اخبار داغ

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک:

صدیقه‌ی کبری (س) الگوی والای بشریت/اعطای زمین فدک به حضرت زهرا(س)دستور الهی به پیامبر(ص) بود

صدیقه‌ی کبری (س) الگوی والای بشریت/اعطای زمین فدک به حضرت زهرا(س)دستور الهی به پیامبر(ص) بود
رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با اشاره به موضوع غصب کردن زمین فدک توسط عده‌ای گفت: پس از جنگ خیبر و پیروزی مسلمانان، خداوند در آیه‌ای به حضرت محمد(ص) دستور می‌دهد حق نزدیکانش را بدهد و پس از آن پیامبر(ص) زمین فدک را به صدیقه کبری(س) اعطا می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سید احمد میرمهدی رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفتگو با دیارآفتاب؛ با توجه به ایام فاطمیه با بیان چرایی وجود دو روایت برای تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: وجود دو روز برای شهادت ایشان به علت کتابت تاریخ به خط کوفی توسط مورخان آن زمان بوده است، چرا که در خط کوفی که بدون نقطه نوشته می شود تفاوتی ملموسی بین سبع به معنی هفت و تسع به معنی نُه وجود ندارد، به همین علت دو روایت در تاریخ شهادت ایشان موجود است. یکی ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر(ص) و دیگری ۹۵ روز پس از آن، اما قرائنی وجود دارد که قول ۹۵ روز محتمل تر است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

تحقق دین عملی در وجود فاطمه زهرا(س)

, تحقق دین عملی در وجود فاطمه زهرا(س), تحقق دین عملی در وجود فاطمه زهرا(س),

وی ادامه داد: البته به علت اینکه ممکن است با درصد کمتری قول هفتاد و پنج روز هم صحیح باشد بهتر است هر دو این ایام را عزاداری کرد. البته مقصود از این عزاداری ها بیان مسائل دین است و اگر از شخصیت حضرت زهرا(س) صحبت می کنیم به این علت است که دین کامل در وجود آن حضرت محقق شده و می توان وجود ایشان را دین عملی دانست و از الگوی شخصیتی ایشان پیروی کرد.

,

مخفی ماندن مزار حضرت، منشأ روشن شدن حقایق دین

, مخفی ماندن مزار حضرت، منشأ روشن شدن حقایق دین, مخفی ماندن مزار حضرت، منشأ روشن شدن حقایق دین,

میرمهدی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مخفیانه به خاک سپرده شد و کسی از محل دفن ایشان خبر ندارد تاکید کرد: خود حضرت زهرا(س) از امیرالمومنین(ع) خواستند تا محل دفنشان مخفی بماند. یکی از دلایل آن این است که حضرت فاطمه(س) خواستند این موضوع تا روز قیامت برای همه سوال باقی بماند که چرا هیچ کسی از محل دفن تنها دختر پیامبر(ص) با آن همه مقام و عظمت خبر ندارد و این مسئله منشا پرس و جو باشد تا حقیقت دین روشن شود. البته این قضیه برای کسانی که حق ولایت و امامت را از امام اول شیعیان غصب کردند بسیار گران تمام شد.

,

وی با بیان اینکه حضرت فاطمه(س) القاب و کنیه های متعددی دارند، یکی از القاب حضرت را "ام ابیها" دانست و تشریح کرد: یکی از معانی "ام" یعنی کسی که رسیدگی به امور وضعیت افراد خانه را بر عهده دارد و از آن ها پرستاری می کند. این خصوصیت همواره از جانب حضرت زهرا(س) نسبت به پدرشان وجود داشته است. برای مثال در جنگ احد به پدرشان رسیدگی می کردند، برای ایشان آب می آوردند و زخم هایشان را شستشو می دادند که در روایات داریم پیامبر(ص) هم چندین بار خطاب به دخترشان گفتند "فداها ابوها" لذا یکی از دلایل این لقب به این جهت است.

,

اعطای زمین فدک به حضرت زهرا دستور الهی به پیامبر(ص) بود

, اعطای زمین فدک به حضرت زهرا دستور الهی به پیامبر(ص) بود, اعطای زمین فدک به حضرت زهرا دستور الهی به پیامبر(ص) بود,

میرمهدی با اشاره به موضوع غصب کردن زمین فدک توسط عده ای تاکید کرد: در جنگ های اسلام، وقتی مسلمانان جایی را فتح می کردند پیامبر(ص) به هر فرد با توجه به رشادت ها و سختی هایی که در آن جنگ تحمل می کرده است از غنایم به دست آمده ، چیزی اعطاء می کردند. پس از جنگ خیبر و پیروزی مسلمانان، خداوند به پیامبر(ص) آیه " آت ذالقربی حقه" را نازل کرد که خداوند در این آیه به حضرت محمد(ص) دستور می دهد حق نزدیکانش را بدهد و پس از آن پیامبر(ص) زمین فدک را به صدیقه کبری(س) اعطا می کند.

,

وی افزود: اما پس از رحلت پیامبر(ص) افرادی این ملک را از حضرت زهرا(س) به استدلال اینکه پیامبران از خود ارثی باقی نمی گذارند پس می گیرند که در جواب آن ها حضرت زهرا(س) می فرمایند: این زمینی است که پیامبر(ص) به من اعطا کرده است و ملک من بوده و ارث نیست. حتی اگر ارث هم باشد در سوره نمل آیه ۱۶ خداوند می فرماید: سلیمان از پدرش ارث می برد "وَ وَرِثَ سُلَیْمانُ داوُدَ"

,

رئیس حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تاکید کرد: اصرار بر این موضوع برای احقاق و بیان احکام الهی بوده است و حضرت می خواسته بفرماید کاری که پیامبر(ص) آن را انجام داده است کسی حق ندارد آن را برهم بزند و مسئله ای اقتصادی و مادی مطرح نبوده است چرا که در طول تاریخ زمانی که خواستند این زمین را به ائمه بدهند ایشان اهمیت نداده و اعتنایی به آن نکردند.

,

صدیقه ی کبری (س) الگوی والای بشریت

, صدیقه ی کبری (س) الگوی والای بشریت, صدیقه ی کبری (س) الگوی والای بشریت,

میر مهدی با اشاره به الگو بودن شخصیت و زندگانی صدیقه کبری(س) برای سایر انسان ها به ویژه زنان خاطرنشان کرد: مطالعه زندگی ایشان و آشنایی با اعتقادات حضرت می تواند بسیار مفید فایده باشد. اینکه چه مسئله ای باعث شد تا ایشان از تمام زندگی خود برای دفاع از دین بگذرد موضوع مهمی است. ائمه معصومین(ع) برای حفظ و بقای دین جان خود را فدا کردند تا ما ارزش دین اسلام را بفهمیم و وقتی ارزش آن و احکام اسلامی را متوجه شدیم برای دفاع از دین با نگاه به الگوهای عملی مانند حضرت زهرا(س) می توانیم راه درست را انتخاب کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه