اخبار داغ

دام هایی که سر از غرب کشور در می آورند؛

قاچاق دام مولد برای کسب دلار/درآمد بیشتر به قیمت نابودی زیرساختها

قاچاق دام مولد برای کسب دلار/درآمد بیشتر به قیمت نابودی زیرساختها
قاچاق دام مولد از استان تهران به سمت استان‌های مرزی و خارج از کشور به شغلی پردرآمد برای برخی از دامداران دیروز و دلالان امروز تبدیل‌ شده که زیرساخت های دامپروری را نابود می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «علیرضا» نام و در ورامین دامداری دارد، اما ترجیح می دهد، به جای فروش دام مانند گذشته، اقدام به انتقال دام به خریدارانی در استان های مرزی کند. او می گوید «پول خوبی می دهند. » ، از او در مورد نحوه انتقال دام ها می پرسم، می گوید باید چندبار انجام دهی و آشنا شوی، کار سختی نیست، بلدی می خواهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی می گوید: با توجه به قیمت ارز فروش دام در خارج از کشور صرفه اقتصادی بیشتری دارد، افزایش قیمت دینار عراق سبب شده، تا حدود ۲۰ درصد گران تر بتوان یک دام زنده را در این کشور فروخت و به همین دلیل خریداران مرزنشین پول بهتری می دهند.

,

وقتی در خصوص نوسانات ارزی و کاهش نسبی قیمت دلار از وی سؤال می‌پرسم، می‌گوید: نسبت به قبل درآمد ما و نیز صرفه فروش دام در خارج از کشور کم تر شده اما این امر موجب نشده است، تا کلا این اقدام صرف نداشته باشد.

,

تخریب زیرساخت های پرورش دام در کشور در پی قاچاق دام زنده مولد

, تخریب زیرساخت های پرورش دام در کشور در پی قاچاق دام زنده مولد, تخریب زیرساخت های پرورش دام در کشور در پی قاچاق دام زنده مولد,

این فقط مشتی نمونه خروار است، اگر مروری بر خبرهای این روزها کنید، می بینید، آمار قاچاق دام از کشور سر به فلک کشیده، هرچند هنوز آمار دقیقی از این قاچاق منتشر نشده اما دامداران بومی که در شهرستان‌ها و روستاهای اطراف تهران زندگی می‌کنند، به خوبی این معضل را لمس کرده اند.

,

کم تر مسئولی در استان تهران تمایل دارد در خصوص میزان قاچاق دام از این استان آمار ارائه کند و مراجعه خبرنگار ما به مسئولان تقریباً بی‌نتیجه ماند، اما تخریب زیرساخت های پرورش دام، زنگ خطری است، که مدت ها است، به صدا درآمده است.

,

قاچاق دام فقط به کشور عراق صورت نمی پذیرد، بلکه دام های زنده ایرانی به ترکیه، امارات، عمان، قطر و کویت نیز قاچاق می شود، البته دام های قاچاق از استان تهران عمدتا به غرب کشور و ترکیه و عرلق می روند و کشورهای حاشیه خلیج فارس بازار به صرفه ای برای دام های تهران نیست.

,

نکته تاسف بارتر آن که علاوه بر دام نر، دام مولد نیز در حال خروج از کشور است، دام مولد بره ماده‌ای است، که هنوز تولیدمثل نکرده است و کارشناسان معتقدند، اگر روند قاچاق دام به خارج از کشور ادامه داشته باشد، زیرساخت تولید دام دچار صدمات فراوانی شده و بهار ۹۸ با معضل بی سابقه گرانی گوشت و کمبود دام مولد مواجه خواهیم بود.

,

این تجارت به‌ظاهر برای دامداران و قاچاقچی ها سود دارد و به کار و شغل می‌رسند، اما در دراز مدت و با فقدان دام مولد و نیز بره ماده، ضربه مهلکی به صنعت دامپروری زده و دامداران را در معرض بیکاری قرار می دهد، اما آن چه مهم بوده این است، که تاکنون برخورد قهری نتوانسته جلوی قاچاق دام از مرزهای کشور و استان تهران را بگیرد و این اقدام غیرقانونی همچنان ادامه دارد.

,

تبعات ویرانگر قاچاق دام گسترده است

, تبعات ویرانگر قاچاق دام گسترده است, تبعات ویرانگر قاچاق دام گسترده است,

, ,

نماینده مردم شهرستان های ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی در خصوص قاچاق دام زنده و مولد می‌گوید: قیمت هر کیلو دام زنده به دلیل افزایش قیمت ارز در عراق حدود ۱۷۰ هزار تومان است و همین امر برای قاچاقچیان دام ایجاد انگیزه کرده است.

,

سید حسین نقوی حسینی می‌ افزاید: قاچاق جرم است و در قانون وظیفه مسئولین نظارتی درباره این جرم کاملا واضح و تعریف شده است، باید هم در مرزها توسط مسئولین مرزی به خروج دام از کشور نظارت شود و هم در استان ها، چرا که این دامی که به مرزها می رود، ابتدا می بایست از استان ها خارج شود.

,

وی ضمن ابراز نگرانی و ناراحتی از قاچاق دام زنده مولد از استان تهران اضافه کرد: از طریق مسئولین ذی ربط در مجلس پیگیر کاستی ها در مبارزه با این پدیده شوم خواهم بود.

,

این عضو کمیسیون امنیت ملی که حوزه انتخابیه اش از پرورش دهندگان مهم و قدیمی دام در استان تهران است، بیان کرد: خروج دام از کشور تنها یک جرم اقتصادی نیست، بلکه به دلیل فقدان دام در منطقه و افزایش قیمت گوشت یک موضوع امنیتی است، که باید توسط مسئولین اجرایی و نظارتی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار بگیرد.

,

به گزارش مهر؛ سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: هفته گذشته به وزیر جهاد کشاورزی و معاون وی در خصوص تبعات قاچاق و صادرات دام زنده از کشور تذکر داده ایم.

,

حجت الاسلام حسن نوروزی افزود: نباید مسئولین نظارتی در برابر قاچاق دام از کشور به کشورهای خلیج فارس و عراق و ... بی تفاوت باشند.

,

خروج دام زنده از استان تهران به استان های دیگر نیز ممنوع شده است

, خروج دام زنده از استان تهران به استان های دیگر نیز ممنوع شده است, خروج دام زنده از استان تهران به استان های دیگر نیز ممنوع شده است,

از سوی دیگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه قاچاقچیان منطقه در پی منافع زودگذر خود در حال خیانت به کشور هستند و زیرساخت های تولید دام را با مشکل مواجه می کنند.

, خبرنگار مهر,

وی در پاسخ به این سوال که اقدام استانداری تهران برای مقابله با این پدیده شوم و مخرب چیست، گفت: در جلسه شورای تامین استان تهران برخورد جدی با این قاچاقچیان مصوب شد و نیز نامه ای با امضا وزیر کشور و معاون سیاسی امنیتی وزارت کشور به کلیه استانداری ها و نیروی انتظامی ابلاغ شد، که نظارت بر جابجایی دام زنده در استان ها تشدید شود، تا بتوان بیش از پیش با این پدیده مخرب مقابله کرد.

,

محمد امامی امین می‌افزاید: در حال حاضر خروج دام زنده از استان نیز ممنوع و مقرر شد، اگر استانی کمبود گوشت داشته باشد، نیاز خود را اعلام کند و پس از هماهنگی لاشه گوشت برای آن استان ارسال شود و جابجایی دام زنده حتی بین استان ها به طور کلی ممنوع شد.

,

علی رغم این تمهیدات، جاده‌های استان تهران هنوز هم میدانی برای تاخت‌وتاز و انتقال قاچاق دام به استان‌های غربی است و در این میان هر روز بر آمار این قاچاق پر ضرر و نیز ورود خسارتی جبران ناپذیر به دامداران و دامپروران و نیز مردم افزوده می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه