده وشرق زده نمودن آنان است. به طوری که خود را و فرهنگ و قدرت خود را هیچ گرفتند و غرب و شرق، دو قطب قدرتمند را نژاد برتر و فرهنگ آنان را والاتر و آن دو قدرت را قبله‌گاه عالم دانسته و وابستگی به یکی از دو قطب را از فرایض غیر قابل اجتناب معرفی نموده‌اند»

,

امام راحل عظیم الشان انقلاب اسلامی به نیکی دریافته بود که راه نجات کشور از غرب و شرق زدگی، استقرار فرهنگ پرمحتوا و غنی اسلامی در جامعه و خصوصا دانشگاه‌هاست و روی این اصل یکی از محوری‌ترین سخنان و فرمایشات ایشان در حوزه فرهنگ دینی اسلامی، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تجهیز مراکز دانشگاهی به اندیشه‌های ناب اسلامی بوده خاطرمان است که امام (ره) می‌فرمود:

,

«دانشگاه‌ها را در نظر بگیرید که اسلامی بشود و اگر دانشگاه‌ها اسلامی بشود مسایل ماهم در آتیه حل است». 

,

«مبادا اساتید و معلمین که به وسیله معاشرت‌ها و مسافرت‌ها به جهان به اصطلاح متمدن، جوانان ما را که تازه از اسارت استعمار رهیده‌اند تحقیر و سرزنش نمایند و خدای نکرده از پیشرفت و استعداد خارجی‌ها، بت بتراشند و روحیه پیروزی و تقلید را در ضمیر جوانان تزریق نمایند و به جای اینکه گفته شود که دیگران کجا رفتند و ما کجا هستیم؛ به هویت انسانی خود توجه کنند و روح توانایی و راه و رسم استقلال را زنده نگهدارند». 29/04/1337

,

سخن را کوتاه کنم، در یک دیدگاه کلی اگرچه فرهنگ در اصطلاح خرد به مجموعه سنن و آداب و رسوم یک جامعه اطلاق می‌شود، اما در نگرش امام راحل فرهنگ اسلامی فراتر از تعاریفی است که تاکنون از سوی دانشمندان و علما بیان شده است. امام فرهنگ را کارخانه آدم سازی می‌داند.

, امام فرهنگ را کارخانه آدم سازی می‌داند., امام فرهنگ را کارخانه آدم سازی می‌داند.,

«فرهنگ یک کارخانه آدم یازی است ... فرهنگ سایه ای است از نبوت» صحیفه نور

,

روی این اصل امام با این نگرش عمیق از فرهنگ اسلامی اهدافی را برای آن ترسیم فرمودند که در نوع خود قابل توجه و اهمیت است‌. مانند تضمین  استقلال جامعه، معرفی صحیح احکام شریعت اسلامی‌، میارزه تا نفی کامل فرهنگ کفر، خودباوری در سایه فرهنگ، اصلاح ساختار نظام تربیتی، مقابله با تهاجم فرهنگی که امیدوارم بتوانم همه‌ دغدغه‌های آن امام سفر کرده و نایب و جانشین خلفش حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) در جامعه اسلامی به مورد اجرا بگذاریم و رضایت خداوند متعال را جلب کنیم.

,

 به نظر شما مهم‌ترین راهبردهای فرهنگی از نظر امام‌خمینی(ره) چیست؟

,  به نظر شما مهم‌ترین راهبردهای فرهنگی از نظر امام‌خمینی(ره) چیست؟,  به نظر شما مهم‌ترین راهبردهای فرهنگی از نظر امام‌خمینی(ره) , چیست؟,

شکیبا: امام خمینی هم به عنوان ایدئولوگ و هم به عنوان یک رهبر دینی و سیاسی و بنیانگذار تفکر نوین در عرصه حاکمیت عدل و انصاف در جامعه و استقلال فکری، ارزش‌های دینی و انسانی در جامعه را مطرح و از نظام درونی و برونی آن دفاع جانانه کردند و آغازگر یک تحول عظیم فرهنگی در کشوری که تحت سلطه بیگانگان زندگی می‌کرد؛ بودند. طوری که تو دهنی محکم به استعمارگران و سلطه‌خواهان عالم زدند و به شرق و غرب نه گفتند. بنابراین قطع وابستگی به هر شکل و عنوان به بیگانگان تلاش در ارتقای خودباوری علمی، دینی و دانشگاهی و آموزشی اساتید و دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغی و تبیین جایگاه واقعی زنان ازمنظر دین و شریعت اسلام و توجه به جوانان و تربیت صحیح آنان و استفاده از ظرفیت و قابلیت‌های ایشان و به ویژه ساده زیستی مسئولان و پرهیز و گرفتار آمدن در رفاه‌طلبی از جمله راهبردهای حضرت امام در رهبری انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بود. تنها یک جمله عرض کنم؛ ایشان در ارتباط با نفی کامل فرهنگ کفر معتقد بودند:

,

«مسئولان چه بخواهند و چه نخواهند در میدان مبارزه حضور دارند و اگر به خود نیایند و ضربه به جبهه کفر وارد نکنند قهرا باید ضربات پی در پی کفر را دریافت کنند و این واقعیتی است که جایی هیچ انکار و حتی تردید در آن وجود ندارد.» به همین دلیل اعتقادشان بر این بود که در عرصه فرهنگ، ما باید به جای قبول ضربه از دشمن، نخستین ضربه را واردکنیم و از طرفی اعتقاد داشته که اسلام به دلیل غنای فرهنگی سرانجام پیروز میدان است.

,

 انقلاب اسلامی به اذعان بسیاری از کارشناسان یک انقلاب فرهنگی تمام عیار است. به نظر شما مهمترین دستآورد فرهنگی انقلاب اسلامی کدام است؟

,  انقلاب اسلامی به اذعان بسیاری از کارشناسان یک انقلاب فرهنگی تمام عیار است. به نظر شما مهمترین دستآورد فرهنگی انقلاب اسلامی کدام است؟,  انقلاب اسلامی به اذعان بسیاری از کارشناسان یک انقلاب فرهنگی تمام عیار است. , به نظر شما مهمترین دستآورد فرهنگی انقلاب اسلامی , کدام است, ؟,

به نظر من مهم‌ترین دست‌آورد فرهنگی انقلاب اسلامی، همان رهایی از رسوخ فرهنگ استعماری غرب و بیداری اسلامی و تزریق شجاعت و قدرت نه گفتن به افکار و اندیشه‌های سلطه‌گران عالم و جرات و جسارتی که به نسل جوان داده شد تا بتواند به خود باوری برسد و استقلال‌طلبی و آزادگی مهمترین آرمانش باشد. مراکز علمی دانشگاهی‌‌اش بتواند نیازمندی‌های خود را خود تامین کند. به طور خلاصه عرض می‌کنم تا انسان خود را باور نکند هرگز استعداد و توانمندی‌های واقعی خود اطمینان پیدا نمی‌کند و به دلیل عدم اعتماد به خود، جرات و جسارت دست‌یازی به کارهای عظیم را ندارد و ادامه زندگی و پیشرفت را تنها با تکیه بر دیگران می‌داند.

, مهم‌ترین دست‌آورد فرهنگی انقلاب اسلامی، همان رهایی از رسوخ فرهنگ استعماری غرب و بیداری اسلامی و تزریق شجاعت و قدرت نه گفتن به افکار و اندیشه‌های سلطه‌گران عالم و جرات و جسارتی که به نسل جوان داده شد تا بتواند به خود باوری برسد و استقلال‌طلبی و آزادگی مهمترین آرمانش باشد. ,

 این که جامعه ‌ ما خصوصا نسل جوان و نواندیش ما به این خود باوری برسد یعنی یک دست‌آورد مهم فرهنگی که با هیچ چیزی قابل قیاس نیست به دست آورده است. امام راحل عظیم الشان خود فرمودند:

,

«فرهنگ اساس ملت است، اساس ملیت یک ملت است، اساس استقلال یک ملت است؛ فهذا آنها کوشش کردند که فرهنگ مارا استعماری کنند... با تبلیغات خودشان ماها را ترساندند که از خودمان ترسیدیم، به خودمان اعتماد نداشتیم، اگر کسی مریض می شود می گفتیم باید برود خارج، درصورتی که طبیب داشتیم... باید ارتش ما را خارجی‌ها اداره کنند، باید نفتمان را خارجی ها بیایند اداره کنند... مغزهای مارا شستشو کردند. اعتماد به نفس را از بین بردند.»

,

 فرهنگ، گسترة همه اعتقادات و نگرش‌ها و رفتار فردی و جمعی افراد یک ملّت است. و به همین دلیل، در جهان‌ کنونی دشمنان برای تهاجم به کشوری، فرهنگ آن کشور را بهترین بستر برای اجرای اهداف خود می‌دانند، ارزیابی شما از تهاجم همه جانبه فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران چیست؟ مواجه ما با این هجوم چگونه بوده است؟

,  فرهنگ، گسترة همه اعتقادات و نگرش‌ها و رفتار فردی و جمعی افراد یک ملّت است. و به همین دلیل، در جهان‌ کنونی دشمنان برای تهاجم به کشوری، فرهنگ آن کشور را بهترین بستر برای اجرای اهداف خود می‌دانند، ارزیابی شما از تهاجم همه جانبه فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران چیست؟ مواجه ما با این هجوم چگونه بوده است؟,  فرهنگ،, گسترة همه اعتقادات و نگرش‌ها و رفتار فردی و جمعی افراد یک ملّت است., و به همین دلیل، در, جهان‌ کنونی دشمنان برای تهاجم به کشوری، فرهنگ آن کشور را بهترین بستر برای اجرای اهداف خود می‌دانند, ، ارزیابی شما از تهاجم همه جانبه فرهنگی غرب علیه انقلاب اسلامی و مردم ایران چیست؟ مواجه ما با این هجوم چگونه بوده است؟,

علی‌رغم توفیقات زیادی که در عرصه‌های مختلف و در مدیریت‌های راهبردی، صنعت و تکنولوژی و غیره داشتیم و همه آن‌ها نیز قابل اعتناست و هشت سال دفاع مقدس ملت برزگ ایران در مقابل استکبار جهانی بر تارک فرهنگ و هویت ملی و غیرت ملی و دینی ما می‌درخشد و هزاران هزار توفیق دیگر، اما به نظر می‌رسد کوتاهی و غفلت‌های زیادی هم در فرهنگ‌سازی و حفظ دست‌آوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی داشته و داریم و این مشکل را می‌توان در دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی- حضرت امام خامنه ای (مدظه العالی)- دید و نهیب‌هایی که در طول این سال‌ها بر ملت و گردانندگان امور زدند.

,

 به نظر می‌رسد بعضا دنیاگرایی در میان برخی مسئولان و مدیران راهبردی و اسیر شیء واره شدن مردم و هواپرستی و تحت تاثیر القائات دشمن قرار گرفتن‌ها ، ما را در مواجهه با هجوم فرهنگی آنان با مشکل روبرو کرده است . فلذا باید هوشمندانه به اصالت‌های فرهنگی، هویت ملی و دینی خود برگردیم و با برنامه‌ریزی قوی و روز آمد، نسل حاضر و نسل‌های آتی را با آرمان‌های امام و شهیدان راه فضیلت و پیشرفت آشنا و مانوس کنیم و این امر تحقق پیدا نخواهد کرد مگر آن که نگاه‌های ما به سمتی باشد که رهبر عزیزمان نشان می دهند. پرهیز از زخارف دنیا و عنایت به ساده‌زیستی و برقراری قسط و عدالت در جامعه می‌تواند جامعه را نجات دهد و امید دشمنان را به یاس تبدیل نماید.

,

پویایی و سرزندگی یکی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ است، آیا این مهم در سیاستگذاری‌های فرهنگی کشور ملحوظ است؟

, پویایی و سرزندگی یکی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ است، آیا این مهم در سیاستگذاری‌های فرهنگی کشور ملحوظ است؟ , پویایی و سرزندگی یکی از ویژگی‌های اصلی فرهنگ است، آیا این مهم در سیاستگذاری‌های فرهنگی کشور ملحوظ است؟ ,

می‌توان گفت که توجه به حوزه فرهنگ و سیاستگذاری‌های فرهنگی باید مورد عنایت دولت، مجلس شورای اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی و زیرمجموعه‌های فرهنگی بوده و توجه خاصی در برنامه‌های سنواتی دولت، برنامه‌های پنج ساله اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی ایران در افق 1404 شده است و عمدتا هم بنا براین بوده است که این سیاست‌ها بتواند پویایی و سرزندگی و امید به آینده و افتخار و هویت ملی ایران اسلامی در مردم عزیز میهن اسلامی را ایجاد کند و آن را با نشاط هرچه تمام‌تر محافظت نماید.

,

اساسا هم اعنقاد براین است که قدرت ایجاد هیجان و تاثیر فرهنگ در حفظ و حراست از آرمان‌های یک ملت به اثبات رسیده است. و باز به اعتقاد بنده فرهنگ، بی‌فرهنگان را می‌ تواند گاهی به تکان و تپش وا دارد تا چه رسد به آنانی که اهل بیت فضیلت و فرهنگ هستند. البته که این سیاستگذاری‌های فرهنگی درکشور چگونه بر نهادهای انسانی، سیاسی و اجتماعی حتی فرهنگی و کل جامعه ایرانی تاثیر عمیق داشته و یا با نقصان‌هایی مواجه بوده است؛ نیازمنده پویش و مطالعات اساسی است و باید اذعان نمود هم‌پای سیاستگذاری‌ها، تدارکات مناسب و متناسب صورت نگرفته و یا در حوزه‌های کارشناسی و اجرایی با مشکلاتی مانند عدم اختصاص اعتبارات کافی و بی‌برنامگی‌ها روبرو بوده‌ایم و دلیل این عرض بنده آسیب‌ها و مسائلی است که به لحاظ اجتماعی جامعه کنونی ایران در دهه چهارم انقلاب با آن دست به گریبان است.

,

روی این اصل مهمترین وظیفه که امروز مردم و مسئولان و برنامه‌ریزان کشور، قوای تقنینی و اجرایی بر دوش دارند، درک و فهم فرهنگ انقلاب اسلامی است و فهماندن آن به نسل حاضر و نسل‌های آتی.  چرا که فرهنگ جوهر انقلاب و ظرف تحقق آن است این انقلاب با توجه به این که با آیین خجسته اسلام ناب محمدی(ص) پیوند عمیق دارد و فرهنگ حاکم برآن معنوی و ارزش‌های انسانی است، البته مورد کینه و حسد فرهنگ‌گریزان و فرهنگ‌ستیزان و دشمنان اسلامی است.

, مهمترین وظیفه که امروز مردم و مسئولان و برنامه‌ریزان کشور، قوای تقنینی و اجرایی بر دوش دارند، درک و فهم فرهنگ انقلاب اسلامی است و فهماندن آن به نسل حاضر و نسل‌های آتی.  چرا که فرهنگ جوهر انقلاب و ظرف تحقق آن است , مهمترین وظیفه که امروز مردم و مسئولان و برنامه‌ریزان کشور، قوای تقنینی و اجرایی بر دوش دارند، درک و فهم فرهنگ انقلاب اسلامی است و فهماندن آن به نسل حاضر و نسل‌های آتی.  چرا که فرهنگ جوهر انقلاب و ظرف تحقق آن است ,

اگر انتظار براین است که پویایی و سرزندگی فرهنگ سرشار از معنویت و ارزش‌ها تداوم داشته باشد، لاجرم بایستی خطرهای واضح فرهنگی برضد ذهن و دین و ایمان مردم به ویژه نسل نو را رصد نمود و باپرهیز از شعارزدگی و شعارهای روشنفکرمابانه، مواظب باشیم قبیله‌های سیاسی تندرو و کندرو و غیر مسئول شالوده‌های نظام مقتدراسلامی و فرهنگ آن را نشانه نروند و آن را به مخاطره نیاندازند. و نیروهای فکری و خلاقیت و اعمال جوانان را که آینده انقلاب اسلامی و کشور و تداوم آن در دست ایشان است؛ فرسوده نسازند.

,

: رشد و بالندگی فرهنگی کشور از مطالبات مردم فهیم و فرهنگ دوست کشور است. در طول 40 سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟

, : رشد و بالندگی فرهنگی کشور از مطالبات مردم فهیم و فرهنگ دوست کشور است. در طول 40 سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟, : رشد و بالندگی فرهنگی کشور از مطالبات مردم فهیم و فرهنگ دوست کشور است. در طول 40 سال عمر پربرکت انقلاب اسلامی در این باره چه اقداماتی صورت گرفته است؟,

شکیبا: ببینید حیات معنوی و حتی مادی انسان به هویت او بستگی دارد. فرهنگ و مواریث تاریخی یک ملت رکن رکین شخصیت و هویت انسانی هریک از افراد و آحاد آن ملت است. همین‌طوری‌که کودک محروم از پدر و مادر، کودکی یتیم است؛ انسان بریده از فرهنگ و تاریخ خویش نیز یتیمی بیش نیست.

,

هویت او مجهول و ناشناخته است. بنابراین طبیعی است که ملت بزرگ و انقلاب کرده‌ ایران اسلامی رشد و بالندگی فرهنگی کشور را از خود و مسئولان خود مطالبه‌گر باشند و اجازه ندهند فرهنگ و هویت ملی‌شان رو به ضعف بگذارد این یک واقعیتی انکارناپذیر است که سرمایه‌داران و سلطه‌گران جهانی به نام فرهنگ، جنگ صلیبی فرهنگی را ضد شرق و اسلام تدارک می‌بینند و بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند.

, این یک واقعیتی انکارناپذیر است که سرمایه‌داران و سلطه‌گران جهانی به نام فرهنگ، جنگ صلیبی فرهنگی را ضد شرق و اسلام تدارک می‌بینند و بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند., این یک واقعیتی انکارناپذیر است که سرمایه‌داران و سلطه‌گران جهانی به نام فرهنگ، جنگ صلیبی فرهنگی را ضد شرق و اسلام تدارک می‌بینند و بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند.,

حقیقت این است امروز مسلمان ایرانی و جوانان باید دریابند که کیستند؟ بدانند آنها از تمدنی برخاسته‌اند که ابوعلی سینا، فارابی، مولوی، ملاصدرا، حافظ و سعدی و فردوسی را در خود پرورانده است. تمدن ایرانی، مهد علم و فرهنگ و هنر بوده است. علوم تجربی، انسانی، علوم عقلی و نقلی، هنر، موسیقی، فلسفه و عرفان، جبر و هندسه، تاریخ و جغرافیا، شیمی، فیزیک و...  از ثمرات درخت تناور فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بوده است.

, تمدن ایرانی، مهد علم و فرهنگ و هنر بوده است. علوم تجربی، انسانی، علوم عقلی و نقلی، هنر، موسیقی، فلسفه و عرفان، جبر و هندسه، تاریخ و جغرافیا، شیمی، فیزیک و...  از ثمرات درخت تناور فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بوده است., تمدن ایرانی، مهد علم و فرهنگ و هنر بوده است. علوم تجربی، انسانی، علوم عقلی و نقلی، هنر، موسیقی، فلسفه و عرفان، جبر و هندسه، تاریخ و جغرافیا، شیمی، فیزیک و...  از ثمرات درخت تناور فرهنگ و تمدن اسلام و ایران بوده است.,

با این مقدمه و آشنایی با فرهنگ و هویت ایرانی، انقلاب اسلامی ایران با عوض کردن جوهره فرهنگ که همان روح و روان آن است؛ سعی نموده که امت اسلامی را از پوچی و سرگشتگی دور کند و اقدامات زیادی را در این ارتباط سامان دهد.

,

اگر ذهنم یاری کند مصادیقی مانند توسعه مراکز علمی و فرهنگی ، حوزه‌های دانش و معرفت، انتشار آثار علمی و فرهنگی، گسترش انتشاراتی‌ها، تیراژ مجلات و کتب، افزایش نرخ مطالعه، توسعه شبکه‌ های صداو سیما، نوسازی مدارس و تحول در کیفیت مطالب آموزشی، بسترسازی برای گسترش دانش و فناوری‌ها در عرصه‌های مختلف، صنایع،  کتاب کتابخانه و کتابخوانی، درخشش اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در المپیادها و کنفرانس‌های علمی در جهان را باید از جمله مواردی که به طور خاصه و در یک چشم انداز دید و مطرح کرد.

,

لیکن علی‌رغم این هم فعالیت و کار در عرصه‌های علمی، آموزش فرهنگی، فناوری و توسعه پایدار و اصلاح رفتارهای اجتماعی؛ راه درازی در پیش داریم و می‌باید عقب ماندگی چند قرن را جبران کنیم.

,

 در پی سال‌ها حکومت استبدادی در ایران و وابستگی فکری، فرهنگی و سیاسی به‌وجود آمده «هویت ملی» ما مخدوش شده بود؛ بازیابی هویت ملی و اسلامی و خودباوری جوانان کشور در طول دهه ها عمر انقلاب اسلامی چگونه صورت گرفت و  آثار و ثمرات آن چیست؟

,  در پی سال‌ها حکومت استبدادی در ایران و وابستگی فکری، فرهنگی و سیاسی به‌وجود آمده «هویت ملی» ما مخدوش شده بود؛ بازیابی هویت ملی و اسلامی و خودباوری جوانان کشور در طول دهه ها عمر انقلاب اسلامی چگونه صورت گرفت و  آثار و ثمرات آن چیست؟,  در پی سال‌ها حکومت استبدادی در ایران و وابستگی فکری، فرهنگی و سیاسی به‌وجود آمده «هویت ملی» ما مخدوش شده بود؛ بازیابی هویت ملی و اسلامی و خودباوری جوانان کشور در طول دهه ها عمر انقلاب اسلامی چگونه صورت گرفت و  آثار و ثمرات آن چیست؟,

شکیبا: اساسا پیش از انقلاب اسلامی هویتی واقعی برای یک ایرانی باقی نمانده بود تا از آن بتوان دفاع نمود صحبت از هویت ملی و اسلامی با وابستگی های مطلق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازگار نیست. قدرمسلم این است کشوری که تحت سلطه استکبار قرار دارد و ارکان حکومت و ساختار سیاسی آن با هدایت و مهندسی آمریکا و انگلیس طراحی و شکل می‌گیرد . دیگر هویت و خودباوری در آن بی معناست و در تضاد با سیاست‌های آنان است. فلذا امروز اگر نسل پویا و فعال، مرزهای دانش بشری را یکی پس از دیگری تسخیر و در عرصه‌های گوناگون علوم و فنون خود را به رخ جهانیان می‌کشد؛ نتیجه استقلال و آزادی فکر و اندیشه در کشور و در پرتو انقلاب اسلامی است.

,

در خاطرات اسدالله علم نخست وزیر و وزیر دربار است که می نویسد:

,

«از مدت‌ها پیش شکایت داشته‌ام عمال بیگانه در دولت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بسیاری از وزارت‌خانه‌ها نفوذ کرده‌اند. شاه با این همه گزارش‌های اطلاعاتی که دریافت می‌کند، این حقیقت را نادیده می گیرد. این ما هستیم که تحت فشار قرار داریم نه طرف مقابل! وقتی خزانه خالی است چگونه می‌توانیم وارد جنگ اقتصادی شویم»

,

پس معلوم می‌شود با این اوضاع و احوال حاکم بر کشور در زمان رژیم ستم شاهی رشد و بالندگی مفهومی انتزاعی بوده و دست یافتن به پیشرفت و تعالی در همه زمینه‌ها عبس و بیهوده بوده است.

,

امروز قدرت نظامی ایران و پیشرفت‌های شگفت در تولید جنگ‌افزارها و سلاح‌های دفاعی، قدرت چانه زنی و بازدارندگی را افزایش داده و تولید موشک‌های بالستیک، دشمنان این مرز و بوم را به چالش کشیده و پیروزی‌های منطقه‌ای در مواجهه با ایادی استکبار در سوریه عراق و یمن و افغانستان و غیره توانسته عزت از دست رفته را بازیابی و کشور قدرتمند ایران اسلامی را در جهان و در صدر اخبار آن‌ها قرار دهد.

,

 از همین که سردمداران کاخ سفید در چند دهه گذشته بیش دغدغه‌مندی را درخصوص جمهوری اسلامی و مهار آن دارند؛ معلوم می‌شود که این توسعه یافتگی و پیشرفت تمدنی و بی‌اعتنایی به قدرت‌های جهانی برای استکبار به مسئله اول تبدیل شده است. وقوع بیداری اسلامی در جهان اسلام و در میان ملت‌های تحت ستم ایادی استکبار پدیده نو ظهوری است که می‌رود طومار مستکبران و قلدرمابان را در هم بپیچد و به  سیاست‌های استعماری این قدرت‌ها، نقطه پایان بگذارد.

,

ملت بزرگ ایران و خصوصا جوانان عزیز ما نیک می‌دانند و تاریخ و گذشته این سرزمین را مطالعه کرده‌اند و به درستی می‌فهمند در دویست – سیصد سال گذشته چه بر سر این سرزمین آمده است. گستره این کشور از کجا تا به کجا بوده است. چگونه کشورهای امروزی به نام‌های آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، استان هرات در افغانستان، بخش‌هایی از بلوچستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بحرین که بخشی از این میهن بوده از پیکره خود جدا شدند. اما در یک رویارویی تمام عیار، ایران بعد از انقلاب اسلامی با قدرت‌های بزرگ جهانی و در طول هشت سال دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم از کیان کشور دفاع و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاکشان در اختیار دشمن قرار گیرد؛ بیانگر این است که ملت ستم دیده ایران با اتکاء هویت واقعی خود به خودباوری رسید و ثمرات شیرینی را رقم زد و امروز به عنوان یک الگو و مدل مبارزه و مقاومت تبدیل شده و در یک کشمکش طولانی در مقابل مستکبران قرار گرفته و ان‌شاءالله پیروز نهایی در این نبردگاه و هماورد خواهد بود

, ایران بعد از انقلاب اسلامی با قدرت‌های بزرگ جهانی و در طول هشت سال دفاع مقدس جوانان این مرز و بوم از کیان کشور دفاع و اجازه ندادند حتی یک وجب از خاکشان در اختیار دشمن قرار گیرد؛ بیانگر این است که ملت ستم دیده ایران با اتکاء هویت واقعی خود به خودباوری رسید و ثمرات شیرینی را رقم زد و امروز به عنوان یک الگو و مدل مبارزه و مقاومت تبدیل شده و در یک کشمکش طولانی در مقابل مستکبران قرار گرفته و ان‌شاءالله پیروز نهایی در این نبردگاه و هماورد خواهد بود,

 حرکت تکاملی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان ولی فقیه و رهبر نظام اسلامی در مسیر دستیابی به اهدافش قرار دارد؛ بنابه تعبیر معظم له «خط کلّی نظام اسلامی» ایجاد «تمدن اسلامی» است. برای رسیدن به آرمانهای بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدّن اسلامی چه مسیری پیش روی ماست؟

,  حرکت تکاملی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان ولی فقیه و رهبر نظام اسلامی در مسیر دستیابی به اهدافش قرار دارد؛ بنابه تعبیر معظم له «خط کلّی نظام اسلامی» ایجاد «تمدن اسلامی» است. برای رسیدن به آرمانهای بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدّن اسلامی چه مسیری پیش روی ماست؟,  حرکت تکاملی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان ولی فقیه و رهبر نظام اسلامی در مسیر دستیابی به اهدافش قرار دارد؛ بنابه تعبیر معظم له «خط کلّی نظام اسلامی» ایجاد «تمدن اسلامی» است. برای رسیدن به آرمانهای بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدّن اسلامی چه مسیری پیش روی ماست؟,

خداوندگار هستی را شاکریم که کشور ما از رهبری آگاه و هوشمند و مدیر و مدبر و زمانشناس و دشمن شناس برخوردار بوده و توانسته این کشتی طوفان زده را به ساحل امن هدایت کند و سیاست راهبردی کشور را در مسیر ایجاد تمدن نوین اسلامی قرار دهد، طرح و تشکیل الگوی تمام عیار پیشرفت اسلامی، بسیج همه اندیش‌ورزان و نخبگان و خاصه جوانان به این امر، نعمت تمام نشدنی است که امروز به برکت وجود رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه ای مدظله العالی از آن برخوردار هستیم اما اینکه برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ فرهنگی انقلاب اسلامی و رسیدن به تمدن اسلامی چه مسیری پیش روی ماست؟

,

 پاسخش هم روشن و آسان و هم خیلی سخت است. وقتی گفته می‌شود پاسخش روشن و آسان است به این مفهوم است که وقتی خطوط کلی نظام طراحی و در پیش روی ماست یعنی بستر رشد و تعالی و پیشرفت فراهم و علایم آن نیز در برابر دیدگان ماست فلذا ملت با تکیه بر آرمان‌های بلند خود و با سرمایه ایثار و شهادت و با برخورداری از رهبری هوشمند آگاه و دلسوز راه پرشکوهی را که آغازیده است، با ایمان راسخ دنبال خواهد کرد و به فضل الهی به نتیجه حیرت‌آور نیز دست خواهدیافت و اگر می‌گوییم سخت است به این معنی است که غفلت از رهنمود‌های رهبری، سستی و رخوت، عدم پایبندی به آرمان‌ها و عدم تلاش در حفظ استقلال علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی موجب آن خواهد شد که خدایی نکرده صحنه را به نفع دشمن واگذار کنیم و در زمانی که به پیروزی نهایی نزدیک می‌شویم و تمدن جدید را در دنیا شکل می‌دهیم عرصه را تخلیه نماییم.

,

اما وقتی در مسیری که رهبری تعیین و روشن نموده‌اند قرار بگیریم، شکل‌دهی و مشارکت در تمدن‌سازی اسلامی به روشنی اتفاق خواهد افتد. بنده اعتقاد دارم در دنیای کنونی همه کشورها به یکدیگر نیاز دارند فلذا اگر بخواهیم در دنیا و با ملت‌های دیگر در تعامل باشیم باید در حوزه‌های مختلف خود توانمند باشیم. در چنین حالتی قادر خواهیم بود تحریم‌ها و تنگناهای اقتصادی را مهار و قدرت ملی و منطقه‌ای و جهانی خود را اثبات کنیم.

,

ما باید به جد دنبال علوم جدید از جمله نانو تکنولوژی و علوم هسته‌ای باشیم و با برنامه‌ریزی دقیق بتوانیم از اولین‌ها باشیم و امکان عرض اندام را برای جوانان و نخبگان کشور فراهم کنیم. و از اختلاف به هر شکل ممکن آن پرهیز و عدالت اجتماعی و اقتصادی را نهادینه و از گرفتار آمدن در نظام طبقاتی دوری گزینیم، و سخن آخر این که راز بالندگی فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را می‌باید در گفتگوی منطقی و نهادینه با دیگر اندیشه‌ها و فرهنگ‌ها جستجو کرد. نیازشناسی تئوریک و نحوه پاسخگویی به نیازهای معرفتی، امروزه موضوعی قابل درک و از ضرورت‌های یک جامعه فرهنگی و پویاست.

,

از فرصتی که در اختیار بنده قرار گرفت صمیمانه ممنونم و امیدوارم بلوغ حقیقی انقلاب اسلامی در چهل سالگی تحقق پیدا کرده و دسنمان ایران اسلامی پرشکوه و جلالت بیش از پیش مایوس شوند و روح امام(ره) و شهدا از عملکرد ما راضی باشد و این انقلاب به صاحب اصلی‌اش تقدیم شود.

,

گفتگو: رسولی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه